PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat mag een webhosting + CMS eigenlijk kosten?



Pedrosken
29/01/09, 10:47
De titel zegt het al.
Ik krijg dikwijls problemen met klanten die klagen dat onze prijzen te hoog zijn.
Ze gaan dan vergelijken met 1eurohosting!:nono:
Maar een managed hosting aanbieden + eigen CMS kan je toch niet vergelijken.
persoonlijk vind ik 25 euro / maand niet overdreven.... of toch ?:chinese:

TCM
29/01/09, 10:56
Tja je hebt altijd klanten die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten maar meestal is ook goedkoop duurkoop zoals wel vaker gebleken is..
Ik zeg altijd dat het verschil service is.. als er problemen zijn of vragen zijn dan kunnen klanten altijd bij me terecht en dan lossen we het op..

Maar volgens mij wil je geen klanten die gaan zeuren dat je te duur bent.. met dat soort mensen krijg je gewoon altijd problemen en moet je dus weer veel tijd in investeren die je nooit meer terugkrijgt..

t.bloo
29/01/09, 11:16
25 euro is niet duur, het is hooguit meer geld. Als ze denken dat hun account net zo lekker loopt bij die goedkope toko, dan moet je ze dat gewoon even laten proberen. Komen ze vanzelf terug (of niet, en dan weet je dus dat je te duur bent).

Ik vergelijk het altijd met de auto onderdelen handel. Daar kost een ruitenwissermotor ook maar een paar tientjes (vergelijk het met diskruimte), maar inbouwen en garantie op de werking kost bij een garage ook 100 euro (vergelijk het met serverbeheer).

DeziWeb
29/01/09, 11:26
Beter duur dan niet te koop. 25 per maand is zeker niet teveel

netverkeer
29/01/09, 12:13
hosting en een cms krijg je voor niks, $1 per maand is prima,
de kosten die jij berekend zijn hopelijk voor support en service,

Bied klanten die niets willen betalen een plan aan met 3 dagen turn-around support en normale klanten snellle (binnen een uur?) support?

Tim.Bracquez
29/01/09, 12:18
Bied klanten die niets willen betalen een plan aan met 3 dagen turn-around support en normale klanten snellle (binnen een uur?) support?
Leuke opstelling maar dan gaan die klanten die een lager plan hebben gaan roepen overal dat jouw service slecht is ...

reef
29/01/09, 13:16
De titel zegt het al.
Ik krijg dikwijls problemen met klanten die klagen dat onze prijzen te hoog zijn.
Ze gaan dan vergelijken met 1eurohosting!:nono:
Maar een managed hosting aanbieden + eigen CMS kan je toch niet vergelijken.
persoonlijk vind ik 25 euro / maand niet overdreven.... of toch ?:chinese:

Nee is zeker niet teveel. Ik zie dat om me heen vaak voor 50 euro per maand aangeboden worden.

The One Hosting
29/01/09, 13:28
Voor een uniek systeem is het zeker niet duur.

Apoc
29/01/09, 14:11
Ik durf eigenlijk wel te stellen dat ik 25 euro per maand eerder te weinig vind, dan te veel. Maar dat hangt helemaal af van de eindgebruiker. Als dit om een klein (fysiek) winkeltje gaat, wat daarnaast ook op zeer kleine schaal producten aanbiedt via een webshop, dan zou een oplossing van een paar euro per maand wellicht voldoen.

Echter, gaat het om een winkel die afhankelijk is van de webshop, dan mag dat gerust een stuk meer kosten. Dat hangt dan natuurlijk weer volledig af van de grootte van de webshop. Amazon.com zal bijvoorbeeld echt niet op een pakketje van 25 euro per maand draaien.

Een beetje webshop zou (naar mijn mening) een bepaald percentage van hun omzet moeten aanwenden voor de infrastructuur (hosting en dergelijke dus). Je betaalt voor betrouwbaarheid, en dat is voor een webshop van enorm belang. Een paar uur downtime levert voor webshops al snel honderden (of duizenden) Euros verlies op. Je kan dan dus ook vrij makkelijk redeneren dat een beetje webshop toch zeker >100 Euro/maand zou kunnen/moeten uittrekken voor hosting (en zelfs dat vind ik eigenlijk nog erg weinig).

