PDA

Bekijk Volledige Versie : Bulkmail versturen - kpn is niet blij met mij



Derek-Jan
17/02/09, 12:20
Ik heb gisteren een groot aantal mails verstuurd echter was de KPN hier niet zo gecharmeerd van en ik werd geblokkeerd. Had iets met de smtp te maken, en kon dus niet meer uitgaand mailen via de normale weg.

Blijkbaar had iemand een abuse melding gedaan.

De mailadressen die ik gebruik heb ik verkregen via de opt-in/out procedure. Verder staat er in de mail een mogelijkheid om uit te schrijven. Mails worden verstuurd met het programma Maillist Controller die ook gewoon de uitschrijvers verwerkt.

Waar ik mij nu over verbaas is : Mag mijn adsl-provider (KPN) zomaar mijn aansluiting blokkeren zonder wederhoor toe te passen ?

Ik heb ook een mobiele aansluiting via Vodafone en dat gaat zonder problemen. Daar gebruik ik bij smtp : mail.mijndomein.nl / via kpn moet ik gebruiken : smarthost.direct-adsl.nl

Hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen ? En nogmaals emailadressen zijn op legale manier verkregen.

SebastiaanStok
17/02/09, 12:37
Gewoon je eigen mailserver gebruiken.
Zelf heb ik een port forward ingesteld voor 587 naar 25 ;) werkt perfect (Online Breedband).

Dat KPN hier niet bij mee is, is te begrijpen.
Want staat in de overeenkomst wel opgenomen dat zo iets mag?

Derek-Jan
17/02/09, 12:43
Gewoon je eigen mailserver gebruiken.
Zelf heb ik een port forward ingesteld voor 587 naar 25 ;) werkt perfect (Online Breedband).

Dit is hocuspocus voor mij....



Dat KPN hier niet bij mee is, is te begrijpen.
Want staat in de overeenkomst wel opgenomen dat zo iets mag?

Dat gaat ik ze toch nog eens vragen, en als ze daar geen betaalbare oplossing voor hebben zoek ik een andere provider. Het volume stelt niets voor, en de aantallen ook nog niet eens (10.000 per run)

dreamhost_nl
17/02/09, 12:44
Het lijkt me dat je hier beter over contact kunt opnemen met KPN.
Wellicht dat ze je meer kunnen vertellen over de reden.
Misschien dat je gewoon voor overlast zorgde?

Derek-Jan
17/02/09, 13:02
Het lijkt me dat je hier beter over contact kunt opnemen met KPN.
Wellicht dat ze je meer kunnen vertellen over de reden.
Misschien dat je gewoon voor overlast zorgde?

De reden dat ik dit hier post is vooral de laatste zin : hoe kan ik dit voorkomen ? Ga er dan vanuit dat er hier meerdere leden zijn die ook wel eens een mailtje of tig versturen.

Heb een mail gestuurd naar de KPN maar het antwoord zal wel even duren, als er uberhaupt antwoord komt.

PeterT
17/02/09, 13:05
Is het een particuliere of zakelijke lijn?

Derek-Jan
17/02/09, 13:11
Is het een particuliere of zakelijke lijn?

Ik dacht zakelijk, maar kan het niet terugvinden omdat dat type abo (Direct ADSL Lite zonder vaste telefoonaansluiting) niet meer bestaat blijkbaar. Betaal 31eu p/m voor een enkele adsl zonder poespas dus daar mag ik toch wel wat van verwachten ?

Vodafone heb ik zakelijk, en daar kun je ook iets mee overleggen als er iets scheelt.

PeterT
17/02/09, 13:15
Ik dacht zakelijk, maar kan het niet terugvinden omdat dat type abo (Direct ADSL Lite zonder vaste telefoonaansluiting) niet meer bestaat blijkbaar. Betaal 31eu p/m voor een enkele adsl zonder poespas dus daar mag ik toch wel wat van verwachten ?

Vodafone heb ik zakelijk, en daar kun je ook iets mee overleggen als er iets scheelt.

