PDA

Bekijk Volledige Versie : Onderhoud SIDN



DutchTSE
24/02/09, 16:59
Aanvang: 04-04-09 09:00 uur
Eind: 04-04-09 14:00 uur

* Onderstaande services zullen tijdens dit onderhoudsvenster niet beschikbaar zijn:
- DRS4.3 webinterface

* Gevolgen voor de dienstverlening:
Tijdens het onderhoudsvenster is het niet mogelijk uw aanvragen te verwerken. Aanvragen per e-mail worden in een wachtrij geplaatst en in volgorde van binnenkomst aangeboden aan DRS na afronding van het onderhoudsvenster.

* Reden:
Periodiek onderhoud en verbetering applicatie.

* Impact:
Het betreft een patch release waardoor er een zeer beperkte impact voor u als registrar is.

Wij houden u via e-mail en de deelnemersite op de hoogte van de vorderingen van het onderhoudsvenster.

Met vriendelijke groeten,
SIDN


Wat mij betreft mag het dood-gebloedde SIDN actie comité in actie komen om de SIDN zo ver te krijgen dit soort werkzaamheden zoals het hoort 's nachts uit te voeren, echt te belachelijk voor woorden.

VinceSTM
24/02/09, 17:25
Het betreft een patch release waardoor er een zeer beperkte impact voor u als registrar is.

Behalve dan dat je 5 uur lang je aanvragen niet kan doen..

ichosting
24/02/09, 17:32
Behalve dan dat je 5 uur lang je aanvragen niet kan doen..

ALS je geluk hebt en alles in een keer lukt. Vaak krijg je ook nog een e-mail dat het is uitgebreid :s

TCM
24/02/09, 18:13
Best lang voor alleen een update aan de DRS...
Volgens mij dekken ze zich gewoon in want vorige keer ging het ook mis..

RobinJB
24/02/09, 18:31
Hmm dood gebloed is het trouwens niet, we zijn nog druk bezig ;)
Maar ik zal overleggen of dit een actiepunt is.

DutchTSE
24/02/09, 18:38
Hmm dood gebloed is het trouwens niet, we zijn nog druk bezig ;)
Maar ik zal overleggen of dit een actiepunt is.
Geheim beraad zeker :) Het is hier al sinds december stil.

Freakingme
24/02/09, 19:09
Nu ken ik niet alle ins en outs van DRS-internals, maar 5 uur is toch wel een beetje heel veel downtime voor een periodieke upgrade aan een bedrijfskritische applicatie. Ieder zichzelf respecterend bedrijf voert toch echt alle upgrades die ook maar mogelijk downtime kunnen veroorzaken uit in het holst vd nacht, en beperkt deze dan tot een minimum (zeg: 10 minuten </hint).

Tim.Bracquez
24/02/09, 19:15
Nu ken ik niet alle ins en outs van DRS-internals, maar 5 uur is toch wel een beetje heel veel downtime voor een periodieke upgrade aan een bedrijfskritische applicatie. Ieder zichzelf respecterend bedrijf voert toch echt alle upgrades die ook maar mogelijk downtime kunnen veroorzaken uit in het holst vd nacht, en beperkt deze dan tot een minimum (zeg: 10 minuten </hint).
Daar zeg je wat :stuart:

Klopt mag je al je klanten die een domein bestellen melden, ja sorry het gaat een dag langer duren... Zeer kostelijk voor de support dienst in uren... (ja oké vaak met automatische systemen wordt dit later verwerkt, maar geduld hebben klanten veelal niet)

"Het host van de nacht" is niet altijd het rustigste moment, veelal is dit tegen de morgen voor het begin van de werkuren, maar zelf vind ik dat ze ook eens moeten inzien dat ze hun plannen eens moeten herzien over het aanbieden van diensten en beschikbaarheid ervan.

