PDA

Bekijk Volledige Versie : domeinnaam / content is door ander geregistreerd als handelsmerk ?



stps
26/01/09, 10:51
Ik heb sinds een half jaar een eenmanszaak, waarbij ik o.a. webhosting en domeinnamen resell. Heb een dedicated server, waar ik mijn klanten op host. De domeinnamen worden allen op mijn naam geregistreerd (registar en registrant).

Ik krijg vorige week een mail binnen (heb de naam van de site even veranderd in iets wat erop lijkt) :


Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben vernomen dat op vrijdag XX februari 2009 een Surinaams evenement 'volledig SU' zal worden gehouden in XXX te XXX.
Naast het drukwerk zijn er ook online activiteiten van de naam "volledig SU".

In 2006 is de naam SU als geregistreerd merk gedeponteerd.
Het gebruik van het woord/merk/naam SU is daarom ook niet toegestaan zonder officiële schriftelijke toestemming.

Daarom melden wij u hierbij per direct te stoppen met het gebruiken van de merknaam SU waarvoor u geen toestemming heeft.

Mocht u de merknaam SU toch voortzetten dan zullen wij juridische stappen ondernemen.

Hierbij hoop ik spoedig respons van u te ontvangen.

Met vriendelijke groet,


ik heb dus meerdere domeinnamen geregistreerd voor een klant, waar de letters SU in voorkomen (denk aan www.volledigsu.nl), hij wil een (commercieel) surinaams feestje geven en heeft daarvoor een website nodig. Hij drukt ook flyers af en verspreid deze.

Nu denkt de onderneming die mij dat mailtje stuurde, dat ik de organisator ben van het feestje, en dreigt met juridische stappen.

Wat te doen ? ik kan natuurlijk de site offline halen, maar dat vind mijn klant niet leuk. Heb de klant al gesproken maar die trekt zich er niet veel van aan, maar wil ook niet dat ik zijn contactgegevens bekend maak.

Graag jullie advies.

IXSHost
26/01/09, 11:15
Ik zou wachten tot je iets officieels hoort, dus van een advocaat.

Tot die tijd niks laten horen en mooi online laten staan.

Spyder01
26/01/09, 11:33
Daarnaast vind ik het not done, dat je domeinnamen op je eigen naam registreert. De houder moet je gewoon ten alle tijden de klant laten.

Verder: boontje komt om z`n loontje? Als jij hem op de klant z`n naam had geregistreerd, had de klant dit schrijven gehad en had je er verder niks mee te maken gehad. Nu echter, word jij als eigenaar gezien en er dus op aangesproken (en jij krijgt dus ook het schrijven van de evt. advocaat).

Sowieso wordt het afwachten nu.

redwood
26/01/09, 11:44
Boip=0 (http://register.boip.int/bmbonline/search/results/show.do?pager.offset=0)

Volgens mij raakt hun "SU" verhaal kant noch wal! Heb geen zin boip door te lezen, maar er staat mij ook nog ergens bij dat je dat soort dingen helemaal niet kan registreren. Er is/was een minimum aantal tekens.

Enliven.nl
26/01/09, 12:01
Ik zou als ik jou was de domeinnaam overschrijven op de rechtmatige houder.
Hij dient verantwoordelijk te zijn voor de registratie, niet jij.

internettoday.nl
26/01/09, 12:37
Als je kijkt bij het merkenbureau zie dat er meerdere personen/bedrijven zijn die SU hebben geregistreed. Belangrijk bij merkrecht is in welke klasse die geregistreerd is.
Als het gebruik van het merk valt binnen deze klasse kan de eigenaar van het merk aanspraak maken op zijn merk recht en ben je dus fout.

Ik zou in dat geval niet zover laten komen.

Ik zou eens contact opnemen met : http://www.boip.int/nl/homepage.php

Zij kunnen je misschien wel adviseren.

succes.

stps
26/01/09, 15:10
Ok bedankt voor de reacties. De reden waarom het domeinnaam op mijn bedrijfsnaam staat is omdat de klant dat verzocht heeft. Ze willen iets organiseren met meerdere personen, en willen het daarom niet op 1 naam hebben staan, dus vandaar.

Maar ik denk dat ik alsnog de naam overzet op de aanvrager, dan ben ik in ieder geval wat meer gedekt. Mocht ik een brief krijgen van een advocaat o.i.d. dan gooi ik hem wel offline. Wil mijn onderneming geen risico laten lopen.

Maar het is toch van de zotte, als ik de letters NL registreer of BG o.i.d. Dan kan ik dus iedereen aanklagen die de letters NL gebruiken ? Beetje vreemd.

