PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarom geen winst op stroomprijzen?



Gwen
09/02/09, 13:07
Naar aanleiding van dit topic [hier (http://www.webhostingtalk.nl/huidig-aanbod-en-tijdelijke-aanbiedingen/146438-half-rack-te-databarn-6-ampere-15mbit-400-00-a.html). Bij deze: waarom mag je geen winst maken op stroom? Naar mijn weten is dit namelijk geen probleem. Waar staat dat dit niet mag?

Swiftway-UK
09/02/09, 13:09
Dit mag natuurlijk wel, geen enkel probleem zelfs.

Maar indien je winst wilt maken op energie dan moet je jezelf inschrijven als energie leverancier, de daarvoor benodigde vergunningen (indien nodig) aanvragen en voldoen aan alle verplichtingen en reguleringen omtrent energiemaatschappijen.

DutchTSE
09/02/09, 13:11
Dit mag natuurlijk wel, geen enkel probleem zelfs.

Maar indien je winst wilt maken op energie dan moet je jezelf inschrijven als energie leverancier, de daarvoor benodigde vergunningen (indien nodig) aanvragen en voldoen aan alle verplichtingen en reguleringen omtrent energiemaatschappijen.
Conclusie: het mag dus niet zolang je je niet inschrijft als energiemaatschappij :)?

Neemt niet weg dat je als provider 25,00 Euro administratiekosten per ampere kan berekenen en zo alsnog je winst kan halen?

Swiftway-UK
09/02/09, 13:17
Neemt niet weg dat je als provider 25,00 Euro administratiekosten per ampere kan berekenen en zo alsnog je winst kan halen?

Je mag alleen daadwerkelijk gemaakte kosten op stroomprijzen boeken, bijvoorbeeld UPS, stroomverbruik van je airco systemen (etc). Dus alle kosten wat om het onderhoud, beheer en het meten van het leveren van stroom zit, mag je doorberekenen. Inclusief daadwerkelijk gemaakte administratiekosten.

Dus met 'gewoon 25 euro administratiekosten per Amp rekenen' werk je niet om de regels heen.

DutchTSE
09/02/09, 13:24
Je mag alleen daadwerkelijk gemaakte kosten op stroomprijzen boeken, bijvoorbeeld UPS, stroomverbruik van je airco systemen (etc). Dus alle kosten wat om het onderhoud, beheer en het meten van het leveren van stroom zit, mag je doorberekenen. Inclusief daadwerkelijk gemaakte administratiekosten.

Dus met 'gewoon 25 euro administratiekosten per Amp rekenen' werk je niet om de regels heen.
Ok, maar hoe wil je dit als afnemer controleren bij je leverancier?

Stel je vermoed dat bedrijf X winst maakt (of meer berekend dat de daadwerkelijke kosten) wat zou je daar tegen kunnen doen?

Geert-Jan
09/02/09, 13:28
Je mag alleen .....

Waar kunnen we dat vinden Raymon? (wettelijke regel)
(ja, ben aan het googlen...)

Swiftway-UK
09/02/09, 13:28
Ik denk dat dit een goede locatie zal zijn om te starten:
http://www.energiekamer.nl/nederlands/home/index.asp

Dit zou relevant kunnen zijn, geen tijd om het door te lezen:
http://www.energiekamer.nl/images/Elektriciteitswet-1998_tcm7-100195.pdf

Triloxigen
09/02/09, 15:34
Ok, maar hoe wil je dit als afnemer controleren bij je leverancier?

Stel je vermoed dat bedrijf X winst maakt (of meer berekend dat de daadwerkelijke kosten) wat zou je daar tegen kunnen doen?

Niks, want dan kunnen ze dat toch onder overige servicekosten laten vallen.

Phu
09/02/09, 16:08
Toch dikke onzin eigenlijk dan...

Datacenter A koelt via normale CRAC units en chillers via het dak stroom kost hier 25 euro per ampere.
Nemen geen groene stroom licenties af temperatuur blijft ronde 20~24 graden celsius
over de hele vloer

Datacenter B koelt via cold corridor ook met normale CRAC en chillers via het dak hier kost stroom opeens 50 euro en hier zeggen ze dat ze speciaal gebruik maken van groene stroom.
en koeling is (beter gezegt warmte) rond de 29~32 graden in de warme paden

Lijkt mij als je via cold corridor minder koeling dus minder stroom nodig hebt en
lagere kosten, dus ook een lagere kost prijs.

Het is dat tegenwoordig iedereen van die groene onzin licenties koopt.
Echt niet dat je speciaal groene stroom gebruikt !
Waarom stroom zo duur is hier ? ze nemen groene licenties af zodat ze subsidie krijgen bij de overheid.

Apoc
09/02/09, 18:05
Lijkt mij als je via cold corridor minder koeling dus minder stroom nodig hebt en lagere kosten, dus ook een lagere kost prijs.