DutchTSE
24/02/09, 19:21
"Het host van de nacht" is niet altijd het rustigste moment, veelal is dit tegen de morgen voor het begin van de werkuren, maar zelf vind ik dat ze ook eens moeten inzien dat ze hun plannen eens moeten herzien over het aanbieden van diensten en beschikbaarheid ervan.
Vanaf 0:00 zou al een stuk beter zijn dan aan het begin van een werkdag tot bijna het einde daarvan :)

Tim.Bracquez
24/02/09, 19:34
Vanaf 0:00 zou al een stuk beter zijn dan aan het begin van een werkdag tot bijna het einde daarvan :)
Klopt :)
SIDN vindt het blijkbaar te duur om dit buiten de uren te doen...

DutchTSE
24/02/09, 19:35
Klopt :)
SIDN vindt het blijkbaar te duur om dit buiten de uren te doen...
Hoe meer geld ze besparen, hoe vaker hij langs de mercedes dealer kan toch?:thumbup:
En met een monopolie in je zak is er niemand die je tegen houd.

mind
24/02/09, 23:11
Vanaf 0:00 zou al een stuk beter zijn dan aan het begin van een werkdag tot bijna het einde daarvan :)
Werk jij dan ook op zaterdag? Ik zie het probleem eigenlijk niet als dit in het weekend gebeurt...

Tim.Bracquez
24/02/09, 23:27
Werk jij dan ook op zaterdag? Ik zie het probleem eigenlijk niet als dit in het weekend gebeurt...
Hier wel, en als je zo rondkijkt vele bedrijven ook. Zaterdag is één van de drukste dagen voor de consumenten markt... Uiteraard is het 'werk' dan wel beperkt ...

Je ziet trouwens hopen aanvragen beantwoord worden met een aanbieding in het weekend in het 'gevraagd' forum van WHT...

Op het internet diensten aanbieden is eigenlijk een 24x7 gebeuren... ook al zullen er in de nacht minder aanvragen zijn... (hangt ook af waar het nacht is...etc)

feniks
24/02/09, 23:37
Ik sluit mij absoluut aan bij de algemene mening hier, dit kan een professionele it-organisatie die zo grote invloed heeft op de hele hosting industrie zich echt niet veroorloven. Updaten, ok, maar overdag! Om met Wilders te spreken: 'Ze zijn knettergek geworden!'. Aangezien de meeste klanten echt niet goed het concept van SIDN->Deelnemer->Domein snappen kan dit heel vervelend zijn.

Bij een eerdere aanvraag geloofde een klant mij niet en probeerde het eerst bij concucollega's voordat hij weer bij mij terug kwam omdat hij gelukkig hetzelfde antwoord bij hen kreeg. Hij is gelukkig gebleven, maar het had ook heel anders kunnen aflopen.

Over het SIDN actie comité heb ik wel eens wat gehoord, maar kan men hier mee wat meer concrete informatie over geven? Wordt eens tijd dat de deelnemers eens een vuist gaan maken!

frajaweb
25/02/09, 00:18
"SIDN legt een van zijn kernactiviteiten 5 uur stil" was waarschijnlijk een betere titel geweest, dan "SIDN onderhoud".

Ik denk dat geen enkele hoster overweegt zijn servers voor 5 uur uit te zetten voor periodiek onderhoud. Ik hoor mijn klanten al.

Het onderhoudsvenster valt dan wel op een zaterdag, maar toch wel tijdens kantooruren. Voornamelijk particulieren registreren vaak in het weekend domeinen. Waarom niet groot (5 uur) onderhoud in de nachtelijke uren plannen, zoals elke organisatie dat doet. Vijf uur is trouwens wel erg lang. Ik kan me alleen 5 uur voorstellen als er een zeer grote db moet worden geconverteerd en gecontroleerd.

Inmiddels is er een mail richting SIDN gegaan, hoop dat anderen dit ook doen.

Freakingme
25/02/09, 00:50
Ik hoop inderdaad dat bij de eerstvolgende ISDN meeting een groot aantal deelnemers deze maintenanceframes ter sprake zal brengen.