@ hostingdirect : hoe kan ik online zien of er een merk geregistreerd is dan ? Ik weet dat je bepaalde merkenbureaus dat kan laten onderzoeken, maar dat kost wel wat.

internettoday.nl
26/01/09, 15:14
zie : http://register.boip.int/bmbonline/intro/show.do

stps
26/01/09, 15:17
ok thanx.. heb het opgezocht, en ze hebben inderdaad SU geregistreerd :

http://register.boip.int/bmbonline/details/trademark/show.do?markID=2095224&markNumber=801072&markNumberType=REG

08 Woordmerk
SU

13 Klasse-aanduiding en opgave van de waren en diensten
Kl 16 Papier, karton en hieruit vervaardigde producten, voor zover niet begrepen in andere klassen; drukwerken; boekbinderswaren; foto's; schrijfbehoeften; kleefstoffen voor kantoorgebruik of voor de huishouding; materiaal voor kunstenaars; penselen; schrijfmachines en kantoorartikelen (uitgezonderd meubelen); leermiddelen en onderwijsmateriaal (uitgezonderd toestellen); plastic materialen voor verpakking, voor zover niet begrepen in andere klassen; drukletters; clichés.
Kl 35 Reclame; beheer van commerciële zaken; zakelijke administratie; administratieve diensten.
Kl 38 Telecommunicatie.



Staat niks over websites ?? of valt dat onder telecommunicatie ?

Freakingme
26/01/09, 15:59
Mocht ik een brief krijgen van een advocaat o.i.d. dan gooi ik hem wel offline. Wil mijn onderneming geen risico laten lopen.

Als jij die site onterecht offline gooit, en die klant gaat geld eisen, heb je (jouw onderneming) alsnog een probleem.


Staat niks over websites ?? of valt dat onder telecommunicatie ?

Het gaat niet zozeer om websites op zich, maar om het verband waarin het woordmerk gebruikt wordt.

reef
26/01/09, 16:01
Staat niks over websites ?? of valt dat onder telecommunicatie ?

"hij wil een (commercieel) surinaams feestje geven en heeft daarvoor een website nodig."

Dat gaat dus niet over websites maar over feesten/evenementen.

Ik weet niet of er een aparte klasse is voor evenementen, maar Kl 35 (Reclame, beheer van commerciële zaken) komt er wel een beetje bij in de buurt. Maar het zal heus wel dat er voor evenementen wel een aparte klasse is.

In elk geval zal ik de e-mails en aanvragen door je klant HEEL ERG GOED BEWAREN, want dit is je bewijs dat die persoon het domein op zijn verzoek op jouw naam geregistreerd wilde hebben.

Henky!
27/01/09, 00:59
Volgens mij (een leek met toch enigszins verstand van merkenrecht) is er geen enkel probleem. Naar mijn mening mag de nieuwe SU gewoon feestjes organiseren.

Maar inderdaad wel verstandig het domein op naam van de besteller te zetten.

bvankuik
27/01/09, 17:44
Ze willen iets organiseren met meerdere personen, en willen het daarom niet op 1 naam hebben staan, dus vandaar.

Laat ze een vereniging oprichten. Hoeft niet per se bij de notaris.

ICTRecht
27/01/09, 18:41
Een merknaam registreren wil niet altijd zeggen dat je ook een geldig merk hebt, laat staan dat je het kunt inzetten tegen willekeurig wie die een domeinnaam hanteert. Op zich kun je bestaande woorden als merk deponeren, en ook afkortingen van twee letters kunnen een merk zijn (denk aan het Amerikaanse "GE", voorheen General Electric, of bij ons misschien de SP).

Voor een inbreukclaim moet de merkhouder aantonen dat de gebruiker verwarring sticht met zijn merkproducten of dienst, bijvoorbeeld door zich voor te doen als officieel dealer. Je kunt geen dancefeest gaan geven en dat Sensation Lichtblauw noemen. Maar wil je je feestje Kodak noemen, dan zie ik minder problemen, omdat Kodak en dancefeesten niets met elkaar te maken hebben.

Overigens: als de domeinnaam op naam van de hoster staat, dan krijgt hij de rechtszaak of arbitrageprocedure over zich heen. Ook als het voor een klant is. De kosten (enkele duizenden euro's) zijn dan voor zijn rekening. Ik hoop dan ook dat in de AV een vrijwaring staat zodat de OP deze kosten kan verhalen op zijn klant.

Arnoud

Henky!
28/01/09, 00:15
Aardig voorbeeld. Amex.be won een rechtszaak van American Express.

Ahmed
28/01/09, 00:21
Maakt het hier nog iets uit wanneer de domeinnamen geregistreerd zijn en wanneer het merk gedeponeerd is (staat trouwens fout in de mail, niet echt netjes)