Ik meen me te herinneren dat de Direct ADSL lijntjes voor particulieren waren - kan me vergissen natuurlijk. Maar dan kan ik me heel goed voorstellen waarom ze geen bulkmail toestaan van 10k mailtjes. Ook zakelijk raad ik je aan dit in batches te doen.

Overigens zou ik eens kijken naar de opmerking van Rollerscapes. Als ISP mag er toch van je verwacht worden dat je weet hoe je jouw mailserver op een andere poort kunt draaien/een poort kunt forwarden. Hier op het forum is daar meer informatie over te vinden.

Mark17
17/02/09, 13:17
Al overwogen om gebruik te maken van phplist? Hoe worden opzeggingen door dat programma verwerkt en werkt het met confirmed opt-in?

Derek-Jan
17/02/09, 13:22
@PeterT
Denk dat je gelijk hebt, zie op de fakturen ook nergens zakelijk staan.

Overigens zit ik als ISP op een duidelijk ander nivo als 99% van de mensen hier ;-) maar dat hoeft helemaal niet erg te zijn. Leren doen we elke dag, en zolang ik meer weet dan mijn klanten vind ik het prima. En voor de rest huren we wel iemand in, of vraag ik het hier.

ISP is natuurlijk niet alleen hosting...

Derek-Jan
17/02/09, 13:26
Al overwogen om gebruik te maken van phplist? Hoe worden opzeggingen door dat programma verwerkt en werkt het met confirmed opt-in?

Ik heb pas naar aanleiding van mijn eigen research gekozen voor Maillist Controller.

Nadat je een mailing verstuurt heb moet je zo af en toe het programma de mail laten ophalen van de server, deze verwerkt hij dan.

Als iemand wil inschrijven stuurt deze een mail naar het adres met een subject bv subscribe. Deze zet hij dan automatisch bij de subscribers.

Omgekeerd hetzelfde. Overige mail kun je laten forwarden naar een ander adres, bv een respond op je mail, deze filtert hij uit en stuurt hij door. Foute mailadressen worden er na een run ook uitgefiltert.

Werkt voor kleine mailings perfect, maar nu bij die grote gaat het in de hoze.

Wat betreft de confirmed opt-in, ik haal de adressen uit de database van diverse van mijn sites waar deze reeds confirmed zijn door de afzender. Dus dubbel opt-in(?)

Mark17
17/02/09, 13:56
Door geen link te gebruiken voor het uitschrijven zal het ook eerder als spam gezien worden, daarnaast zie ik zo gauw niet staan hoe mensen hun email adres op je websites bevestigen.

Derek-Jan
17/02/09, 14:02
Door geen link te gebruiken voor het uitschrijven zal het ook eerder als spam gezien worden, daarnaast zie ik zo gauw niet staan hoe mensen hun email adres op je websites bevestigen.

De link om uit te schrijven zet ik onderaan de tekst, en deze word gebruikt want dat zie ik natuurlijk terug in het programma.

Maar ik krijg ook mail van mensen die schrijven : ik wil deze mail niet meer ontvangen..... tja die haal ik er dan handmatig uit, we spelen het wel fair.

Echter zijn er dan ook weer die blijkbaar wel inschrijven als het iets op brengt, maar als ze dan een keer reclame ontvangen direct gaan klagen bij de kpn... beetje flauw he.

Een voorbeeld van inschrijven : www. pokenonline .nl/over/

PeterT
17/02/09, 14:28
Wat betreft de confirmed opt-in, ik haal de adressen uit de database van diverse van mijn sites waar deze reeds confirmed zijn door de afzender. Dus dubbel opt-in(?)

Heb je op die sites bij de voorwaarden voor het inschrijven staan dat het gebruikt mag worden voor/door andere initiatieven die je zelf hebt? Zo nee, dan is het inderdaad UBE.

Bakker ICT
17/02/09, 14:58
Volgens mij lijkt het me logisch dat de mail servers van KPN net zoals van alle andere providers niet gebruikt mogen worden voor het verzenden van 10k aan mails per keer. Zakelijke lijn of niet.

Eigen mailserver gebruiken is natuurlijk beter, helemaal als je deze in het datacenter plaatst.

