PDA

Bekijk Volledige Versie : SIDN dagvaardt Lycos



wdv
26/02/09, 15:19
Arnhem, 26 februari 2009 – SIDN, de .nl-registry, heeft Lycos gedagvaard om haar te dwingen de voorgenomen staking van haar hostingservices op zaterdag 28 februari a.s. uit te stellen.

Lycos heeft in november 2008 aangekondigd haar dienstverlening waaronder de hostingservices aan haar klanten stop te willen zetten. Onlangs is bekend geworden dat dit op 28 februari zal gebeuren. SIDN heeft echter geconstateerd dat er vandaag, met nog twee dagen te gaan, nog meer dan 30.000 .nl-domeinnamen onder beheer van Lycos zijn. Voor alle hostingklanten betekent het beëindigen van de hostingdiensten dat vanaf zaterdag a.s. onder andere hun websites niet meer actief zijn. Uit een snelle steekproef blijkt dat er nog veel actieve Lycos klanten zijn die niet van het staken van de hosting op de hoogte zijn.

SIDN is van mening dat Lycos meer stappen moet ondernemen om haar klanten over de voorgenomen beëindiging te informeren. De inzet van de dagvaarding is dan ook:

* uitstel van de staking van de hosting tot 28 maart 2009

* het tijdig informeren van de resterende houders per brief door Lycos over de ophanden zijnde staking van de dienstverlening. In deze brief dienen de houders nogmaals te worden aangespoord om maatregelen te nemen om hun domeinnamen en de hosting bij andere partijen onder te brengen.
Bron: http://www.sidn.nl/ace.php/c,727,6023,,,,SIDN_dagvaardt_Lycos.html

Goede zaak dat SIDN dit doet! Het is echt belachelijk dat Lycos op deze manier er met de pet naar gooit en dat de consument hier uiteindelijk de dupe van wordt.

WeServIT
26/02/09, 15:52
Bron: http://www.sidn.nl/ace.php/c,727,6023,,,,SIDN_dagvaardt_Lycos.html

Goede zaak dat SIDN dit doet! Het is echt belachelijk dat Lycos op deze manier er met de pet naar gooit en dat de consument hier uiteindelijk de dupe van wordt.

Inderdaad! Wij hebben ook nog steeds één domein daar, al vele e-mails gestuurd voor de auth code, maar geen gehoor. Telkens als ik bel krijg ik te horen "Op dit moment zijn al onze medewerkers in gesprek belt u op een ander tijdstip terug" Ik heb die dag wel tien keer gebeld, maar telkens het zelfde. Nu heb ik eindelijk mijn auth code en moet ga ik het domein verhuizen.
Ik vind dat lycos erg weinig tijd besteedt aan het beantwoorden van vragen, mijn e-mail werd 5 dagen na het versturen beantwoord, en toen kreeg ik nog een antwoord waar ik totaal niks mee kon.

Serveo
26/02/09, 16:16
Inderdaad een goede stap van SIDN!

Ramon Fincken
26/02/09, 16:30
Nou ik heb toevallig een maand geleden een domeinnaam overgenomen van iemand die m bij lycos had staan. Ik heb meerdere aanvragen ingediend (auth code) en pas sinds een paar dagen heb ik het domein... was ook even spannend ...

WeServIT
26/02/09, 16:42
Nou ik heb toevallig een maand geleden een domeinnaam overgenomen van iemand die m bij lycos had staan. Ik heb meerdere aanvragen ingediend (auth code) en pas sinds een paar dagen heb ik het domein... was ook even spannend ...

Hier het zelfde verhaal. Lijkt wel of dat ze ons dwingen om over te gaan naar Strato, en daarom geen auth codes vrij gaven.

Ramon Fincken
26/02/09, 16:45
Hier het zelfde verhaal. Lijkt wel of dat ze ons dwingen om over te gaan naar Strato, en daarom geen auth codes vrij gaven.

nouja sterker nog, de verkopende partij kreeg te horen dat er geen auth codes nodig waren, enkel mijn NAW gegevens ...

maargoed na wat zeuren toch die auths gekregen en toen maar duimen dat het goed ging ...

phreak
26/02/09, 17:26
Sinds wanneer is SIDN een belangenorganisatie? Heeft Lycos niet al tijden aangegeven dat ze gaan stoppen? Is gewoon luiheid van de eindgebruiker.

