PDA

Bekijk Volledige Versie : minimum vereisten VPS



karel1985
26/02/09, 10:20
Ik heb misschien wel een vaak gestelde vraag, maar wou toch even jullie mening horen.

Momenteel heb ik een vBulletin forum met dagelijks gemiddeld zo'n 5500 unieke bezoekers, goed voor zo'n 15.000 bekeken pagina's.
Ledenaantal 6200. Nieuwe leden per maand 700+

Nu door de erg stijgende groei word onze shared hosting wat te traag op piekmomenten, vermoedelijk door het drukke databaseverbruik.

Nu lijkt me een VPS oplossing een goede oplossing, maar mijn vraag is wat een voldoende geheugen zou zijn om voldoende marge te bieden aan een website zoals de mijne.

Indien er meer gegevens nodig zijn, vraag het even ;-)

Alvast bedankt,
Karel

Pirus
26/02/09, 10:30
Ik zou denken aan het volgende:
2GB

Maar het mooie van VPS is als er meer geheugen nodig is kan het gelijk worden aangepast bij een reboot. Bij Vmware is de downtime misschien 1 a 2 minuten

Ramon Fincken
26/02/09, 10:55
Maarja vergeet ook je HDD opstelling niet en de andere zaken die potentieel vertragend kunnen zijn.

isparky
26/02/09, 11:14
geachte karel1985,

jullie zullen ook opassen op:
- back-up
- een flexible SAN infrastruktuur
- een managed VPS

de rest zaal niet hel verschillend zijn als uw actueele shared hosting

mvg,

karel1985
26/02/09, 11:19
Alvast bedankt voor jullie advies,

nu ben ik momenteel klant bij Alfahosting en dit zijn hun VPS paketten:
http://www.alfahosting.be/vps.php

Technisch



Alle VPS accounts worden gehost op volgende servers (of minimaal gelijkwaardig):

- Dell 2950 Dual QuadCore Xeon E5445
- 16Gb DDR2-FB DIMM
- Harddisk 6 x 146Gb SAS 15.000 RPM
- Perc5 RAID controller met backup accu
- Redundant power supply
- Disks in RAID 10 voor optimale snelheid
- 1 Gbit netwerk uplinks
- OS: Linux

Virtualisatie Software: XenEnterprise met QoS voor CPU, netwerk, IO, VLan's om goede performance te kunnen garanderen. Er is een cold spare server aanwezig om hardware problemen op te vangen.

Nu zelf raadde ze een VPS nr 4 aan:
[ VPS4 ]
- 30 GB webruimte
- 200 GB dataverkeer
- 1024 MB RAM
- Dual Cores

Lijkt dit volgens jullie ok?
Karel

Ramon Fincken
26/02/09, 11:22
ziet er netjes uit, ik zit zelf bij alphahosting met een resellerpakket.

Support is zeer goed en netwerkstorkingen zijn (anders dan landelijk/DC storing) in iets meer dan 2 jaar nooit voorgekomen.

karel1985
26/02/09, 11:28
Inderdaad, ik ben er zelf ook heel tevreden over, heb nu een shared hosting (Ultimate) en inderdaad nog geen storingen gehad de laatste 2 jaar, behalve dan door te zwaar gebruik van de SQL-resources door ons, wat de reden is dat ik wat 'extra' wil.

Piwi-Web
26/02/09, 13:38
VPS pakket (of zelfs dedicated server) raad ik je zo wie zo aan als je zoveel bezoekers op je website hebt.
Je zou ook kunnen gaan voor een geheel eigen server, dan ben je direct voorbereid op de toekomst.

Ik zou wel meer RAM geheugen bijnemen (zou je voor een VPS gaan) zodat de server meer kan cachen waardoor alles sneller gaat.

Freezer
26/02/09, 14:09
Hoe groot is je database? Ik zou minimaal die grote + verwachte mem gebruik apache als hoeveelheid memory nemen. Stel je db is 1 gb groot, dan zou ik aangezien apache ook resources verbruikt meteen 2gb geheugen nemen. Als een systeem gaat swappen tussen disk en mem wordt het gauw erg traag.

gjtje
26/02/09, 14:28
Waarom zou je de hele database in het geheugen willen stoppen?

karel1985
26/02/09, 15:39
De database heeft een gemiddelde grootte van 160 mb.
Uiteraard op drukke momententen groeit deze gemakkelijk tot 250 mb of groter

Kunnen we met 1gb ram niet al een tijdje weg?
Dedictated maakt het meteen wat duurder natuurlijk en volgens mij lijkt een VPS een tussenstapje

Freezer
26/02/09, 16:19
Waarom zou je de hele database in het geheugen willen stoppen?

Omdat dat de performance enorm ten goede komt. Cached requests zijn eenmaal erg fijn dan een trage read van de disk.

Trouwens, dat je database groeit tijdens de drukke momenten en dan weer afneemt is een beetje vreemd voor vbulletin? Als je inlogt op je admincp, zie je standaard al info over je site, met daarin je data usage in MB of GB, en die hoeveelheid + Index Usage (en eventueel attachments) is de grootte van je database. De grootte van je database neemt toe door leden en postings.

karel1985
26/02/09, 16:32
Omdat dat de performance enorm ten goede komt. Cached requests zijn eenmaal erg fijn dan een trage read van de disk.

Trouwens, dat je database groeit tijdens de drukke momenten en dan weer afneemt is een beetje vreemd voor vbulletin? Als je inlogt op je admincp, zie je standaard al info over je site, met daarin je data usage in MB of GB, en die hoeveelheid + Index Usage (en eventueel attachments) is de grootte van je database. De grootte van je database neemt toe door leden en postings.

dit is het momenteel:

Data Usage 83,88 MB
Index Usage 46,36 MB
Attachment Usage 86,94 MB
Avatar Usage 456,0 KB
Profile Picture Usage 1,76 MB

Door de overload worden enkele tabellen wat groter niet? Nuja niet zo belangrijk. Het valt ons gewoon op als het erg druk is, de site wat trager wordt :-)

Freezer
26/02/09, 17:03
Gezien je stats kan je met 1gb prima uit de voeten. Move je attachments (als je dat niet al gedaan hebt) uit de database naar filesystem, en installeer een php cacher zoals xcache oid. Dan zal je met 1gb geheugen een vlot systeem hebben :)

karel1985
26/02/09, 17:47
Gezien je stats kan je met 1gb prima uit de voeten. Move je attachments (als je dat niet al gedaan hebt) uit de database naar filesystem, en installeer een php cacher zoals xcache oid. Dan zal je met 1gb geheugen een vlot systeem hebben :)

Prima, dat wou ik even horen :thumbup:

Attachments are currently being stored in the filesystem at ....xxx...

Staat reeds goed :-)

voor de xcache moet ik dus ff wachten tot we op de VPS zitten.
in vbulletin heb ik nu wel een instelling Cached Posts Lifespan: staat nu op 7 dagen


Number of days to maintain a cached copy of a post. This makes threads faster to display, but means that each post takes approximately twice the storage space.

Karel