®on
17/02/09, 15:01
Echter zijn er dan ook weer die blijkbaar wel inschrijven als het iets op brengt, maar als ze dan een keer reclame ontvangen direct gaan klagen bij de kpn... beetje flauw he.
Als ze niet confirmed opt-in ingeschreven staan voor de bewuste mailing: ik geef ze groot gelijk. Dat jij her en der adressen uit databases trekt, heeft men natuurlijk weinig mee te maken.

Ook een eigen mailserver lost bovenstaand probleem niet op, want dan is het IP bij voldoende abusemeldingen alsnog op een blacklist terechtgekomen.

Bakker ICT
17/02/09, 15:24
Het zijn niet de mensen die klagen bij KPN, het zijn scripts die controleren of jij gekke dingen doet. En je vervolgens dan blokkeren. XS4ALL werkt ook zo, bijv als je een open mail relay hebt.

Apoc
17/02/09, 15:46
Het zijn niet de mensen die klagen bij KPN, het zijn scripts die controleren of jij gekke dingen doet. En je vervolgens dan blokkeren. XS4ALL werkt ook zo, bijv als je een open mail relay hebt.

Dat is een mogelijkheid, maar het kan ook gewoon zijn dat er klachten binnen zijn gekomen.

Derek-Jan: no offense maar je bent momenteel niet slim bezig. Het versturen van advertenties per email is een vak apart en als je niet alle regeltjes kent, kan het je nogal wat problemen opleveren. Om maar een voorbeeld te noemen; als iemand akkoord is gegaan dat jij hem/haar een nieuwsbrief mag sturen, geeft jou dat nog geen toestemming om ook advertenties te sturen. Dit soort zaken kunnen je met bijvoorbeeld de OPTA nogal wat problemen opleveren.

Het versturen van mailinglists vanaf een ADSL lijn is vrijwel nooit toegestaan (tenzij je de mails via je eigen mailserver stuurt, maar dan kan je ze net zo goed direct vanaf die mailserver sturen). Ik raad je aan om eens met een professionele mailinglist provider contact op te nemen - zowel voor advies als voor faciliteiten.

Derek-Jan
17/02/09, 16:25
Het zijn niet de mensen die klagen bij KPN, het zijn scripts die controleren of jij gekke dingen doet. En je vervolgens dan blokkeren. XS4ALL werkt ook zo, bijv als je een open mail relay hebt.

Blijkbaar zijn het inderdaad de scripts geweest. Kreeg net deze mail van de KPN :


Bedankt voor uw bericht. Uw mailing werd door Hotmail/AOL ontvangers als
spam aangemerkt. Hotmail/AOL heeft dit aan onze mailservers
gerapporteerd. Als direct gevolg daarvan is uw IP adres automatisch op
onze blacklist terecht gekomen.

Wij adviseren u af te stemmen met alle Hotmail/AOL ontvangers die in uw
klantenbestand staan, of zij uw mailing nog wensen te ontvangen.

Blijft het feit dat ik wel van eigen mailservers gebruik wil maken echter dit via de KPN adsl niet lukt (of ik weet niet hoe).

En inderdaad zal ik wel een aantal zaken niet goed doen, maar al doende leert men. Zal in ieder geval de algemene voorwaarden aanscherpen en nog eens in de betreffende bevestigingsmails vermelden dat men ook reclame kan verwachten.

Blijft bij mij toch nog een vraag : nu wil ik van een bedrijvenwebsite de bedrijven vragen hun gegevens te updaten, echter ik heb hun nooit toestemming gevraagd mail te ontvangen. Valt dit dan ook onder spam? Lijkt mij niet aangezien het niet om reclame gaat.....

Apoc
17/02/09, 16:33
Blijft bij mij toch nog een vraag : nu wil ik van een bedrijvenwebsite de bedrijven vragen hun gegevens te updaten, echter ik heb hun nooit toestemming gevraagd mail te ontvangen. Valt dit dan ook onder spam? Lijkt mij niet aangezien het niet om reclame gaat.....

Dat valt ook onder spam, omdat het toch ook commercieel is.

hostlogic.nl
17/02/09, 16:59
Blijft het feit dat ik wel van eigen mailservers gebruik wil maken echter dit via de KPN adsl niet lukt (of ik weet niet hoe).


