PDA

Bekijk Volledige Versie : co.nl van eurodns op eigen DNS mogelijk?



janwillem
08/02/09, 20:56
Hoi,

Is het mogelijk om een subdomein van het domein co.nl van eurodns op een eigen nameserver te laten draaien? Is dat zowieso technisch mogelijk?

Ofwel, stel dat ik hallo.co.nl afneem van eurodns, kan Eurodns deze dan op een of andere manier laten verwijzen naar "ns1.mijndns.com"en ns2.mijndns.com, zodat ik zelf DNS zaken kan regelen?

Geert-Jan
08/02/09, 20:59
Je registreerd je domeinnamen toch altijd op je eigen nameservers, of mis ik nou iets bij dat zogenaamde subdomein co.nl gebeuren?

janwillem
08/02/09, 21:06
Ja natuurlijk, maar bij SIDN zullen de Nameservers moeten zijn opgegeven voor het domein co.nl. Is het technisch mogelijk eenzelfde dienst beschikbaar te stellen aan sub-domein "eigenaren" ? ofwel co.nl verwijst naar:

ns1.ntldregistry.com
ns2.ntldregistry.com

Zijn de subdomeinnamen van dit domein dan niet automatisch ook gebonden aan deze nameservers aangezien het slechts een "nep" extensie betreft?

Ingvald
08/02/09, 21:15
Het maakt niet uit of het om een "echt" TLD gaat of om een sub-TLD. Je kan altijd het beheer van een subdomein delegeren naar een andere name server.

Uiteindelijk is .nl ook maar een subdomein, aangezien het echte top level domein "." is. Op de global root servers wordt het beheer voor het "subdomein" nl toegewezen aan de name servers van SIDN, dat is alles.

MediaServe
08/02/09, 22:44
Ik neem aan dat ze de subdomeinen gewoon delegeren naar jouw eigen nameservers. Wellicht kun je als optie gebruik maken van hun nameservers.

santema
09/02/09, 01:04
Tja, ik zou zeggen check de whois, maar volgens mij zijn er maar weinig geregistreerde domeinnamen.

Onderandere vrij:

microsoft.co.nl
windows.co.nl
linux.co.nl
kpn.co.nl
ziggo.co.nl
intel.co.nl
webhostingtalk.co.nl

En zo nog veel meer, daarnaast zijn bijna alle algemene "bruikbare" domeinnamen door eurodns als premium benoemd, oftewel, daar mag flink voor worden neergeteld (hoezo een eerlijk registry??).

Volgens mij sowieso weinig animo op dit forum voor co.nl. Als er iets met eurodns of het co.nl domein bij sidn gebeurd zijn alle domeinnaamhouders "de lul".

Randy
09/02/09, 01:35
En zo nog veel meer, daarnaast zijn bijna alle algemene "bruikbare" domeinnamen door eurodns als premium benoemd, oftewel, daar mag flink voor worden neergeteld (hoezo een eerlijk registry??).

Iedereen heeft dan (met evenveel geld ;)) gelijke kansen. Zouden ze - ik noem maar - seks.co.nl (Jawel, dat schrijf je met KS) of xxx.co.nl voor dezelfde prijs verkopen als normale domeinen, krijg je weer domeinhoeren die ertussen gaan zitten. Nu er goed geld voor betaald wordt, komt het het www enkel ten goede doordat er waarschijnlijk ook een daadwerkelijke exploitatie zal zijn. En ja, ook EuroDNS komt het ten goede. Maar wat is daar mis mee. Jij verkoop je servers toch ook niet voor inkoopprijs? (nét niet dan...)

Triloxigen
09/02/09, 01:58
Maar met misleiding is wel wat mis mee.


CO.NL is geregistreerd als een domeinnaam onder het nationale top level domain .NL, de CO.NL Operator heeft geen verdere relatie met de Nederlandse registry SIDN en opereert onafhankelijk.

Dat zou knap zijn als ze los van SIDN zou kunnen werken, volgens mij heeft de SIDN het toch echt over het zeggen uiteindelijk.
Of interpreteer ik het nu teveel op mijn eigen manier?

santema
09/02/09, 02:00
@Triloxigen, volgens mij staat het er helemaal juist, co.nl is geregistreerd als een domeinnaam onder .nl, maar verder heeft het er niks mee van doen.

santema
09/02/09, 02:01
Iedereen heeft dan (met evenveel geld ;)) gelijke kansen. Zouden ze - ik noem maar - seks.co.nl (Jawel, dat schrijf je met KS) of xxx.co.nl voor dezelfde prijs verkopen als normale domeinen, krijg je weer domeinhoeren die ertussen gaan zitten. Nu er goed geld voor betaald wordt, komt het het www enkel ten goede doordat er waarschijnlijk ook een daadwerkelijke exploitatie zal zijn. En ja, ook EuroDNS komt het ten goede. Maar wat is daar mis mee. Jij verkoop je servers toch ook niet voor inkoopprijs? (nét niet dan...)

