PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat is een RAM?



HL90
31/01/09, 11:51
Hallo, kan iemand mij misschien makkelijk uitleggen wat een RAM is? Heeft dit invloed op het snelheid van een server? Bijv. wat is het verschil tussen 512MB en 1 gb RAM? Sorry voor deze noob vragen maar ik heb niet zoveel ervaring met servers. Ik wil het voor de zekerheid weten voordat ik een nieuwe server aanschaf.

SF-Jeroen
31/01/09, 12:03
Je zou het RAM geheugen kunnen zien als een kleine harddisk waar de inhoud constant van wisselt terwijl je met de computer aan het werk bent. RAM is alleen véél sneller dan een harddisk. Programma-onderdelen die in het geheugen staan zijn daardoor veel sneller op te roepen dan vanaf de harddisk. Het RAM geheugen is eigenlijk het opslagruim van de processor (naast het cache geheugen) Tijdens het werken met de computer vindt er constante data-uitwisseling plaats tussen de processor en het RAM geheugen.

Nu het verschil tussen 512MB en 1 GB is dat 1GB twee keer zo veel is als 512 MB (1 GB = 1024MB).

Hoeveel heb je nodig? Dat hangt er vanaf wat je met de computer wilt. Voor Video/Geluid/Fotobewerkingen heb je vrij veel nodig, terwijl voor een werkcomputer (internet, word, etc.) je een stuk minder nodig hebt.

Tegenwoordig is het minimum wel 1 GB, voor een computer met vista zou ik minimaal 2 GB nemen (ook gezien de lage prijzen op het moment).

Kenneth
31/01/09, 12:15
Een ram is een mannelijk schaap welke normaal gesproken geen invloed heeft op de snelheid van de server. Ofja, met uitzondering van als die aan de kabels begint te vreten.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Random_Access_Memory - lijkt me handig eerst te weten hoe een computer nou degelijk werkt voordat je een server aanschaft waar je zelf niets vanaf weet. Of laat het beheer en advies door iemand anders regelen.

daveww
31/01/09, 12:32
http://nl.wikipedia.org/wiki/Random_Access_Memory - lijkt me handig eerst te weten hoe een computer nou degelijk werkt voordat je een server aanschaft waar je zelf niets vanaf weet. Of laat het beheer en advies door iemand anders regelen.

Zoals Kenneth al zegt is het beter om eerst te weten wat een computer is, en zodra je dat weet zou ik me verdiepen in het server gebeuren.

Spyder01
31/01/09, 12:43
Inderdaad is kennis van de componenten toch wel een heel nodige basis. Ik vraag me af, waarom je uberhaupt een eigen server wilt, terwijl je niet eens weet wat RAM is.

Verdiep je een beetje in de materie, dat maakt een keus makkelijker:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Computer

Daar vind je ook een onderdelenlijst e.d. (bijna onderaan rechts).

Herbert
31/01/09, 14:13
Als je een computer openmaakt (niet met een blikopener) dan zie je een grote plaat.
Op deze plaat zitten allemaal onderdelen en 1 of 2 reepjes chocola. (niet opeten!!!!)
Die reepjes zijn natuurlijk geen echte chocola maar dat zijn RAM modulles, ze zien er ongeveer uit als op de foto.

t.bloo
31/01/09, 18:27
En op die chocoladerepen zitten allemaal chips, de echte RAM chips. Ze worden gemaakt door chipfabrikanten, zoiets als Lays dus (maar dan anders).

Marin
31/01/09, 19:59
niveau :P

Henky!
31/01/09, 22:48
Maar toch ook geen reden om steeds hetzelfde antwoord te plaatsen.....

HL90
01/02/09, 01:24
Bedankt voor jullie hulp, ik weet nu wat een RAM is

daveww
01/02/09, 01:28
Volgens mij dwaal je van onderwerp af, hiervoor zit je niet in het juiste topic :)


Het is mogelijk om via SSH eenvoudig ProFTPd te herstarten: "/etc/init.d/proftpd restart"
of wellicht "service proftpd restart".
* zonder " tekens!

Ramon Fincken
01/02/09, 01:28
Wellicht is het omdat het half 2 is maar dit bericht maakt me nu niet echt blij ..

1) enters, interpunctie, witregels, dit is niet te lezen ( en wat is de relevantie met je vraag over RAM ? )

2) my guess .. chown (de eigenaar van een map)

3) zoek je iemand > ga naar personeel gevraagd of huur een system admin