PDA

Bekijk Volledige Versie : Muziek royalties web radio station, waar te betalen



Paul Z.
28/01/09, 23:00
Ik kan niet zo snel het antwoord vinden op de volgende vraag;

Waar dienen de royalties / rechten te worden betaald voor een web radio station? Dient deze voldaan te worden in de doel markt, in het land waar de server staat, in het land waar de stream vandaan komt, etc?
Als de doel markt de wereld is, is het dan mogelijk om op de "goedkoopste" plek het af te dragen wat dan de hele wereld dekt?

Ik vraag dit aangezien ik een vraag heb gekregen van een klant die een webradio station wil opzetten en mij de website / stream wilt laten hosten. Nu zal de doelmarkt Argentinie wezen, de lokatie van de stream server hetzij NL, hetzij USA wezen en zal de stream uit Argentinie (live) of NL (autoplay) gaan komen... Lekker gecompliceerd dus!

Desmond
28/01/09, 23:13
Misschien zou je eens contact kunnen zoeken met Buma / Stemra of Sena ?

Simple
28/01/09, 23:44
Interessante vraag! Ik heb ook even gezocht voor je, maar ik kan zo op de site van Buma (offline) en SENA zo geen antwoord op je vraag vinden.

Ik zou Buma/Sena niet tippen, die zullen je sowieso vragen om te betalen als je met zo'n vraag komt. Ze hebben totaal verstand geen van de techniek achter streaming daar, tenminste in de tijd dat ik nog een webradio station had.

Paul Z.
29/01/09, 03:47
Misschien zou je eens contact kunnen zoeken met Buma / Stemra of Sena ?
Die zullen antwoorden dat ik hun moet betalen...
Maar ik vraag mij dus af hoe dit juridisch in elkaar zit...

The One Hosting
29/01/09, 09:28
Volgens mij was het vroeger nog geen 2 jaar geleden zo dat de rechten betaald moesten worden waar de server staat, maar als ik het goed heb is dat aangepast en moet dan in het land zijn waar de inwoner staat ingeschreven.

let op ik durf dit niet met zekerheid te zeggen maar zoiets staat mij bij.

SF-Jeroen
29/01/09, 09:38
http://www.bumastemra.nl/nl-NL/

Gewoon even daarover mailen.

Randy
29/01/09, 10:21
De prijzen over 2008:
Buma/Stemra particulier : € 22,69 per maand.
Sena particulier: minimaal: € 44,80 per maand (als je gemiddeld max. 5 luisteraars per plaat hebt), maximaal: € 84,50 per maand (als je gemiddeld boven de 5 luisteraars per plaat uitkomt).

Paul Z.
29/01/09, 13:16
Volgens mij was het vroeger nog geen 2 jaar geleden zo dat de rechten betaald moesten worden waar de server staat, maar als ik het goed heb is dat aangepast en moet dan in het land zijn waar de inwoner staat ingeschreven.

let op ik durf dit niet met zekerheid te zeggen maar zoiets staat mij bij.

Welke inwoner doel je op? Op de server beheerder of over de klant? (Ik neem aan dat je niet doelt op de luisteraars! ;-) )


http://www.bumastemra.nl/nl-NL/

Gewoon even daarover mailen.
Wat ik al eerder schreef, dat ga ik niet doen want met de reputatie die ze hebben zullen ze mij geen informatie geven, alleen mij vertellen dat ik hun moet betalen!


De prijzen over 2008:
Buma/Stemra particulier : € 22,69 per maand.
Sena particulier: minimaal: € 44,80 per maand (als je gemiddeld max. 5 luisteraars per plaat hebt), maximaal: € 84,50 per maand (als je gemiddeld boven de 5 luisteraars per plaat uitkomt).
Waar heb je deze info vandaan? Als ik de licentie calculator gebruik dan krijg ik geen vraag over luisteraars, alleen maar over bedrijfsmatig / niet bedrijfsmatig en omzet...

The One Hosting
29/01/09, 13:20
Ik doel dan op de afnemer dus je klant in dit geval, luisteraars dat gaat nooit lukken

Randy
29/01/09, 13:44
Waar heb je deze info vandaan? Als ik de licentie calculator gebruik dan krijg ik geen vraag over luisteraars, alleen maar over bedrijfsmatig / niet bedrijfsmatig en omzet...

Uit de ordner hier, uit enkele businessplannen die ik gemaakt heb voor omroepen in spé.

Simple
29/01/09, 15:59
Randy, zijn de prijzen weer gezakt?

In 2007 betaalde ik met m'n webradio 27euro/ maand aan Buma/Stemra en Sena wilde graag 54euro/ maand hebben zo uit m'n hoofd.

The One Hosting
29/01/09, 16:01
volgens mij is sena 54 euro voor zakelijke licentie, dan mag je ook reclames afspelen.

Paul Z.
29/01/09, 16:17
Uit de ordner hier, uit enkele businessplannen die ik gemaakt heb voor omroepen in spé.
Op de site van sena staan ook andere tarieven? http://www.sena.nl/Gebruikersmuziek/Vergoedingen/Internet/Muziek-op-Internet.aspx
Ook een pagina over "buitenland": http://www.sena.nl/Gebruikersmuziek/Vergoedingen/Internet/Multi-territoriale-licenties.aspx
Ook daar weer andere tarieven..?

Maar nu blijft natuurlijk de vraag of het wettelijk gezien het voldoende is om alleen in het bestemmingsland te betalen. Zoals ik alle informatie lees tot nu toe, ja dus.

Genesisfm
27/02/09, 14:24
check www.ovir.nl