PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat te doen bij overlijden



Erikcreative
10/02/09, 18:18
Hallo,

Onlangs vroeg ik me af of veel hosters (en dan vooral de eenmansbedrijven) wel iets geregeld/op papier hebben bij een eventueel overlijden?

Waarom deze vraag? Nou wat als de eigenaar van een eenmansbedrijf komt te overlijden. Alleen hij is op de hoogte van de bedrijfsvoering, server beheer, wachtwoorden, administratie, belasting, etc etc. Maar ook klanten krijgen geen antwoord meer op hun vragen, verhuizingen worden niet verwerkt, etc etc..

Nou gaan we er natuurlijk niet vanuit dat dit gebeurt maar kan een behoorlijke strop beteken. Bijvoorbeeld voor je ouders/verzorgers die je eventueel achterlaat met schulden? claims?

Ahmed
10/02/09, 19:06
Wow. Goede vraag eigenlijk. Totaal niet over nagedacht. Maar ik ben dan ook nog jong.

Ehm.. ik heb dus geen regeling getroffen of iets dergelijk. Maar ik neem aan dat mijn leverancier het een en ander regelt als ik plotseling kom te overlijden en hij ervan kennis neemt.

Trafego
10/02/09, 19:10
Wij hebben hier wel een noodplan voor. Ik zelf ben eigenaar en heb dan alle inzage, hiernaast is vastgelegd dat mijn vrouw overal bij kan, en zij weet dan weer wie en wat te contacteren.

Wat betreft wachtwoorden en dergelijke weer onze systeembeheerder ook.
En mocht daar zelfs een klink in de kabel komen word alles overgedragen binnen 24 uur naar een zeer goed bevriend bedrijf in dezelfde branche welke de flow overneemt.

Geert-Jan
10/02/09, 19:40
Maar ik neem aan dat mijn leverancier het een en ander regelt als ik plotseling kom te overlijden en hij ervan kennis neemt.

Beetje kort door de bocht?
- ja maar,
- ik dacht dat,
- en ogh, ik ben er dan toch niet meer... :huh:

Eryq
10/02/09, 20:16
Wow. Goede vraag eigenlijk. Totaal niet over nagedacht. Maar ik ben dan ook nog jong.


Eén illusie armer: Ook jonge mensen kunnen dood gaan!!

Ahmed
10/02/09, 23:01
@Geert-Jan
Ik weet het. Maar ik heb het over een plotselinge overlijden. (ongeluk, acute hartaanval). Bij een ziekte kun je zelf al het een en ander regelen. Maar je hebt wel compleet gelijk.

@Eryq
Ook dat weet ik. Helaas. Pas geleden nog heeft de ex-juffrouw van mijn broertje zich van het leven beroofd. Ze was pas 28!

Dillard
10/02/09, 23:28
We hebben vorig jaar het bedrijf overgenomen van een gewaardeerd lid van WHT, die een dag voor zijn 25e verjaardag de strijd tegen zijn ziekte verloor.....

Ondanks dat hij wist dat hij in de gevarenzone zat, zijn er nog genoeg zaken boven water gekomen (en nog steeds) die helaas niet optimaal gedocumenteerd waren. En in combinatie met een eigen administratie systeem en hosting panel, is het feest compleet. Mijn advies: zorg ervoor dat je wachtwoorden e.d. regelmatig in een kluis legt en zorgt dat er minstens 2 mensen zijn (partner / ouders / vrienden) die daar in geval van nood bij kunnen, en dat er een soort scenario klaarligt voor wie er gebeld moeten worden.

Immers, de meeste van je vrienden en familie weet geen donder van hosting en server-beheer. Dus is zeker goed (zeker als je alleen bent) om hier eens een druilerige zondagmiddag bij stil te staan. Ook al ben je jong ......

En als je personeel hebt rondlopen, zorg er dan voor dat er een extra bankpas in die kluis ligt, personeel wil toch graag uitbetaalt worden, ook als je plotseling wegvalt en zij druk bezig zijn om jouw bedrijf te runnen.....

Ahmed
10/02/09, 23:31
We hebben vorig jaar het bedrijf overgenomen van een gewaardeerd lid van WHT, die een dag voor zijn 25e verjaardag de strijd tegen zijn ziekte verloor.....

Ondanks dat hij wist dat hij in de gevarenzone zat, zijn er nog genoeg zaken boven water gekomen (en nog steeds) die helaas niet optimaal gedocumenteerd waren. En in combinatie met een eigen administratie systeem en hosting panel, is het feest compleet. Mijn advies: zorg ervoor dat je wachtwoorden e.d. regelmatig in een kluis legt en zorgt dat er minstens 2 mensen zijn (partner / ouders / vrienden) die daar in geval van nood bij kunnen, en dat er een soort scenario klaarligt voor wie er gebeld moeten worden.

Immers, de meeste van je vrienden en familie weet geen donder van hosting en server-beheer. Dus is zeker goed (zeker als je alleen bent) om hier eens een druilerige zondagmiddag bij stil te staan. Ook al ben je jong ......

En als je personeel hebt rondlopen, zorg er dan voor dat er een extra bankpas in die kluis ligt, personeel wil toch graag uitbetaalt worden, ook als je plotseling wegvalt en zij druk bezig zijn om jouw bedrijf te runnen.....
Deimos :(

cyberbootje
11/02/09, 00:08
Nu je het zegt... heel toevallig heb ik hier een paar maanden geleden bij stil gestaan.

Heb gezorgd zat al mijn wachtwoorden, etc... richting vriendin gaan, zij kan dan mensen optrommelen die de zaakjes kunnen regelen.
Daarnaast nog een vriend die ook in de hosting zit dus voorlopig zit ik goed.
Administratiesysteem ook duidelijk en overzichtelijk blijven houden dan komt het goed.

