PDA

Bekijk Volledige Versie : vps voor statische website / websites met klein beetje mysql werk



Geoschmucker
09/02/09, 22:22
Ik ben een het kijken om een vps aan te schaffen, echter door alle aanbieders ben ik het overzicht kwijt.

Wat heb je nu minimaal nog om voornamelijk apache werkt te doen en een beetje mysql/php.

Randy
09/02/09, 22:28
- 256 Mb geheugen (niet minder, liever meer)
- 10 Gbyte diskspace wil je je logs, etc. een beetje fatsoenlijk kwijt
- Dataverkeer. 25 Gbyte zal meer dan voldoende zijn
- Eventueel een controlpanel?
- Een eigen IP adres, wel zo makkelijk...

Dit is om in te stappen. Heb je zwaardere PHP/SQL sites, zul je meer geheugen moeten hebben. Let er vooral bij de aanbieders op, dat ze snelle storage hebben. Dit is het traagste deel in de server, dus je wilt niet met tien(tallen) andere gebruikers opeen single disk (raid-1 is ook een single disk) werken.

Verder even kijken naar de virtualisatietechniek die gebruikt wordt. Zo zijn er aanbieders met VMware Server hetgeen niet commercieel aangeboden mag worden. Evenzo geldt voor de free ESXi variant. Hiervoor moet de aanbieder minimaal VMware VIP partner zijn en een VSP (VMware certified Sales Professional) hebben. Voordeel bij ESXi is dat er geen onderliggend systeem is dat ook updates (lees: reboots) nodig heeft. Betere performance en meer resources.
Zo heb je ook de XEN / Virtuozzo aanbieders waarbij je vaak een gedeelde kernel hebt, waar je zelf geen aanpassingen aan kunt doen. Dit is Hypervising, geen volledige isolatie. Al kan dit ook met XEN.

Het is inderdaad een vrij onoverzichtelijke markt. Er zijn aanbieders die je voor 3,75 per maand van een VPS kunnen voorzien. Een prijs, waarbij je bij een dergelijke aanbieder nog niet eens een shared hostingpakketje hebt.

Grootste tip: ga niet op de prijs af. Een lage prijs staat veelal gelijk aan een overboekte budgetserver of te weinig geheugen dan wel een te trage diskset.

nugget
10/02/09, 08:42
Ik zou persoonlijk altijd kiezen voor een aanbieder die aanbiedt op basis van XEN. Je weet dan zeker dat het volledig gescheiden VPSsen zijn en waarbij hardware niet dubbelgebruikt wordt (zeker het RAM geheugen!)

Randy
10/02/09, 08:50
Ik zou persoonlijk altijd kiezen voor een aanbieder die aanbiedt op basis van XEN. Je weet dan zeker dat het volledig gescheiden VPSsen zijn en waarbij hardware niet dubbelgebruikt wordt (zeker het RAM geheugen!)

Dat kan met VMware/ESX ook niet. Bij Virtuozzo of de open source variant erop (.naam even kwijt...) heb je 'burst' geheugen. Geheugen dat er niet is, maar toch soms heel misschien wel is. Hier moet je vanzelfsprekend niet vanuit gaan.

XEN is leuk als je echt volledig geïsoleerd bent. Bij ESX weet je weer zeker dat je op echte hardware draait, omdat dit niet op de meeste zelfbouwtroep werkt. Xen is trouwens wel een aardige optie hoor, als je veel van dezelfde machines wilt virtualiseren.

IT-worX
10/02/09, 13:38
Bij Virtuozzo of de open source variant erop (.naam even kwijt...)
Bedoel je openvz?

Randy
10/02/09, 16:11
Yes, die bedoel ik.

bakkerl
10/02/09, 17:02
Informeer duidelijk naar de gegarandeerde hoeveelheid geheugen. Ook al geeft het OS wat gebruikt weer dat je 256MB heb, wil dat niet zeggen dat de host dat ook daadwerkelijk voor je beschikbaar heeft. Je OS gaat dan niet swappen, maar de host gaat wel voor je swappen (=traag)
De hoeveelheid gegarandeerde geheugen zal ook daadwerkelijk fysiek voor de virtuele machine beschikbaar zijn.