PDA

Bekijk Volledige Versie : Overspoeld met retourmail, hoe kan dat?



brinkie
28/02/09, 18:10
Hallo,

Mods: ik hoop dat dit de juiste groep is, kon geen betere vinden

zojuist werd ik geconfronteerd met iets opmerkelijks. Een klant van me had een mailtje gestuurd aan een lijstje van mensen die bij zijn vereniging horen. Naar alle geadresseerden toe is het goed gegaan (nog geen 30 mensen ofzo) maar naar één partij ging het helemaal mis. We kregen 10-duizenden mailtjes retour, allemaal zo'n beetje identiek qua inhoud. Is hier de mailserver van de ontvangende partij over de nek gegaan? Gevolg was dat bij mij de mailscanner (ClamAV) zóveel resources vrat dat mijn server een minuut of 20 bijna vleugellaam was, één van de core's (ik heb dualcore servers) stond voor 100% te stampen.

De betreffende retourmail (headers):

--- headers ---

210P Received: from [193.34.167.232] (helo=da1.jabshosting.nl)
by server01.superhost.nl with esmtps (TLSv1:AES256-SHA:256)
(Exim 4.62)
id 1LdRHV-0002Fb-0Y
for klantxy@klantxy.nl; Sat, 28 Feb 2009 16:39:16 +0100
143P Received: from mail by da1.jabshosting.nl with local (Exim 4.63)
id 1LdQav-00033Z-Tl
for klantxy@klantxy.nl; Sat, 28 Feb 2009 15:55:13 +0100
036 X-Failed-Recipients: klantxxx@home.nl
029 Auto-Submitted: auto-replied
062F From: Mail Delivery System <Mailer-Daemon@da1.jabshosting.nl>
023T To: klantxy@klantxy.nl
059 Subject: Mail delivery failed: returning message to sender
051I Message-Id: <E1LdQav-00033Z-Tl@da1.jabshosting.nl>
038 Date: Sat, 28 Feb 2009 15:55:13 +0100
073 X-Antivirus-Scanner: Clean mail though you should still use an Antivirus

--- headers ---

De mail had een bijlage (een geforwarde mail).

Gaat nu da1.jabshosting.nl over z'n nek, of @Home? De betreffende ontvanger gebruikt een forwarder naar @Home en die bestaat kennelijk niet (meer). Met als gevolg dat de boel ergens helemaal op tilt slaat.. en op onze servers er dus enorme karrevrachten mail retour komt.

Misschien interpreteer ik het verhaal uit de headers niet helemaal goed (blijf ik altijd lastig vinden).., ik hoor graag?

maxnet
28/02/09, 22:10
Gevolg was dat bij mij de mailscanner (ClamAV) zóveel resources vrat dat mijn server een minuut of 20 bijna vleugellaam was, één van de core's (ik heb dualcore servers) stond voor 100% te stampen.


Bij de meeste mailserver software heb je de optie om rate limits in te stellen m.b.t. het aantal e-mailtjes dat een andere server per tijdseenheid bij je mag afleveren.

Daarmee kan je voorkomen dat je systeem in korte tijd een grote hoeveelheid mail moet verwerken.

brinkie
28/02/09, 23:52
Bij de meeste mailserver software heb je de optie om rate limits in te stellen m.b.t. het aantal e-mailtjes dat een andere server per tijdseenheid bij je mag afleveren.

Daarmee kan je voorkomen dat je systeem in korte tijd een grote hoeveelheid mail moet verwerken.

Ik ben er even ingedoken (werk met Exim). Ik moet de exim.pl aanpassen maar da's altijd even zoeken (en testen!). Het probleem was eigenlijk dat ik niet wist waar ik op moest zoeken maar de trefwoorden 'rate limit' waren raak :) Dank voor de info, hier kan ik (en ga ik) mee verder.

Blijft dat ik nog nooit heb meegemaakt dat één mailtje zó vaak gebounced kwam...