Ik kan me vergissen, maar volgens mij redirect KPN alle uitgaande verbindingen op poort 25 naar hun eigen mailserver. Op die manier kun je dus wel een andere SMTP server instellen, maar kom je altijd op de SMTP server van KPN terecht.

Of ze dit ook doen bij zakelijke klanten weet ik niet. Je zou eens de voorwaarden van de verschillende producten kunnen vergelijken om te kijken of een zakelijke lijn bij KPN op dat gebied meerwaarde heeft voor jou.

VinceSTM
17/02/09, 21:17
Ik kan me vergissen, maar volgens mij redirect KPN alle uitgaande verbindingen op poort 25 naar hun eigen mailserver. Op die manier kun je dus wel een andere SMTP server instellen, maar kom je altijd op de SMTP server van KPN terecht.

Of ze dit ook doen bij zakelijke klanten weet ik niet. Je zou eens de voorwaarden van de verschillende producten kunnen vergelijken om te kijken of een zakelijke lijn bij KPN op dat gebied meerwaarde heeft voor jou.

zoals al eerder gesuggereerd werd: niet connecten op poort 25 maar op bijvoorbeeld 587

Bakker ICT
17/02/09, 21:29
Zowiezo is dat laatste gewoon niet aan te raden, veel spam filters gebruiken bijvoorbeeld PBL Blacklist , deze voorkomen dat ip ranges die inprincipe geen mail mogen verzenden geblokkeerd worden. Ga of voor een profesionele oplossing kijken, of neem contact op met een bedrijf die hier meer verstand van heeft.

Zelfs wij met redelijk veel ervaring hier mee komen afentoe nog voor gekke dingen te staan, laat staan dat je zoiets zelf gaat doen ;)

Overigens in je algemene voorwaarden vermelden is alsnog niet netjes. Gewoon bij het inschijven al duidelijk maken wat ze kunnen verwachten, als je niet eerlijk bent krijg je vele malen sneller van dit soort dingen ;)

Derek-Jan
17/02/09, 23:13
Overigens in je algemene voorwaarden vermelden is alsnog niet netjes. Gewoon bij het inschijven al duidelijk maken wat ze kunnen verwachten, als je niet eerlijk bent krijg je vele malen sneller van dit soort dingen ;)

Ik ga voorlopig maar even geen bulkmails meer sturen voordat ik alles goed heb uitgezocht. Ga zowieso even met de KPN praten wat ze voor me kunnen betekenen en heb met mijn serverprovider ook al contact gehad want wil daar ook geen ruzie in de tent.

DiedX
18/02/09, 00:17
Zowiezo is dat laatste gewoon niet aan te raden, veel spam filters gebruiken bijvoorbeeld PBL Blacklist , deze voorkomen dat ip ranges die inprincipe geen mail mogen verzenden geblokkeerd worden.
Hoe zou de mailserver van de TS op de blacklist terecht moeten komen dan? Zelfs als de header van KPN erin blijft, kan je die met bijvoorbeeld Postfix eruit filteren. Op dat moment komt hij alleen vanuit die externe server, en heeft heel KPN er niets meer mee te maken.

Derek-Jan
18/02/09, 01:01
Dat valt ook onder spam, omdat het toch ook commercieel is.

Ik heb inmiddels de site van de opta + spamklacht.nl even vluchtig doorgelicht en daar komen een paar interessante zaken naar boven :


Waar moet een e-mailcampagne minimaal aan voldoen?
Een paar vuistregels:

Natuurlijke personen hebben u vooraf toestemming gegeven voor de verzending of deze abonnees hebben een bestaande klantrelatie met uw opdrachtgever;
Het e-mailbericht bevat de werkelijke identiteit van degene namens wie de e-mail is verzonden;
Het e-mailbericht bevat een geldig postadres of e-mailadres waar ontvangers een verzoek toe kunnen richten om dergelijke berichten niet meer te ontvangen.