Ookal ben ik toch wel jong...:thumbup:
you never know...

harvey
11/02/09, 05:06
Wij niet echt een hosting bedrijf maar doen meer richting development en netwerk consultancy.

We hebben alles gedocumenteerd;
- Alle calls in en out worden in een ticket systeem geautomatiseerd.
- Afspraken en overeenkomsten digitaal
- Contracten digitaal

Mocht plots een van ons komen te overlijden is er altijd fallback oplossing
bijna alles is vervangbaar hoe pijnlijk dit ook klinkt.

Pur
11/02/09, 10:51
@Geert-Jan
Ik weet het. Maar ik heb het over een plotselinge overlijden. (ongeluk, acute hartaanval). Bij een ziekte kun je zelf al het een en ander regelen. Maar je hebt wel compleet gelijk.

Als je ziek wordt dan staat jouw hoofd en die van omstanders daar vast niet heel erg naar.

eMiz0r
11/02/09, 14:44
Heb je uberhaupt wel verplichtingen na een eventueel overlijden als eenmanszaak? Juridisch gezien ben jij de eenmanszaak en alle overeenkomsten lopen automatisch af zodra de eenmanszaak ophoudt te bestaan (om welke reden dan ook) lijkt mij.

®on
11/02/09, 14:54
Heb je uberhaupt wel verplichtingen na een eventueel overlijden als eenmanszaak? Juridisch gezien ben jij de eenmanszaak en alle overeenkomsten lopen automatisch af zodra de eenmanszaak ophoudt te bestaan (om welke reden dan ook) lijkt mij.
Zou het nog uit maken indien je getrouwd bent in gemeenschap van goederen?

Ik heb mijn vrouw een en ander uitgelegd, en wat ze zou moeten doen indien er iets met mij gebeurd. Verder staan er diverse zaken op papier (inlogcodes, telefoonnummers, etc).
Ik beken wel dat ik hier pas vorig jaar over na ben gaan denken, nav. het overlijden van Deimos/Noël. :(

Triloxigen
11/02/09, 15:25
Heb je uberhaupt wel verplichtingen na een eventueel overlijden als eenmanszaak? Juridisch gezien ben jij de eenmanszaak en alle overeenkomsten lopen automatisch af zodra de eenmanszaak ophoudt te bestaan (om welke reden dan ook) lijkt mij.

Gaan dat soort zaken dan niet gewoon over naar de erfgename.

Tijdje geleden heb ik hetzelfde meegemaakt bij een vriendin, haar moeder was plotseling overleden maar de website en domeinnaam stonden op haar naam bij een hoster.
De hoster wilde op dat moment het domeinnaam niet overschrijven op haar naam vanwege openstaande facturen (welke ze echt niet kon voldoen).

Maar na enig morren is het allemaal wel netjes opgelost door het domeinnaam gewoon op haar naam te zetten, is niet volgens de SIDN regels maar nood breekt wet.

Tim.Bracquez
11/02/09, 15:40
Hier staat alles mooi genoteerd van wachtwoorden en de vriendin weet hiervan. Kan dus terugvallen op een bevriend bedrijf...

NielsV
11/02/09, 16:08
... ik ben juist bezig om voor een klant van mij uit te zoeken waar de site van mijn klant staat... Domeinnaam is betaald tot 2011.. server ergens in Amerika en deze persoon die alles huurde heeft zelfmoord gepleegd... niemand van zijn familie weet iets van zijn hostingactiviteiten, laat staan wachtwoorden... en waar kom je uit: Een of ander mega bedrijf in cheapo hosting... zit in ergens in de wachtmolen.

Zelf heb ik niet alles geregeld, maar wel bankzaken e.d. zodat eventueel mijn familie / broer betalingen kunnen afhandelen. Wachtwoorden van boekhoudpakket e.d. liggen ok bij bopekhouder...

Dillard
11/02/09, 19:05
Deimos :(

Inderdaad....

En ondanks dat in dit geval hij wist dat er een mogelijkheid bestond dat hij het gevecht zou verliezen zijn we tegen voldoende zaken aangelopen, die waarschijnlijk voor hem binnen 2 seconden te beantwoorden waren geweest, maar die nu veel tijd hebben gekost. Kun je je dus voorstellen wat er gebeurd als men hier niet op voorbereid is (en er bv. geen wachtwoorden bekend zijn).

Dillard
11/02/09, 19:10
Heb je uberhaupt wel verplichtingen na een eventueel overlijden als eenmanszaak? Juridisch gezien ben jij de eenmanszaak en alle overeenkomsten lopen automatisch af zodra de eenmanszaak ophoudt te bestaan (om welke reden dan ook) lijkt mij.

Ik denk dat er juridisch in eerste instantie wordt gekeken naar erven. Wat te denken van bv. arbeidsovereenkomsten? Die zouden dan dus ook automatisch komen te vervallen, ik denk het niet (maar weet het niet zeker).

Wat ik wel weet is dat je ervoor moet zorgen dat je erven hier zo min mogelijk overlast van krijgen, ze hebben immers wel wat anders aan hun hoofd.

En veel klanten zullen begripvol zijn, maar net die enkeling die perse de EPP-code wil hebben van dat obsure en net niet goed gedocumenteerde Registrar, daar wil je je erven niet mee opzadelen. Maar goed, een actuele lijst met wachtwoorden, een goed onderhouden klantsysteem met ticket/mail historie en een bankmachtiging is een zeer goede start. 80% van de problemen kan dat al opgelost worden door een collega-bedrijf.

Ber|Art
11/02/09, 19:15
Wat ik wel weet is dat je ervoor moet zorgen dat je erven hier zo min mogelijk overlast van krijgen, ze hebben immers wel wat anders aan hun hoofd.En ik kan je verzekeren dat in het geval van Deimos de ouders erg blij waren dat "wij" alles voor hun hebben opgelost! Ik zou er als ouder niet aan moeten denken....