Ik vind het debiel dat SIDN dit doet.

®on
26/02/09, 17:31
Sinds wanneer is SIDN een belangenorganisatie? Heeft Lycos niet al tijden aangegeven dat ze gaan stoppen? Is gewoon luiheid van de eindgebruiker.

Ik vind het debiel dat SIDN dit doet.
Was ook mijn gedachte. Net of 30 dagen extra er wel voor gaan zorgen dat de domeinen verhuisd kunnen worden. Indien Lycos het deelnemerschap beeindigt, krijgen de houders/administratieve contacten vanzelf een brief van SIDN. Auth key verstrekking is geen zaak voor SIDN.

Geert-Jan
26/02/09, 17:36
Uhh, ik wilde niks zeggen, maar is 3 maanden niet voldoende doen? Prima dat SIDN de belangen van de domein eigenaren behartigd, (wat ze meer doen dan deelnemers behartigen), maar waarom zou de deelnemer de stekker er langer in laten zitten en kosten maken???

Markuz
26/02/09, 17:38
Volgens mij kun je het SIDN account pas opzeggen als alle domeinen uit het account zijn, toch?

groenleer
26/02/09, 17:39
Iemand gedacht aan de kosten post die dit voor SIDN kan opleveren?
Ik ga er dan even voor het gemak van uit dat die 30.000 allemaal .NL's zijn.
Dat houdt in dat SIDN 30.000 domeinnaamhouders moet gaan sommeren hun domein elders onder te brengen. Dat zijn 30.000 A4tjes+envelop+portokosten.

Dat zal ze wat minder zinnen, dus als de helft zometeen alsnog weet te verhuizen hebben ze dat bespaard.

groenleer
26/02/09, 17:40
Uhh, ik wilde niks zeggen, maar is 3 maanden niet voldoende doen? Prima dat SIDN de belangen van de domein eigenaren behartigd, (wat ze meer doen dan deelnemers behartigen), maar waarom zou de deelnemer de stekker er langer in laten zitten en kosten maken???

Welke kosten? Kwaartaal bijdrage en domeinbijdrage lopen per kalenderkwartaal.
DUs voor die maand extra zijn er toch geen kosten bij het SIDN. Dus dat kan geen reden zijn bij Lycos.

Wynand
26/02/09, 17:42
Gouden tijd die opkomt voor domeinkapers lijkt het. :)

DennisWijnberg
26/02/09, 17:44
Volgens mij kun je het SIDN account pas opzeggen als alle domeinen uit het account zijn, toch?

Niet als een bedrijf failliet gaat of op wordt geheven...

Daarnaast vind ik het niet debiel dat SIDN hier werk van maakt. Ze zijn er in gemeenschappelijk belang, dat is ook waar ze nu voor opkomen.

Schuld of niet, als 30.000 domeinen niet zijn verhuisd kan ik me niet voorstellen dat het alleen aan de domeinnaamhouders ligt.

Ber|Art
26/02/09, 17:46
Sinds wanneer is SIDN een belangenorganisatie? Heeft Lycos niet al tijden aangegeven dat ze gaan stoppen? Is gewoon luiheid van de eindgebruiker.

Ik vind het debiel dat SIDN dit doet.Ik ook, ze schijnen niet te begrijpen waarvoor ze zijn, laat de SIDN nu fatsoenlijk een .NL uitgeven dit is al lastig genoeg en laat ze verder a.u.b. nergens mee bemoeien!

dreamhost_nl
26/02/09, 17:59
Volgens mij kun je het SIDN account pas opzeggen als alle domeinen uit het account zijn, toch?

