PDA

Bekijk Volledige Versie : Meer flexibiliteit op het gebied van electronisch factureren



Apoc
16/02/09, 19:22
U kunt vanaf 16 februari uw rekeningen e-mailen. Papieren facturen zijn als het aan staatssecretaris De Jager van Financiën ligt namelijk niet meer nodig. Elektronische facturen zijn net zo veilig en leveren een flinke besparing op van papier- en verzendkosten.


Het was al mogelijk om elektronische facturen te sturen, maar die moesten aan allerlei voorwaarden van de Belastingdienst (http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-66.html) voldoen om o.a. de echtheid te kunnen controleren. De Jager schrapt die regels, zodat het net zo makkelijk wordt om een factuur te e-mailen. Ondernemers besparen op jaarbasis zo’n 600 miljoen euro met deze administratieve lastenverlichting.

Een overzicht van de veranderingen op het gebied van e-factureren (http://www.minfin.nl/Actueel/Besluiten_beleidsregels/2009/02/Omzetbelasting_Administratieve_en_factureringsverp lichtingen).


Bron: http://www.kvk.nl/Nieuws/eindeaanpapierenfactuur.asp

ShowU
16/02/09, 21:03
Een hele goede zaak als het aan mij ligt. Nu verstuurde ik alle facturen al digitaal, maar toch.

Triloxigen
16/02/09, 22:12
Een hele goede zaak als het aan mij ligt. Nu verstuurde ik alle facturen al digitaal, maar toch.

En als ze papieren factuur willen 15,- administratiekosten.

Die kosten zijn niet onreeel maar laten mensen wel 2x nadenken.

VinceSTM
16/02/09, 22:14
En als ze papieren factuur willen 15,- administratiekosten.

Die kosten zijn niet onreeel maar laten mensen wel 2x nadenken.

Wij sturen de papieren factuur gratis toe, maar vragen altijd wel aan de klant waarom (en proberen ze te overtuigen van het elektronisch factureren)

Triloxigen
16/02/09, 22:19
Wij sturen de papieren factuur gratis toe, maar vragen altijd wel aan de klant waarom (en proberen ze te overtuigen van het elektronisch factureren)

Het overtuigen kost meer tijd, en ik merk dat het al gedaan wordt 'omdat ze er toch voor betalen' al een reden kan zijn.
Gelukkig gebeurt het zelden dat mensen op hun achterpoten gaan staan voor een papiertje.

Tim.Bracquez
16/02/09, 22:24
Gelukkig gebeurt het zelden dat mensen op hun achterpoten gaan staan voor een papiertje.
Er zijn er nog. Zelf reken ik vaak niets extra om het te versturen op papier. Vroeger hier 5 euro extra kost, maar vaak gaat het hier gratis de deur uit. Een beetje een extra service om klanten niet te laten 'afschrikken'. Hangt uiteraard af over welke bedragen dit gaat.

gjtje
16/02/09, 22:24
En vervolgens print iedereen ze uit om in de administratie te stoppen. Het is gewoon verschuiving van lasten naar de klant.
Je mocht überhaupt geen geld vragen voor een papieren factuur, papier was standaard, elektronisch was extra, weinig bedrijven die daar weet van hadden.

Triloxigen
16/02/09, 22:26
En vervolgens print iedereen ze uit om in de administratie te stoppen. Het is gewoon verschuiving van lasten naar de klant.

Je mist in dit geval sowieso het plakken van de postzegel, de envlop maar vooral de handelingen.
Dus het scheelt wat dat betreft op zich al.

cj0
17/02/09, 01:42
Electronisch factureren is leuk tot er iemand uit jouw naam facturen gaat sturen, vanaf jouw (nagemaakte) e-mail adres, en met jouw layout, maar met een net iets ander bankrekeningnummer, zoals bijvoorbeeld laatst met de kamer van koophandel facturen.

Daarom is het misschien toch wat tijd te investeren in een electronische handtekening, zodat de afzender er op kan vertrouwen dat het e-mail bericht (lees de factuur) van jou afkomstig is.