HighFly
12/02/09, 12:18
Heb je uberhaupt wel verplichtingen na een eventueel overlijden als eenmanszaak? Juridisch gezien ben jij de eenmanszaak en alle overeenkomsten lopen automatisch af zodra de eenmanszaak ophoudt te bestaan (om welke reden dan ook) lijkt mij.

Vorig jaar augustus is mijn vader, toch wel plotseling, overleden. Enige dagen later was zijn eensmanszaak ambtshalve al beëindigd per overlijdensdatum bij de Kamer van Koophandel (is gekoppeld aan het GBA). 5 weken later een brief van de RDW: "gecondoleerd met het verlies van de heer X, maar de auto staat nog op zijn naam, deze moet binnen 2 weken zijn overgeschreven".

Dus een aantal dingen worden automatisch geregeld. En ja een (automatische) uitschrijving bij de KvK houdt in dat de eenmanszaak stopt en daarmee ook alle juridische rechten en plichten.
Maar uiteraard kan het nog genoeg gezeik geven. Mijn broertje helpt aardig mee (maar woont in Australië) en mijn moeder is gevolmachtigde voor allerhande (bank-)zaken. Maar ik ga toch wat tips van andere posters hier opvolgen!

Niet zo'n leuk onderwerp wat wordt aangehaald door TS, maar wel een goede en het zet je weer even scherp!

alexander74
13/02/09, 00:30
Een vriend van mij was plotseling overleden, 44 jaar, gescheurde aortha.
Zijn broer belde mij of ik de inlog van zijn systeem wist.

Boekhouding niet meer benaderbaar
Clientgegevens niet meer benaderbaar
Server inlogs onbekend, met hulp van het datacenter daar achter gekomen

Ik heb daarna op verzoek van de familie geprobeerd veel onnodige ballast van het bedrijfje te saneren. Ik stuurde dus een bericht naar het bedrijf waar hij ongeveer 500 domeinnamen had staan.

Ik kreeg een berichtje terug met de mededeling dat ze de domeinnamen niet wilde opheffen zonder een handtekening van contractant.. (die inmiddels al gecremeerd was).

Daar zakt je gebreide onderbroek toch vanaf ?

santema
13/02/09, 02:06
Een vriend van mij was plotseling overleden, 44 jaar, gescheurde aortha.
Zijn broer belde mij of ik de inlog van zijn systeem wist.

Boekhouding niet meer benaderbaar
Clientgegevens niet meer benaderbaar
Server inlogs onbekend, met hulp van het datacenter daar achter gekomen

Ik heb daarna op verzoek van de familie geprobeerd veel onnodige ballast van het bedrijfje te saneren. Ik stuurde dus een bericht naar het bedrijf waar hij ongeveer 500 domeinnamen had staan.

Ik kreeg een berichtje terug met de mededeling dat ze de domeinnamen niet wilde opheffen zonder een handtekening van contractant.. (die inmiddels al gecremeerd was).

Daar zakt je gebreide onderbroek toch vanaf ?


Lijkt wel een misplaatste strikvraag, maargoed. Ik kan me aan de andere kant ook wel indenken dat ze niet zomaar alle gegevens uit handen geven, maar vragen om ander bewijs dan een handtekening was toch wel redelijk gepast.

eMiz0r
13/02/09, 08:07
Een vriend van mij was plotseling overleden, 44 jaar, gescheurde aortha.
Zijn broer belde mij of ik de inlog van zijn systeem wist.

Boekhouding niet meer benaderbaar
Clientgegevens niet meer benaderbaar
Server inlogs onbekend, met hulp van het datacenter daar achter gekomen

Ik heb daarna op verzoek van de familie geprobeerd veel onnodige ballast van het bedrijfje te saneren. Ik stuurde dus een bericht naar het bedrijf waar hij ongeveer 500 domeinnamen had staan.

Ik kreeg een berichtje terug met de mededeling dat ze de domeinnamen niet wilde opheffen zonder een handtekening van contractant.. (die inmiddels al gecremeerd was).

Daar zakt je gebreide onderbroek toch vanaf ?

Ik begrijp je probleem, maar verplaats je eens in de schoenen van de hoster. Zij krijgen een email of brief binnen dat iemand overleden is en om die reden alle domeinen wil opheffen en niks meer wil betalen (waarschijnlijk?).

Deze reden wordt zo vaak misbruikt om onder een contract uit te komen, dat je als hoster niks anders meer kan dan gewoon strikt wezen. Uit je bericht kan ik niet opmaken of je bijvoorbeeld een overlijdensakte hebt meegestuurd of bijvoorbeeld een telefoonnummer van de notaris (of wie regelt de erfenis?), waaruit je je verhaal met goed en stevig bewijs kunt bijzetten.

Bovenstaande actie van de hoster heeft waarschijnlijk helemaal niets te maken met onbegrip hebben voor jouw situatie, maar zij willen juridisch sterk staan. Als toch blijkt dat jouw verhaal niet klopt, zitten zij met de gebakken peren.

Magus
13/02/09, 11:53
toch had het dan wel netjes geweest als ze niet het standaard antwoord met de vraag naar een handtekening hadden gestuurd, maar naar een kopie van de overlijdensakte hadden gevraagd....

nugget
20/02/09, 23:33
Het scheelt dat we bij ons met 2 man werken en af en toe hulp krijgen van een derde persoon. Hierdoor hebben we het risico wat gespreid.

zo te lezen komt er echt een hele hoop op je af op zo'n moment. Ik denk dat ik toch eens een speciaal documentje ga aanleggen met daarin de belangrijkste dingen die je nodig hebt om de "boel" te kunnen draaien.

echt vrolijk wordt je niet van dit topic :( als ik die dingen zo lees dan ben ik blij dat zoiets bij ons nog nooit in de buurt is voorgekomen.