Klopt helemaal (lees maar in de Voorwaarden)! Dus tenzij Strato alle .nl-domeinnamen van Lycos overneemt, mag Lycos haar Deelnemerschap bij de SIDN niet eens beëindigen. Dat is ook de reden dat de SIDN Lycos dagvaart lijkt me...

Triloxigen
26/02/09, 18:10
Sinds wanneer is SIDN een belangenorganisatie? Heeft Lycos niet al tijden aangegeven dat ze gaan stoppen? Is gewoon luiheid van de eindgebruiker.

Ik vind het debiel dat SIDN dit doet.

Een .nl domeinnaam contract heb je altijd met de SIDN, dus ik snap op zich wel dat ze het zich aantrekken,.

Ber|Art
26/02/09, 18:19
...dus ik snap op zich wel dat ze het zich aantrekkenIk ook maar dat is wat anders als zich ermee bemoeien. Laat ze de tijd stoppen in belangrijke zaken en zorgen dat er een goed .nl is en blijft! Dit kost tijd en geld en is NIET de taak van de SIDN, mja what else is new...

Randy
27/02/09, 00:14
Ik zie het morgenvroeg wel. Ben zelf bij de rechtzaal aanwezig voor ISPam.nl. Ik neem aan dat gezien het spoedeisend belang het vonnis er direct dan wel binnen enkele uren zal zijn.

Marin
27/02/09, 00:25
Iemand enig idee waarom Lycos zn klanten niet te koop heeft gezet? Of anders aan een conculega gegeven heeft? Dan was er sowieso niemand zn domein kwijt...

Voor wat betreft dit topic.. Ik heb er een dubbel gevoel bij. Vind eht goed dat de SIDN dit doet voor de houders, echter, ze zijn geen belangenorganisatie en zouden zich objectief op moeten stellen.

Ben benieuwd naar je artikel Randy!

Randy
27/02/09, 12:29
Zeaux, moest eerst ff koffie scoren. Verslag staan (concept) online op ispam.nl. Vanmiddag om 16.00 uur krijgt SIDN te horen dat ze (grotendeels) verloren hebben. Just my 2 cents. Nu de trein weer in richting Enschede. Om 14.00 uur bij de accountant zijn.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Vanmorgen was ik aanwezig bij het kort geding dat de SIDN had aangespannen tegen Lycos. De gedaagde was zelf enkel vertegenwoordigd voor advocaat Dhr. Wenkebach. Het kort geding startte om 9.00 uur en duurde tot 10.20 uur. Vanmiddag na 16.00 uur zal de Rechtbank uitspraak doen. [ Lees meer >> (http://www.ispam.nl/archives/7652/verslag-kort-geding-sidn-tegen-lycos/)

Wynand
27/02/09, 12:35
Domeinkapers, houdt U klaar?

VinceSTM
27/02/09, 17:00
Ik stel voor dat de heren achter petitiesidn de SIDN dagvaart omdat ze onze deelnemersbijdragen verspillen aan iets wat niet de doelstellingen van de stichting zijn :P

eweps
27/02/09, 17:30
De enige reden dat ze dit doen is om zelf de inkomsten te behouden. Ze zien het natuurlijk niet graag gebeuren dat er ineens 32.000 euro per kwartaal minder binnen komt, daar kunnen ze namelijk elke 2 kwartalen een mooie auto voor aanschaffen.

Triloxigen
27/02/09, 17:32
Nou, SIDN heeft dus verloren :o


Uiteraard zijn we blij dat alle .nl-domeinnamen door een derde partij worden overgenomen
http://www.ispam.nl/archives/7669/sidn-verliest-kort-geding-tegen-lycos/

Maar domeinnamen worden dus niet meteen gedropt.

mik
28/02/09, 04:05
Sinds wanneer is SIDN een belangenorganisatie? Heeft Lycos niet al tijden aangegeven dat ze gaan stoppen? Is gewoon luiheid van de eindgebruiker.

Ik vind het debiel dat SIDN dit doet.