Dus het komt er op neer dat als de ontvanger iets van je hebt afgenomen, zij dus ongevraagde mail mogen ontvangen. Verder las ik ook dat als iemand een produkt of dienst heeft afgenomen, en je zo aan zijn mailadres bent gekomen je gewoon mail mag sturen, ondanks dat deze geen toestemming heeft gegeven.

Er zijn dus best nog wel mogelijkheden om legaal reclame te versturen.

bron : www.opta.nl / www.spamklacht.nl

BsHosting
18/02/09, 01:27
Met een mail wordt in deze context echt niet bedoeld RECLAME SPAM.

®on
18/02/09, 01:48
bron : www.opta.nl (http://www.opta.nl) / www.spamklacht.nl (http://www.spamklacht.nl)
Neem dan ook eens deze bron door:
http://spamvrij.nl/faqomat/fom.php?page=FAQ-004&pagemode=q

DiedX
18/02/09, 13:43
<quote>Let op! De frequently asked questions op deze website worden niet langer updated!</quote>

Zover ik weet mogen bedrijven je spammen als je producten met hun hebt afgenomen. Ze moeten daarmee stoppen als je dat aangeeft, en daarnaast: ik koop never nooit meer iets bij hun als ze dat doen.

Om die reden heb ik ook de mailadressen bol@diedx.nl, marktplaats@diedx.nl etc ;)

Derek-Jan
24/02/09, 21:37
ter aanvulling :

Heb vandaag even een belrondje gedaan en heb met verbazing kennis genomen van de manier waarop een 'potentiele' klant geholpen word bij zowel KPN als Vodafone (ben bij beide klant).

Kpn consument kan het probleem met de mailserver niet oplossen maar kan wel een regeling treffen dat ik bulkmail kan versturen zonder geblockt te worden.

Kpn zakelijk wil mij alleen een zakelijk adsl-lijn verkopen als ik er ook telefoon bij neem, dit heeft volgens de arrogante helpdeskdame te maken met pinbetalingen die anders niet veilig genoeg zouden zijn. Heb haar verteld dat dat het grootste kulverhaal is wat ik gehoord heb.

Bij Vodafone tig x doorverbonden en in totaal 5 verschillende nummers gehad maar helaas tot nu toe niemand aan de lijn gehad die mij kon vertellen wat ik wilde weten.

Word vervolgd.

VodafoneWR
25/02/09, 23:35
ter aanvulling :

Heb vandaag even een belrondje gedaan en heb met verbazing kennis genomen van de manier waarop een 'potentiele' klant geholpen word bij zowel KPN als Vodafone (ben bij beide klant).

Kpn consument kan het probleem met de mailserver niet oplossen maar kan wel een regeling treffen dat ik bulkmail kan versturen zonder geblockt te worden.

Kpn zakelijk wil mij alleen een zakelijk adsl-lijn verkopen als ik er ook telefoon bij neem, dit heeft volgens de arrogante helpdeskdame te maken met pinbetalingen die anders niet veilig genoeg zouden zijn. Heb haar verteld dat dat het grootste kulverhaal is wat ik gehoord heb.

Bij Vodafone tig x doorverbonden en in totaal 5 verschillende nummers gehad maar helaas tot nu toe niemand aan de lijn gehad die mij kon vertellen wat ik wilde weten.

Word vervolgd.

Allereerst vind ik het erg spijtig dat je meerdere keren bent doorverbonden en verschillende nummers hebt gebeld. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Wat was precies de vraag die je stelde? Dan kijk ik of ik je aan het antwoord kan helpen.

Antoine
Vodafone Web Relations

shxz
26/02/09, 02:29
ik verstuur zelf ook regelmatig mail en ben zelf regelmatig de dupe geworden van zo'n blacklisting. Ik weet niet zeker of we het over hetzelfde hebben maar wellicht heb je er iets aan.

Ik zat zelf bij Planet (KPN en HetNet = zelfde princiepe) en die blacklisten automatisch, via http://blacklist.planet.nl kun je jezelf unbannen. Dit heb ik eerst een aantal maanden gedaan voordat ik gekeken heb naar een permanente oplossing. Je kan je namelijk ook voor een whitelist aanmelden, hiervoor moet je wel aan de voorwaarden voldoen die eerder al besproken zijn. Dan kun behoorlijk wat mailtjes sturen. Ze stellen het wel op prijs dit in batches te doen.