M.Braam
30/03/09, 10:35
Goed dat deze topic aangemaakt is want ik zat hier namelijk ook mee in de maag. Je heb toch een bepaalde verantwoordelijkheid en stel dat je er plots niet meer bent dan vindt ik dat je wel het 1 en het ander had moeten regelen.

Hier ga ik zeker eens binnenkort voor zitten en het 1 en het ander regelen op papier zodat alles netjes gedocumenteerd is. Klanten vragen het ook wel eens wat als je bedrijf failliet gaat of er gebeurt wat met jou hoe zit het dan met ons pakket en ga zo maar door. tot op heden kon ik nou niet echt een concreet antwoord geven kortom ik ga ook eens aan de slag hiervoor.

Het is inderdaad geen leuk onderwerp maar we moeten er zeker wel bij stil staan jong of oud maak weinig uit. En bedankt voor de tips!

ICTRecht
30/03/09, 13:08
Misschien nog even een juridische aanvulling. Als je als opdrachtnemer persoonlijk een opdracht krijgt (jij wordt bij naam genoemd), dan en dan alleen eindigt de opdracht door jouw overlijden. (BW 7:409). Wel moeten je erven alles doen wat redelijk is om een en ander netjes af te handelen.

Werk je in een bedrijf met meerdere mensen, dan blijft de opdracht staan en moeten je medevennoten de opdracht afhandelen.

Omgekeerd: als je opdrachtgever overlijdt, is dat geen reden om de overeenkomst op te zeggen tenzij je dat in je AV hebt staan (art. 7:410 BW). Maar ook hier moet je meewerken aan een nette afhandeling. Dus niet binnen 24 uur de site op zwart, domeinnaam vrijgeven en de backups weggooien.

Arnoud

Pur
30/03/09, 13:21
Misschien nog even een juridische aanvulling. Als je als opdrachtnemer persoonlijk een opdracht krijgt (jij wordt bij naam genoemd), dan en dan alleen eindigt de opdracht door jouw overlijden. (BW 7:409). Wel moeten je erven alles doen wat redelijk is om een en ander netjes af te handelen.

Werk je in een bedrijf met meerdere mensen, dan blijft de opdracht staan en moeten je medevennoten de opdracht afhandelen.

Zit er wat dat betreft ook nog verschil met een eenmanszaak met personeel?

Ik meen dat een eenmanszaak eindigd bij overlijden maar is er voor het personeel geen mogelijkheid om (samen met de erven?) de zaak voort te zetten?

pdu
30/03/09, 14:24
Hallo,

Onlangs vroeg ik me af of veel hosters (en dan vooral de eenmansbedrijven) wel iets geregeld/op papier hebben bij een eventueel overlijden?

Daar kun je als afnemer niet op rekenen, omdat indien er wel iets op papier staat de nabestaanden zich er niet aan gaan houden, of andere prioriteiten stellen. Of indien er schulden zijn de erfenis afwijzen.



Waarom deze vraag? Nou wat als de eigenaar van een eenmansbedrijf komt te overlijden. Alleen hij is op de hoogte van de bedrijfsvoering, server beheer, wachtwoorden, administratie, belasting, etc etc. Maar ook klanten krijgen geen antwoord meer op hun vragen, verhuizingen worden niet verwerkt, etc etc..

Nou gaan we er natuurlijk niet vanuit dat dit gebeurt maar kan een behoorlijke strop beteken. Bijvoorbeeld voor je ouders/verzorgers die je eventueel achterlaat met schulden? claims?

Dit is een risico dat niet alleen voor eenmanszaak geldt. Voor elke rechtsvorm is dit van toepassing zelfs indien er meerdere mensen werken.

Indien eigenaar (eenmanszaak) DGA (BV) of vennoot (VOF) alleen teken bevoegd was, de meeste technische kennis had etc... dan zal bij zijn wegvallen de organisatie grote problemen hebben.

Indien hij geen testament heeft waarin hij zaken regelt (en die dient bij een notaris te zijn opgesteld!) moeten de nabestaanden onderling zaken regelen, indien er wat te halen valt dan kan dat reden zijn tot onderlinge ruzies wat net zolang kan doorgaan tot dat er een akte van erfrecht is opgesteld. (indien het zover is).

In deze akte staat ook weer uitvoerder is namens de familie en dat is je aanspreek punt. Let wel het kan maanden duren voordat het zover is en indien er bank tegoeden zijn zal men uit hebzucht weleens daar in geïnteresseerd zijn en zich niet bekommeren om de operationele zaken. (indien niemand voornemens is de zaak te continueren).

Dus zodra je weet dat iemand dood is of niet meer gereageerd zorg er voor dat je je site verhuisd en een aangetekende brief stuurt waarin je je contract opzegt.

Indien je niet kunt verhuizen omdat je niet aan EPP kunt komen of e.a. reden dan had je vooraf al iets fouts gedaan.

De enige weg is door familie aan te schrijven en hen te verzoeken medewerking te verlenen aan de verhuizing en hen meteen aansprakelijk te stellen (op een subtiele manier) indien ze dat niet doen.

Dit klinkt bot, maar indien de overleden ondernemer zijn rekening niet betaald (en normaliter zeggen nabestaanden alle verplichtingen op) gaat je dienst plat, het is wel erg zuur indien straks je leverancier een VPS of dedicated server huurde ergens met daarop wachtwoorden voor ENOM die door diens leverancier gewist word, want jij als derde partij hebt geen enkele juridische grond om rechtstreeks met zijn leverancier te communiceren of iets te vorderen.

Pas als familie in gebreke blijft zul je middels een kort geding de juridische grondslag moeten proberen te verkrijgen en beslag op de server(s) laten leggen om zo je eigen spullen te redden.

