PDA

Bekijk Volledige Versie : Factuur op nummer



QBell
03/02/09, 00:50
Mogelijk kan iemand mij het volgende helder maken.

In de EU schijnt het zo te zijn dat alle facturen een opvolgend nummer moeten hebben. Dit is mij duidelijk. Maar geld dit alleen voor betaalde facturen, of ook voor onbetaalde facturen? En mag een pro forma factuur wel weer anders genummerd zijn, of moet die ook opvolgend zijn van de betaalde facturen?

Praktisch:
De laatst betaalde factuur in mijn systeem is #2.
Een klant koopt een hosting pakket, en krijgt daar een factuur van (deze dient voldaan te worden voordat het product geleverd word). Dit is dus een pro forma factuur.

Mag die pro forma factuur nummer #999 mee krijgen, en zodra deze betaald is omgezet worden in #3? of moet hij van meet af aan #3 zijn?


Misschien meer vragen voor een boekhouder, maar mogelijk weet een van jullie het :)

Triloxigen
03/02/09, 00:52
Een pro forma hoeft niet oplopend genummerd te worden, het heeft namelijk geen waarde.
Een factuur moet altijd oplopend genummerd worden.

harvey
03/02/09, 01:54
Alle facturen dienen bij inzage duidelijk te worden terug gevonden
het beste is oplopend te factureren bijvoorbeeld jaartal-factuur-id.

Onbetaalde of niet geincasseerde facturen kan je crediteren.
Aangezien je gebruik maakt van pro-forma's/concept factuur hoeft dit weer niet.

Nadeel van een proforma is dat je administratie op je bankafschrift geen factuur maar proforma of klantnummers heeft.

QBell
03/02/09, 02:37
Het geheel is mij volkomen duidelijk.

Bedankt voor jullie antwoorden, top!

Pittig detail: nog geen half uur geleden heeft harvey hier een reply gezet maar is nu status banned... Damn you harvey.

MediaServe
03/02/09, 03:15
Pittig detail: nog geen half uur geleden heeft harvey hier een reply gezet maar is nu status banned... Damn you harvey.

Is misschien een kloonaccount, die worden gebanned :)

®on
03/02/09, 09:53
Is misschien een kloonaccount, die worden gebanned :)
Of hij heeft het gewoon onder zijn naam gezet ;)

VinceSTM
03/02/09, 10:01
Heb nooit het nut van een pro forma factuur begrepen, na een google kwam ik op


Pro forma betekent letterlijk: voor de vorm. Een pro forma factuur is een voorlopige factuur en een orderbevestiging. Het is geen officiële factuur, maar bedoeld voor klanten in het buitenland om bijvoorbeeld een vergunning aan te vragen of de inklaring voor te bereiden. Ze worden ook gebruikt voor het aanvragen van een Letter of Credit (L/C).

Waarom stap je niet over op alleen facturen?

MikeN
03/02/09, 12:10
Punt met alleen facturen is dat je die weer moet crediteren als mensen niet betalen. Na een bestelling sturen wij eerst een proforma als orderbevestiging, en als ze betalen krijgen ze de echte factuur en is de order rond.

Triloxigen
03/02/09, 12:32
Heb nooit het nut van een pro forma factuur begrepen, na een google kwam ik op

Omdat het scheelt dat je niet meer hoeft te crediteren, het kan gewoon een hoop tijd schelen.

maxnet
03/02/09, 12:43
Waarom stap je niet over op alleen facturen?

Probleem is dat je dan BTW over de factuur moet afdragen, en maar moet afwachten of de de rekening wel betaald gaat worden.


Gebeurt dat niet, dan moet je vervolgens moeilijk gaan doen om de BTW weer terug te krijgen.
Formeel gesproken, mag je als je de dienst WEL geleverd hebt, maar er niet betaald is, de factuur niet eens zomaar crediteren, maar moet je daarvoor een verzoek bij de belastingdienst indienen: Teruggaaf wegens oninbare vorderingen (http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob04/ob04-43.html)

Vandaar dat we bij nieuwe klanten waar we geen gecontroleerde adresgegevens van hebben, ook altijd eerst een proforma sturen.

The One Hosting
03/02/09, 13:51
Volgens mij wordt je boekhouding op deze manier wel een zooitje.

Je stuurt een pro forma factuur met factuur nummer 999.
Klant maakt het bedrag over op je rekening met omschrijving factuur nummer 999
Dan stuur jij de uiteindelijke factuur met factuur nummer 3.

Eind van de maand pakt je boekhouder al je afschriften en facturen en blijkt dat er onder hele andere nummers wordt overgeboekt, dus veel meer administratiekosten.

Lijkt mij nogal een lastig proces, maar denk niet dat mijn boekhouder daar zo vrolijk van wordt.

maxnet
03/02/09, 14:58
Eind van de maand pakt je boekhouder al je afschriften en facturen en blijkt dat er onder hele andere nummers wordt overgeboekt, dus veel meer administratiekosten.


Ligt er maar net aan of je die per uur of per boekingsstuk betaald ;)

Koppelen van betalingen aan facturen valt overigens ook prima te automatiseren.

Triloxigen
03/02/09, 15:00
Volgens mij wordt je boekhouding op deze manier wel een zooitje.

