PDA

Bekijk Volledige Versie : Samenwerking tussen 2 bedrijfjes, percentages?



wojo00
01/02/09, 03:23
Hallo,

Ik zoek wat hulp betreffende het volgende:

Ik beheer een klein hosting bedrijfje en heb nu een klein design bedrijfje gevonden waar ik mee kan samenwerken. Nu wil ik in de toekomst mijn klanten die geintereseerd zijn in webhosting doorspelen naar dit design bedrijfje. Deze bepaalt dan zelf de prijzen voor de projecten, hun gaan immers de website creeren voor de klant.
Nu moeten we een percentage gaan afspreken dat hun mij gaan geven voor het doorspelen per klant. Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand een idee wat eerlijk is om af te spreken?
Ik benieuwd naar de reacties.

Mvg,

Wojo

reef
01/02/09, 03:44
15% ?

Desmond
01/02/09, 09:05
Wij doen vaak, voor design klussen tot 500 euro, 25%, boven de 500 euro, 20% :)

wojo00
02/02/09, 18:35
Bedankt voor jullie antwoorden!

Wat ik niet vermeld heb is dat ik de klant moet factureren voor het volle bedrag en hier dus ook belasting over moet betalen. Zodra ik het geld van de klant heb ontvangen kan ik de designer zijn deel geven.

Is een 20-25% regeling dan te doen? Heeft dat nog wel een leuke verdienste als ik einde van het jaar belasting moet terug geven? Is dit een goede deal?

Sorry voor de vele vragen maar ik wil het graag goed geregeld hebben en niet over een tijdje spijt krijgen.

Kan iemand (w3media?) hier mischien wat meer over adviseren?

Thnx,

Wojo

reef
02/02/09, 18:49
Nou, in dat geval kan je het gewoon zelf bepalen dus, hoeveel je marge is. Vraag aan de designer wat het kost en doe er wat moois bovenop. Dat kan 10% zijn maar ook 100% als de designer erg goedkoop is.

Maar wat nou als je klant niet betaalt? Dan moet je toch de designer zijn deel geven!

deCube
02/02/09, 19:37
Waarom factureren jullie niet apart en krijgt degene die een klant heeft doorgespeeld later een deel?

wojo00
02/02/09, 19:43
@ reef -> Nee dat werkt niet...

Een klant komt met interesse voor webdesign, ik speel deze klant gelijk door naar de designer, deze heeft zn eigen email accountje op mijn website (design@mijnsite.nl).
Designer gaat dan met de klant bespreken wat nodig is en hoeveel het kost. Dan laat de designer mij weten wat hij gaat rekenen voor deze klant (hij kan dat immers beter bepalen dan mij) en dan stel ik de factuur op.
Alles is dan al besproken en bepaald en ik hoef het alleen nog maar af te ronden door de designer een juist percentage te rekenen voor het doorsturen van de klant(en).
Alles wordt dus wel gedaan in naam van mijn bedrijfje en ik moet er dus ook de belasting over betalen.

Is die 25-20% regeling dan nog interesant?

wojo00
02/02/09, 19:50
Waarom factureren jullie niet apart en krijgt degene die een klant heeft doorgespeeld later een deel?

Omdat de designer ook een eigen bedrijfje heeft. Ik wil niet klanten doorsturen naar een ander bedrijf want daar ga ik op verliezen. Als er bv een tevreden klant dan iemand doorstuurd naar de designer en deze komt direct naar zijn site dan zit ik er niet meer tussen en dat is dus nie profijtvol. Vandaar dat ik alles liever onder mn eigen bedrijfje houd en de designer dus freelance inhuur zeg maar. De designer vind dit zelf ook allemaal ok alleen wil ik een onafhankelijk beeld van wat nu eerlijk is om als percentage te vragen.