In een andere thread gaat een discussie over zakelijk en niet zakelijk hosting, maar een zakelijk hoster heeft dit in SLA of algemene voorwaarden staan of er is geen enkele risico omdat continuïteit niet in gevaar komt indien iemand overlijd.

Er zijn hosting provider (ook zeer grote zoals Lycos) die authenticatie email adres voor com/eu etc.. naar zichzelf lieten uitkomen, dat is een groot probleem.

pdu
30/03/09, 14:31
Wel moeten je erven alles doen wat redelijk is om een en ander netjes af te handelen.
Arnoud

Hallo Arnoud (kom jou overal tegen)

Op het moment van overlijden t/m moment dat schulden en andere zaken aan het daglicht komen kunnen weken zitten, zolang familie geen akte van erfrecht heeft en zich niet als erfgenamen hebben gedragen (b.v. door geld van bankrekening te halen) kunnen ze altijd afzien van erfrecht.

Het nadeel is dat je als derde partij dit nooit kunt controleren, pas als je gaat procederen en beslag laat leggen kom je hier achter.

Zie ook:



Iedereen droomt wel eens dat een rijk, onbekend familielid overlijdt en allemaal blije erfgenamen achterlaat die een groot bedrag overgemaakt krijgen. Helaas blijkt uit de praktijk dat nalatenschappen ook een negatief saldo kunnen vertonen. Het kan ook voorkomen dat op het moment van het overlijden van de erflater nog niet bekend is of de boedel positief of negatief is, bijvoorbeeld omdat er nog een procedure bij de rechtbank over een schadeclaim loopt. Ook kan tegen 'de erfgenamen van' iemand die tijdens zijn leven een risicovol beroep of bedrijf had nog na zijn dood een proces worden aangespannen.

De erfgenamen zijn in beginsel aansprakelijk voor de schulden van de overledene. De erfgenamen kunnen daarvoor zelfs in hun privé-bezit worden aangesproken. Daarom heeft iedere erfgenaam het recht de nalatenschap te weigeren. Dit recht heeft ook een legataris met betrekking tot het legaat. De erfgenaam moet in een zo vroeg mogelijk stadium kenbaar maken of hij van het weigeringsrecht gebruik wil maken. De wet zegt namelijk dat als iemand eenmaal heeft geaccepteerd, deze persoon daarna niet meer kan verwerpen.

Met accepteren staat gelijk 'het zich als erfgenaam gedragen'. Het weigeren van een nalatenschap gaat gepaard met enkele formaliteiten bij de rechtbank. De notaris kan dit regelen.

bron: http://www.anotaris.nl/index.php?folder_id=68&file_id=277

ICTRecht
30/03/09, 15:57
Zit er wat dat betreft ook nog verschil met een eenmanszaak met personeel?

Ik meen dat een eenmanszaak eindigd bij overlijden maar is er voor het personeel geen mogelijkheid om (samen met de erven?) de zaak voort te zetten?
Goeie vraag! Bij een ZZP'er is de opdracht haast per definitie persoonlijk, dus die eindigt als de ZZP'er komt te overlijden.

Maar als er personeel is, ligt dat lastiger. Een eenmanszaak eindigt inderdaad met het overlijden van de "man" in kwestie. De schulden en bezittingen uit de zaak gaan naar de erfgenamen (altijd boedelbeschrijving laten doen als je erfgenaam bent bij een zakenman!). Het kan dus slim zijn om in je testament te regelen dat de bedrijfsmiddelen (en schulden) naar een van je personeelsleden gaan, die kan de zaak dan voortzetten. En dan heb je ook geen last van 7:409 BW.

Arnoud

YolkNet
30/03/09, 16:21
Buiten het feit dat je verplichtingen ophouden bij overlijden, heb je natuurlijk ook een bepaalde sociale verantwoording naar je klanten. Dat moet netjes afgehandeld worden, zodat na een paar maanden niet de website ineens uit de lucht is. En als ze bellen wordt er niet opgenomen.

Het is inderdaad goed om zo'n document eens aan te gaan leggen. Je weet tenslotte maar nooit welke idioot je tegenkomt op de skipiste.
Maar wat leggen jullie allemaal vast? Elke stap die binnen de organisatie gebeurt? Of alleen over de core-business?
Ik wil graag wat op papier vastleggen, maar heb geen idee wat er allemaal in zou moeten komen. Kan iemand daar tips over geven?

MarcelC
30/03/09, 19:03
Inderdaad een goede zaak om e.e.a. vast te leggen en aan minimaal één iemand te vertellen waar dit gevonden kan worden.

Ik heb zelf alle URL's, wachtwoorden en korte uitleg in een overzicht staan en mijn vriendin en broer gevraagd dit aan mijn DC-host te geven met de vraag om de boel te verkopen. Opbrengst is voor de DC-host voor de uren die hij erin moet steken, in de hoop dat hij er echt moeite voor doet om het goed af te handelen. Het heeft geen enkele zin dat mijn vriendin of mijn broer zich hierin gaat proberen te verdiepen.

Zo snel mogelijk na overlijden (of ernstige ziekte waarbij jezelf niets meer kan doen) overgeven/verkopen en erop vertrouwen dat klanten goed terecht komen. Is voor iedereen het prettigste scenario vind ik.

m@@n
30/03/09, 19:28
Het is inderdaad goed om zo'n document eens aan te gaan leggen. Je weet tenslotte maar nooit welke idioot je tegenkomt op de skipiste.
Maar wat leggen jullie allemaal vast? Elke stap die binnen de organisatie gebeurt? Of alleen over de core-business?
Ik wil graag wat op papier vastleggen, maar heb geen idee wat er allemaal in zou moeten komen. Kan iemand daar tips over geven?