Ik had overigens een particuliere lijn en verstuurde circa 9000 mailtjes/mnd. Dit waren overigens wel eigen klanten en kon dit ook makkelijk duidelijk maken.

Voor een goed mailprogramma kan ik je http://www.sendblaster.nl/ adviseren. Hier kun je d.m.v. een pop emailadres in en uitschrijvingen bijhouden door middel van een text in het onderwerp veld. Deze mailtjes haal je op in het programma waarna de ledenlijst automatisch bijgewerkt wordt.

Succes!

Derek-Jan
26/02/09, 23:53
Allereerst vind ik het erg spijtig dat je meerdere keren bent doorverbonden en verschillende nummers hebt gebeld. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Wat was precies de vraag die je stelde? Dan kijk ik of ik je aan het antwoord kan helpen.

Antoine
Vodafone Web Relations

Heb gisteren weer een belrondje gedaan naar Vodafone. Heb nu in totaal 6 verschillende nummers gehad, en tig x doorverbonden geweest tot ik een telefonist aan de lijn kreeg omdat iedereen bezet was. Deze heeft mijn vraag genoteerd en gezegd dat ik teruggebeld zou worden.

Dit is circa 30 uur later gebeurt (vandaag om 20 uur)....

Helaas kon die man mijn vraag niet beantwoorden, hij was van mobiel en ik wil vast. Heb hem daarop gezegd dat het niet meer hoeft, ben een beetje klaar met vodafone.

Mijn vraag was simpel (zie topic start) ik wou weten wat de mogelijkheden zijn met vast internet van vodafone.

Derek-Jan
26/02/09, 23:56
ik verstuur zelf ook regelmatig mail en ben zelf regelmatig de dupe geworden van zo'n blacklisting. Ik weet niet zeker of we het over hetzelfde hebben maar wellicht heb je er iets aan.


Idd heeft KPN (planet) mij die oplossing ook aangeboden. In overleg met de abuseafdeling zou ik op de whitelist kunnen komen. (zit nog in mijn gedachten, zie vorige post)

Ik heb ook getest met sendblaster maar vond maillist controler beter werken. Ze werken op dezelfde manier. Denk dat als ik wat met de instellingen speel, icm whitelist mijn problemen al aardig opgelost zijn.

paul999
27/02/09, 13:55
Al overwogen om gebruik te maken van phplist? Hoe worden opzeggingen door dat programma verwerkt en werkt het met confirmed opt-in?

Ik raad je enorm af deze software te gebruiken, is zeer onveilig. Er zijn al diverse (grote) sites door gehacked. Het script maak o.a. gebruik van register globals en onvoldoende controle hierop.

The One Hosting
27/02/09, 18:20
Ik raad je enorm af deze software te gebruiken, is zeer onveilig. Er zijn al diverse (grote) sites door gehacked. Het script maak o.a. gebruik van register globals en onvoldoende controle hierop.

Volgens mij doel je dan op phpbb, volgens mij kwam dat door aardig wat achterstallige updates.

paul999
27/02/09, 19:20
Nee. (Even ter informatie, ik ben teammember op phpBB.com en meegeholpen met onderzoek en herstel naar de hack).
We waren gehacked door een 0day exploit in phplist, welke op 14januari op mailw0rm was geplaatst, en vanaf die dag heeft de hacker ook zichzelf toegang gegeven tot diverse dingen. Op 29 januari (uit me hoofd) heef tphplist pas een update uigebracht hiervoor, en op 30 januari heeft de hacker hard toegeslagen. Indien we op 29 al hadden geupdated was er nog steeds een probleem geweest, omdat de hacker diverse backdoors had geinstalleerd. het geheel kwam zeker niet door achterstallige updates.

The One Hosting
27/02/09, 20:03
A oke, dacht dat ik wel zoiets had gelezen namelijk.

paul999
27/02/09, 20:09
Tja, je moet niet alles geloven wat je overal leest ;)