YolkNet
29/01/09, 16:07
Wij hebben hetzelfde probleem. Veel klanten denken "even een website" en verwachten dat het een paar honderd euro kost. Ze schrikken dan als in het ineens rond de 1000 of nog meer euro kost. Vandaar dat we sinds dit jaar servicecontracten zijn begonnen. Net als met gsm-abonnementen betaal je liever een paar euro per maand, dan ineens 600 euro te moeten neerleggen.

redwood
30/01/09, 10:08
Het altijd terugkerende verhaal van onze "klanten". Appels met peren vergelijken, gras bij de buren, dubbeltje op de eerste rang, voor een appel en een ei etc.
Wij bieden hostingpakketten aan vanaf zo'n 8 euro per maand. Als klanten dan beginnen; "ja maar budgetzonderservceaanbierder 1, kost het maar 1 euro per maand" heb ik het vaste antwoord: "Ga je daar toch lekker heen". 25 euro per maand, met support en gebruik van een custom cms is niet duur. Misschien met sommige anderen vergelen wel veel, maar niet duur!

isparky
30/01/09, 11:44
gedachte pedrosken,

ik denk niet dat EUR 25 te duur zijn niet alleen om het service maar voor het cms beheer en bereedstelling

ja, het is mogelijk gratis hosting packages te bekomen maar ze zijn beperkt op waat u erop doen kunnt zoals ook vaste templates voor het cms.

soms is ook een gratis hosting met publiciteit aanbiedingen gekoppelt


mvg,

energykind
30/01/09, 16:24
ik vraag tussen de 25 en 35 euro ex btw per maand.
ik vind het een redlijk bedrag en mijn klanten vinden het ook acceptabel. zo snijd t mes aan beide zijden. perfect voor ons allebei.

tripple
30/01/09, 20:26
25 euro is zeker en vast niet teveel.
Hangt natuurlijk af van de geboden service.
Onlangs is een klant ook weggegaan vanwege te duur. Ze zitten nu al ruim een week zonder site en mail. Tja, ik kan dat alleen maar met lede ogen aanzien. Wel jammer na al de inspannngen die we geleverd hebben. Maar klant is koning en dit is hun keuze

reef
30/01/09, 23:17
Voor een duppie op de eerste rij zitten kom ik ook vaak tegen. Of klanten die zeggen "ik wil een heeeele simpele site, maar ik wil er wel zelf producten op kunnen zetten en creditcardbetalingen kunnen innen". Hahaha, djeeez...

YolkNet
31/01/09, 09:54
Of 25 euro p/m veel of weinig is hangt af van wat je voor die prijs levert. Wat doen jullie voor die 25 euro? Updates cms en backups van hun website?

brinkie
01/02/09, 20:08
Naar mijn mening is € 25,-/mnd voor hosting met/van een CMS (= 300/jaar) simpelweg duur. TS vermeldt niet of hij voor dat geld ook het ontwerp doet van een custom cms en/of templates levert maar slechts dat hij "managed hosting" biedt plus een CMS voor dat geld.

Ik zou zeggen: geef eerst eens wat meer informatie wat je voor dat geld levert, en dan kun je pas echt zeggen of het duur is of niet. Want zelfs als dat een custom-made CMS is lijkt het mij dat je dat in licentie geeft aan meerdere klanten, dus moet je die ontwikkelkosten ook over meerdere klanten middelen.

reef
02/02/09, 12:51
Naar mijn mening is € 25,-/mnd voor hosting met/van een CMS (= 300/jaar) simpelweg duur. TS vermeldt niet of hij voor dat geld ook het ontwerp doet van een custom cms en/of templates levert maar slechts dat hij "managed hosting" biedt plus een CMS voor dat geld.