Nou, zo'n beetje elke procedure die je je kan bedenken bestaat hier digitaal maar ook ergens uitgeprint in een map. Natuurlijk had je dit al allemaal in orde moeten hebben. Het is nou niet zo'n moeilijke vraag die je jezelf hoeft te stellen "wat als de systeembeheerder wegvalt?"... Dat is zo'n beetje de meest cruciale vraag die je je moet stellen als webhostingbedrijf. :)

pdu
31/03/09, 02:04
Maar wat leggen jullie allemaal vast? Elke stap die binnen de organisatie gebeurt? Of alleen over de core-business?

Beste familie,

Als jullie dit lezen ben ik er niet meer, maar des al niette min ben ik van mening dat mijn klanten niet de dupe mogen worden van mijn overlijden als ook dat jullie niet dupe mogen worden voor de aansprakelijkheid van datgene dat ik nalaat.

Om problemen te voorkomen verzoek ik jullie de volgende stappen te ondernemen:

Ga naar www.webhostingtalk.nl en naar de rubriek Webhosting Bedrijf ter overname aangeboden.
Of direct naar de URL: http://www.webhostingtalk.nl/webhosting-bedrijf-ter-overname-aangeboden/

Log in met het account: Voorbeeld1 en wachtwoord: voorbeeld2

Plaats dan onderstaande tekst:

Vanwege omstandigheden aangeboden:

Hostingbedrijf met X aantal klanten, Y aantal domeinen.
Omzet 2008 xxx.xxx

De mensen die mailen zullen nadere informatie verzoeken, nodig hen uit en geef ze inzage in de jaarstukken die je bij boekhouder of in de kast bij het raam kunt vinden.

De verkoopprijs zal ongeveer 75% van de omzet van 2008 liggen (als voorbeeld).

Veel minder is te weinig.

Mochten jullie tot een overeenkomst komen, dan dient degene op contract te zetten dat hij alles van mijn naam en adres afstelt en dat hij van het moment van overname verantwoordelijk is.

De login voor mijn enom account is bla@bla.net wachtwoord: bla@bla.net
Root login voor servers zijn root wachtwoord: bla
Locatie van servers is datacentrum XYZ Kast DQ en te herkkenen aan stickers met serverA, B c etc.. van het merk XYZ type BLA.

Tevens vind je hier een inventarisatie lijst van alle hardware (met serienummers anders laat je ruimte voor discussie), licenties en uitdraai van klanten.

Hopelijk jullie hiermee tot last te zijn geweest,

Ik wens jullie een gezond en gelukkig leven toe en het bevalt me op de plek waar ik me nu bevind.

Met zeer veel liefde,

Beter Weter
ps: mocht er nog vragen zijn Pietje Puk Adres xyz telefoon zzz weet nadere details.


Zoiets kan voldoende zijn, als je het formeel wenst vast te leggen dien je bij notaris een testament op te stellen deze word in landelijk register genoteerd, zodat bij je overlijden bij het verstrekken van een akte van erfrecht je familie hiermee meteen geconfronteerd word, sterker nog je kunt een executeur testamentair daarin aanwijzen, die wettelijk gerechtigd is om namens je alles af te handelen.

Dit laatste kan goed uitpakken indien je meerdere racks hebt die leeggehaald moeten worden door je nabestaanden en datacentrum niet mee werkt, met dat document (en na validatie door juridische afdeling van DC) kunnen er geen hordes meer worden opgeworpen, terwijl met akte van erfrecht DC kan stellen dat alle erfgenamen aanwezig moeten zijn om te voorkomen dat zij achteraf aansprakelijk gesteld kunnen worden omdat ze de spullen met de verkeerde (of niet in overeenstemming met afspraken met andere) erfgename hebben meegegeven.

Bewaar dit soort documenten bij elkaar samen met je uitvaart verzekering en b.v. donorcodicil (als je dat niet hebt zorg daar eerst voor want dat voorkomt onwijze veel gezeik) en laat iedereen weten waar je dat soort documenten bewaard, zodat ze niet hoeven te zoeken.

Het egocentrische wat je je nabestaanden kunt aandoen is te sterven zonder enige voorbereiding.

ps: je kunt kluisje bij de bank huren waar je alles inclusief je wachtwoorden achterlaat, indien notaris te duur is voor formeel testament, met akte van erfrecht (ongeveer vanaf 350 euro) kunnen ze daarbij.
ps2: Als je niets meer van deze account hoort ben ik niet overleden (afkloppen) maar heb ik een ander account.

YolkNet
31/03/09, 08:18
Bedankt pdu, voor het voorbeeld. Hiermee kan ik wel het nodige opstellen. Hoe ik het het beste kan (laten) vastleggen moet ik denk ik ook met de boekhoudster, partner en familie overleggen. Ik denk dat een pdfje niet echt veel houvast zal bieden :D

En moge het maar nooit nodig zijn uiteraard

m@@n
31/03/09, 11:41
...
Hopelijk jullie hiermee tot last te zijn geweest,
...

Nog 1 kwinkslag vanuit de dode hoek? :)

Xolphin
31/03/09, 14:48
Je kan m.i. beter met een collega hoster afspraken maken. Naast de kans van overlijden heb je ook het risico dat je bijvoorbeeld plotseling wordt opgenomen in het ziekenhuis en daar een paar weken al dan niet bij kennis moet doorbrengen. Het is dan wel handig om iemand als backup te hebben die problemen van klanten kan oplossen, totdat het eventueel later verkocht wordt. Zorg er wel voor dat het bij iedereen duidelijk is wie die persoon is, en hoe hij te bereiken is. Als je met iemand afspreekt om dit voor elkaar te doen, heb je zonder dat het iets hoeft te kosten altijd een backup, natuurlijk moet je diegene wel geheel kunnen vertrouwen.