Je stuurt een pro forma factuur met factuur nummer 999.
Klant maakt het bedrag over op je rekening met omschrijving factuur nummer 999
Dan stuur jij de uiteindelijke factuur met factuur nummer 3.

Eind van de maand pakt je boekhouder al je afschriften en facturen en blijkt dat er onder hele andere nummers wordt overgeboekt, dus veel meer administratiekosten.

Lijkt mij nogal een lastig proces, maar denk niet dat mijn boekhouder daar zo vrolijk van wordt.

Zolang de klant er duidelijk bij zet of het een factuurnummer is of een proforma nummer.
Of jeomzeilt het probleem door te werken met betalingen op klantnummer (of beide).
Of je houd in je administratiesysteem gewoon bij welke omschrijving bij welke factuur hoort.

The One Hosting
03/02/09, 15:12
Ja het is inderdaad wel bij te houden, maar het maakt meer werk dan nodig is, tevens kan je boekhouder tegen de aangifte tijd zorgen dat je de facturen gewoon mag crediteren, het mag enkel niet als er een klant in de schuldsanering terecht is gekomen.

Sander-
03/02/09, 16:07
Waarom geen gebruik maken van offertes? Zodra betaald is wordt er factuur gemaakt en verzonden?

Triloxigen
03/02/09, 16:22
Waarom geen gebruik maken van offertes? Zodra betaald is wordt er factuur gemaakt en verzonden?

Omdat mensen wel proforma facturen willen betalen en geen offertes :p

QBell
03/02/09, 16:27
Ik heb zo te lezen wel een leuk (en goed besproken) probleem aan gekaart.

Ik ben er inmiddels al uit.
Ik doe niet aan pro forma facturen, en zet alles mooi op gewone facturen.
Kost iets meer werk als de klant niet betaald, maar scheelt aan de andere kant weer een hoop werk bij automatiseren.

maxnet
03/02/09, 16:48
Waarom geen gebruik maken van offertes? Zodra betaald is wordt er factuur gemaakt en verzonden?

Een proforma factuur is eigenlijk niets meer dan een offerte met betaalinstructies.

Is maar net welke naam je er aan geeft.

frankske
03/02/09, 17:16
zolang je er niet opzet dat het een factuur is, is het geen factuur, en hoeft het dus niet genummerd te zijn

CyberNBD
03/02/09, 17:46
Pro-Forma facturen ook gewoon een nummering geven (bijvoorbeeld met een P ervoor) welke de klanten gebruiken om ze te betalen.

Vervolgens als de pro-forma betaald is en omgezet in een gewone factuur even het echte factuurnummer erop vermelden, en op de echte factuur erbij zetten betaald per bank, cfr Pxxxxxx. Zo weet je zelf altijd terug te vinden wat bij wat hoort, ook via je bankafschriften, en als de klant je echte factuur binnenkrijgt weet ie ook gelijk hoe of wat.

SebastiaanStok
04/02/09, 15:39
Is het niet makkelijk dit gewoon bij de belastingdienst te vragen ? :o

dreamhost_nl
04/02/09, 19:23
Waarom? Wat hier wordt gezegd is toch niet discutabel? Het enige waarover wordt gediscusseerd is over het nut van een pf factuur.

eMiz0r
04/02/09, 21:16
Pro-Forma facturen ook gewoon een nummering geven (bijvoorbeeld met een P ervoor) welke de klanten gebruiken om ze te betalen.

Vervolgens als de pro-forma betaald is en omgezet in een gewone factuur even het echte factuurnummer erop vermelden, en op de echte factuur erbij zetten betaald per bank, cfr Pxxxxxx. Zo weet je zelf altijd terug te vinden wat bij wat hoort, ook via je bankafschriften, en als de klant je echte factuur binnenkrijgt weet ie ook gelijk hoe of wat.

Ik zie even niet hoe bovenstaande handeling minder werk op zou leveren dan het crediteren van bijvoorbeeld oninbare facturen? Hou daarbij wel in de gaten dat je een systeem wilt hebben dat op de langere termijn werkt, dus een systeem waarbij je met duizenden facturen per maand nog steeds goed en snel uit de voeten kan.


Probleem is dat je dan BTW over de factuur moet afdragen, en maar moet afwachten of de de rekening wel betaald gaat worden.

Stel je voor dat je leveranciers ook alleen maar met PF facturen werken. Kan je dus nooit iets direct als voorbelasting aftrekken tenzij je de factuur ook echt voldaan hebt ;) Jij hoeft geen BTW te betalen, maar je klant kan ook niks aftrekken.

maxnet
04/02/09, 22:33
Stel je voor dat je leveranciers ook alleen maar met PF facturen werken. Kan je dus nooit iets direct als voorbelasting aftrekken tenzij je de factuur ook echt voldaan hebt ;) Jij hoeft geen BTW te betalen, maar je klant kan ook niks aftrekken.

Misschien hebben we een iets andere doelgroep.
Van onze klanten is 70% particulier.

Zou anders zijn indien we alleen b2b leverde, en in een branche zaten waar betalingstermijnen van 60+ dagen gebruikelijk waren.

(PF gebruiken we verder alleen bij nieuwe klanten, als ze niet meteen online de eerste periode afrekenen).