PDA

Bekijk Volledige Versie : Nog te starten webhosting bedrijf



chriske
11/02/09, 11:49
Beste,

Voor een nog te starten webhosting bedrijf ben ik wat informatie aan het inwinnen. Er gaat met servers gewerkt worden die minimaal 2 cpu sockets of meer heeft. Op deze manier heb je dus altijd 2 x quad core processor of meer in een server zitten.

Nu zit ik toch met een paar vragen nog die misschien hier goed beantwoord kunnen worden.

Ik ben van plan om op die servers esx te gaan draaien. Dan op de server ongeveer 4-6 vps aan te maken met linux en da. Hier komen dan de klanten op te staan. Het lijkt me makkelijkere werken met vmware. Mocht er een klant zijn waarvan de website server overkilling is dan neemt deze niet de gehele server neer maar alleen de vps waar deze opstaat.

De andere vps zouden hier geen last van moeten ondervinden.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee. Esx gebruiken om de server op te delen in verschillende vps of gewoon 1 groot linux systeem waar alle klanten op komen te staan.

oehTie
11/02/09, 12:34
Voordeel van meerdere systemen en esx is dat als een vps onbruikbaar wordt door een slecht php script, voorkomt esx dat de andere vpssen een probleem krijgen. ESX is heel goed in te stellen qua performance en prioriteiten zodat vpssen niet of nauwelijks onder elkaar lijden.

Een uitgebreide test bij ons een vorige week met 4x harde schijf burn, en 2x vps met 8cores cpu burn en de windows vps met een virtual center testlicentie bleef prima bereikbaar en ook snel reageren. Geen enkel probleem.

Ik zou dan wel voor ESXi gaan. Is iets makkelijker te beheren. Op zich maakt het niet heel veel uit, het zijn kleine dingetjes.

Let wel, je mag geen vpssen aanbieden, alleen webhostingpakketten. Om vpssen aan te mogen bieden heb je een Virtual Center, VMware Infrastructure en VSSP licentie nodig.

chriske
11/02/09, 13:46
Bedankt voor je antwoord. Ik ga ook alleen webhosting aanbieden en geen eigen vps machines voor een klant. Misschien als er een grote website word binnegehaalt dat deze op een eigen vps komt te staan, maar deze zal het zelfde ingericht zijn als een shared webhosting vps zegmaar. Klant krijgt dus alleen toegang via directadmin en ftp.

Ik ga binnenkort ook eens wat tests draaien om te zien als 1 vps over de kop gaat deze geen ander vps met zich mee neemt. Uit jou verhaal blijkt dat dit zo zou moeten zijn maar wil het toch nog even zelf ook zien :)

Ook kwa backups maken word het makkelijk. Een aparte backup service voor klante en hun databases/websites en een eigen backup server waar zon complete vps heen gezet word elke nacht. Mochten er dan problemen zijn met het os kun je dit gemakkelijk weer terugzetten. zijn er ook backup solutions voor esxi zoals ik beschrijf?

oehTie
11/02/09, 15:15
Er is backup software voor esxi maar dan ga je gelijk in de duizende dollars... Makkelijkst is via snapshots. Als je dan iedere nacht een snapshot maakt en de laatste 7 bewaard, kan je een week terug.

wat zelf testen betreft, zeer verstandig. ik heb met de zelfde instelling een opstelling gebouwd en ben toch dingen tegengekomen die mensen me vertelden maar die niet bleken te kloppen zoals dataverkeermonitoring per vps.

Overigens zit in directadmin een eenvoudige backuptool die op de momenten die je wilt een backup maakt, comprimeerd en via ftp op een aparte server zet. Kan je ook heel simpel en snel terugzetten en het maken van de backup kan je automatiseren.

ARKO
21/02/09, 16:28
Zelf zijn wij net van VMware geheel overgestapt op Microsoft Hyper-V maar dit omdat wij alleen Microsoft diensten leveren. Wat ik je als tips kan geven voor je VPS servers:

VMware / VPS
* Het aantal CPU's is vaak niet het belangrijkste, het is zonde om 2x een Quad core te nemen wanneer deze niet tot zijn recht komen
* Er kan beter een overkill zijn aan geheugen dan aan CPU
* Zorg dat je goed test met je schijf systeem, het probleem dat VPS / VM bakken vaak langzaam zijn is omdat de disk I/O te hoog is en niet om andere de CPU en het geheugen. Denk bijvoorbeeld aan raid 10
* Elke virtuele netwerkkaart, zijn eigen fysieke netwerkkaart

Backup / bereikbaarheid
* Maak snapshots / realtime backups van je VPS bakken naar een zelfde type fysieke server, mocht de ene server uitvallen dan kan je het direct hierop overnemen.
* Draai de helft van je VPS op server 1 en de andere helft op server 2, zo zijn je NS1 / NS2, MX1 / MX2 etc altijd bereikbaar als er één server mocht wegvallen.
* Maak naast snapshots / realtime backups ook gewone backups waarmee je enkele dagen het liefst weken terug kan. Stel een klant wil een backup terug of en database blijkt al 14 dagen corrupt dan kan je dit altijd herstellen zonder dat alles er direct onder valt.

oehTie zegt dat je beter voor ESXi kan gaan dit lijkt mij ook slimmer, alleen wel even goed kijken welke raid kaarten wel en niet ondersteund worden. En dan daarbij zal ik toch nog even kijken naar bijvoorbeeld Xen.

Succes!