Marin
31/03/09, 16:53
Daar is PDU wel even mee zoet geweest ;)

Het is inderdaad handig om een colega hoster erbij te betrekken. Deze geheel op de hoogte te stellen e.d.

Of een van je personeelsleden.. Vertrouwen is dan wel heel belangrijk.

Je kan natuurlijk ook denken: "wie dan leeft, wie dan zorgt" (zoiets toch? )

Triloxigen
31/03/09, 17:25
Familieleden hebben weinig zin om overnamegesprekken te gaan voeren na zoiets.
Je kunt dan beter een bevriende hoster of je leverancier aanwijzen als overname partij.

m@@n
31/03/09, 18:02
Ja, inderdaad.

Marin
31/03/09, 20:52
Familieleden hebben weinig zin om overnamegesprekken te gaan voeren na zoiets.
Je kunt dan beter een bevriende hoster of je leverancier aanwijzen als overname partij.

Akkoord, maar die moet toch aan iemnand geld gaan geven.. Dat wordt toch je famillie...

m@@n
31/03/09, 21:43
Akkoord, maar die moet toch aan iemnand geld gaan geven.. Dat wordt toch je famillie...

Hier niet. Hier gaat alles naar een concollega hoster. Zijn beloning is dat hij voor het werk wat hij de nabestaanden bespaart zelf onze klanten eraan over houdt. De beloning voor de nabestaanden is dat zij verder niets hoeven regelen en dat het met 1 telefoontje allemaal geregeld is. Dus dat zij niet hoeven gaan leuren en maanden verder zijn voordat er eindelijk iets concreets gebeurt, die hebben wel wat anders aan hun hoofd op dat moment.

systemdeveloper
31/03/09, 23:57
Hier niet. Hier gaat alles naar een concollega hoster. Zijn beloning is dat hij voor het werk wat hij de nabestaanden bespaart zelf onze klanten eraan over houdt. De beloning voor de nabestaanden is dat zij verder niets hoeven regelen en dat het met 1 telefoontje allemaal geregeld is. Dus dat zij niet hoeven gaan leuren en maanden verder zijn voordat er eindelijk iets concreets gebeurt, die hebben wel wat anders aan hun hoofd op dat moment.
Leuk voor je familie als je straks 500k draait per jaar. Als ik dat mijn concullega's zou voorstellen, dan lag ik morgen al met betonnen schoenen in de plomp :)

santema
31/03/09, 23:59
Haha, idd.

m@@n
01/04/09, 00:14
Leuk voor je familie als je straks 500k draait per jaar. Als ik dat mijn concullega's zou voorstellen, dan lag ik morgen al met betonnen schoenen in de plomp :)

Ja ehhhh als ik een grote BV zou hebben zou het natuurlijk gewoon doorlopen he? Dan zorgt 1 van de andere directeuren wel dat alles goed komt natuurlijk... :)

santema
01/04/09, 00:16
Je kunt ook een eenmanszaak (of BV met 1 aandeelhouder) hebben met veel omzet, dan zit je familie er nog mee. Punt is, stel je haalt net een opdracht binnen voor ~ 100.000 euro (bij wijze van), en je gaat een week later dood...

systemdeveloper
01/04/09, 00:25
Als die andere directeur niet toevallig hoofdverdachte is natuurlijk, he ;)

@Santema: jij denkt toch hetzelfde, he? Opdracht van een ton binnen en een week later in de plomp... ;)

ResellerHosting
01/04/09, 00:44
Een BV heeft zijn eigen bestaansrecht. Die kun je niet zomaar "liquideren".

Indien familie erfenis weigert zal rechtbank een curator aanstellen (net als bij faillesement) en die zal in belang van personeel, klanten, belastingdienst en zijn eigen zak (hij moet uit boedel zijn zakken vullen.... uhm zijn dienst betalen).

Ik weet niet wat er gebeurd indien er dan nog geld overblijft (zak van curator ?) of dat naar nabestaanden gaat of niet, maar de schulden zijn ze niet voor verantwoordelijk.

Bij eenmanszaak ligt dat anders, als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent is je vrouw verantwoordelijk en indien je een koopwoning hebt kan daarop beslag worden gelegd. (afhankelijk van de vordering natuurlijk)

YolkNet
01/04/09, 08:48
Kun je niet opnemen dat de verkoopwaarde zeg 70% van de jaaromzet moet zijn ofzo? Dan weten nabestaanden toch ook voldoende?

ResellerHosting
01/04/09, 12:36
Kun je niet opnemen dat de verkoopwaarde zeg 70% van de jaaromzet moet zijn ofzo? Dan weten nabestaanden toch ook voldoende?

Zolang het realistisch is.

Stel er zit hardware in op het moment van schijven heb je daar nog maar 50% op afgeschreven terwijl toen je dood ging daar 100% op afgeschreven is, dan heeft de hardware geen economische waarde meer dus in de boeken zie je dat niet terug.

Wat je wilt voorkomen dat je nabestaanden eerst een accountant moeten inhuren een boeken onderzoek en waarde laat vaststellen totdat ze over gaan tot verkoop dat is naast heel erg duur ook erg tijdrovend.

Terwijl iemand die te goeder trouw niet te veel/niet te weinig betaald en dit als een eerlijke deal beschouwd de nabestaanden niet zomaar zal duperen.
Zoals op naam van overleden domeinen bestellen of andere uitgaven doen, maar om de deal goed te beklinken alles netjes afrond.

Als je teveel betaald hebt zul je automatisch naar losse eindjes zoeken voor een geding om wat geld terug te halen, zeker indien de deal contractueel slecht geregeld is of indien er lijken uit de kast vallen (bij bedrijfsovername).