Ja hoor, en een custom design laten maken door een reclamebureau ad EUR 2500,- en het omzetten van die PSD in XHTML/CSS ad EUR 500,- doen we er ook nog wel even bij voor die 25 euro per maand! :thumbdown:

t.bloo
02/02/09, 13:28
Hehe, ik heb hier een custom cms van 20k in gebruik dat op 1 klant is omgeslagen. Het is maar net wat de wensen en eisen zijn.

energykind
02/02/09, 17:08
Voor een duppie op de eerste rij zitten kom ik ook vaak tegen. Of klanten die zeggen "ik wil een heeeele simpele site, maar ik wil er wel zelf producten op kunnen zetten en creditcardbetalingen kunnen innen". Hahaha, djeeez...

hahah das wel grappig

Optidomein
02/02/09, 20:57
Ik zelf heb ook al meerdere CMS-systemen ontwikkeld. Ik heb een tijd lang gratis CMS-systeem aangeboden, je hebt er misschien veel tijd in gestoken, maar het lokt zeker en vast klanten. Als je het echt wil gaan aanbieden zou ik daar een goedkope prijs voor aanrekenen. Bv. 5€/jaar, brengt automatisch klanten met zich mee.

DotNetFreak
03/02/09, 10:45
Als er sprake is van een CMS, moet je ook daarop support geven. Bijgevolg moet zo'n pakket meer kosten dan puur en alleen de hosting. Die support moet je immers incalculeren.

Is zoals met de huishuur. Bij verhuurder X is niets inbegrepen, bij verhuurder Y zit in de huur ook pakweg de kuisvrouw voor de traphal ingecalculeerd, het jaarlijks onderhoud van de verwarmingsketel, brandverzekering, de vergoeding voor de syndicus (dat is wellicht iets typisch Belgisch), etc.

Als X dat apart aanrekent, is het best mogelijk dat hij duurder uitkomt dan Y.

brinkie
03/02/09, 15:08
Ja hoor, en een custom design laten maken door een reclamebureau ad EUR 2500,- en het omzetten van die PSD in XHTML/CSS ad EUR 500,- doen we er ook nog wel even bij voor die 25 euro per maand! :thumbdown:

Beetje voorbarige conclusie. TS heeft nog steeds niet gezegd, volgens mij, wat hij nu levert voor dat geld.


Als er sprake is van een CMS, moet je ook daarop support geven. Bijgevolg moet zo'n pakket meer kosten dan puur en alleen de hosting. Die support moet je immers incalculeren.

Oke, dus als je een joomla-site host voor een klant mag dat € 25,-/maand kosten omdat je één keer in de x-aantal maanden een update voor ze doet. Laat me niet lachen. Template maken, één keer in de x-tijd een update forceren met Installatron.. oke, laten we eens gek doen: € 500,- eenmalig en een € 10,- per maand voor hosting. Is het ruim mee betaald.

reef
03/02/09, 17:29
Beetje voorbarige conclusie. TS heeft nog steeds niet gezegd, volgens mij, wat hij nu levert voor dat geld.

Jawel, hosting + eigen CMS.

Ja ach, 500 opstart en een 10tje per maand kan ook. Scheelt op zich niet zoveel met 250 opstart en 20 euro per maand. Of zeg gratis opstart en 25 euro per maand.

Ik blijf erbij, 25 euro is niet duur. En voor een bedrijf is het helemaal peanuts. Ik ken genoeg bedrijven die het dan niet eens vertrouwen, als het zo goedkoop is. Zelfs het meest beknibbelende bedrijf betaalt liever iets meer (zeg 50 euro per maand) dan dat de boel er om de haverklap uit ligt en er geen backup van de data is.

DotNetFreak
03/02/09, 17:52
Oke, dus als je een joomla-site host voor een klant mag dat € 25,-/maand kosten omdat je één keer in de x-aantal maanden een update voor ze doet. Laat me niet lachen. Template maken, één keer in de x-tijd een update forceren met Installatron.. oke, laten we eens gek doen: € 500,- eenmalig en een € 10,- per maand voor hosting. Is het ruim mee betaald.

TS schrijft "eigen CMS", gaat dus niet over Joomla.

