PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe landen EU



Apoc
07/02/09, 17:52
Vanaf 1 januari 2007 zijn Roemenië en Bulgarije toegetreden tot de EU. Van Roemenië was ik me daarvan bewust, van Bulgarije had ik tot een aantal dagen geleden geen idee.

Wij hebben in Bulgarije een aantal klanten die wij geen BTW gerekend hebben, omdat we dus niet wisten dat Bulgarije onderdeel van de EU is geworden.

Voor de meeste van die klanten is het ook geen probleem, omdat ze vrijwel allemaal zakelijke klanten zijn, en dus een BTW nummer hebben (en dus onder de ICL 0% regeling vallen). We kunnen dit dus gewoon corrigeren in de ICL aangifte.

Er zijn toch ook enkele (vrij kleine) klanten die geen BTW nummer hebben. Omdat wij die betreffende klanten niet achteraf met een BTW heffing willen opzadelen, hebben wij besloten om die kosten gewoon zelf te dragen.

Wat ik me nu afvraag: is het niet de verantwoording van de overheid om bedrijven te informeren over nieuwe landen die toetreden tot de EU? Ik zou het onredelijk vinden als er van bedrijven verwacht wordt om dit zelf in de gaten te houden.

Stewie
07/02/09, 17:54
Het is jouw eigen verantwoordelijkheid om up to date te blijven. Zo werkt het nu eenmaal.

Apoc
07/02/09, 18:02
Het is jouw eigen verantwoordelijkheid om up to date te blijven. Zo werkt het nu eenmaal.

Heb je daar ook een bron van?

Ik geloof overigens wel dat dat zo is, maar ik vind dat toch raar. Ik vind dat je een wetswijziging kan vergelijken met een wijziging van algemene voorwaarden - dan is een bedrijf ook verplicht om ervoor te zorgen dat klanten zich hiervan bewust zijn (is niet helemaal hetzelfde, maar is toch gelijksoortig m.i.)

harvey
07/02/09, 18:22
Ach als je bekijkt hoe Obama het met de nieuwe wetten heeft gedaan
zegt toch ook niemand daar wat over ?

Wat ik vreemd vind is dat je boekhouder of je Accountant dit niet controleert.
Tenminste lijkt mij dat het hun werk is of jij de facturen correct inboekt.
De meeste boekhoudprogrammas kunnen tegenwoordig bij het selecteren van het land
ook de btw verlegging toepassen.

Of gebruik je een eigen administratie programma ?

Apoc
07/02/09, 19:33
Ach als je bekijkt hoe Obama het met de nieuwe wetten heeft gedaan
zegt toch ook niemand daar wat over ?

Wat ik vreemd vind is dat je boekhouder of je Accountant dit niet controleert.
Tenminste lijkt mij dat het hun werk is of jij de facturen correct inboekt.
De meeste boekhoudprogrammas kunnen tegenwoordig bij het selecteren van het land
ook de btw verlegging toepassen.

Of gebruik je een eigen administratie programma ?

Wij gebruiken inderdaad eigen software. Accountant had het in 2007 niet opgemerkt. We zijn nu bezig de jaarrekening 2008 op te stellen en toen viel het hem inderdaad op.

Wat betreft de nieuwe wetten van Obama; ik begrijp niet precies wat je bedoelt? Waar ik op doel is dat als er nieuwe wetten komen, ik vind dat het de verantwoording van de overheid zou moeten zijn om ondernemers daarvan op de hoogte te stellen - al is het desnoods maar via een RSS feed of iets dergelijks.

Randy
07/02/09, 19:41
(...)al is het desnoods maar via een RSS feed of iets dergelijks.

Speciaal voor jou dan: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/nieuwsbrief/nieuwsberichten/index.html

Apoc
07/02/09, 19:44
Speciaal voor jou dan: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/nieuwsbrief/nieuwsberichten/index.html

Dankje, naar zoiets was ik inderdaad op zoek. Ik zie dat dit terugloopt tot september 2007, bestond dit daarvoor ook al?

Henky!
07/02/09, 23:08
Elke burger behoort de wet te kennen. Dat is de regel en daar ontkom je dus ook niet aan.

Zou wat moois zijn. 'Agent, mij is door de overheid nooit duidelijk medegedeeld dat ik moet stoppen voor een rood licht.' Vandaar dus die regel.

Daarbij is het toetreden van Roemenië en Bulgarije relatief vaak in het nieuws geweest. Bijvoorbeeld omdat het landen zijn die niet (en nog steeds niet) voldoen aan de toetredingscriteria van de EU.

En daar begrijpen ze in buurland Turkije (waar ze steeds weer nieuwe criteria krijgen opgelegd) dan weer niets van. Ook al omdat de Turken Bulgarije zien als een soort achtergebleven, agrarisch landje.

Hoe dan ook. Elke burger wordt geacht de wet te kennen.

Randy
08/02/09, 00:16
En daar begrijpen ze in buurland Turkije (waar ze steeds weer nieuwe criteria krijgen opgelegd) dan weer niets van. Ook al omdat de Turken Bulgarije zien als een soort achtergebleven, agrarisch landje.

OT: Is dat niet zo dan?

eMiz0r
08/02/09, 20:29
Waar ik op doel is dat als er nieuwe wetten komen, ik vind dat het de verantwoording van de overheid zou moeten zijn om ondernemers daarvan op de hoogte te stellen

Dat doen ze ook, via de Staatscourant. Dat bijna geen hond die leest is weer een ander verhaal, het wordt wel degelijk medegedeeld :)

ICTRecht
11/02/09, 22:50
Via onze weblog proberen we dat te vertalen naar leesbaar Nederlands :)

Arnoud

wbakker-letsgoonline
11/02/09, 23:22
Even vanuit mijn kant gezien. Blijft het lastig om alle wetten te kunnen weten, maar goed gelukkig zijn er inderdaad sites zoals ICTrecht waarop de meest belangrijke wets wijzigingen of melding gemeldt worden.

Maar toch lastig ...

Serveo
12/02/09, 14:22
Je kan de schuld wel op de regering afschuiven, maar als ondernemer ben je ook zelf verantwoordelijk.

DennisWijnberg
13/02/09, 08:19
Klopt. Ik houd voor de gewijzigde wetten vaak gewoon nu.nl en blog.iusmentis.com in de gaten. En owee als Arnoud een keer wat vergeet :)

juuljuul123
07/03/09, 14:54
je moet het gewoon is navragen