Marco Mahieu
01/04/09, 14:36
Ik heb het helaas meegemaakt dat mijn leverancier ongeveer 9 maanden terug is overleden. Hij had een BV die hij alleen runde. Erfgename (famillie) hebben het bedrijf overgedragen aan het bedrijf dat voor zijn rackspace zorgde, en de BV daarna opgezegt.

Voor mijzelf is het ook goed geregeld. Mijn moeder heeft toegang tot mijn kantoor, en zou in geval van nood ook bij de reservesleutels van de kast en de kluis kunnen komen. Zij weet vervolgens ook met welke persoon zij contact op moet nemen om de zaken verder af te handelen.

Het is inderdaad wel belangrijk om hier af en toe bij stil te staan.

copyfile
08/01/11, 00:30
Het verzinnen van een titel voor dit topic waar al een hele opgave maar ik zit met het volgende. Ik bied nu wat hosting aan mensen aan via een vps. Gaat allemaal prima. Alleen nu had een wat "grotere" klant het volgende. "Wat nu als er iets met je gebeurt ?".

Wat ik hiermee bedoel is, ik doe dit in mijn eentje en heb dus geen zakenpartner. Wat nu als ik morgen naar buiten loop en onder een bus kom, aangezien ik geen zakenpartner heb kan niemand de hosting verder aanbieden, en als mijn vps niet meer betaald wordt zijn mijn klanten offline en alles kwijt.

Het is natuurlijk wel een doom scenario maar mijn klant kwam hier mee en moet zeggen dat het me ook wel een beetje aan het denken heeft gezet aangezien je hier eigenlijk nooit rekening mee houd (Ik in ieder geval nog niet). Ik vroeg me daarom ook af of de eenmansbedrijven hier over nagedacht hebben en ben dan ook benieuwd hoe jullie dit hebben opgelost !

systemdeveloper
08/01/11, 00:43
Zorgen dat het geld op is en niet staat te verpieteren op de spaarrekening :)

Edit: Mja, ok dan... mijn klanten moeten het dan maar zonder mij doen waarbij een andere beheerder het support op zich neemt zodat de boel blijft draaien en na het testament gebrabbel mag ie met de nabestaanden om tafel gaan zitten over de vervolgstappen. Beetje standaard geregeld dus ;)

Piwi-Web
08/01/11, 01:28
Ik kan mij herinneren dat hier al ooit een topic over is geweest... kan hem niet direct meer vinden helaas :(
Iemand die de link nog heeft?

Blacky
08/01/11, 01:29
Ik heb het niet graag over dat soort zaken maar ik zit ongeveer in hetzelfde bootje, alleen dan niet met hardware erbij.
In mijn geval is er 1 kennis die een wachtwoord heeft. Met dat wachtwoord kan hij in een gecodeerd programma (Pins) waar al m'n wachtwoorden in opgeslagen zijn.
Zodoende kan hij mijn eega helpen.
Ik ben reseller en het is al geregeld dat mijn klanten bij een onverhoopt gebeuren door betreffende (die ook een goede kennis van me is) kunnen blijven.
Ze krijgen dan van hem bericht en kunnen op basis daarvan zelf kiezen of ze wensen te verhuizen naar elders of niet.

De kennis van het wachtwoord zal verder met iemand van mijn familie met kennis van zaken zorgen dat alles op z'n pootjes terecht komt.

Blacky
08/01/11, 01:31
@Piwi:
Bedoel je deze wellicht?
http://www.webhostingtalk.nl/bedrijfsvoering-van-een-hostingbedrijf/146565-wat-te-doen-bij-overlijden.html

Piwi-Web
08/01/11, 01:34
@Piwi:
Bedoel je deze wellicht?
http://www.webhostingtalk.nl/bedrijfsvoering-van-een-hostingbedrijf/146565-wat-te-doen-bij-overlijden.html

Correct! :) Is geloof ik precies hetzelfde

energykind
08/01/11, 22:17
hier staat alles gedocumenteerd en staat op 2 verschillende plekken in een kluis verstopt.
Ook vertrouw ik blind op een van mn betere maten die echt alles van hosting etc weet.

Als ik vroegtijdig kom te overleiden wil ik ook dat hij samen met mn familie kijkt naar de mogelijkheden om de toko draaiend te houden.

Brandon Kindt
09/01/11, 03:28
4 Personen weten alles van mij en mijn bedrijf en dit staat ook vast en gedocumenteerd, dus mocht ik overlijden dan blijft het bedrijf gewoon doorgaan.

Mick-X
14/01/11, 21:00
Bij overlijden neemt een bevriend bedrijf onze activiteiten over, alle benodigde informatie en documentatie staat in een centrale DB zodat systeembeheerders van het andere bedrijf binnen enkele uren verder kunnen met het runnen van ons bedrijf.

Alle financiële zaken worden dan afgehandeld door mijn partner.

jeffrey
31/01/11, 23:49
Een lastige kwestie waarover ook wij regelmatig hebben nagedacht.
Wij hebben op dit moment een VOF met 2 vennoten, om ernstige ziekte of overlijden van één van de vennoten op te vangen hebben wij verzekeringen afgesloten voor arbeidsongeschiktheid (AOV) of overlijden (ORV).

Alle zaken binnen ons bedrijf zijn digitaal beschikbaar via een intranet zodat de andere vennoot in ieder geval de beschikking heeft over alle informatie die hij nodig heeft, daarnaast kun je door uitkering van de verzekering direct schakelen door bijvoorbeeld personeel aan te trekken.

Bij een eenmanszaak ligt dit alles natuurlijk een stuk ingewikkelder, het belangrijkste hierbij is zoveel mogelijk documenteren maar ga eens na hoeveel mensen in jouw omgeving alleen al snappen wat hosting is en wat daar allemaal bij komt kijken. In zo'n geval zou ik denk zelf een bevriende hostingprovider zoeken die wederzijds wil afspreken in dergelijke voorvallen de boel van elkaar over te nemen.