ShowU
17/02/09, 02:26
Je mocht überhaupt geen geld vragen voor een papieren factuur, papier was standaard, elektronisch was extra, weinig bedrijven die daar weet van hadden.
Dat zet je dan natuurlijk ook niet op de factuur als geld voor het papiertje, maar als administratiekosten ;-) en dan mag het opeens wel :-P

ShowU
17/02/09, 02:27
Electronisch factureren is leuk tot er iemand uit jouw naam facturen gaat sturen, vanaf jouw (nagemaakte) e-mail adres, en met jouw layout, maar met een net iets ander bankrekeningnummer, zoals bijvoorbeeld laatst met de kamer van koophandel facturen.

Daarom is het misschien toch wat tijd te investeren in een electronische handtekening, zodat de afzender er op kan vertrouwen dat het e-mail bericht (lees de factuur) van jou afkomstig is.

Maar er zijn er ook maar weinig die op zo'n digitale handtekening letten, vooral de ontwetenden (lees: digibeten) en dat zijn nu juist wel die mensen die die handtekening wel t hardste nodig hebben om niet voor de gek gehouden te worden...

Triloxigen
17/02/09, 09:11
Electronisch factureren is leuk tot er iemand uit jouw naam facturen gaat sturen, vanaf jouw (nagemaakte) e-mail adres, en met jouw layout, maar met een net iets ander bankrekeningnummer, zoals bijvoorbeeld laatst met de kamer van koophandel facturen.

Want dat kan niet met een papieren factuur?

Een papieren factuur is naar mijn mening nog makkelijker te faken.

xabin
17/02/09, 09:25
Want dat kan niet met een papieren factuur?

Een papieren factuur is naar mijn mening nog makkelijker te faken.

Een papieren factuur wordt ook digitaal 'gefaked/gemaakt'....

En 15 EUR voor een papieren factuur :r

Serveo
17/02/09, 10:17
Mooi, dit is weer eens goed nieuws!

Triloxigen
17/02/09, 10:55
En 15 EUR voor een papieren factuur :r

Wil je beweren dat het een onrealistisch bedrag is dan?

Ik lever liever voor -15 euro een echte dienst, van facturen wordt niemand vrolijk dus ook geen meerwaarde ;)

t.bloo
17/02/09, 11:21
Bij mijn (semi) overheid klanten kan ik mailen wat ik wil, met m'n papieren factuur heb ik het geld in no-time. Dat is ook wat waard.

Henky!
17/02/09, 13:28
Als de factuur maar wordt meegestuurd (per email). Als ik nu de boekhouding doe moet ik al twee a drie keer met wachtwoorden inloggen op een site om überhaupt bij een factuur te komen. Dat mag van mij wel verboden worden.

Apoc
17/02/09, 13:40
Electronisch factureren is leuk tot er iemand uit jouw naam facturen gaat sturen, vanaf jouw (nagemaakte) e-mail adres, en met jouw layout, maar met een net iets ander bankrekeningnummer, zoals bijvoorbeeld laatst met de kamer van koophandel facturen.

Daarom is het misschien toch wat tijd te investeren in een electronische handtekening, zodat de afzender er op kan vertrouwen dat het e-mail bericht (lees de factuur) van jou afkomstig is.

Volgens de oude regels, was het het beste om de factuur niet met de email mee te sturen. Het was het beste om per email een notificatie te sturen dat er een nieuwe factuur voor de klant klaar staat in het administratiesysteem (op basis van SSL). Dit was vrijwel de enige en veruit de makkelijkste manier om te voldoen aan alle regeltjes van de belastingdienst. Dit is overigens ook een stuk veiliger, want de kans dat een complete website gehijacked wordt of dat de DNS gespoofed wordt, is een stuk kleiner dan een vervalste email.


Als de factuur maar wordt meegestuurd (per email). Als ik nu de boekhouding doe moet ik al twee a drie keer met wachtwoorden inloggen op een site om überhaupt bij een factuur te komen. Dat mag van mij wel verboden worden.