Verder kan je best al je servers er 5 uur uitgooien tijdens kantooruren. Kondig je het 1,5 maand van te voren voor, hebben al je klanten precies genoeg tijd om ergens anders onderdak te vinden. Ach ja, wij kunnen natuurlijk ook gewoon naar een andere Mercedesdealer....oh nee, da's het 'leuke', dat kan niet.

nugget
25/02/09, 09:47
Het is idd niet echt handig om 5 uur lang zo te stoppen in de internet wereld. Wij hebben er gelukkig niet zo'n last van. Meestal geven we aan dat het binnen 72 uur geregeld is. Alles wat eerder is wordt hierdoor als positief ervaren en later komt nagenoeg nooit voor ;)

DutchTSE
25/02/09, 10:09
Werk jij dan ook op zaterdag? Ik zie het probleem eigenlijk niet als dit in het weekend gebeurt...
Ik werk inderdaad ook op zaterdag (en vaak ook op zondag). Verder is het internet geen kantoortijden tijdperk, ook ons DRS werkt 24x7, dus in principe is elke downtime vervelend, maar overdag "als iedereen wakker is" is nog veel vervelender. Onderhoud aan kritieke systemen hoort gewoon in de nacht te gebeuren, en bij elk groot ICT bedrijf heb je hier maintance windows voor (bijvoorbeeld van 5-7 op donderdagochtend :))

DutchTSE
25/02/09, 14:52
de SIDN meld het volgende:



Voor het onderhoudsvenster van 4 april hebben wij verschillende aanvangstijdstippen onderzocht. Uit dat onderzoek is gebleken dat in het weekend beduidend minder aanvragen worden ingediend dan doordeweeks, zowel overdag als ’s nachts. Aangezien op zaterdagnacht ook nog aanzienlijke pieken in de aanvragen te zien zijn, hebben wij ervoor gekozen het onderhoudsvenster op een zaterdagmorgen te laten starten. Door de aanvragen in volgorde van binnenkomst in een wachtrij te plaatsen proberen wij de overlast voor onze registrars tot een minimum te beperken.


Heb een nette mail terug gestuurd met de vraag of dit onderzoek dan gepubliceerd kan worden op de deelnemerswebsite :)

nugget
25/02/09, 15:03
ze communiceren in iedergeval netjes en ze hebben er blijkbaar overnagedacht :)

DutchTSE
25/02/09, 15:31
ze communiceren in iedergeval netjes en ze hebben er blijkbaar overnagedacht :)
Ik geloof er eerlijk gezegd weinig van :)

martysmarty
25/02/09, 16:26
ze communiceren in iedergeval netjes en ze hebben er blijkbaar overnagedacht :)


Ow ja wat netjes...Ik kreeg EXACT dezelfde email van ze na mijn mail.

DutchTSE
26/02/09, 13:09
Heb een nette mail terug gestuurd met de vraag of dit onderzoek dan gepubliceerd kan worden op de deelnemerswebsite :)
Antwoord:



Het onderzoek is een interne analyse geweest van de DRS-data en dan met name de pieken en dalen in de hoeveelheid aanvragen. De uitkomsten hiervan worden niet gepubliceerd. Wij waarderen uw betrokkenheid bij het inplannen van onze onderhoudsvensters. Echter, elk gekozen moment kan ongunstig uitvallen voor een klein aantal registrars. Wij vertrouwen erop dat wij de juiste beslissing hebben genomen door de onderhoudsvensters op zaterdagen in te plannen. Wij nemen uw argumenten in overweging bij het inplannen van toekomstige onderhoudsvensters maar sluiten niet uit dat hierin geen verandering zal optreden.

Best een nette manier om te zeggen: stiekem is er geen onderzoek geweest, bedankt voor je commentaar maar we doen er toch niets mee :) (en nu opdonderen ;))

Mijn antwoord:


Ondanks dat deze mailwisseling eigenlijk geen antwoord meer waardig is, wil ik u toch even mededelen dat het uiterst opmerkelijk is dat de grootste ICT dienstverleners voor een onderhouds window op bijvoorbeeld een donderdagochtend kiezen, en uitgerekend de stichting die onder de tafel verantwoordelijk is voor het hele Nederlandse internet (nog een foutje met de glue records en heel Nederland zit zaterdag zonder websites) ervoor kiest om een onderhouds window te plannen op een dag waarop veel mensen vrij zijn en op een tijdstip dat veel mensen achter de computer kruipen voor wat vermaak.