HCiZiZ
07/03/09, 22:14
Voor het backuppen zoals jij bedoeld zou je Rsync kunnen gebruiken. Hierbij kun je aparte backups maken of je kunt ook de vps laten bijwerken.

digitalvibes
21/03/09, 15:32
ohjee, weer iemand die zo nodig voor webhoster wil gaan spelen :P

Ingvald
21/03/09, 15:47
Zelf zijn wij net van VMware geheel overgestapt op Microsoft Hyper-V maar dit omdat wij alleen Microsoft diensten leveren. Wat ik je als tips kan geven voor je VPS servers:

Draai je dan als host Windows 2008 full version of de core version? Het vervelende aan een Windows systeem als host is dat die toch gemiddeld 1 maal per maand een reboot moet krijgen wegens updates (en dus ook alle guests even down). Aangezien de core version wat meer gestript is, lijkt het me dat deze minder vaak een reboot moet krijgen.

Ben zelf ook hiernaar aan het kijken, vandaar mijn vraag.

tvm
22/03/09, 18:00
ohjee, weer iemand die zo nodig voor webhoster wil gaan spelen :P

Maar blijkbaar wel al enige kennis heeft, test, bezint eer hij begint ... Heb je posts nodig om te adverteren misschien.

Marin
22/03/09, 18:25
Waarom kiesje voor VmWare? Ook al naar Xen Enterprise gekeken?

Je opzet lijkt me goed overigens.

lorddemos
22/03/09, 23:30
met vmware kun je zelfs alle files gewoon kopieren van en naar een gedeelde schijf op het netwerk. Op die manier kun je volledige backups voor zien voor het geval je server uitbrandt, je weet maar nooit.

lorddemos
22/03/09, 23:31
xen enterprise heb ik slechte ervaringen mee. Als 1 vps compleet crasht, crasht soms je hele server mee. Toen dit gebeurde ben ik dagen lang bezig geweest om alle lv's van de schijf te halen en terug up and running te zetten.

huizinga
01/04/09, 00:36
Houd er wel rekening mee dat je voor elke VPS een eigen ip's moet hebben en dus ook licenties voor je controlpannel.

PimEffting
01/04/09, 10:56
Er is wat discussie over of je ESXi wel commercieel mag gebruiken, misschien dat iemand anders daarover meer kan vertellen.

Kijk anders ook eens naar OpenVZ.
Minder overhead en gratis.

Dezo
01/04/09, 13:11
ohjee, weer iemand die zo nodig voor webhoster wil gaan spelen :P

Beetje kort door de bocht vind ik. Dit is toch een forum waar men vragen mag stellen of niet ?

Dezo
01/04/09, 13:15
Er is wat discussie over of je ESXi wel commercieel mag gebruiken, misschien dat iemand anders daarover meer kan vertellen.

Kijk anders ook eens naar OpenVZ.
Minder overhead en gratis.


Het gebruik is dacht ik gratis (ook commercieel), eventuele support erop niet.

lorddemos
02/04/09, 21:57
Beetje kort door de bocht vind ik. Dit is toch een forum waar men vragen mag stellen of niet ?

haha, we zijn met lekker veel inderdaad, maar ik vind dat prima. Ik begin hosters meer en meer te zien als bakkers of beenhouwers. Die zijn ook met lekker veel. Is prima toch. Lekker stabiel als je het in het algemeen bekijkt.

Iedereen heeft z'n eigen hostertje, en ik denk eerlijk gezegd dat al die concurrentie de services ten goede komt. Ok, misschien zijn we wel met iets TE veel, maar ach...

(ik wil niemand voor de borst stoten met deze uitspraak, ik vind het gewoon niet erg dat veel mensen hun eigen hosting willen aanbieden)

Dezo
03/04/09, 09:59
haha, we zijn met lekker veel inderdaad, maar ik vind dat prima. Ik begin hosters meer en meer te zien als bakkers of beenhouwers. Die zijn ook met lekker veel. Is prima toch. Lekker stabiel als je het in het algemeen bekijkt.

Iedereen heeft z'n eigen hostertje, en ik denk eerlijk gezegd dat al die concurrentie de services ten goede komt. Ok, misschien zijn we wel met iets TE veel, maar ach...

(ik wil niemand voor de borst stoten met deze uitspraak, ik vind het gewoon niet erg dat veel mensen hun eigen hosting willen aanbieden)

Slechte bakkers en beenhouwers gaan tenslotte ook failliet :) Alleen degenen die kwaliteit leveren overleven of zij die zo goedkoop zijn dat kwaliteit niet meer telt :)

lorddemos
03/04/09, 11:23
Slechte bakkers en beenhouwers gaan tenslotte ook failliet :) Alleen degenen die kwaliteit leveren overleven of zij die zo goedkoop zijn dat kwaliteit niet meer telt :)
off topic:
Maar als je prijs zo laag is, ga je ook faillit omdat je met verlies verkoopt:p

NedBoys
11/04/09, 19:46
Het verdelen over 5 virtuele servers kan wel, maar dan betaal je ook 5 keer licentie kosten voor DA. dus in dat geval kan je beter op de server fysiek installeren. Tenzij je het op 1 VPS installeert, en de rest verhuurt als VPS.

juicy
13/04/09, 06:41
ohjee, weer iemand die zo nodig voor webhoster wil gaan spelen :P

Zegt een lid uit 2009! :)

lorddemos
13/04/09, 09:09
Als je alles op 1 vps installeert, heb je een stuk performance verlies, maar je wint enorm aan werkuren. Bovendien kun je die vps backuppen, en in geval van een hardware crash, gewoon op een andere server/cluster verder draaien.