De overheid heeft dat juist aangemoedigd, en naar mijn mening overigens terecht. Op het moment dat jij van het bedrijf in kwestie een notificatie van een nieuwe factuur krijgt, zou je simpelweg gelijk moeten inloggen op het systeem en de factuur opslaan en/of afdrukken. Is nog geen minuut werk.

gjtje
17/02/09, 13:57
Dan ga ik er vanuit dat er meerdere gebruikers zijn voor zo'n control panel. Een inkomende factuur per post kan je gelijk doorsturen naar degene die de betalingen/administratie doet, deze zou dat nu zelf moeten downloaden uit het control panel maar het gaat de administratie natuurlijk niks aan wat er verder nog te vinden is op die omgeving.

Apoc
17/02/09, 14:56
Dan ga ik er vanuit dat er meerdere gebruikers zijn voor zo'n control panel. Een inkomende factuur per post kan je gelijk doorsturen naar degene die de betalingen/administratie doet, deze zou dat nu zelf moeten downloaden uit het control panel maar het gaat de administratie natuurlijk niks aan wat er verder nog te vinden is op die omgeving.

Als het systeem verder ook toegang geeft tot zaken anders dan administratie, zouden er inderdaad wel meerdere gebruikers nodig zijn. Of anders download je de factuur zelf en stuur je hem dan door naar je administratie.

Henky!
18/02/09, 01:13
De overheid heeft dat juist aangemoedigd, en naar mijn mening overigens terecht. Op het moment dat jij van het bedrijf in kwestie een notificatie van een nieuwe factuur krijgt, zou je simpelweg gelijk moeten inloggen op het systeem en de factuur opslaan en/of afdrukken. Is nog geen minuut werk.


Nou, in mijn geval toch wel 5 minuten werk per factuur. En als iedereen dat gaat doen ben ik tijdens de boekhouding een middag bezig met in- en outloggen op diverse sites met verschiilende wachtwoorden.

Moet het nog goed gaan ook. We hadden een abo op canaldigitaal. Die werkt ook zo. Dus (zucht...), naar de site, inloggen, klikken, klikken en klikken en dan krijg je een rijtje facturen met niet corresponderende nummers. Na enkele maanden wist ik dat ik de in het rijtje moest hebben.

Waarom zou je de klant aan het werk zetten. Waarom niet gewoon een factuur per email?

Mark17
18/02/09, 14:57
Factuur per email en daarnaast in een controlpanel is veel klantvriendelijker lijkt mij, daarnaast kan de klant de nog steeds controleren of deze van jullie afkomstig is.

Henky!
19/02/09, 00:22
Perfect :-)

jandirkse
19/04/09, 18:43
Kreeg voorheen factuur van Vodafone via digitaal pdf te downloaden.

Echter nu krijg ik ze weer per post omdat hun facturen niet aan de belasting eisen voldeden.

Ik vind het niet zozeer een probleem maar alles digitaal zoek je even sneller dan tussen de stapels facturen.

Goede vooruiting en pluspunt voor digitaal ondernemen.

aristo
19/04/09, 22:54
Heel mooi dat dit nu formeel mag. Scheelt in de productiekosten.
Maar voorlopig is het zo dat veel klanten (voor MKB) het gewoon op papier willen hebben. Dus wat doen ze: Ze printen de PDF en stoppen het als papier in hun administratie (doe ik zelf trouwens ook).

Ik twijfel of het gemak voor mij (de verzender) opweegt tegen het (on)gemak dat de klant heeft. Want velen hebben hem liever gewoon op papier.
Dus houd ik het nog even bij papier.

Vr.gr. Eef

Sander-
19/04/09, 23:23
Voor alle nieuwe klanten vragen wij inmiddels in hoeverre ze er bezwaar tegen hebben als ze de factuur elektronisch krijgen. Voor bestaande klanten stappen we voor hostingfacturen (dus lage bedragen) steeds meer over op elektronische facturatie, we kunnen die namelijk geheel geautomatiseerd verzenden. Voor de 2e herinneringen en aanmaningen gebruiken we uiteraard wel gewoon de post.

Wanneer het gaat om projecten, of klanten die gewoon liever een papieren factuur willen doen we dat nog wel, zonder extra kosten. Veel MKB'ers printen ze toch nog uit voor hun administratie. Al zie je inmiddels wel dat een aantal alles bijv digitaal doorstuurt naar administratiekantoor of het gelijk geautomatiseerd kan verwerken.