Hoop dat het beetje duidelijk is, bedankt voor je respons iig.

reef
02/02/09, 20:25
Aha okee. Dat is op zich wel een mooi principe. Ook dat je je designer pas hoeft te betalen als jij daadwerkelijk de poen binnen hebt. Als de designer genoegen zal nemen om 25% af te staan aan jou zou ik het gewoon doen. Zelf vond ik het nogal veel, misschien zo doen als w3media zegt? Maar goed, bij een uitzendbureau pakt de uitzender zelfs meer dan de werker (dat tarief gaat maal 2,6) dus daarmee vergeleken is het nog heel schappelijk. :)

Ahmed
02/02/09, 20:26
Zoiets heb ik ook. Ik werk ook vaak samen met een designbedrijf.

Als ik de klant krijg die een volledig website + hosting wil hebben, schakel ik het designbedrijf in. Zij factureren mij gewoon en ik factureer het totaalbedrag aan de klant. Dit ook vice versa.

Als ik een klant krijg die alleen een layout wil, vraag ik een offerte op bij het bedrijf en ik doe daar 10 procent bovenop en breng dan een offerte uit aan de klant. Zo ook vice versa, als zij een klant krijgen voor Hosting, sturen ze die door naar mij, dan staat er op de factuur 'Administratiekosten' wat gelijk is aan 10% van het factuurbedrag. Eens om de zoveel tijd sturen zij mij een factuur met het totaalbedrag van al die 'administratiekosten'.

Enliven.nl
03/02/09, 07:25
Over de belasting hoef je je geen zorgen te maken, als het goed is krijg je immers een factuur van het design bedrijf, welke je weer als kosten kan opgeven :)

reef
03/02/09, 11:10
Eens om de zoveel tijd sturen zij mij een factuur met het totaalbedrag van al die 'administratiekosten'.

Gaat dit dan ook nog op voor de jaren als klanten lid blijven na het eerste jaar hosting? Lijkt me veel administratie? Of is het alleen eenmalig bij aanschaf van het hostingpakket (en dan even wachten op meerdere klanten totdat het een beetje een goed bedrag is om een factuur van te maken)?

The One Hosting
03/02/09, 12:42
Volgens mij kan je beter hun zelf laten factureren en daar dan een percentage van uitgekeerd krijgen dmv een credit factuur.

bvankuik
03/02/09, 15:39
Tien procent lijkt me voldoende.

Als je meer dan 10% rekent, dan ben ik van mening dat je duidelijk moet maken wat je toevoegt voor dat geld.

wojo00
03/02/09, 16:25
Iedereen bedankt voor jullie berichten en participatie in deze topic. Ik heb met de designer afgesproken dat ik 20% krijg voor alles onder 500 en 15% boven 500. Tot zover zijn we beiden tevreden, mischien dat we het in de toekomst nog veranderen.

Nogmaals bedankt voor jullie advies en mening, het heeft mij zeker geholpen.

:lovewht:

reef
03/02/09, 17:39
Volgens mij kan je beter hun zelf laten factureren en daar dan een percentage van uitgekeerd krijgen dmv een credit factuur.

Dan geef je wel alles uit handen. Zou ik niet doen.

The One Hosting
04/02/09, 02:52
Dat wel maar neem aan als je het design uitbesteed dat daar ook de communicatie gaat lopen om onnodige vertragingen te voorkomen.

Tenzij je het verkoopt op een wijze dat je zelf het design hebt ontwikkeld maar dat lijkt me erg onlogisch.

burp2001
04/02/09, 11:45
Dat wel maar neem aan als je het design uitbesteed dat daar ook de communicatie gaat lopen om onnodige vertragingen te voorkomen.

Tenzij je het verkoopt op een wijze dat je zelf het design hebt ontwikkeld maar dat lijkt me erg onlogisch.

Of je geeft de webdesigner een email adres van jouw bedrijf zodat hij niet ziet dat hij communiceerd met een 3de partij?

The One Hosting
04/02/09, 15:28
Oke is inderdaad een oplossing, maar stel de 3de partij maakt er een zooitje van, hij gebruikt jou domein voor de communicatie die niet geheel aan jou wensen voldoet, dat is er een kans dat je klanten gaan klagen en je kan er weinig tot niks aan doen.