Er waren 17 mails, 74 telefonische pogingen en 3 gesprekken voor nodig om geen antwoorden te krijgen, van pure ellende naar Strato te verhuizen om vervolgens naar een aanbieder van mijn eigen keuze te verhuizen. Ik wacht inmiddels alweer twee weken op een reactie van Strato. Zit bij hen pas op 14 telefonische pogingen en 2 mails dus ze hebben nog de tijd..

Niks geen luiheid dus. Dit heeft mij alles bij elkaar onderhand een dag gekost. Belachelijke zaak.

Ximba
28/02/09, 04:35
Om een nl domein te verhuizen heb je geen auth code nodig. . . . Geen idee waarom je je domein niet kan wegverhuizen bij een club die geen medewerking wil verlenen.

spininhetweb
28/02/09, 10:05
Je kan je NL-domein altijd wegverhuizen, of de oude leverancier nou meewerkt of niet. Behalve als je je domein op naam van Yahoo hebt laten registreren.

Het kost alleen de gebruikelijke stapel papierwerk die de SIDN nou eenmaal eist, omdat ze nou eenaal in ons beang werken denk ik...

.NL zou terug moeten naar waar het hoort: de overheid. En niet een autonoom clubje dat doet waar ze zin in hebben.

Ber|Art
28/02/09, 10:11
Nou, SIDN heeft dus verlorenEn terecht, moet niet gekker worden :( het ergste is dat ze nu ook alles moeten betalen met ons geld :( mss weer een verhoging zodat de SIDN lekker alles kan doen wat ze willen...

Triloxigen
28/02/09, 12:13
Om een nl domein te verhuizen heb je geen auth code nodig. . . . Geen idee waarom je je domein niet kan wegverhuizen bij een club die geen medewerking wil verlenen.

Zou me niks verbazen als Lycos het domeinnaam op eigen naam zet.

dreamhost_nl
28/02/09, 13:14
...dat ze nu ook alles moeten betalen met ons geld...

Misschien dat ze die korting kunnen terugdraaien? ;)

Eijkb
28/02/09, 13:44
Een klant van ons is ook al dagen bezig met een domeintje verhuizen van lycos naar ons. Admin-C staat op een persoon bij lycos... zie het nog niet gebeuren.

daveww
28/02/09, 16:57
Opzich zou het geen slecht idee zijn geweest, als Lycos meer tijd had gegeven. Ze doen namelijk zéér moeilijk met akkoord geven, etc waardoor ik denk vele mensen hun domeinna(a)m(en) kwijt raken.

Ook wij hebben regelmatig klanten die domeinnamen van Lycos willen verhuizen e.d. echter krijgen ze óf geen EPP-cdoe, óf domein staat nog gelocked óf ze beantwoorden emails niet voor bevestigingen.

Dit zelfde geld tevens voor o.a. Planet, hier hebben wij ook regelmatig dat klanten willen verhuizen maar dat Planet weer geen bevestiging geeft voor verhuizen of ook domein op locked laat staan.

[OFFTOPIC]
Laatst hadden zelfs een vreemd voorval van KPN, hieronder een citaat

Beste Dave,

Kom toch weer bij jullie. Ik kom er niet uit met de KPN. Ze incasseren maandelijks nog het bedrag voor de domeinnaam XXXXXXXXX.com maar ondertussen staat ‘ ie al uitgevinkt in hun systeem. De autorisatiecode is gegeven en daarmee zit hun taak erop. Een mailtje naar onlinediensten@kpn.com werkt niet want …..die geven geen antwoord meer omdat hun taak erop zit. (dit is me exact zo uitgelegd via de klantendienst 0800-0403) En via telefoon is deze afdeling niet te bereiken.

Ze vonden het de taak van de nieuwe provider/host om dit in orde te maken in plaats van dat ik dit zelf ging regelen. Nou goed…we zijn erg ontevreden over het niet geven van een oplossing van KPN.

Het verhaal dat de domeinnaam nog op ‘ lock’ stond hadden ze geen oren voor. Dit was jullie probleem. Op mijn vraag wie er van de KPN wel bij kon helpen kon hij geen antwoord geven.Ik vind dit gewoon kortweg zéér slordig van KPN.