Ik zeg niet dat ik het commercieel gezien (vanuit eurodns) geen goed idee vindt, in tegendeel zelfs. Daarnaast is het opzich wel goed neergezet, maar totaal niet populair volgens mij.

Dat een aantal domeinnamen niet voor registratie zijn kan ik me indenken, echter zou het volgens mij redelijk verstandig zijn dat eurodns de populaire domeinnamen wat meer vrijgeeft, we praten hier over 986 domeinnamen, niet zomaar enkele domeinen als www.co.nl, mail.co.nl etc.

Het lijkt meer op een volstrekt willikeurige lijst, zo staan er bijvoorbeeld een aantal grote steden in, maar ook weer niet allemaal, er staan een aantal landen in, maar lang niet allemaal. Maargoed, hier zullen we maar geen discussie over voeren hier, gaat het topic immers niet over.

Wel interessant om te weten dat jij weet wat wij inkoop betalen voor hardware/colo/mbits :).

MediaServe
09/02/09, 02:59
Tja, ik zou zeggen check de whois, maar volgens mij zijn er maar weinig geregistreerde domeinnamen.

Volgens mij maken ze hun subdomeinen pas aan na de landrush, er zijn nog helemaal geen .co.nl subdomeinen actief op dit moment. Of zijn er al wel subdomeinen vastgelegd?


Dat zou knap zijn als ze los van SIDN zou kunnen werken

Naar mijn mening werken ze ook los van SIDN. Dat ze jaarlijks bijna € 3,50 euro betalen aan SIDN voor gebruik van deze domeinnaam betekent niet dat ze samenwerken :)

DJVG
09/02/09, 09:47
Quote van de website van domain.co.nl:


Dinsdag 18 november 2008 - Donderdag 15 januari 2009

Tijdens de Grandfather periode hebben de houders van een .nl domein exclusief het recht om hun .co.nl domein ook te registreren. Met andere woorden, de houder van het domein mijnbedrijf.nl heeft gedurende de Grandfather periode het alleenrecht om ook mijnbedrijf.co.nl vast te leggen op eigen naam.

Is dit een zelf bedacht dan? Als het verder buiten de domein registratie los zou staan?

TCM
09/02/09, 11:01
De "domeinen" worden volgens EuroDNS in de komende weken geactiveerd... wanneer precies is niet duidelijk...
Hier hebben we een paar van die domeinen verkocht maar ze doen het nog steeds niet.
Ze geven het in het systeem wel aan als een normale domeinnaam met onze nameservers... of dit ook echt gaat werken is mij de vraag.

Triloxigen
09/02/09, 15:28
@Triloxigen, volgens mij staat het er helemaal juist, co.nl is geregistreerd als een domeinnaam onder .nl, maar verder heeft het er niks mee van doen.

SIDN is leverancier van een doorlopende dienst, dus naar mijn mening zijn ze er wel degelijk afhankelijk van.
In het worstkaast scenario kan de SIDN de stekker eruit trekken zonder dat EuroDNS er controle over heeft.

TCM
09/02/09, 15:38
Volgens mij is het zelfs zo dat SIDN een domeinnaam mag terugtrekken als de DNS gegevens niet correct zijn... wel pas als de deelnemer niet reageert op verzoeken dit aan te passen maar het is mogelijk volgens mij..
We zien wel wat er gebeurd.. SIDN zal zoiets niet zomaar doen..

Apoc
09/02/09, 15:55
SIDN is leverancier van een doorlopende dienst, dus naar mijn mening zijn ze er wel degelijk afhankelijk van.
In het worstkaast scenario kan de SIDN de stekker eruit trekken zonder dat EuroDNS er controle over heeft.

Welk gedeelte van het woord "verder" begrijp je niet?

"CO.NL is geregistreerd als een domeinnaam onder het nationale top level domain .NL, de CO.NL Operator heeft geen verdere relatie met de Nederlandse registry SIDN en opereert onafhankelijk."

M.a.w:

co.nl is een domein wat op dezelfde wijze is geregistreerd als elk andere .nl domeinnaam en valt onder dezelfde reglementen als elke andere .nl domeinnaam. De diensten die co.nl verleent staan verder geheel los van SIDN

Daar is niets misleidend aan. Sterker nog, als ze dat niet zouden vermelden zou het JUIST misleidend zijn, omdat ze hiermee duidelijk maken dat het een dienst is waar SIDN niet bij betrokken is.

N.B. ik verdedig co.nl verder absoluut niet, want ik ben volledig tegen dit concept.