PDA

Bekijk Volledige Versie : Printen op een netwerkprinter via rdp.



1ms
12/02/09, 22:11
Wij proberen al geruime tijd te printen op een netwerkprinter terwijl we via RDP verbonden zijn met een server.
In de RDP sessie wordt wel de Microsoft Document imaging printer gezien,
maar niet de, wel degelijk op de client computer aanwezige, netwerkprinter (een canon ir1020 all-in-one)

na veel googlen kwamen we dit tegen:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;302361

Maar dit gaf geen soelaas!

Heeft iemand enig idee hoe dit probleem op te lossen?

Simple
12/02/09, 22:36
Je hebt dus lokaal een netwerkprinter geinstalleerd staan en maakt vervolgens verbinding met een server via RDP? Dan moet de printdriver ook op die server aanwezig zijn, en het vinkje Lokale bronnen > Printers in mstsc aanstaan.

Dillard
13/02/09, 00:31
Weet dat sommige USB-printers wel eens het probleem hadden dat ze niet goed werden gezien door RDP. Een registry-patch was toen de oplossing, maar ik zou deze even moeten opzoeken, zo niet bij de hand.

gjtje
13/02/09, 09:23
Dat is de link die hij post. ;)

Wat zegt de eventlog op de server? Driver versie van client en server moet gelijk zijn.

bakkerl
13/02/09, 09:57
In geval van een XP terminal sessie moeten ook de drivers op de remote XP geinstalleerd zijn. Eventueel samen met de registry settings welke in de link die je noemde.

Op de remote server de zelfde drivers versies installeren wil in 99% van de gevallen altijd wel helpen.

In geval van een windows 2003 terminal server kun je in de policies bepalen dat bij onbekende printers een fallback gedaan moet worden op een algemene PCL of PS driver (de printer moet dan wel PCL of PS ondersteunen).

In geval van een windows 2008 terminal server moet je rdp 6.1 gebruiken en .net 3.5 sp1 geinstalleerd hebben om lokale printers via een global printer driver beschikbaar te maken.

hrodenburg
13/02/09, 11:05
De printer is op de client waarschijnlijk via een tcp/ip port verbonden. Volgens de MS logica is de printer dan ook vanaf de terminal server bereikbaar. Wat natuurlijk niet altijd zo is als je terminal server compleet ergens anders staat.
In ieder geval zie je inderdaad niet die printer in je terminal sessie. Een beetje houtje-touwtje manier op het op te lossen is als volgt:

op het werkstation, deel de printer in kwestie. maak nu een zelfde printer aan, op de LPT1 poort. Type nu in een command prompt: net use lpt1 \\werkstation\printer
Op die manier zie je hem wel in je terminal sessie. Eventueel kun je "/persistent:yes" toevoegen om het na een reboot ook weer te laten werken. Ik weet het, niet echt een mooie oplossing, maar volgens mij wel de enige...
succes!

bakkerl
13/02/09, 11:25
De printer is op de client waarschijnlijk via een tcp/ip port verbonden. Volgens de MS logica is de printer dan ook vanaf de terminal server bereikbaar. Wat natuurlijk niet altijd zo is als je terminal server compleet ergens anders staat.

Onzin. Ik heb ook alleen tcp/ip printers aan mijn werkstation, en log in op diverse rdp servers op diverse locaties welke echt niet bij mijn eigen printer kunnen komen. Toch kan ik vanaf al die locaties printen.
Je verhaal (/bashing) met MS logica gaat dus niet geheel op.

Simple
13/02/09, 11:56
Eens met Bakkerl, collega's op kantoor in het buitenland loggen in via RDP/ICA op onze server en hebben netjes hun lokale netwerkprinter in hun sessie staan. Drivers van hun printer aldaar zijn bij ons op de printserver geinstalleerd en het werkt perfect.

hrodenburg
13/02/09, 12:28
Het was geenszins de bedoeling om MS af te kraken.
Nu ik het weer test werkt het inderdaad wel. Ik denk dat ik destijds een oude(re) rdp client had oid. Maar ben er nog steeds van overtuigd dat het niet werkte. Ben er toen best even mee bezig geweest om het op te lossen.

1ms
13/02/09, 19:05
Printer driver installeren op de 2003 server gaf meteen de oplossing (na herstarten van server)

Echter de eerder genoemde truc met een printer een tweede keer installeren en dan binden op lpt1 via dos net use werkt ook.

bedankt dus iedereen!