Naargelang de sector heb je specifieke wensen die niet of nauwelijks in een bestaand CMS te realiseren zijn. Wij hebben bv een kunsthogeschool die een uitbreiding op maat heeft om uurroosters te beheren. Er worden data geïmporteerd uit Excel, dat gaat wel eens mis, een spatie op de foute plaats kan al genoeg zijn. Uiteraard helpen we de dames van het secretariaat verder als ze ergens vast zitten, maar iemand steekt er dan tijd in. Die kost zit bij ons verrekend onder "hosting & support".

Om je 'n idee te geven wat de stad Tongeren voor haar CMS uitgeeft:


Het stadsbestuur pakt binnenkort uit met een gloednieuwe website, kostprijs meer dan 58.000 euro. Hier bovenop komt nog een opleiding van bijna 3.000 euro en een jaarlijkse servicekost van 19.500 euro.

Misschien eens een offerte sturen, template + update om de x-maanden :smartass:

reef
03/02/09, 18:41
Hahaha, mooi voorbeeld DotNetFreak. Zo gaat het gewoon.

brinkie
03/02/09, 23:53
TS schrijft "eigen CMS", gaat dus niet over Joomla.

Naargelang de sector heb je specifieke wensen die niet of nauwelijks in een bestaand CMS te realiseren zijn. Wij hebben bv een kunsthogeschool die een uitbreiding op maat heeft om uurroosters te beheren. Er worden data geïmporteerd uit Excel, dat gaat wel eens mis, een spatie op de foute plaats kan al genoeg zijn. [knip]

Om je 'n idee te geven wat de stad Tongeren voor haar CMS uitgeeft:

Misschien eens een offerte sturen, template + update om de x-maanden :smartass:

Laten we het alsjeblieft niet gaan hebben over wat (semi)overheden, onderwijs en lagere overheden uit geven aan onbenullige, onbruikbare, systemen (waarvan nog steeds ruim 60% de release niet eens haalt).. ik heb zelf 20 jaar ervaring in die sector (op ICT-gebied, ondermeer als testcoördinator en functioneel beheerder) en heb nog nooit zoveel geldsmijterij gezien als daar. Eén van de meest gevleugelde uitspraken die ik vaak hoor(de) was (is): "Beter duur als niet te koop" en hop, daar ging weer een paar ton tot 50+ miljoen.. (grootste, gefaalde, project waar ik ooit bij betrokken ben geweest en waar bijna een minister z'n baan door kwijt raakte).

Recent heb ik nog van vrij dichtbij gezien hoe een gemeentelijke overheid voor enkele tonnen had uitgegeven aan een 'custom' CMS, met dedicated server, incl. failover-server enz. en wat gebeurt? De site ging live en toen er 6 mensen tegelijk op de site zaten klapte de (DOT.NET) zooi. Want er was dan wel een dubbele server voor de site, maar de achterliggende databaseserver trok het totaal niet (brakke scripting). Het voldoet niet aan de eisen die aan gemeentelijke sites worden gesteld (toegangkelijkheid minder validen, electronisch loket) en is zodanig hard-coded dat dat ook nooit meer gaat lukken, het leunt op een brak DNS-systeem wat er steeds uit vliegt enz. en de 'designer' had nog nooit van FireFox gehoord.. Eén ellende. Maar 't heeft wel tonnen gekost. Er is jarenlang aan ontwikkeld (volgens de projectgroep en bouwer). Dus, "aan het systeem kan het niet liggen", of niet dan?

Ander voorbeeldje.. een (gesubsidieerde) instelling wilde een website met bepaalde eisen, customized versie van een standaard CMS. Verschillende bedrijfjes schreven er op in, ik ook. De meeste bedrijven schreven in voor bedragen tussen de € 2.000-2.500. Een reëel bedrag. Eén bedrijf schreef voor een bedrag met vijf nullen in, en won de aanbesteding. Want die hadden een "ontwerp dat beter aansloot" (ze bedoelen: vriendjes) en sloten "artistiek gezien beter aan", 't zal allemaal wel... Maar we zijn nu een jaar verder en het draait nog steeds niet. Man, ik erger me dood aan zoiets. Ik had in de tussentijd wel 10x zo'n site kunnen maken en andere concullega's van mij net zo. Het gaat er niet om dat een ander de klus krijgt, maar wel dat er gewoon met geld gesmeten wordt als het om mensen gaat die 'beter liggen' bij de bestuursambtenaren.