Ik zeg dan op mijn beurt liever voorkomen dan genezen, zeg natuurlijk niet dat dit gebeurt, maar dit soort risico's zijn altijd aanwezig.

nugget
06/02/09, 01:55
Ik zou zelf altijd tussen de leverancier en de klant blijven staan. Hierdoor moet alles via jou verlopen. Zo doen wij het ook. Wij doen de gesprekken en vertalen het geheel dat de designer kan bouwen.

Daarnaast betalen wij de designer een vast bedrag per design/ HTML uitwerking. (uitzonderingen daar gelaten). Afhankelijk van de klant etc etc bepalen we dan de marge die hierboven op komt. Stichtingen en verenigingen goedkoper dan bijvoorbeeld een goedlopend bedrijf. Wat je ook niet meot vergeten is dat je hoe dan ook werk doet! Jij haalt dalijk de klant binnen etc etc wij hebben ingeschat hoelang we hieraan bezig zijn en op basis van dat bepalen we onze "verkoopkosten"

Daarnaast verplichten we hosting bij de afname van een website die we dan wel het eerste jaar gratis geven.

Verder zou ik ook afspreken met de designers wat je doet als de klant het niet mooi vindt.... maakt de designer dan kosteloos iets nieuws?

reef
06/02/09, 14:52
Ik zou zelf altijd tussen de leverancier en de klant blijven staan. Hierdoor moet alles via jou verlopen.

Zo zou ik het ook doen. Je blijft tenslotte zelf verantwoordelijk want de designer e-mailt via het door jou aan hem gegeven e-mailadres, zeg je. Of je moet iets in je AV zetten hierover. Heb jij wel bewijs ergens in je CMS van de prijs (dat die ontwerper ook de juiste prijs opgeeft aan jou)? Da's wel noodzakelijk denk ik anders wordt je misschien een keer gefopt.


Verder zou ik ook afspreken met de designers wat je doet als de klant het niet mooi vindt.... maakt de designer dan kosteloos iets nieuws?

Goeie vraag. Wat doen jullie nou over het algemeen hiermee? Stel, je laat 3 opzetjes zien. Klant kiest er 1tje uit waar nog wat aan geschaafd moet worden. En de klant blijft een volle week lang dingen laten veranderen. Dat ga je niet redden als je 1000 euro op hebt gegeven voor een ontwerp, want dan kom je aan uren 2x zo duur uit. In geval van de topicstarter is dat de designer zijn 'probleem'. En de TS krijgt dan meer geld als de designer het netjes opgeeft. Maar hoe schermen jullie dat in het algemeen af, WHT'ers?

nugget
06/02/09, 18:19
Het valt bij ons in de praktijk wel mee
een design is mooi of niet mooi zeg maar. De paar kleine dingetjes worden verzameld en in een keer gedaan. Verder beloof je een website voor een X bedrag. Dan hoort dat erbij :) En uiteraard zit er een max aan maar met onderling overleg kom je daar altijd uit.

Sowiso om dingen te ondervangen hebben we altijd een gesprek met de klant dat wordt uitgewerkt naar een formulier dat gebouwd gaat worden. Hierdoor kun je achteraf ook ergens op terug vallen:)

Ahmed
09/02/09, 17:13
Gaat dit dan ook nog op voor de jaren als klanten lid blijven na het eerste jaar hosting? Lijkt me veel administratie? Of is het alleen eenmalig bij aanschaf van het hostingpakket (en dan even wachten op meerdere klanten totdat het een beetje een goed bedrag is om een factuur van te maken)?

Nee dit is gewoon eenmalig. De volgende jaren krijgen ze een factuur zonder admin. kosten :-)

Klopt inderdaad na een x aantal klanten of bij een x bedrag geef ik dat aan en dan sturen ze een factuurtje