Met closed corridors heb je ook extra kosten (investeringen). Wellicht dat ze daarnaast betere redundancy hebben en dergelijke, of wellicht is datacenter A wel veel groter dan datacenter B en zijn daarmee de kosten per rack (voor de infrastructuur) in datacenter A lager dan voor datacenter B.

Het gebruik van groene stroom zou naar mijn mening eigenlijk geen verschil mogen maken op de stroomprijs.

Als je ervan overtuigd bent dat datacenter B winst maakt op hun stroomprijzen, dan zou ik dat eens bij ze aankaarten.

Rik
09/02/09, 18:23
Het gebruik van groene stroom zou naar mijn mening eigenlijk geen verschil mogen maken op de stroomprijs.


Zolang het opwekken van groene stroom nog altijd veel duurder is dan het opwekken van reguliere stroom, is een meerprijs wel op z'n plek natuurlijk.

Phu
09/02/09, 18:26
@Rik ja maar 2x zo veel duurder ?

Apoc
09/02/09, 18:42
Zolang het opwekken van groene stroom nog altijd veel duurder is dan het opwekken van reguliere stroom, is een meerprijs wel op z'n plek natuurlijk.

Dat ben ik met je eens, maar gelet op het feit dat bij de meeste energieleveranciers de prijs voor groene stroom hetzelfde is als voor "grijze" stroom, plus daarnaast het feit dat je voor het gebruik van groene stroom subsidie kan krijgen, zou de uiteindelijke prijs voor de afnemer mijns inziens hetzelfde moeten blijven.

N.B. (offtopic): goed om je weer op WHT te zien!

Rik
09/02/09, 21:43
Die prijs is 'gelijk' DOOR subsidie :)
Zowel aan producent als afnemer in veel gevallen...

Apoc
09/02/09, 22:09
Die prijs is 'gelijk' DOOR subsidie :)
Zowel aan producent als afnemer in veel gevallen...

Dat bedoel ik ook. Maar als jouw leverancier subsidie krijgt en hun kostprijs daardoor hetzelfde is als voor grijze stroom, zouden ze aan de klant dezelfde prijs moeten doorberekenen (althans, dat is mijn mening).

NWO
09/02/09, 22:21
Natuurlijk geldt ook: Hoe meer je afneemt hoe beter de prijzen
Dus wanneer ze zoals jij zegt minder stroom afnemen zal de prijs ook hoger zijn voor de desbetreffende partij.

Een groot dc kan vaak dus iets voordeligere tarieven aanbieden dan de kleine colo boer op de hoek.

D. ter Horst
09/02/09, 22:58
Natuurlijk geldt ook: Hoe meer je afneemt hoe beter de prijzen
Dus wanneer ze zoals jij zegt minder stroom afnemen zal de prijs ook hoger zijn voor de desbetreffende partij.

Een groot dc kan vaak dus iets voordeligere tarieven aanbieden dan de kleine colo boer op de hoek.

Is niet helemaal waar, zie o.a.: http://www.webhostingtalk.nl/shared-webhosting/143708-prijs-1-ampere-2.html#post1018925

Groter != goedkoper stroom inkopen

Randy
09/02/09, 23:35
Groter is een grotere aansluiting. Boven de 3x 250A ontkom je niet aan middenspanning (10KV) op je eigen transformatorhuisje. Die mag je zelf betalen en duurder nog zijn de honderden meters koperen aansluitkabel. En we praten dan niet over 3x 2,5mm² :). Ook de kosten voor netbeheer en transport nemen aanzienlijk toe.

MikeN
09/02/09, 23:37
Mja, back ontopic, waarom zou je er geen winst op mogen maken? Volgens de elektriciteitswet 98 (voor zover nog van toepassing, lijkt een hoop niet meer te gelden) is een leverancier namelijk iemand die een aansluiting levert, waarbij een aansluiting een koppeling aan 'het net' is, waarbij dat weer is gedefinieerd in termen van onroerend goed e.d.. Lijkt me dus niet dat een DC daaronder valt. Juristen in de zaal?

Rik
10/02/09, 01:48
Energiewet 2004 is van toepassing :)

MikeN
10/02/09, 14:42
Linkje?

GrafiX
10/02/09, 15:19
Natuurlijk geldt ook: Hoe meer je afneemt hoe beter de prijzen
Dus wanneer ze zoals jij zegt minder stroom afnemen zal de prijs ook hoger zijn voor de desbetreffende partij.

Een groot dc kan vaak dus iets voordeligere tarieven aanbieden dan de kleine colo boer op de hoek.

Hoe meer stroom je nodig hebt, des te meer je betaalt per eenheid.
Dit heeft inderdaad mede te maken met afgezekerde waardes, transport etc etc.

Voor veel zaken geldt hoe meer je afneemt, des te lager het bedrag. Maar bij stroom is dat niet het geval..

NWO
11/02/09, 09:46
Hm, lijkt me vreemd. Maar als jij het zegt zal het wel zo zijn neem ik aan. Je hebt immers meer ervaring met stroom dan mij :)