Dus, een custom CMS? Gebruikswaarde van een systeem recht evenredig aan wat er aan gespendeerd is? Mooi niet..

Ps.. als jij een importroutine hebt die klapt op een spatie op de verkeerde plaats, zou ik 'm afgekeurd hebben (komt niet door de functionele test, hè, "wat is dat voor vies woord"??). Als dat gelijk goed geprogrammeerd en getest was, hoef je ook geen tijd uit te trekken voor 'support'-activiteiten.

reef
04/02/09, 05:12
Tsja dat is ook weer zo. Heb het ook meegemaakt dat het bedrijf waar ik werkte voor 1 ton iets aan het ministerie van V & W verkocht. En je raadt het al, ik moest het maken en als ik dat op mijn zolderkamer had gedaan had ik er hooguit 5000 gulden voor gevraagd.

Ze smijten met geld daar. En die ambtenaren krijgen vergeleken met het bedrijfsleven anderhalf tot 2x zoveel betaald voor de helft van het werk dat ze doen. En ze zitten in paleizen. En inderdaad, de duurste offerte kiezen ze sowieso vaak, ze zullen zelf dan wel een groter percentage opstrijken aan steekpenningen. De opdrachten gaan gewoon naar vriendjes. Ik kende iemand die was manager bij de overheid en zat in de tussentijd zelf in 7 BV's...

Maar goed, 25 euro voor hosting + CMS is niet duur! :)

DotNetFreak
04/02/09, 11:10
Laten we het alsjeblieft niet gaan hebben over wat (semi)overheden, onderwijs en lagere overheden uit geven aan onbenullige, onbruikbare, systemen (waarvan nog steeds ruim 60% de release niet eens haalt).. ik heb zelf 20 jaar ervaring in die sector

Je hebt er inderdaad een trauma aan overgehouden. Ongeveer 1/3e van ons werk is voor overheid & non-profit. Lever je iets af dat niet aan het lastenboek voldoet, krijg je geen geld en een slechte naam. Is dus niet zo dat je ongestraft rommel kan verkopen.


Want er was dan wel een dubbele server voor de site, maar de achterliggende databaseserver trok het totaal niet (brakke scripting). Het voldoet niet aan de eisen die aan gemeentelijke sites worden gesteld (toegangkelijkheid minder validen, electronisch loket) en is zodanig hard-coded dat dat ook nooit meer gaat lukken, het leunt op een brak DNS-systeem wat er steeds uit vliegt enz. en de 'designer' had nog nooit van FireFox gehoord.. Eén ellende.

Cowboys heb je in elke sector. Denk dat de meesten hier in eer & geweten hun projecten uitwerken én met kennis van zaken.


Dus, een custom CMS? Gebruikswaarde van een systeem recht evenredig aan wat er aan gespendeerd is? Mooi niet..

TS zal wel z'n reden hebben om een eigen CMS te bouwen. Uiteraard zijn onderdelen op maat onevenredig duurder, de kosten daarvoor worden enkel gedragen door die ene klant waarvoor het bedoeld is.


Ps.. als jij een importroutine hebt die klapt op een spatie op de verkeerde plaats, zou ik 'm afgekeurd hebben (komt niet door de functionele test, hè, "wat is dat voor vies woord"??). Als dat gelijk goed geprogrammeerd en getest was, hoef je ook geen tijd uit te trekken voor 'support'-activiteiten.

Lijkt me moeilijk oordelen voor je zonder te weten waarover het gaat. Maar goed, gebruikers zijn vaak absolute leken. Als iemand de structuur van een document veranderd, zal de applicatie niet vinden wat ze verwacht. Wees gerust, alvorens daadwerkelijk te importeren, checkt de app of de verwachte kolommen er staan. Is dat niet zo, krijgt de gebruiker een melding.

Samengevat: afhankelijk van wat TS biedt, lijkt 25 euro/maand me een plausibel bedrag. Net zozeer als 10 euro/maand voor een opgesmukte Joomla met af & toe 'n update. :W: