PDA

Bekijk Volledige Versie : Contracten niet meer stiekem te verlengen



santema
23/01/09, 13:09
http://www.nu.nl/economie/1904335/contracten-niet-meer-stiekem-te-verlengen.html

Vraag me af in hoeverre dit haalbaar is in de hostingbranche, mensen moeten dus echt doorgeven dat ze willen verlengen? Dat gaat dan vaak genoeg fout. Daarnaast, sidn verlengt er automatisch, blijft dat wel doorgaan aangezien zij niet met consumenten te maken hebben?

Iemand die weet of het hierbij om alleen "contractloze overeenkomsten" gaat, of ook om bijvoorbeeld getekende overeenkomsten?

groenleer
23/01/09, 13:17
Naar aanleiding van dit voorstel, dat al iets langer bekend is, ben ik bezig om geautomatiseerd mailtjes te gaan versturen 3 maanden voor verlengen.
Dit omdat .com domeinen standaard 2 maanden van te voren worden verlengd.

Zou wel balen zijn als dit ook niet maar mag voor consumenten.
Want dat houd in dat meer partijen AutoRenew uit zullen gaan zetten.

Thomas.R
23/01/09, 13:18
Ik ben zeer benieuwd! Maar ik ga ervan uit dat het niet door gaat. Ik heb zelf ook geen zin om te moeten onthouden wanneer mijn abonnement afloopt van alle telefoons. Maar dan nog, je ondergaat een contract waar dit allemaal netjes in staat (ook het aangetekende brief gebeuren).

santema
23/01/09, 13:19
Het afschaffen van de aangetekendebrief is een heel onverstandig idee denk ik. De klant kan leuk zeggen dat er verzonden is, terwijl dat niet gebeurd is.

Triloxigen
23/01/09, 13:26
Volgens mij gaat het om stilzwijgend verlengen, niet zozeer om automatisch gemeld verlengen.

reef
23/01/09, 13:39
Als dit doorgaat voorzie ik een heleboel jammerende klanten achteraf. De enige die hier van gaan profiteren zijn de domeinkapers...

Sorcer
23/01/09, 13:41
"Het wetsvoorstel is onder meer van belang om consumenten te beschermen tegen praktijken van sportscholen en tijdschriften"

DutchTSE
23/01/09, 13:41
Yeah!! weer een onzinnig probleem waar onze linkse regering over gaat vergaderen zodat ze ons nog verder kunnen betuttelen :thumbup: Het lijkt de politie wel, die houden zich ook niet bezig met de serieuze zaken :clown:

Keizer
23/01/09, 14:07
"Het wetsvoorstel is onder meer van belang om consumenten te beschermen tegen praktijken van sportscholen en tijdschriften"

inderdaad.. een dienst die je per jaar betaald is toch iets anders dan een abonnement of een lidmaatschap?

ik zie er niet zoveel problemen in

Langedaik
23/01/09, 14:08
Yeah!! weer een onzinnig probleem waar onze linkse regering over gaat vergaderen zodat ze ons nog verder kunnen betuttelen :thumbup: Het lijkt de politie wel, die houden zich ook niet bezig met de serieuze zaken :clown:

Ja, jij bent heel slim en jij zou alles beter doen.

Maar ik ben absoluut voor deze regel, alle bedrijven in hosting land, doen het heel slim / smerig.

Voorbeeld:
Ow u moet 2 maanden van te voren opzeggen, duur hostingpakket, en als je dat vergeet zit je er meteen nog 1 jaar aanvast. Dat is volgens mij straks verleden tijd, en kan iedereen het gewoon per maand opzeggen.

Domeinen gewoon automatisch op verlengen zetten, dat is het bedrag ook niet..

ichosting
23/01/09, 14:17
Ja, jij bent heel slim en jij zou alles beter doen.

Maar ik ben absoluut voor deze regel, alle bedrijven in hosting land, doen het heel slim / smerig.

Voorbeeld:
Ow u moet 2 maanden van te voren opzeggen, duur hostingpakket, en als je dat vergeet zit je er meteen nog 1 jaar aanvast. Dat is volgens mij straks verleden tijd, en kan iedereen het gewoon per maand opzeggen.

Domeinen gewoon automatisch op verlengen zetten, dat is het bedrag ook niet..

Vele bedrijven hebben dit in hun voorwaarden staan. Als klanten deze voorwaarden ondertekenen is er dus niets smerigs aan. De klant heeft dit dan toch zelf akkoord bevonden?

Daar komt bij dat mensen die dit soort dingen serieus nemen, echt wel hun zaakjes op orde hebben en netjes op tijd op zeggen mocht dit het geval zijn.

En wat nu als je iemand een waarschuwing stuurt dat er een verloop aan zit te komen en ze vergeten door te geven dat er WEL verlengd moet worden? Zijn dan de domein kapers weer blij en hebben wij dan weer een zaak aan de broek omdat de domeinen zijn verlopen?

Deze reactie vind ik persoonlijk iets te overtrokken. Was het maar zo simpel!

ronaldlokers
23/01/09, 14:18
Volgens mij stijgen de administratieve kosten enorm als het idee van het maar mogen verlengen met 3 maanden doorgevoerd word.

Nu stuur je 1x per jaar een factuur voor een domeinnaam, dan zou je straks dus na het eerste jaar 4x per jaar een factuur moeten sturen. Dan worden de administratieve kosten dus hoger dan dat de dienst zelf kost.

Ik mag toch hopen dat het niet bij alle branches gaan gelden, toch ben ik het er deels mee eens zoals ze aangeven bij sportscholen, tijdschriften en mobiele telefoons.

Sorcer
23/01/09, 14:22
inderdaad.. een dienst die je per jaar betaald is toch iets anders dan een abonnement of een lidmaatschap?

ik zie er niet zoveel problemen in

Inderdaad, weer veel ophef! ;)

santema
23/01/09, 14:23
inderdaad.. een dienst die je per jaar betaald is toch iets anders dan een abonnement of een lidmaatschap?

ik zie er niet zoveel problemen in

Het gaat om het stilzwijgend verlengen van contracten, of dat nou een sportschool of hosting is doet er niet echt toe.

Er komen hier meer problemen van dan dat het echt helpt, maar dat zijn we wel gewend van de mensen in den haag, zo gaat dat nou eenmaal. Beetje lullig als jij een telefoon abbo afsluit en vergeet te verlengen, ben je onbereikbaar. Je hosting vergeet te verlengen, domein weg. Je internet abonnement vergeet, internet weg... Ga zo maar door.

Volgens mij is de meest simpele oplossingen contracten voor onbepaalde tijd...

Langedaik
23/01/09, 14:53
Stilzwijgend, dus mailen met de mededeling "Uw Abonnement word verlengt met een jaar als u niks doen" zou dat mogen ?

Tim.Bracquez
23/01/09, 15:05
Stilzwijgend, dus mailen met de mededeling "Uw Abonnement word verlengt met een jaar als u niks doen" zou dat mogen ?
Zonder typo's lijkt me beter :)

Hier overplaatst telefoon van Belgacom gekregen om telefoon abonnement te verlengen. Wij moesten die dag beslissen of het contract werd opgezegd en die persoon wou niet terugbellen op ander moment en zelf terugbellen kon niet...

Vond het gewoon niet gepast, contract verloopt nog niet eens(nog 3 maand als ik me niet vergis) en was nog aan het uitkijken naar andere mogelijkheden (VOIP of andere provider).

Het is administratief meer werk als bedrijf, maar met een automatisch systeem valt dit al bij al wel mee. Hopelijk zijn er dan minder problemen met klanten die niet willen betalen.

Zelf sturen wij sinds het begin al mails een maand ervoor uit voor facturen. Enkel voor facturen die per maand moeten vernieuwd worden zal dit duidelijk een probleem worden. Je moet dan al de eerste dag aan de klant vragen of die wilt verlengen!?

Pur
23/01/09, 15:18
http://www.nu.nl/economie/1904335/contracten-niet-meer-stiekem-te-verlengen.html

Vraag me af in hoeverre dit haalbaar is in de hostingbranche, mensen moeten dus echt doorgeven dat ze willen verlengen? Dat gaat dan vaak genoeg fout. Daarnaast, sidn verlengt er automatisch, blijft dat wel doorgaan aangezien zij niet met consumenten te maken hebben?

Iemand die weet of het hierbij om alleen "contractloze overeenkomsten" gaat, of ook om bijvoorbeeld getekende overeenkomsten?

En het lijkt me ook te gaan om alleen consumenten. Dus dat beperkt het probleem al wel een stuk. Maar lijkt mij niet echt haalbaar dit voorstel. En dat terwijl Martijn van Dam volgens mij ook nog wel een "internet expert" is van de kamer. Dus die zou moeten doorzien dat het niet zo simpel is als tijdschriften en sportscholen maar dat je ook je telefoonnummer kan kwijt raken. Of je internet verbinding als je niet reageerd.

Alternatief zou natuurlijk best kunnen zijn dat je na een jaar contract automatisch verlengd wordt per maand of per kwartaal en niet meer automatisch weer aan een jaarcontract vast zit.

DiedX
23/01/09, 15:21
Vele bedrijven hebben dit in hun voorwaarden staan. Als klanten deze voorwaarden ondertekenen is er dus niets smerigs aan. De klant heeft dit dan toch zelf akkoord bevonden?
Dit is hetgene wat nu ook al gebeurd. "Het staat in de voorwaarden".

Persoonlijk vind ik het niet overtrokken, en mensen die nu lopen te piepen dat ze nog meer werk erbij krijgen moeten meer automatiseren ;)

Pur
23/01/09, 15:31
Dit is hetgene wat nu ook al gebeurd. "Het staat in de voorwaarden".

Persoonlijk vind ik het niet overtrokken, en mensen die nu lopen te piepen dat ze nog meer werk erbij krijgen moeten meer automatiseren ;)

Dus je hoeft je niks aan te trekken van de algemene voorwaarden dus. Want je kan onmogelijk verwachten dat iedereen die leest.

Kom nou. Als je de algemene voorwaarden niet leest is dat gewoon je eigen fout.

reef
23/01/09, 15:49
inderdaad.. een dienst die je per jaar betaald is toch iets anders dan een abonnement of een lidmaatschap?

ik zie er niet zoveel problemen in

Een hostingabonnement is precies hetzelfde als een telefoonabonnement of een abonnement op een tijdschrift of sportschool.

Triloxigen
23/01/09, 15:53
De regel is bedacht omdat er een kleine groep is die het zelf niet in de gaten houd.

Als automatisch verlengen verboden zou worden (waar het volgens mij niet om gaat), krijg je weer een grotere groep die klaagt dat ze vergeten zijn te verlengen.
Ik denk dat het er alleen erger op zou maken.

reef
23/01/09, 15:59
Ja, jij bent heel slim en jij zou alles beter doen.

Maar ik ben absoluut voor deze regel, alle bedrijven in hosting land, doen het heel slim / smerig.

Voorbeeld:
Ow u moet 2 maanden van te voren opzeggen, duur hostingpakket, en als je dat vergeet zit je er meteen nog 1 jaar aanvast. Dat is volgens mij straks verleden tijd, en kan iedereen het gewoon per maand opzeggen.

Domeinen gewoon automatisch op verlengen zetten, dat is het bedrag ook niet..

Wat een belachelijke reactie. Wat nou, heel smerig? Dan had je maar op tijd moeten opzeggen.

En de hosting automatisch stopzetten maar het domein wel automatisch laten verlengen??? Je spreekt nu jezelf aardig tegen! En in de praktijk gaat dit natuurlijk nooit werken.

Een paar lakse mensen verpesten het dus weer voor de goeden. Ik weet zeker dat 99% van mijn klanten juist voor automatische verlenging is. Ik zie anders al binnenkomen met "je hebt mijn domein zomaar opgeheven en nu kan ik het terugkopen voor 10000 euro!". Of "hee, al mijn e-mail is weg en mijn website en database zijn weg, jullie hebben zomaar mijn account beeindigd!"

Zelf stuur ik overigens al 2 maanden van tevoren de jaarlijkse rekening, net na de opzegtermijn. In principe zitten ze er dan aan vast, maar als ze het lief vragen wil ik heus wel een uitzondering maken. Mits ze direct reageren natuurlijk, en niet na 2 maanden na de aanvang van de nieuwe periode nota bene (laatst nog meegemaakt).

ICTRecht
23/01/09, 17:17
Het gaat om wetsvoorstel 30520 (zie www.overheid.nl/op, helaas gaat dieplinken niet echt simpel daar). Het moet nog door de Tweede Kamer en daarna ook nog door de Eerste, dus het staat bepaald nog niet vast dat dit ook werkelijk wet gaat worden.

Wat is het voorstel?

Ten eerste: op de zogeheten 'zwarte lijst' van verboden algemene voorwaarden komt een verbod op het eisen dat mensen aangetekend op moeten zetten. Wie elektronisch een contract aangaat, moet dat elektronisch kunnen opzeggen.

Ten tweede: stilzwijgende verlenging blijft mogen, maar mag dan met maximaal drie maanden per keer. Wil je langer, dan moet je het contract omzetten in een contract voor onbepaalde tijd.

Ten derde: een contract voor langer dan 1 jaar ineens moet per maand opzegbaar zijn.

Ten vierde: een opzegtermijn mag niet langer worden dan een maand.

Arnoud

t.bloo
23/01/09, 17:44
Ten derde: een contract voor langer dan 1 jaar ineens moet per maand opzegbaar zijn.

wat heb je dan aan een contract voor een jaar?! dit lijkt me tegenstrijdig.

santema
23/01/09, 17:47
wat heb je dan aan een contract voor een jaar?! dit lijkt me tegenstrijdig.

Ik denk dat arnoud bedoeld dat na deze periode (dus bijv. na 2 jaar) het alleen nog per maand mag, anders zou het inderdaad wel erg krom zijn.

DutchTSE
23/01/09, 18:14
Ja, jij bent heel slim en jij zou alles beter doen.

Maar ik ben absoluut voor deze regel, alle bedrijven in hosting land, doen het heel slim / smerig.

Voorbeeld:
Ow u moet 2 maanden van te voren opzeggen, duur hostingpakket, en als je dat vergeet zit je er meteen nog 1 jaar aanvast. Dat is volgens mij straks verleden tijd, en kan iedereen het gewoon per maand opzeggen.

Domeinen gewoon automatisch op verlengen zetten, dat is het bedrag ook niet..
Net als bij zoveel maatregelen die genomen worden wordt de verantwoordelijkheid bij de klant/consument/nederlander weggehaald, en daar vind ik het fout gaan.. neem zelf eens je verantwoordelijkheid: jij bent te laat met opzeggen en dus zit je er nog even aan vast.

Overigens zou ik het met ze eens zijn dat stilzwijgend verlengen per maand gaat in plaats van per nieuwe contractstermijn, op deze manier beperk je de schade enigszins, maar een bedrijf dat achter de klant aan moet gaan zitten om te voorkomen dat de klant zijn email kwijt gaat raken gaat me echt te ver.

PS. Daar hebben ze nou agenda's voor uitgevonden :chinese:

reef
23/01/09, 18:20
Ik denk dat arnoud bedoeld dat na deze periode (dus bijv. na 2 jaar) het alleen nog per maand mag, anders zou het inderdaad wel erg krom zijn.

Ja, dat zal ermee bedoeld worden. Maar het 2e jaar stuur ik aan het begin van de periode toch echt weer de factuur voor 1 compleet jaar hosting. Als ik dat in twaalven moet gaan hakken voor elke maand kost me dat zoveel aan administratie dat de prijs vertienvoudigd moeten worden...

Triloxigen
23/01/09, 18:24
wat heb je dan aan een contract voor een jaar?! dit lijkt me tegenstrijdig.

VInd het sowieso raar. Want wat is het verschil dan tussen nieuwe contract en verlengen?
Als je het een 'nieuw contract' noemt dan mag het ineens wel ofzo?

Tim.Bracquez
23/01/09, 18:30
VInd het sowieso raar. Want wat is het verschil dan tussen nieuwe contract en verlengen?
Als je het een 'nieuw contract' noemt dan mag het ineens wel ofzo?

Daar zit volgens mij enige logica achter.

Bij een nieuw contract ga je (normaal) de voorwaarden goed lezen en weet je waar je aan toe bent. Bij een (automatische) vernieuwing zeg je vaak gewoon 'ja' of bekijk je de voorwaarden niet en durf je dit al eens te gouw beslissen... Dit willen ze vermoedelijk tegen gaan.

Het zo als het ware beter zijn je klant een contract voor 1 jaar aan te bieden, dan een mailtje sturen (1-3 maand ervoor) dat die moet bestellen voor het 2de jaar of anders afgesloten wordt. Lijkt voor mij minder boekhoudwerk en rondslomp, het geeft je klant dan ook eens de vrijheid van geen 'vast contract ' te hebben. Uiteraard als ze het vergeten is het pech voor de klant, maar wel niet zo mooi naar de klant toe...

BsHosting
23/01/09, 18:44
Als dat er door komt gaat het gegarandeerd rechtszaken opleveren.

Wie kent het topic van afgelopen week nog met de domeinnaam die volgens de rechter te vroeg was opgezegd.
Dit soort dingen ga je dan geheid krijgen.

Want klanten lezen precies wat ze willen lezen, en net die mail of ze willen verlengen of opzeggen die zien ze spontaan niet.

santema
23/01/09, 18:47
Doet er niet toe of ze hem wel of niet lezen, ze moeten zelf aangeven dat ze willen verlengen.

Het levert voor iedereen alleen maar meer werk op, consumenten moeten dus ~ 10 abonnementen verlengen elk jaar en daarin tegen hoeven ze slechts 1 of 2 niet op te zeggen. nou nou...

Tim.Bracquez
23/01/09, 18:47
Want klanten lezen precies wat ze willen lezen, en net die mail of ze willen verlengen of opzeggen die zien ze spontaan niet.

Klopt als het van betalen is zien ze het niet, en als domein down is in zo'n geval dan zijn ze de eerste om dit te melden.

Vind het ook maar een raar / lastig voorstel

wat moet je doen als iemand 100den domeinen heeft? hopelijk mag dit nog op één verzamelfactuur komen.

Piwi-Web
23/01/09, 18:52
Ja, en als SIDN dit ook moet gaan doen bij providers zoals TransIP dan moet men alleen daar al extra werknemers voor aannemen.

Kan je wel je handtekening oefenen :)

santema
23/01/09, 18:54
Ja, en als SIDN dit ook moet gaan doen bij providers zoals TransIP dan moet men alleen daar al extra werknemers voor aannemen.

Kan je wel je handtekening oefenen :)

Het is alleen voor consumenten.

Zou lullig zijn als je KvK inschrijving verloopt aan het einde van het jaar :sweatdrop:

BsHosting
23/01/09, 19:07
Maar ook als je telefoon ineens is afgesloten.
Zo zijn er nog veel meer zaken.

Maar ja zoals gewoonlijk horen ze in den Haag weer de klok luiden maar weten niet waar de klepel hangt.

Triloxigen
23/01/09, 19:41
Doet er niet toe of ze hem

Dat is dus de vraag.
Het is mij nog steeds niet duidelijk of het verbod no is op stilzwijgend verlengen of automatisch verlengen.

Maar ik vind het populistisch gedrag van de ministers, een kleine groep mensen die het zelf vergeten klagen. Maar vergeten wordt de grotere groep die gaat vergeten te verlengen.

Freezer
23/01/09, 19:45
Het grote probleem wat een hoop mensen een doorn in het oog is dat als je ergens een contract wil afsluiten, dat het voor een jaar moet (om bv initieele kosten terug te verdienen). Daar is niks mis mee, maar na het jaar zou het dan gewoon per maand opzegbaar moeten zijn, terwijl je dan vaak opnieuw geconfronteerd werd dat je minimaal een jaar eraan vast zit. Ik ben blij dat deze praktijken eens aangepakt worden. Na het jaar loopt je contract dus stilzwijgend door, maar wel per maand opzegbaar.

Freakingme
23/01/09, 20:03
Toch worden domeinnamen van de meeste .tld's per jaar geregistreerd en betaald, waardoor die vlieger dus niet opgaat.

Idee: Per 3 maanden factureren, 1 keer het volledige jaarbedrag factureren, daarna 3 keer een bedrag van 0 euro factureren... :D

BsHosting
23/01/09, 20:05
Zal je boekhouder leuk vinden.
Gewoon allemaal niet zo moeilijk doen en gewoon je verantwoording nemen.

Alleen is dat een deel wat veel consumenten niet willen.

t.bloo
23/01/09, 20:18
"ja meneer, uw bankrekening is opgezegd want het jaar is voorbij"

ik ben heel benieuwd naar de exacte uitwerking van dit voorstel want voor veel dingen gaat het natuurlijk helemaal niet op

cj0
23/01/09, 23:36
Waarom zou je niet per jaar kunnen factureren?

Mocht de klant tussentijds opzeggen, kun je volgens mij altijd nog de resterende maanden crediteren en terugbetalen.

En dan voldoe je ook aan de regeling, nietwaar?

BsHosting
23/01/09, 23:54
Dus wie kost het uiteindelijk geld jawel de ondernemer.

Je moet niet alleen die factuur of creditfactuur rekenen maar het complete plaatje

Henky!
24/01/09, 00:17
Ik ben groot, groot voorstander van deze regeling. En inderdaad, ik ben extreem links hoewel ik me afvraag wat dat er nou weer mee te maken heeft. Wat ik hier hoor zijn voornamelijk bange, bange ondernemertjes die een wat te gemakkelijke ( en ook best wat gemene) bron van inkomsten denken te verliezen.

Dat gezeur over algemene voorwaarden en dat de klant dat dan maar in zijn agenda had moeten zetten. Ik vind dat best zielig en ruiken naar het tegenwoordig moderne woord 'graaierij'.

Even sprekend als zo'n consument. Ik ben al jaren geabonneerd op het blad 'Fiets'. Ik probeer er ook al jaren af te komen maar dit is behoorlijk ingewikkeld ,(ja ja, moet het eens als model consument in de agenda zetten).

Tegelijk heb ik een aantal domeinnamen lopen bij een Duitse registrar. Die stuurt me jaarlijks voor het verlopen een keurige email met de vraag of ik weer verlengen wil en zo niet, of ik dat dan even wil laten weten.

Kijk, zo simpel is de klantvriendelijke oplossing.

Best treurig trouwens hoe hier over klanten wordt gedacht. Of eigenlijk meer wordt gedacht aan veilig (half gestolen) inkomen.

BsHosting
24/01/09, 00:32
@ Henky

Je moet ook de keerzijde zien he.
Het heeft niks met graaierij te maken, maar jij reageert wel netjes op die email, hoeveel denk je dat er dat niet zullen doen.

Wie denk je dat uiteindelijk gaat verliezen als de domeinnaam dus opgezegd word juist de webhoster.
Dat het zo werkt heb je aan de uitspraak tegen Zenid al kunnen lezen.

Dat jij je abbo op het blad fiets niet kan opzeggen betekend 1 ding jij weet gewoonweg niet hoe je het op gaat zeggen of waar, conclusie jouw administratie is niet op orde.

Ongeacht waar je lid wordt of wat aanschaft je weet zelf wel wanneer en waar.

Kijk met bv mobiele telefoon abbo's mensen weten ineens niet dat ze er weer een jaar aan vast zitten maar als ze die gratis telefoon kunnen halen weten ze ineens wel dat hun abbo bijna afgelopen is.

Om op je domeinnaam terug te komen, nu ben jij op vakantie in die tijd en reageer je niet, heb je 2 opties naam wordt opgezegd of verlengd, nu denkt die registrar och Henky verlengd hem elk jaar dus nu ook maar pech voor hem jij wilde hem opzeggen dus wordt hij met de kosten opgezadeld.

2e optie is hij zegt hem op, Henky over de rooie.

Het is nooit perfect te maken, ik blijf erbij de de consument heeft rechten maar ook plichten en dat word vaak vergeten.

Serveo
24/01/09, 01:06
Wat een linkse wetsvoorstel. Ik ben van mening, zoals hier al eerder is gezegd dat consumenten en organisaties ook een eigen verantwoordelijkheid hebben. Het wordt nu wel heel simpel gemaakt om zo onder alle contracten en dergelijke uit te komen. Is de volgende stap wellicht dat ze de bekeuringen door gaan sturen naar auto fabrikanten, omdat ze auto's maken die sneller kunnen dan 120km/u.

Kortom een nutteloze wet! Neem als consument verantwoordelijk voor je eigen administratie, daden en vooral nalatigheid!

systemdeveloper
24/01/09, 01:50
1 januari.... overal gaat nagios over de rooie omdat niemand op de verlengingsmail van het DC geklikt heeft. Kunnen we allemaal een busje huren en naar het dc om de servers uit een steegje op te halen...

ichosting
24/01/09, 01:52
1 januari.... overal gaat nagios over de rooie omdat niemand op de verlengingsmail van het DC geklikt heeft. Kunnen we allemaal een busje huren en naar het dc om de servers uit een steegje op te halen...

Maar dan mag je wel hopen dat je je telefoon abo hebt verlengd, anders moet je lopend naar het DC :D

systemdeveloper
24/01/09, 02:03
Maar dan mag je wel hopen dat je je telefoon abo hebt verlengd, anders moet je lopend naar het DC :D
Mja, rijbewijs- en verzekeringsmailtje zal ik dan ook wel niet geklikt hebben... dus kan toch niet met busje... :(

Tim.Bracquez
24/01/09, 11:26
@ Henky: Ik heb mijn internet abonnement de 1ste dag al opgezegd zodat dit niet verlengt wordt ! Dus nu ben ik zelf verantwoordelijk voor mijn internet, en enkele klanten van mij hebben dit ook al gedaan. Je moet als klant maar een boekhouder of persoon nemen die het voor je doet als je het zelf niet kan(add to agenda, done).

Dennis
24/01/09, 12:56
Dit voorstel is natuurlijk erg vervelend voor de webhosting industrie en vragen om problemen:

• Indien je jaarlijks tientallen contracten hebt lopen en je vergeet er één te verlengen, dan heb je een groot probleem. Bankrekeningnummers, telefoonnummers, domeinen e.d. gaan op deze manier verloren.

• De administratie zit is dubio indien ze een klant niet kunnen bereiken en/of deze niets laat horen. Een klant houdt er niet van indien zijn website wordt afgesloten en helemaal niet indien zijn domeinregistratie wordt opgezegd. En "wij konden niet anders dan als opzegging verwerken" is voor beide partijen vervelend. De klant is zijn domein kwijt en het bedrijf is zijn klant kwijt.

• Het is natuurlijk makkelijker om elk jaar 500 opzeggingen te verwerken i.p.v. 10.000 verlengingen. Dit is de omgekeerde wereld.

Ik geloof niet dat dit wetsvoorstel er echt door gaat komen. Zoals ik al eerder zei, is 10.000 verlengingen verwerken i.p.v. 500 opzeggingen de omgekeerde wereld. Politici die dergelijke uitspraken doet is dan echt alleen bezig om goed voor de dag te komen en hebben geen realistische blik meer op de zaken.

Er zijn wellicht andere marktsegmenten waarbij deze nieuwe regeling gunstiger uit komt voor de consument, maar voor de webhosting industrie zou dit administratief erg vervelend uitpakken.

Designerhosting
24/01/09, 13:27
Iedereen spreekt erover alsof dat wetsvoorstel voor hosting gaat gelden. Maar dat haal ik er toch niet uit. Kunnen we het voorstel al ergens geheel lezen?

Ik vind het een prima zaak. Ik heb slechte ervaringen met afzeggingen van mij die dan zogenaamd niet aangekomen zijn. Dus wat tijdschriften betreft en sportschoolabbonnementen kan ik me er prima in vinden.

Mocht het al zover komen dat zoiets zou gaan gelden voor de hosting (boven de kop staat contracten, maar in het verhaal gaat het over lidmaatschappen en abonnementen) dan zal er vast een mogelijkheid zijn waarbij de klant kan aangeven WEL automatisch te verlengen.

BsHosting
24/01/09, 13:36
Het zgn niet aangekomen zijn kan je zelf heel erg goed ondervangen.

1 versturen met aangetekende post, is het afgehaald en getekend heb jij bewjs in handen, dat het bedrijf er niks mee doet is jouw probleem niet.
Krijg je de brief retour als geweigerd goed bewaren is wettelijk bewijs.

2 kan je het ook faxen draai een afleverrapport uit en jawel je hebt wettelijk bewijs.

En op je laatste punt dat je klant het aan kan geven wel automatisch te willen verlengen leuk en aardig maar volgend jaar is ie dat alweer vergeten en zit jij weer met het probleem.

In den Haag lult men als een kip zonder kop.

Sommige mensen hebben overal problemen met opzeggen, als ik iets opzeg is het ook opgezegd incl een bevestiging van het bedrijf in kwestie.

Afschuiven is zo HOT in dit land, neem zelf je verantwoordelijkheden eens, als jij bewijs hebt dat jij iets opgezegd hebt sta je in je recht.

Maar het probleem is dat 95% van die blinde vinken pas de opzegging wegdoet aan willekeurig welk bedrijf dan ook als de nieuwe factuur alweer verstuurd is.

Dan komt men ineens aan o ik wil mijn hosting opzeggen, o ik wil mijn tijdschrift opzeggen etc etc, maar je bent dan al gewoonweg te laat.

Moeten bedrijven jouw administratie bij gaan houden voortaan.

eMiz0r
24/01/09, 13:47
Alternatief zou natuurlijk best kunnen zijn dat je na een jaar contract automatisch verlengd wordt per maand of per kwartaal en niet meer automatisch weer aan een jaarcontract vast zit.

Wat doe je dan met .nl domeinen die per 3 maanden verlengd worden en overig (.com etc.) per jaar? Gewoon lekker uit eigen zak betalen?

eMiz0r
24/01/09, 14:01
Ik ben groot, groot voorstander van deze regeling. En inderdaad, ik ben extreem links hoewel ik me afvraag wat dat er nou weer mee te maken heeft. Wat ik hier hoor zijn voornamelijk bange, bange ondernemertjes die een wat te gemakkelijke ( en ook best wat gemene) bron van inkomsten denken te verliezen.

Dat gezeur over algemene voorwaarden en dat de klant dat dan maar in zijn agenda had moeten zetten. Ik vind dat best zielig en ruiken naar het tegenwoordig moderne woord 'graaierij'.

Even sprekend als zo'n consument. Ik ben al jaren geabonneerd op het blad 'Fiets'. Ik probeer er ook al jaren af te komen maar dit is behoorlijk ingewikkeld ,(ja ja, moet het eens als model consument in de agenda zetten).

Tegelijk heb ik een aantal domeinnamen lopen bij een Duitse registrar. Die stuurt me jaarlijks voor het verlopen een keurige email met de vraag of ik weer verlengen wil en zo niet, of ik dat dan even wil laten weten.

Kijk, zo simpel is de klantvriendelijke oplossing.

Best treurig trouwens hoe hier over klanten wordt gedacht. Of eigenlijk meer wordt gedacht aan veilig (half gestolen) inkomen.

Dat je links bent heeft er wel mee te maken want dat verklaart je kortzichtige en ondoordachte reactie :p

Zoals Tim bijvoorbeeld al aanhaalde, als jij voor maximaal een jaar een abonnement op het blad "Fiets" wilt stuur jij je opzegging meteen nadat je het contract bent aangegaan. Probleem opgelost.

Bovendien ga je er domweg vanuit dat klanten altijd reageren op email. Ik kan je uit eigen (en veel) ervaring vertellen dat dat NIET het geval is. En dan heb ik het nog niet over mensen die vergeten zijn dat ze een ander emailadres hebben, of hun spamfilter te strak hebben staan, of op vakantie waren, of...

Oh dan moet je brieven gaan versturen? Dan moet een klant daar weer op reageren wat de klant tijd kost. Dat is niet alleen klantonvriendelijk, maar dan moet de klant vervolgens portokosten gaan betalen om een brief terug te sturen. Ow de provider moet de portokosten OOK maar voor de klant gaan betalen? Tsja, want die hebben toch geld zat en bij de onkostenberekening al rekening gehouden met achterlijke voorstellen van een minister die de weg kwijt is (...).

We hebben het dan nog niet over domeinen die per jaar gefactureerd worden aan de provider en de provider ook ineens voor deze kosten mag opdraaien. En al helemaal niet over klanten die vergeten te verlengen en al hun zooi ineens kwijt zijn. Ga jij jezelf dan ook aanklagen en voor het hoofd stoten? Nee hoor, de provider krijgt dit op zn brood.

Nu ik er zo over nadenk pas jij eigenlijk prima in ons kabinet. Gewoon niet nadenken over de gevolgen, maar met wilde wetsvoorstellen komen die je op een zondagochtend hebt bedacht ;)

Edit: dit zeg ik overigens als consument en niet als provider.

Ga maar eens om je heen rondvragen of voor dit voorstel ENIGE draagkracht te vinden is. Maar op voorwaarde dat je wel de vraag GOED stelt. Want daar gaat het altijd mis.

Vraag dus niet: wat vind je er van als contracten/abonnementen niet meer stilzwijgend verlengd worden, maar jij zelf toestemming moet geven tot verlenging?

Maar vraag: wat vind je er van als contracten/abonnementen niet meer stilzwijgend verlengd worden, maar jij zelf toestemming moet geven tot verlenging? MET <-- het risico dat je je telefoonnummer onverwacht kwijtraakt en nooit meer terugkrijgt, je internet morgen spontaan offline is en je forumdata en email voorgoed verdwenen is.

Ik weet zeker dat je amper tot geen voorstanders vind als je ALLE informatie geeft. En dat is nou typisch politiek: mensen dom houden

Freezer
24/01/09, 14:23
Produkten die ondeelbaar zijn in een kortere tijdsperiode ok, maar wat is het probleem om bv een hostingpakket na een jaar per maand opzegbaar te maken?
Je factureerd wel per jaar alsnog, maar stel de klant wil na 6 maanden toch opzeggen, dan wordt netjes de 6 maanden nu gecrediteerd. In de huidge situatie is het erg lastig om over te stappen, en wat meer flexibiliteit is wel gewenst.

En domein is bv een produkt wat gewoon niet per maand kan, maar er zijn genoeg diensten waar het wel bij kan en daar gaat het om bij dit wetsvoorstel.

Designerhosting
24/01/09, 14:34
BSHosting heeft nooit problemen met opzeggen, dat is mooi. Ik ook niet vaak, maar wel gehad. Het probleem is juist dat ook al heb je bewijs, je niet snel een hele rechtzaak gaat beginnen ivm tijd/kosten en verhoudingen met een extra jaar abonnement.

Ik kan andersom zeggen dat ik nooit problemen heb met het wel of niet opzeggen van klanten, dus het is geen enkel probleem voor mij als de regels wijzigen.... Ik zou het kunnen omdraaien en zeggen...sommige hosters hebben ook altijd problemen met klanten. Regel je zaakjes netjes en je hebt nooit problemen, je moet je verantwoordelijkheid nemen. Afschuiven gebeurd al zo veel in dit land...

Bovendien heeft men het niet over hosting maar over sportabonnementen en tijdschriftabonnementen.... Dus je kunt nu hard gaan roepen dat het nergens op slaat, maar zullen we het voorstel eerst eens afwachten en voor wie wat het gaat gelden....

eMiz0r
24/01/09, 15:38
Produkten die ondeelbaar zijn in een kortere tijdsperiode ok, maar wat is het probleem om bv een hostingpakket na een jaar per maand opzegbaar te maken?
Je factureerd wel per jaar alsnog, maar stel de klant wil na 6 maanden toch opzeggen, dan wordt netjes de 6 maanden nu gecrediteerd. In de huidge situatie is het erg lastig om over te stappen, en wat meer flexibiliteit is wel gewenst.

En domein is bv een produkt wat gewoon niet per maand kan, maar er zijn genoeg diensten waar het wel bij kan en daar gaat het om bij dit wetsvoorstel.

Daarom vroeg ik Henky ook indirect om verder te kijken dan zn neus lang is.

Er moeten een nieuwe (credit)factuur gemaakt worden waar een personeelslid mee bezig is en dus geld kost. Extra facturen betekent extra administratie, dus ook hogere boekhoudkosten. Er zijn natuurlijk ook bankkosten, want overschrijvingen zijn zakelijk niet gratis. En probeer jij maar eens een klant aan het verstand te peuteren dat hij niet meer voor zn hosting hoeft te betalen, maar wel voor het domein wat hij niet meer kan gebruiken. Geloof me nou maar, die vragen ga je veel krijgen en dat mag je weer haarfijn uit gaan leggen wat ook tijd en geld kost.

Alles kost geld en uiteraard mag dit niet op het bordje van de consument komen. Voor bedrijven met xx.xxx tot x.xxx.xxx aantal contracten met de klant lopen dit soort kosten echt flink in de papieren. En waarom eigenlijk? Alleen omdat een klant zijn eigen verantwoordelijkheid niet wil nemen? Beetje omgekeerde wereld als je het mij vraagt.

t.bloo
24/01/09, 15:49
Ik probeer al een dag te verzinnen wat nu eigenlijk de gedachte is achter dit voorstel.

Stel ik wil graag een bepaald tijdschrift. Dan kan ik iedere maand naar de winkel en 5 euro betalen. Als ik dat lastig vind, dan kan ik een abonnement nemen. Hoef ik niet naar de winkel en kost me ook een euro per keer minder. Voorbeeld bedragen natuurlijk.

Tot zover kan ik het zelf nog volgen. Stel dat ik na drie en een half jaar het wel gezien heb met dit tijdschrift. Ik zeg mijn abonnement op, en krijg netjes een bevestiging. Na vier jaar krijg ik ook geen tijdschriften meer en geen nieuwe factuur. Niks aan de hand, zo wil je het.

Het gaat natuurlijk om het randgeval dat ik na 3 jaar en 11 maanden denk: "ik hoef het niet meer". Ik zeg op, net te laat natuurlijk, het eerste exemplaar van het vijfde jaar valt al op de deurmat inclusief de rekening. Pech? Oneerlijk? Weet ik niet. Jammer is het in ieder geval, er worden resources verspilt voor iets dat je wel krijgt maar niet meer hoeft.

Een oplossing zou kunnen zijn een soort afkoopsom. Als je eerder wil stoppen dan kan dat tegen een bepaald bedrag. Je wordt uit de administratie gehaald, krijgt een deel van je geld terug en ontvangt ook geen producten meer.

Maar je moet dan wel voldoende overselling hebben om dit allemaal te kunnen laten werken. Je blijft in het geval van een tijdschrift met een paar exemplaren zitten, bij de sportschool is het alleen iets minder druk aan de bar :) Maar bij een dedicated server staat dat apparaat je aan te staren en je moet maar zien hoe je de inkomstenderving opvangt etcetera.

eMiz0r
24/01/09, 15:53
Het gaat natuurlijk om het randgeval dat ik na 3 jaar en 11 maanden denk: "ik hoef het niet meer". Ik zeg op, net te laat natuurlijk, het eerste exemplaar van het vijfde jaar valt al op de deurmat inclusief de rekening. Pech? Oneerlijk? Weet ik niet. Jammer is het in ieder geval, er worden resources verspilt voor iets dat je wel krijgt maar niet meer hoeft.

Nog sterker zelfs, meestal wordt de klant pas aan de hand van een factuur voor het nieuwe jaar herinnert aan het feit dat hij wil opzeggen. Dus de opzegging komt vaak NA de verlenging, ongeacht welk opzegtermijn. Die opzegtermijn is vaak niet eens een issue.


Maar je moet dan wel voldoende overselling hebben om dit allemaal te kunnen laten werken. Je blijft in het geval van een tijdschrift met een paar exemplaren zitten, bij de sportschool is het alleen iets minder druk aan de bar :) Maar bij een dedicated server staat dat apparaat je aan te staren en je moet maar zien hoe je de inkomstenderving opvangt etcetera.

Hahaha :) En zo zijn er nog een aantal voorbeelden.

reef
24/01/09, 16:42
BSHosting heeft nooit problemen met opzeggen, dat is mooi. Ik ook niet vaak, maar wel gehad. Het probleem is juist dat ook al heb je bewijs, je niet snel een hele rechtzaak gaat beginnen ivm tijd/kosten en verhoudingen met een extra jaar abonnement.

Weer draai je zaken om. Als jij bewijs hebt van je opzegging en je betaalt niet, dan is de tegenpartij de eiser. Dus die zal een rechtszaak moeten beginnen. Dat kost jou geen drol en je hebt het bewijs in handen zeg je zelf dus je hoeft nergens bang voor te zijn.

BsHosting
24/01/09, 16:58
@ Reef

Ik lees het nu pas maar dat was idd hetzelfde wat ik wilde posten na het lezen van zijn post.

Hij trekt een probleem van een ander naar zich toe, als jij netjes op tijd opzegt maar het bedrijf doet er niks mee is het probleem aan hun zijde.

Daarom zeg ik ook altijd aangetekend of per fax opzeggen dan heb je bewijs.
Doe je het per mail vraag altijd om een bevestiging van hetgeen jij vraagt.

Dan heb je nooit problemen.

Er is in heel het verhaal maar 1 boosdoener dat is de consument zelf.
Het moet allemaal vlugger dan vlug maar zelf opletten is er niet bij.

Noem een leuk vb je vergeet je tandarts afspraak mag jij ook dokken als je pech hebt, moet de tandarts jou op dezelfde dag eerst nog eens bellen of hoor je dat zelf te onthouden.

Idem dito met abbo's ongeacht of dat nu hosting , een tijdschrift of wat dan ook is.

Designerhosting
24/01/09, 18:05
Hoe kom je erbij dat ik bewijs heb van opzegging? Dat geldt als je aangetekend gaat versturen. Maar ik ga toch niet voor een simpele opzegging een aangetekende brief sturen. Het gaat erom dat dat gemakkelijker moet kunnen. Over regeltjes bedenken gesproken, dan moet iedereen voor een opzegging aangetekende brieven versturen?

Het probleem is juist dat sommige bedrijven dat probleem verleggen naar de klant, die moet gaan zitten bewijzen dat hij een brief verstuurd heeft.

Nu snap ik best dat het bij hosting en domeinen soms lastiger is, vooral de domeinen ivm termijnen waarop je moet betalen. Maar gelukkig wordt hosting niet genoemd in dit voorstel. En ik heb eerlijk gezegd zelf nooit problemen met klanten hierover...

Edit. Reef, wie draait de boel om? Ik heb nergens gezegd dat ik bewijs had.... Ik stuur gewoon een brief en een email via de site (in onderhavige geval ging het om de bekende boekenclub)... Ik verwacht dat dat voldoende moet zijn.

Ik accepteer dat bij mijn klanten ook gewoon, hoeven ze niet aangetekend te doen etcetera....

ichosting
24/01/09, 18:13
Dat je links bent heeft er wel mee te maken want dat verklaart je kortzichtige en ondoordachte reactie :p

Zoals Tim bijvoorbeeld al aanhaalde, als jij voor maximaal een jaar een abonnement op het blad "Fiets" wilt stuur jij je opzegging meteen nadat je het contract bent aangegaan. Probleem opgelost.

Bovendien ga je er domweg vanuit dat klanten altijd reageren op email. Ik kan je uit eigen (en veel) ervaring vertellen dat dat NIET het geval is. En dan heb ik het nog niet over mensen die vergeten zijn dat ze een ander emailadres hebben, of hun spamfilter te strak hebben staan, of op vakantie waren, of...

Oh dan moet je brieven gaan versturen? Dan moet een klant daar weer op reageren wat de klant tijd kost. Dat is niet alleen klantonvriendelijk, maar dan moet de klant vervolgens portokosten gaan betalen om een brief terug te sturen. Ow de provider moet de portokosten OOK maar voor de klant gaan betalen? Tsja, want die hebben toch geld zat en bij de onkostenberekening al rekening gehouden met achterlijke voorstellen van een minister die de weg kwijt is (...).

We hebben het dan nog niet over domeinen die per jaar gefactureerd worden aan de provider en de provider ook ineens voor deze kosten mag opdraaien. En al helemaal niet over klanten die vergeten te verlengen en al hun zooi ineens kwijt zijn. Ga jij jezelf dan ook aanklagen en voor het hoofd stoten? Nee hoor, de provider krijgt dit op zn brood.

Nu ik er zo over nadenk pas jij eigenlijk prima in ons kabinet. Gewoon niet nadenken over de gevolgen, maar met wilde wetsvoorstellen komen die je op een zondagochtend hebt bedacht ;)

Edit: dit zeg ik overigens als consument en niet als provider.

Ga maar eens om je heen rondvragen of voor dit voorstel ENIGE draagkracht te vinden is. Maar op voorwaarde dat je wel de vraag GOED stelt. Want daar gaat het altijd mis.

Vraag dus niet: wat vind je er van als contracten/abonnementen niet meer stilzwijgend verlengd worden, maar jij zelf toestemming moet geven tot verlenging?

Maar vraag: wat vind je er van als contracten/abonnementen niet meer stilzwijgend verlengd worden, maar jij zelf toestemming moet geven tot verlenging? MET <-- het risico dat je je telefoonnummer onverwacht kwijtraakt en nooit meer terugkrijgt, je internet morgen spontaan offline is en je forumdata en email voorgoed verdwenen is.

Ik weet zeker dat je amper tot geen voorstanders vind als je ALLE informatie geeft. En dat is nou typisch politiek: mensen dom houden


ALAAF, had het niet beter kunnen verwoorden! :W:

:lovewht:

Designerhosting
24/01/09, 18:13
En om jullie gerust te stellen. Indien de wet wordt dat je niet automatisch mag verlengen, staat een klant natuurlijk ook niet sterk als hij zijn spul kwijtraakt omdat hij/zij niet actief verlengd heeft... Ik krijg trouwens altijd van mijn internationale domeinen een mailtje dat ik moet verlengen of dat anders het domein vrijkomt. Gaat altijd goed.....

BsHosting
24/01/09, 18:15
Dan moet je ook niet klagen.
Als jij het niet aangetekend verstuurd heb je gewoonweg weinig bewijs.

Je kan het ook via mail of fax doen net zo handig, alleen als je al een reactie krijgt heb je gewoon al bewijs.

Het kan wel gemakkelijker maar dan kom je dus weer met het probleem iedereen kan voor iedereen gaan opzeggen.

En dat is ook niet de bedoeling, zou jij het leuk vinden als jij ergens lid van was bv een tijdschrift en ik zeg het op voor jou om je te stangen, dat is wat je nl in jouw vb kan gaan krijgen.

Het is heus niet zo moeilijk om als consument je te verplaatsen in de ondernemer, alleen wat ik al eerder melde sommige consumenten houden nu eenmaal van gemak en ieder ander moet hun zaakjes maar bijhouden en zo werkt het nu eenmaal niet.

Wat is de volgende stap dat je mensen moet gaan bellen of ze er aan gedacht hebben om te gaan schijten en dat ff per mail willen bevestigen.

Er worden problemen gecreeerd die er compleet niet zijn maar wel gaan komen op deze wijze.
Een mens moet zelf logisch nadenken.

Vroeger toen ik bij een baas werkte hadden we er 1 die kwam altijd te laat en kon nooit eens overwerken in een drukke tijd.
Maar als zijn salaris bv een dag later gestort was was het bedrijf te klein, tot ik eens tegen hem zei als je je ook eens druk maakt over op tijd komen zal je salaris ook wel op tijd komen.


En om jullie gerust te stellen. Indien de wet wordt dat je niet automatisch mag verlengen, staat een klant natuurlijk ook niet sterk als hij zijn spul kwijtraakt omdat hij/zij niet actief verlengd heeft...

De rechtspraak hier in NL is zo krom als een rietje lees het verhaal van Zenid maar eens, dat zijn nu juist de problemen die je op je nek gaat krijgen straks.
Jij had maar de klant extra briefje moeten schrijven moeten bellen etc etc, de klant is straks niet meer verantwoordelijk voor zijn eigen spullen.

ichosting
24/01/09, 18:17
Ik krijg trouwens altijd van mijn internationale domeinen een mailtje dat ik moet verlengen of dat anders het domein vrijkomt. Gaat altijd goed.....

Klopt, maar zoals reeds eerder hier werd gesuggereerd, wil je niet weten hoeveel mensen "vergeten" door te geven dat ze een ander e-mail adres hebben omdat ze zijn overgestapt van internet provider, of nog sterker ze zijn verhuisd zonder het door te geven en dus de waarschuwingsbrief of e-mail dus niet aankomt.

Dit gaat gewoon echt niet werken.

BsHosting
24/01/09, 18:19
@ Ichosting

Inderdaad.
En gezien de kromme rechtspraak hier wordt de ondernemer uiteindelijk weer bestraft.

De consument moet zelf maar eens opletten.

Designerhosting
24/01/09, 18:42
Je bedoeld dat de rechter zich niet op de wet baseert?

ICHosting.... Er staat dus ook niet dat dit gaat gelden voor hosting/domeinnamen. Of lees ik er overheen?

BSHosting... Jij gaat er vanuit dat iedereen een fax heeft? Ik ken er maar weinig....
En of ik het leuk vind dat anderen voor mij opzeggen? Tuurlijk niet. Maar dat kan nu ook gebeuren... Ik kan toch een brief sturen namens jou? Dat gaat straks toch juist niet op? Mijn abo wordt sowieso opgezegd, automatisch. Dus als jij ook nog opzegd voor mij, is het gewoon dubbelop....

Ik gok dat als ik dan een brief stuur dat ik lid wil blijven tegen het eind dat ik dan gewoon lidblijf. Jouw voorbeeld is in de huidige situatie dus realistischer dan in een nieuwe...

BsHosting
24/01/09, 18:50
Ja en daar zit nu juist het probleem het automatisch opzeggen.

Wordt al eerdere gezegd hier mail adres is veranderd of het woonadres noem maar op.
Klant ziet dus brief cq mail niet jij heft als bedrijf het abbo op ongeacht wat en jij bent verantwoordelijk

Het lijkt allemaal wel zo leuk, tot straks de eerste rechtszaken gaan komen omdat klanten wat kwijt zijn.

Ik weet nu al wat een rechter zou oordelen ja meneer de ondernemer als de klant niet reageert moet u maar meer moeite doen om uw klant te pakken te krijgen dus ik stel de klant in het gelijk.

Den haag verzint veel maar ze weten bijgod niet wat.

En jawel nu is het misschien nog niet duidelijk of hosting etc eronder valt maar als het telt voor het 1 gaat het voor alles tellen.

Met deze wijze maak je het probleem groter, ik blijf erbij de consument weet ook hoe ie ergens lid word dus weet ie ook hoe ie het moet opzeggen.
Weet ie dat niet dan is dat het probleem van de consument niet van de ondernemer.

Wido
24/01/09, 19:16
Bij ons kan je al jaren online in het controle paneel je hosting opzeggen, 1x klikken en je hosting is bij de volgende verlenging weg :)

Wat ik zo jammer vind aan een democratie, je moet altijd maar er op vertrouwen dat de regering die gekozen wordt, ook echt 4 jaar lang achter hun standpunten blijft staan.

En dan komen er dit soort dingen, prima, dan stuur ik iedereen een maand voor de verlenging wel een mail dat we AUTOMATISCH verlengen indien je niet reageert binnen 7 dagen, lijkt me een prima werking.

Dan heb jij als bedrijf netjes de klant geïnformeerd en hij had 7 dagen de tijd. Vakantie of andere omstandigheden? Tja het is een keer jammer, we kunnen niet alle verantwoordelijkheden maar naar de bedrijven opschuiven.

Maar ik denk idd dat dit voorstel héél erg op de consumentenmarkt gericht is, telefoons, adsl, tijdschriften, sportscholen, etc, etc.

Maar je kan prima de voorwaarde stellen dat je hosting alleen per jaar levert en niet per maand, zelfde geld ook voor een domein.

We moeten niet allemaal schaapachtig ja en amen knikken, soms wat tegengas tegen besluiten kan echt geen kwaad.

maxnet
24/01/09, 20:17
Ik krijg trouwens altijd van mijn internationale domeinen een mailtje dat ik moet verlengen of dat anders het domein vrijkomt. Gaat altijd goed.....

In het buitenland wel, maar vraag me af of dat in Nederland ook goed gaat.

In landen als de Verenigde Staten heeft iedereen een credit card en is niemand bang deze online te gebruiken.
Een klant kan dus ook op het laatste moment het domein online verlengen. En mits de provider dit goed geautomatiseerd heeft gaat dit goed, en is het een goede oplossing voor beide partijen.
De provider heeft geen last van wanbetalers, en de consument zit nergens aan vast.


Nu de Nederlandse situatie: men is gewend om op rekening en met bankoverschrijving te kunnen betalen.
Lang niet al onze klanten zijn een fan van iDeal, en niet elke bank ondersteund het uberhaupt.
Wat als een klant op het allerlaatste moment besluit zijn domein te verlengen, en vandaag een overschrijving doet voor een domein dat morgen of overmorgen vervalt?
Wie is verantwoordelijk voor de gevolgschade en de kosten om het domein uit de quarantine te halen als de provider dit niet op tijd verwerkt?

eMiz0r
24/01/09, 20:21
Klopt, maar zoals reeds eerder hier werd gesuggereerd, wil je niet weten hoeveel mensen "vergeten" door te geven dat ze een ander e-mail adres hebben omdat ze zijn overgestapt van internet provider, of nog sterker ze zijn verhuisd zonder het door te geven en dus de waarschuwingsbrief of e-mail dus niet aankomt.

Dit gaat gewoon echt niet werken.

Om dit maar even te benadrukken. Ik ben recent verhuisd en krijg lekker via de verhuisservice van TNT mn post op het huidige adres. Veel bedrijven hebben echter nog steeds mijn oude adres omdat ik te lui ben alles op tijd om te zetten. Ik weet 100% zeker dat ik niet de enige ben ;)

@Wido, zo is het maar net. Het gaat ons totaaaal niet om die paar euro extra omzet omdat een klant een jaar langer aan zn hosting vastzit.


En om jullie gerust te stellen. Indien de wet wordt dat je niet automatisch mag verlengen, staat een klant natuurlijk ook niet sterk als hij zijn spul kwijtraakt omdat hij/zij niet actief verlengd heeft...

Haha, ga jij maar eens aan die klant uitleggen dat hij zn levenswerk (15 jaar forumdata + belangrijke zakelijke email) kwijt is omdat hij is vergeten te verlengen. Dat wordt een flink feest :p

Henky!
25/01/09, 01:39
@ Ichosting


De consument moet zelf maar eens opletten.

Foei, blij dat ik geen klant bij jou ben. Klinkt niet echt klantvriendelijk.

En dat is nou net het hele probleem hier. De klantvriendelijke variant is hierboven al meerdere malen beschreven. De brief of email dat vertelt dat het domein of het abonnement na bv een maand automatisch wordt verlengd mits er geen tegenbericht wordt ontvangen.

Dat is wat anders dan stiekem hopen dat de klant het allemaal vergeet en dat je dus weer voor een jaar inkomsten hebt.

Want dat is toch wat ik lees hier. De argumenten (als 'het is de eigen schuld van de klant', etc.) overtuigen me niet.

Mooie wet dus, in het buitenland ook al heel gewoon trouwens. Wen er maar aan.

BsHosting
25/01/09, 01:52
Dit heeft 0,0 met klantvriendelijkheid te maken.
Je verschuift je eigen lammigheid af op een ander.

Een mail kan je altijd versturen daar hoor je mij niet over maar je weet zelf dondersgoed dat mensen lezen wat ze willen lezen.

En na die maand geen reactie dus jij verlengd hem en stuurt netjes de factuur en wil de klant niet betalen want hij wilde de naam niet meer.
Sorry wij hebben geen opzegging van u ontvangen, ja heb geen mail gehad.

Het enigste wat jij doet is jouw verantwoordelijkheid verleggen naar de ondernemers.
Wat is stap 2 dat ik je dagelijks moet bellen of je wilt gaan schijten.

Dit gaat meer problemen opleveren dan dat het goed doet.

Als jij 120 rijd waar je 50 mag ben jij ook verantwoordelijk voor de wet, waarom zou dat met een abbo of dienst anders zijn.

De consument wordt af en toe teveel gepamperd, eigen verantwoordelijkheid is bij sommige schijnbaar iets vreemds.

Als ik sommige redeneringen volg is de ondernemer aansprakelijk en de consument niet.

Als je dat door trekt is die Gek in Belgie die dat bloedbad aanrichtte dus ook niet verantwoordelijk maar de fabrikant van het mes.

Sorry hoor maar dan ben je niet goed bezig als je zelf geen verantwoording meer kan hebben.

®on
25/01/09, 03:07
Klanten op de hoogte stellen wat betreft het verlengen van het domein, per mail, doe ik hier al wat langer. Dat geeft positieve resultaten, ondanks wat extra opzeggingen van domeinen. Klanten waarderen dit, en dat is het positieve: men krijgt niet het idee om geconfronteerd te worden met verlengingen waar men niet op zit te wachten.

Wat ik zelf ook een goed punt vind, is dat men op kan zeggen op de wijze zoals men ook het abonnement heeft afgesloten. Zoals Wido als voorbeeld noemt: via het controlpanel kunnen opzeggen. Aangetekend is natuurlijk gewoon erg veilig, maar ik vind het persoonlijk overdreven. Aangetekend opzeggen is vrijwel alleen nodig bij bedrijven die handig inspelen op dit stilzwijgende verlengen. Bedrijven met een fatsoenlijke moraal hebben geen aangetekend schrijven nodig om bij op te kunnen zeggen. Die ontvangen hun post, en verwerken deze.

reef
25/01/09, 03:35
Dat is wat anders dan stiekem hopen dat de klant het allemaal vergeet en dat je dus weer voor een jaar inkomsten hebt.

Want dat is toch wat ik lees hier. De argumenten (als 'het is de eigen schuld van de klant', etc.) overtuigen me niet.


Nee, dat wisten wel al, dat jij je mening al bij voorbaat had vastgesteld. Want ook voor alle argumenten na je post steek je gewoon je kop in het zand terwijl duidelijk is dat je als klant zelf verantwoordelijk hoort te zijn. Dat heeft niets met stiekeme verlengingen te maken.

Ik zie het al bij de belastingdienst. "Ja sorry hoor, meneer de Belastingdienst, ik heb een ander mailadres dus ik heb de aangifte-mail niet gezien, ook ben ik net verhuisd en heb ik de brieven gemist want ik ben vergeten mijn adreswijziging door te geven". Hahaha, LOL. Een vette boete is wat je kan verwachten. En daarvoor moet iedereen maar wel verantwoordelijk zijn en voor de rest niet?

Maar je zit zelf in de hostingbranche dus waarom hier bij voorbaat iedereen zwart maken terwijl automatisch verlengen eigenlijk alleen de enige juiste optie is???

reef
25/01/09, 03:44
Hoe kom je erbij dat ik bewijs heb van opzegging?

...

Edit. Reef, wie draait de boel om? Ik heb nergens gezegd dat ik bewijs had.... Ik stuur gewoon een brief en een email via de site (in onderhavige geval ging het om de bekende boekenclub)... Ik verwacht dat dat voldoende moet zijn.



Ik citeer je nota bene. Je hebt dat zelf gezegd: het probleem is juist dat ook al heb je bewijs, je niet snel een hele rechtzaak gaat beginnen

reef
25/01/09, 03:45
En om jullie gerust te stellen. Indien de wet wordt dat je niet automatisch mag verlengen, staat een klant natuurlijk ook niet sterk als hij zijn spul kwijtraakt omdat hij/zij niet actief verlengd heeft... Ik krijg trouwens altijd van mijn internationale domeinen een mailtje dat ik moet verlengen of dat anders het domein vrijkomt. Gaat altijd goed.....

Oftewel automatische verlening staat aan. M.a.w. er wordt automatisch verlengd. Daarom gaat het goed. Als je die mail niet zou krijgen en er zou niet automatisch poen worden afgeschreven ben jij je domeinnaam kwijt. Jij niet blij zijn dan.

reef
25/01/09, 03:52
Verder geef ik wido en bshosting gelijk.

En indien iemand hier opzegt kan dat gewoon online en krijgt hij netjes meteen een bevestiging via de e-mail. Die kan hij dan uitprinten als bewijs. Het is niet klantje pesten zoals Henky beweert, maar het is juist gewoon bescherming voor je klanten, die automatische verlenging.

Designerhosting
25/01/09, 11:04
Reef: Je citeert verkeerd...
Ik citeer je nota bene. Je hebt dat zelf gezegd: het probleem is juist dat ook al heb je bewijs, je niet snel een hele rechtzaak gaat beginnen

Ook al heb JE bewijs.... het is dus fictief... Ik bedoelde... als ik al bewijs had, ging ik niet een heel traject in voor die honderd euro. Dat geldt voor velen en dat weten veel bedrijven donders goed.

BsHosting
25/01/09, 11:30
Jij hoeft het traject niet in, het bedrijf wil geld van jou dus gaan hun het traject in.
Jou kost het niks simpel briefje naar de deurwaarder evt en klaar.

wie eist bewijst

Designerhosting
25/01/09, 12:01
Even over de rechters en of ze zich wel of niet aan de wet houden bij uitspraken. Ik vermoed dat in de aangehaalde zaak de rechter heeft gedacht, een conctract van een jaar is een contract van een jaar, dus mag je de dienstverlening niet opzeggen binnen dat jaar, ook al heeft de klant gezegd na dat jaar niet te verlengen. Dat SIDN anders werkt heeft de rechter in principe weinig mee te maken. Al zou het een reden moeten zijn voor sidn om eens naar zijn contracten te kijken.

Of wellicht om met de uitspraak in de hand iets tegen sidn te beginnen.

BSHosting. Ik moest niet klagen vond je omdat ik niet aangetekend verstuur. Dat geldt ook voor jou als ondernemer. Als jij je netjes aan de wet houdt heb je geen problemen. Je hebt nog niet geantwoord op de vraag of de rechter zich wel of niet op de wet gebaseerd heeft in die uitspraak...

Er gaat uiteraard ook daar wel eens wat fout, dat ontken ik niet, maar om er nu al vanuit te gaan dat dat altijd het geval zal zijn.

Als je dit soort problemen veel hebt zou ik ook eens naar je eigen manier van werken kijken, wellicht is daar ook nog veel te verbeteren om problemen te voorkomen. Zoals al eerder gemeld door Wido onder andere en Ron je kunt door te waarschuwen en mee te denken veel goodwill kweken.

Ik ga tegenwoordig ook geen abonnementen meer aan (proef) wanneer er niet automatisch een einde komt na de verlopen tijd. Als iedereen dat gaat doen en meldt (ik zeg het er altijd bij aan de telefoon) dan wordt de werkwijze vanzelf aangepast en kan het wel ineens.

Ik proef ook wat tegenstrijdigheid... Als je vind dat de klant gewoon zijn verantwoordelijkheid moet nemen en op tijd moet opzeggen, kun je er toch ook vanuitgaan dat deze de verantwoordelijkheid moet nemen om op tijd te verlengen?

BsHosting
25/01/09, 12:12
IK herinner mijn klanten al dus ik heb geen problemen.

Maar met de wijze hoe die mafkezen in den Haag alles willen gaan doen ga je problemen krijgen gegarandeerd.

Een proef abbo is iets anders als een contract voor een jaar.

Buiten dat is hosting al een heel apart vlak, wat eerder al gemeld is bv een consument heeft een website en is door omstandigheden wat dat ook mag zijn niet in de gelegenheid om te verlengen dan is ie dus zijn domeinnaam kwijt.

Dat is wat je gaat krijgen.
Want immers jij gaat geen naam verlengen als de klant niks laat weten meer, wat de reden dan ook mag zijn.

Als je die zaak goed leest had je gezien dat de rechter oordeelde in het voordeel van de klant.
Als jouw klant morgen opzegt per noem maar even April 2009 en hij zijn domein niet verhuisd zou jij dus aansprakelijk gesteld kunnen worden omdat ie zijn domeinnaam kwijt is.

Dat is wat er in die uitspraak ook gebeurd is.

En uiteraard moet een klant zijn verantwoordelijkheid nemen, je kan er ook lukkraak van uitgaan dat ie hem wel verlengd maar nogmaals jij hoeft geen administratie te doen voor je klanten.

En dat is wat er dus wel verwacht gaat worden van je, klant vergeet het, klant is niet bereikbaar maar jij blijft verantwoordelijk.

Ik denk dat je wel anders praat als je een rechtszaak aan je broek krijgt omdat je klant zijn naam kwijt is, kan je dat ook in den Haag declareren dan.

Herinneren is niks mis mee, maar dan kom je op een punt klant reageert niet adres is veranderd etc etc , en klant heeft niks doorgegeven, heb je 2 keuzes opzeggen of handhaven.

Dus dan ga jij moeite doen, omdat de consument te lam is om zijn gegevens aan te passen.

eMiz0r
25/01/09, 12:29
Dat SIDN anders werkt heeft de rechter in principe weinig mee te maken. Al zou het een reden moeten zijn voor sidn om eens naar zijn contracten te kijken.

Doen ze niet. SIDN heeft niks met consumentenrecht te maken aangezien ze alleen business to business werken. En sinds wanneer zou de SIDN een filantropische instelling zijn? Die lui (zoals het een normaal bedrijf betaamt) werken om de centen, niet omdat ze zo lief willen zijn.


Of wellicht om met de uitspraak in de hand iets tegen sidn te beginnen.

Wederom consumentenrecht -> b2b


Als je dit soort problemen veel hebt zou ik ook eens naar je eigen manier van werken kijken, wellicht is daar ook nog veel te verbeteren om problemen te voorkomen. Zoals al eerder gemeld door Wido onder andere en Ron je kunt door te waarschuwen en mee te denken veel goodwill kweken.

Het enige probleem dat hier is is dat een aantal klanten te lui zijn om zelf bij te willen houden wanneer hun contract verloopt. Vervolgens gaan ze liggen zeiken na de verlenging dat ze niet willen betalen en hun hosting niet meer willen gebruiken. Leg mij nou eens uit waarom dat MIJN probleem als provider is? Consumenten hebben sowieso al een extreme beschermstatus in Nederland en als bedrijf trek je in 99% van de gevallen aan het kortste eind en dat wordt alleen maar erger.


Ik ga tegenwoordig ook geen abonnementen meer aan (proef) wanneer er niet automatisch een einde komt na de verlopen tijd. Als iedereen dat gaat doen en meldt (ik zeg het er altijd bij aan de telefoon) dan wordt de werkwijze vanzelf aangepast en kan het wel ineens.

Daar is al een klantvriendelijke oplossing voor gevonden. Zodra je het contract aangaat ook direct je opzegging versturen zodat het niet wordt verlengd. Wil je het wel, bel je het bedrijf alsnog op dat je graag de opzegging ongedaan wil maken.

Maar nogmaals, het probleem is hier dat de klant ook maar een klein beetje moeite moet doen om zn eigen rotzooi voor elkaar te hebben. Daar heeft hij geen zin in dus worden providers maar op kosten en administratie gejaagd om voor de klant de rommel achter zn reet op te ruimen? Omgekeerde wereld zeg ik.

Even terug naar het uitgangspunt van dit voorstel. Het voorstel is alleen voor die klanten die geen gebruik meer wensen te maken van hun abonnement of dienst en niet (of niet op tijd) hebben opgezegd. Op deze manier ontneem je de consument nog meer verantwoording. Zo'n wet maakt mensen alleen nog maar luier (patatgeneratie moet ik ineens aan denken).

"Ik hoef niet meer over mn eigen zut na te denken, dat doet de regering gelukkig wel".

Om het maar niet te hebben over het streven van het kabinet om de regeltjes in het bedrijfsleven terug te dringen. Het worden er verdomme alleen maar meer!

eMiz0r
25/01/09, 12:34
En dat is nou net het hele probleem hier. De klantvriendelijke variant is hierboven al meerdere malen beschreven. De brief of email dat vertelt dat het domein of het abonnement na bv een maand automatisch wordt verlengd mits er geen tegenbericht wordt ontvangen.

WAAROM?! Wat is het probleem dat een klant dit gewoon even lekker zelf regelt?

santema
25/01/09, 12:39
WAAROM?! Wat is het probleem dat een klant dit gewoon even lekker zelf regelt?

Juist, dat kan ik ook niet helemaal achterhalen...

Opzich is het niet zo'n groot probleem, als dat per brief moet (e-mail lezen ze immers toch niet), dan kost dat enkele euro's, die moeten gewoon aan de klant worden doorberekend, en ik denk dat dat een groter probleem voor de meesten is dan het op tijd opzeggen van hun hosting pakket.

Uit ervaring weet ik dat gewoon een groot deel van de klanten helemaal niet opgezegt, en gewoon niet meer betaald, zelfs een simpele e-mail kan er niet vanaf. Als je vervolgens contact met ze opneemt dan is het "ik had het niet meer nodig".

BsHosting
25/01/09, 12:45
De consument wordt veel teveel gepamperd in dit land af en toe.

Alle verantwoordelijkheid leggen ze uit den Haag lekker bij de ondernemers neer, maar wie sluit het abbo af juist de consument, wie is dus verantwoordelijk voor tijdige opzeggingen cq betalingen juist de CONSUMENT.

Als ik 100 rijd waar ik 50 mag ben ik ineens zelf wel aansprakelijk maar als het op deze dingen aankomt is de ondernemer maar aansprakelijk.

Zoals ik al eerder zei in den Haag horen ze de klok luiden maar weten niet waar de klepel hangt.

®on
25/01/09, 13:42
WAAROM?! Wat is het probleem dat een klant dit gewoon even lekker zelf regelt?
Wat is er moeilijk aan om vooraf verlengingen aan te kondigen? Indien gegevens niet up to date zijn, kan de klant zich niet beroepen dat hij de melding niet ontvangen heeft (mi.). In hoeverre dit juridisch haalbaar is, weet ik niet. Extra kosten die gemaakt worden om deze vooraankondiging te realiseren, worden natuurlijk doorberekend.

Sinds er hier met een vooraankondiging gewerkt wordt, scheelt het me bakken met gefrustreerde klanten aan de telefoon, die ik moet blijven uitleggen dat men tijdig dient op te zeggen. Natuurlijk kost dit omzet, echter weegt het op tegen de tijd die ik in het informeren (telefonisch, mail en brief) steek indien er zulke situaties optreden. Het incassotraject daar nog eens buiten gelaten.

Overigens vind ik de topic titel (copy/paste van nu.nl) uiterst suggestief ("stiekem"). Met evenzovele woorden kan je ook vrijwel iedere burger het woordje "stiekem" opplakken, als hij gebruikt maakt van mazen in de belastingweggeving.

t.bloo
25/01/09, 15:04
belastingweggeving.
dat is het zeker :D

reef
25/01/09, 16:21
Reef: Je citeert verkeerd...
Ik citeer je nota bene. Je hebt dat zelf gezegd: het probleem is juist dat ook al heb je bewijs, je niet snel een hele rechtzaak gaat beginnen

Ik citeer je tot 2x, gewoon met de quote knop. Dus ik citeer je niet verkeerd!
Lees je eigen post maar eens door, daarom kan ik dat zeggen.

Anyway, ik ben er zojuist achter dat mijn zorgverzekeraar iets niet dekt wat ik wel graag gedekt wil hebben. En ik betaal daar per maand en ben er al ruim 2 jaar lid. Ik zou nu best willen overstappen. Maar dan moet ik toch nog 11 maanden wachten. Bij zulke dingen zou ik het wel logisch vinden om over te mogen stappen. Ik betaal immers per maand.

Maar bij zaken die je per jaar betaald zoals hosting en domeinnamen is het natuurlijk onzin om per maand te kunnen opzeggen. En bij de duurdere hostingabonnementen kan je vaak al per kwartaal betalen, en die kan je vaak ook gewoon na 1 jaar al beeindigen met inachtename van 1 kwartaal.

Designerhosting
26/01/09, 10:06
Je citeert niet verkeerd, ik bedoelde je interpreteert verkeerd... IK had het niet over mezelf...

En sidn is b2b, dan kan de ene b die last heeft van die contracten per jaar toch de andere b ter orde roepen? Maar wellicht verwacht je van de klant wel dat ie gelijk zijn recht haalt en van bedrijven tegen andere bedrijven niet.

En ik had gelezen dat de klant in het gelijk werd gestelt, daar had ik het juist over. De rechter zal een jaarcontract als een jaar een contract hebben gezien, en dus mag je niet eerder dan na een jaar de dienstverlening stopzetten, ook al heeft de klant gezegd dat ie na dat jaar geen dienstverlening meer wil. Dat sidn anders werkt is iets om naar te kijken. Maar ik meende dat er geroepen werd dat de rechter zich niet aan de wet hield....

Ik vind het ook raar, en een reden voor sidn om naar zijn beleid te kijken, of die zou je moeten aanpakken. Maar om nu te zeggen dat de rechter zich niet aan de wet houdt.

eMiz0r
26/01/09, 11:20
Je citeert niet verkeerd, ik bedoelde je interpreteert verkeerd... IK had het niet over mezelf...

En sidn is b2b, dan kan de ene b die last heeft van die contracten per jaar toch de andere b ter orde roepen? Maar wellicht verwacht je van de klant wel dat ie gelijk zijn recht haalt en van bedrijven tegen andere bedrijven niet.

Ik vind het ook raar, en een reden voor sidn om naar zijn beleid te kijken, of die zou je moeten aanpakken. Maar om nu te zeggen dat de rechter zich niet aan de wet houdt.

Ik heb nog steeds niet van je gehoord waarom de SIDN zoiets zou doen? Ze hebben monopolie en al met regelmaat laten weten zich niet zo te interesseren in wat de leden van de SIDN verlangd. Ik kan ook niet bij een andere partij .nl gaan registreren, want die zijn er domweg niet.

Nogmaals: waarom zou de SIDN haar beleid na moeten kijken? Wat er mis met het huidige systeem?

Henky!
26/01/09, 14:00
Toch treurig hoe hier over klanten wordt gesproken. Woorden als 'lui', 'dom', 'rotzooi achter reet'. Dit zijn wel de mensen die jullie inkomen betalen.

Gelukkig verschijnen er nu ook wat meer verstandige ondernemers in dit topic. Want wat is nu eigenlijk het probleem? Je kunt, net als buitenlandse bedrijven doen, een automatisch meeltje sturen waarin de verlenging wordt aangekondigd met een mogelijkheid van bezwaar.

Als ik verhuis zal ik verschillende instanties hiervan op de hoogte moeten brengen. Zwak argument. Zoals ik sowieso hier geen steekhoudende argumenten kan vinden om deze luxe regeling voor ondernemers te behouden.

Stiekem hopen dat de klant vergeet op te zeggen, daar bovendien allerlei eisen aan stellen, dat is niks anders dan graaierij.

En mocht je het daar niet mee eens zijn dan zou ik nu wel eens een argument willen horen dat wel steek houdt. Zonder de klanten af te zeiken aub.

santema
26/01/09, 14:10
Stiekem hopen dat de klant vergeet op te zeggen, daar bovendien allerlei eisen aan stellen, dat is niks anders dan graaierij.


Dat is toch echt de schuld van de klant hoor... Lui? Geen idee, maar in elk geval niet in staat netjes en op tijd op te zeggen als ze weg willen. Vaak denken ze (ook al weten ze beter), dat hun provider het er maar bij laat als ze niet betalen of reageren. En komt het dan toch bij een incasso bureau, dan vertellen ze doodleuk dat ze opgezegd hebben (per mail/post) en dan kan het bedrijf weer aantonen dat er niks ontvangen is (er is in 99.99% van de gevallen niks verzonden).

Hier komt (voor zo ver bekend) bijna alle mail en post aan. Het rare is dat vaak de mailtjes/brieven van opzeggen niet aankomen. Dat is de reden dat wij die dingen aangetekend willen hebben, dat wil niet zeggen dat als een klant dat netjes en op tijd per e-mail doet, we dat niet accepteren, in tegendeel, dat wordt dan gewoon bevestigd.

Geloof me maar als ik zeg dat bij de meeste (serieuze) bedrijven het echt niet uitmaakt of die ene hosting klant vertrekt, sterker nog, ik denk dat ze er zelfs baat bij hebben dat netjes af te handelen. Hier al enkele malen gebeurd dat een klant na enkele maanden toch terugkomt.

Dit telt natuurlijk niet alleen bij hosting, zelfde geld voor telefoon/internet/bank etc etc. Die zijn niet afhankelijk van die ene klant. Nu moet ik er wel bij zeggen dat grotere bedrijven vaak meer moeite hebben dingen intern te regelen, in dat geval zou de regeling wellicht wel goed uitkomen, maar dan nog... Het gaat bij dit soort bedrijven om miljoenen klanten, als dat 10.000 van vertrekken, dan is dat nog steeds minder werk = minder duur dan als ze miljoenen een brief moeten sturen. Die kosten zijn immers weer voor de consument, ook al wordt gezegs van niet...

®on
26/01/09, 14:57
Stiekem hopen dat de klant vergeet op te zeggen, daar bovendien allerlei eisen aan stellen, dat is niks anders dan graaierij.
Mwoah, Henky, dat is tekort door de bocht. De jaren dat ik niet met zo'n verlengmail heb gewerkt, is er nooit de intentie geweest om te graaien. En persoonlijk geloof ik niet dat ondernemers ook op die basis gewerkt hebben of werken. De waarheid zal ergens in het midden liggen.

Je verwijt enerzijds dat klanten als dom, lui bestempeld worden door een groep ondernemers; anderzijds doe je hetzelfde door ondernemers in een (graai)hokje te plaatsen.

Apoc
26/01/09, 16:00
Om een lang verhaal kort te maken:

1- Er zijn bedrijven die inderdaad hopen dat hun klant vergeet op te zeggen, door vooral niets te zeggen en daarna (zodra het te laat is) een rekening sturen. Dit is wat de overheid wil voorkomen.

2- Er zijn daarnaast ook genoeg bedrijven waarbij het (i.v.m. de dienstverlening) heel normaal is om met stilzwijgende verlening te werken - het is zeker niet zo dat dit altijd per se malafide is.

Als de overheid een wet wil invoeren om punt 1 te verbieden, dan moeten ze dat vooral doen. Echter moet die wet dan wel zo in elkaar gestoken worden dat de bedrijven onder punt 2 daar geen hinder van ondervinden.

Overigens; het punt dat als je je online ergens voor hebt aangemeld, dat je dan ook weer online moet kunnen afmelden, sta ik 100% achter.

Pur
26/01/09, 16:35
Overigens; het punt dat als je je online ergens voor hebt aangemeld, dat je dan ook weer online moet kunnen afmelden, sta ik 100% achter.

En anders ik wel. Ik heb een keer gehad dat ik me online ergens voor had aangemeld en me wilde afmelden per mail waarna ik doodleuk te horen kreeg dat ik me alleen per fax kon afmelden.

Alsof de willekeurige consument een fax apparaat heeft liggen of weet hoe hij op een andere manier kan faxen.

reef
26/01/09, 16:39
Overigens; het punt dat als je je online ergens voor hebt aangemeld, dat je dan ook weer online moet kunnen afmelden, sta ik 100% achter.

Deze regel geldt toch al?

eMiz0r
26/01/09, 19:25
Toch treurig hoe hier over klanten wordt gesproken. Woorden als 'lui', 'dom', 'rotzooi achter reet'. Dit zijn wel de mensen die jullie inkomen betalen.

Gelukkig verschijnen er nu ook wat meer verstandige ondernemers in dit topic. Want wat is nu eigenlijk het probleem? Je kunt, net als buitenlandse bedrijven doen, een automatisch meeltje sturen waarin de verlenging wordt aangekondigd met een mogelijkheid van bezwaar.

Als ik verhuis zal ik verschillende instanties hiervan op de hoogte moeten brengen. Zwak argument. Zoals ik sowieso hier geen steekhoudende argumenten kan vinden om deze luxe regeling voor ondernemers te behouden.

Stiekem hopen dat de klant vergeet op te zeggen, daar bovendien allerlei eisen aan stellen, dat is niks anders dan graaierij.

En mocht je het daar niet mee eens zijn dan zou ik nu wel eens een argument willen horen dat wel steek houdt. Zonder de klanten af te zeiken aub.

Ik heb van jou al helemaal geen goed argument gelezen in dit hele topic, behalve wat vervelende aannames die nergens op gebaseerd zijn.

Met iemand die zo gefixeerd is op zijn eigen gelijk valt niet te discussieren. Elk argument wat ik of collega's geven zijn voor jou zwak, omdat ze niet in je straatje passen. Daar valt niks tegen in de brengen :p

eMiz0r
26/01/09, 19:26
Je verwijt enerzijds dat klanten als dom, lui bestempeld worden door een groep ondernemers; anderzijds doe je hetzelfde door ondernemers in een (graai)hokje te plaatsen.

Iets met een spijker en hem op zn kop meppen :)

jeffrey
26/01/09, 20:13
Dit idee is belachelijk, dit gaat niet werken en ik weet het uit ervaring.

Wij hebben een ander bedrijf waarbij wij geen automatische verlenging hanteerde.
Klanten kregen 2 maanden voor het verlopen van de diensten iedere week een e-mail hierover, het enige wat de klant moest doen is via een betaallink zijn/haar diensten verlengen.

5 / 10 reageert niet (maar wel als ineens de website eraf ligt)
3 / 10 betaald sowieso te laat.
2 / 10 betaald netjes op tijd bij de 1e of 2e e-mail.

Kortom, het kost je erg veel extra werk om administratief alles al te regelen + als een klant aankomt nadat de website offline is je het ook nog eens weer moet activeren.

Dit is de reden dat wij destijds alles hebben omgegooid en de klanten hebben geïnformeerd hierover, nu gaat alles een stuk beter. Het scheelt zo'n 4 uur per week aan werk!

Het probleem is de instelling van veel mensen;

- Ik wil dit aanschaffen, liefste binnen 5 minuten gebruik ervan maken.
- Opzeggen? geen idee hoe dat moet. Je hoort vaak pas wat als ze een factuur ontvangen.

eMiz0r
26/01/09, 20:19
Helaas Skyberate, dat zijn geen goede argumenten voor Henky de ervaringexpert :( Je moet met iets beters komen!

[/pestmode]

Henky!
27/01/09, 00:51
Helaas Skyberate, dat zijn geen goede argumenten voor Henky de ervaringexpert :( Je moet met iets beters komen!

[/pestmode]

Helemaal mee eens.

De klant (die wij toch eigenlijk juist dankbaar zouden moeten zijn) is nu eenmaal lui en dom. Laten we daar dan maar eens vanuit gaan.

Want de ideale klant leest immers altijd grondig en volledig de Algemene Voorwaarden en zou van elk contract dat hij aangaat de verloopdatum moeten noteren in een agenda die nog niet eens aangeschaft kan worden.

Nou ja, zeggen jullie dan, dat moet hij natuurlijk gewoon in zijn Blackberry programmeren :-)

Hoe dan ook, het probleem is mij niet duidelijk en de oplossing is zo simpel. Niks geen dure brieven maar een automatisch email programma dat de klant informeert. Je hebt alleen nog te maken met de klanten die op deze email reageren.

En dit systeem kun je sluitend in je Algemene Voorwaarden definiëren. In geval van niet reageren of de door jullie zo gevreesde verhuizingen, etc.

Nogmaals, in het buitenland werkt dit allang zo. Wen er dus maar aan en begin met service verlenen.

santema
27/01/09, 01:19
Niks geen dure brieven maar een automatisch email programma dat de klant informeert.

Bij hosting wellicht, maar er zijn genoeg bedrijven die geen database met e-mail adressen hebben. Afgezien van dat, ik zie het niet helemaal zitten dat mijn oma van 88 elk jaar even de kpn belt om het telefoon abonnement te verlengen...

®on
27/01/09, 03:01
ik zie het niet helemaal zitten dat mijn oma van 88 elk jaar even de kpn belt om het telefoon abonnement te verlengen...
Henky ziet het graag andersom ;)

eMiz0r
27/01/09, 11:02
Nee Henky wil dat de klant op tijd geïnformeerd wordt dat zijn abo verlengd wordt tenzij er tegenbericht komt.

Daar zit wel wat in, maar wie betaalt mijn scripter om daar een systeem voor te schrijven? En zo'n 30% van de emailadressen van onze klanten zijn niet meer in gebruik. Van de andere 70% zal waarschijnlijk 65% het werkelijk een worst zijn. Van de overige 5% die er wel blij mee is, is er misschien een half % dat ook daadwerkelijk wilde opzeggen maar te laat is.

Moet ik voor die paar mensen van alles in het werk zetten?

santema
27/01/09, 11:04
Dat kost het mens van 88 net zoveel moeite, daar begrijpt ze namelijk ook niks van. Moet er weer iemand heen om de brief te lezen en dat uit te leggen. Als dat voor alle abonnementen moet...

Bij internet gerelateerde producten kan dat per e-mail, maar er zijn dus ook meer dan genoeg mensen die of geen e-mail hebben, of een abonnement niet via internet afgesloten hebben (waarhij het bedrijf dus helemaal niets met e-mail kan).

eMiz0r
27/01/09, 11:14
Trouwens, van "stiekem" extra omzet is helemaal geen sprake.

Een klant die niet betalen wil betaalt niet, want die weet dondersgoed dat ik ze niet voor het gerecht sleep voor 40 euro. Dat is sowieso geen issue en daarmee is HET argument van Henky! mijn inziens weg.

Henky!
27/01/09, 12:17
Uhm, even tussendoor. Dat doen wij dus wel. Bij niet betalen schakelen we de deurwaarder in.

eMiz0r
27/01/09, 12:36
Wij niet, veel teveel werk. Het aantal vorderingen dat richting het incassobureau maandelijks gaat loopt al dik in de 1/200 zaken. Veel kleine facturen waar je geen honderden euro's tegenaan gooit om 40 euro te kunnen verdienen. Die facturen boek je gewoon af en neem je je verlies op.

reef
27/01/09, 13:42
Hoe dan ook, het probleem is mij niet duidelijk en de oplossing is zo simpel. Niks geen dure brieven maar een automatisch email programma dat de klant informeert. Je hebt alleen nog te maken met de klanten die op deze email reageren.

Nou Henky, je doet zelf ook hosting zo te zien, dus dan zou je weten dat er een aantal mensen is dat die e-mails niet checkt.
1. ze vergeten te kijken
2. ze nemen een andere e-mailadres
3. ze trekken pas aan de bel als hun website/e-mail uit de lucht zijn gehaald

Bij punt 3 zouden er 2 dingen gebeurt kunnen zijn:
1. domein is inmiddels opgeheven want klant heeft niet gereageerd
2. domein is voor de zekerheid toch weer verlengd ondanks het uitblijven van verlening door de klant. hoster heeft voor 100% kosten eraan, klant kan zeggen "hoef ik niet meer, ik doe er toch niets meer mee".

Zo'n e-mailsysteem is dus nooit waterdicht. Er zijn ook klanten die hier zeggen "stuur alles a.u.b. per post". Nou je raadt het al, de e-mail lazen ze sowieso niet maar de post gaat ook ongeopend de prullenbak in. Zijn trouwens elk jaar weer dezelfde klanten ook. Henky, dan kan je wel zeggen dat wij onze klanten niet goed behandelen, maar het zijn juist deze klanten die ons als poep behandelen, terwijl wij wel netjes iedereen proberen te behandelen.

Apoc
27/01/09, 14:41
Hoe dan ook, het probleem is mij niet duidelijk en de oplossing is zo simpel. Niks geen dure brieven maar een automatisch email programma dat de klant informeert. Je hebt alleen nog te maken met de klanten die op deze email reageren.

Onzin, je hebt vooral te maken met de klanten die NIET op de mail reageren, omdat je die dus dient af te sluiten. Volgens mij begrijp je het wetsvoorstel niet helemaal. Het voorstel is dat de klant specifiek akkoord moet gaan met de verlenging, anders mag je het abonnement niet verlengen. Reageert je klant dus niet, dan moet jij de stekker eruit trekken (ook als dat niet de bedoeling was). Resultaat; jij zult of voor de vernieuwdatum je klant achterna moeten zitten, of je verliest je klant.



Nogmaals, in het buitenland werkt dit allang zo. Wen er dus maar aan en begin met service verlenen.

Altijd makkelijk, zulke vage referenties. Welk buitenland heb je het over? Wij doen in nogal veel andere landen zaken en ik heb van een dergelijke situatie nog nooit gehoord.


Als je als provider verplicht gesteld wordt dat je je klant (tijdig) moet informeren over de verlenging, daar zou ik me nog wel in kunnen vinden. Maar dat je klant ook bij elke vernieuwing opnieuw zijn akkoord moet geven, zou belachelijk zijn.

Wido
27/01/09, 16:06
Als je als provider verplicht gesteld wordt dat je je klant (tijdig) moet informeren over de verlenging, daar zou ik me nog wel in kunnen vinden. Maar dat je klant ook bij elke vernieuwing opnieuw zijn akkoord moet geven, zou belachelijk zijn.Inderdaad, even een notificatie een maandje van te voren.

Maar anders moeten we denk ik gewoon collectief eens "Nee" zeggen en gewoon mensen informeren + automatisch verlengen, want de overheid kan niet alle branches over één kam scheren.

Henky!
28/01/09, 00:29
Zucht.....

Jullie blijven spoken zoeken op laag water waar spijkers behoren te liggen.

Ook een klant heeft verplichtingen. Bijvoorbeeld door over een geldig en bereikbaar email adres te beschikken. Heeft de klant dat niet kun je gewoon verlengen want zo staat het in je voorwaarden.

Op dit punt van consumenten bescherming (jawel) loopt Nederland hopeloos achter. Automatische verlenging zonder notificatie is in vrijwel geheel Europa verboden.

Dus nogmaals, wen er maar aan. Ooit zal ook ons land van deze klantonvriendelijke gruwel zijn bevrijd.

BsHosting
28/01/09, 00:36
Dus eigenlijk zeg je hetzelfde als wij allemaal.

De klant heeft verplichtingen, of ie nu de verplichting heeft om zijn mail of contactadres juist te hebben volgens AV.
Of de verplichting om bij te houden welk abbo of wat ie dan ook heeft en wanneer dat afloopt.

Dus in weze veranderd er dan niks want zoals al eerder vermeld leest een groot gedeelte juist deze emails niet, dus verleng je in jouw ogen automatisch.
En dat is nu precies wat we je allemaal al duidelijk proberen te maken dat het zo eigenlijk al werkt.

®on
28/01/09, 01:31
Ooit zal ook ons land van deze klantonvriendelijke gruwel zijn bevrijd.
Sorry Henky, maar waar ik in het begin aardig met je mee kon gaan, begin ik me nu wel mateloos te irriteren aan je. Het continu stigmatiseren en generaliseren is gewoon stuitend. Je hebt geen enkel oog voor argumenten, behalve ze af te doen als "het zijn geen argumenten".

Apoc geeft al een prima samenvatting (http://www.webhostingtalk.nl/1034265-post96.html), die niet zo zwart/wit is zoals jij het presenteert. Lees dat eens na, en snap dat de waarheid ergens in het midden ligt. Dat niet alle ondernemers malafide zijn om verlengingen stilzwijgend te laten verlopen. Net zo goed dat klanten niet allemaal dom en lui zijn.

maxnet
28/01/09, 02:36
Ook een klant heeft verplichtingen. Bijvoorbeeld door over een geldig en bereikbaar email adres te beschikken. Heeft de klant dat niet kun je gewoon verlengen want zo staat het in je voorwaarden.


Zoals je in het voorstel kunt lezen, is het invoeren van een notificatieplicht wel overwogen, maar heeft dat niet de voorkeur, omdat ze bang zijn dat dit teveel administratie met zich meebrengt.

Daarvoor in de plaats willen ze simpelweg het automatisch verlengen met meer dan 3 maanden verbieden.

Ben bang dat je dadelijk dus ook niet meer in je voorwaarden mag zetten dat je automatisch met een jaar verlengd, als de klant niet reageert.
Ook dat is een vorm van "stilzwijgend" verlengen.
Het "stil" slaat niet op een leverancier die wel of geen notificatie stuurt, maar op de klant die niet reageert :)

eMiz0r
28/01/09, 09:33
Heeft de klant dat niet kun je gewoon verlengen want zo staat het in je voorwaarden.

Automatische verlenging zonder notificatie is in vrijwel geheel Europa verboden.

Algemene Voorwaarden die boven de wet gaan en geaccepteerd worden, das nieuw voor mij :)

Het stomme is dat de enige relevenate hit in Google, over automatisch verlengen dat in Europa verboden zou zijn, alleen dit topic is. Heb je misschien een bron?

Designerhosting
28/01/09, 13:14
Dank MaxNet voor het voorstel. Ik moet hem nog even helemaal lezen, maar op het eerste gezicht lijkt het erop dat hosting hier WEL onder zal vallen. Het artikel leek meer over specifieke abonnementen te gaan... Ik zal het eens helemaal napluizen.

reef
28/01/09, 13:30
Nou, dan zullen we wel veel concurrentie uit het buitenland gaan krijgen, want dan lopen al mijn klanten over naar een provider waar je wel automatisch met 1 jaar mag verlengen. Veiligheid en betrouwbaarheid is voor hun immers belangrijker dan het domein verliezen door even niet opletten.

galious
28/01/09, 16:34
Waarom zouden je klanten overlopen? Je kan toch automatisch verlengen met 1, 2 of 3 maanden? En als bonus geef je aan klanten die zelf verlengen voor 1 jaar een korting? Of extra administratiekosten ver hen die dit niet doen.

Wat mij opvalt is dat er gezegd wordt dat de hostingbranche 'anders' is. Ik heb nog nooit een branche horen zeggen dat zij hetzelfde zijn als alle andere bedrijfstakken. Iedereen zegt altijd dat zij 'anders' zijn. Hoe is hosting anders dan mobiele telefonie, of anders dan een verenigingslidmaatschap.

Wellicht dat je de domeinnaam geen onderdeel meer moet laten uitmaken van de hostingovereenkomst, maar van een domeinregistratieovereenkomst, waarin je je als intermediair aanbied voor domeinregistraties (een dienst, en geen abonnement dus). Het volledige bedrag voor de domeinregistratie kan je dan direct factureren, de hosting per maand.

Ik zou het alleen maar toejuigen als ik mijn abonnementen maandelijks kan opzeggen, wellicht zelfs dat ik dan meer abonnementen aanga om eens 'iets uit te proberen'.

Martin

Apoc
28/01/09, 17:36
Zucht.....

Jullie blijven spoken zoeken op laag water waar spijkers behoren te liggen.

Nee, het probleem is dat jij het wetsvoorstel (en de discussie) niet goed hebt gelezen.


Ook een klant heeft verplichtingen. Bijvoorbeeld door over een geldig en bereikbaar email adres te beschikken. Heeft de klant dat niet kun je gewoon verlengen want zo staat het in je voorwaarden.

Dat is dus het punt, dat is absoluut niet waar. Het gaat om het punt dat als de klant niet reageert, jij NIET MAG verlengen. Het gaat er niet om of jij de klant al dan niet hebt ingelicht, het gaat over het punt dat de klant akkoord dient te gaan met de verlenging, voordat jij de verlenging zou mogen doorvoeren.


Op dit punt van consumenten bescherming (jawel) loopt Nederland hopeloos achter. Automatische verlenging zonder notificatie is in vrijwel geheel Europa verboden.

Dus nogmaals, wen er maar aan. Ooit zal ook ons land van deze klantonvriendelijke gruwel zijn bevrijd.

Vrijwel iedereen is het daarmee eens. Wat je hier omschrijft was echter totaal het punt niet.

reef
28/01/09, 18:04
Wellicht dat je de domeinnaam geen onderdeel meer moet laten uitmaken van de hostingovereenkomst, maar van een domeinregistratieovereenkomst...

Die 2 dingen zijn echt hetzelfde.


... waarin je je als intermediair aanbied voor domeinregistraties (een dienst, en geen abonnement dus). Het volledige bedrag voor de domeinregistratie kan je dan direct factureren, de hosting per maand.


Dan kan ik ook een jaarlijkse dienst doen voor de hosting.

Heb er weleens aan gedacht hoor, om als reseller alleen bemiddelaar te zijn. Dan blijft alle aansprakelijkheid bij de partij liggen waar ik reseller van ben (zet ik dan in mijn AV). Maar goed, da's een ander verhaal.

Henky!
29/01/09, 00:10
Even ter verduidelijking, ik reageerde vooral op postings geplaatst in het begin van dit topic. Postings waarin nogal denigrerend over de intellectuele vermogens van de klant werd gesproken. Daarin las ik alleen angst voor het onbekende en de angst inkomsten kwijt te raken.

Want het is niet zo dat 'stiekem verlengen' in de hosting branche niet voorkomt, zoals ook al hier gesuggereerd. Zo weet ik helaas uit eigen ervaring (hoewel enige jaren geleden).

Er wordt (in het algemeen) veel misbruik gemaakt van deze automatische verlenging. De politiek buigt zich niet voor niets over dit fenomeen. Persoonlijk vind ik het niet meer dan netjes om de klant te informeren over deze verlenging. Anders riekt het toch een beetje naar: 'ha lekker, de klant is het vergeten, dus weer een jaar inkomsten binnen.

Daar moeten we hoe dan ook vanaf. Dus in plaats van steeds weer negatief te denken (het kan niet of weer een praktisch probleempje bedacht) zouden we richting oplossingen moeten denken.

Het gaat (gelukkig) wel gebeuren namelijk. In welke vorm dan ook.

reef
29/01/09, 00:50
Er wordt (in het algemeen) veel misbruik gemaakt van deze automatische verlenging.

Wat een belachelijke stelling! Ik zit me al 10 minuten af te vragen hoe dat zou kunnen, misbruik van iets maken door iets niet te doen. :)

Maar goed, per e-mail een reminder sturen naar de klant op 2 maanden en op 1 maand van tevoren is wel zo netjes ja. Maar dan een reminder waarin staat dat er actie moet worden ondernomen door de klant als deze wil opzeggen. Doet hij dat niet, dan wordt uiteraard verlengd. Want alleen dan heb je bewijs in je handen dat je een domeinnaam mag opheffen. En klant is te allen tijde verplicht om ervoor te zorgen dat hij zijn e-mail op het opgegeven adres dient te lezen en bij veranderingen van e-mailadres dit tijdig door dient te geven.

Maar dan nog blijf ik gewoon per jaar factureren, ook voor het 2e jaar en verder. Ook al komt deze regel erdoor. Kijk ter vergelijk maar naar die fantastische energielabels voor woningen. Die zijn wel verplicht, maar er bestaat geen sanctie wanneer je het niet doet. Oftewel, er is een wet en er zijn regels, maar ze zijn blijkbaar toch niet helemaal verplicht dus niemand doet het. Of ik bouw het zo dat er elk jaar een nieuw contract in gaat. Is altijd wel een mouw aan te passen aan die belachelijke regels. Nu weer Herschi Ballin die weer goksites gaat verbieden. Terwijl het overal wel mag. Niet dat dit nou zo'n mooi voorbeeld is, maar ze jagen steeds meer ondernemers naar het buitenland op deze manier...

eMiz0r
29/01/09, 09:15
De politiek buigt zich niet voor niets over dit fenomeen.

Met zo'n massief betonnen muur voor je hoofd houdt het voor mij op. No offence verder hoor, maar onze politiek die zich alleen maar met serieuze kwesties bezig zou houden?

Het aantal volledig onnozele "proefballonnetjes" dat per jaar de lucht in wordt geschoten is niet meer in een boek samen te vatten. We kunnen zelfs met 40.000 stemmen (en GeenStijl krijgt zoiets snel voor elkaar) er voor zorgen dat er in Den Haag over een bepaald onderwerp (vul in) gesproken gaat worden.

Apoc
29/01/09, 13:32
Wat een belachelijke stelling! Ik zit me al 10 minuten af te vragen hoe dat zou kunnen, misbruik van iets maken door iets niet te doen. :)

Misbruik maken is inderdaad een groot woord, maar ik moet toch zeggen dat ik het ook zeker niet netjes vind als na een jaarcontract, het contract met een heel jaar verlengd wordt, zonder notificatie of wat dan ook. Misbruik kun je het inderdaad niet noemen, want de afnemer is zelf met die voorwaarden akkoord gegaan. Maar netjes is anders.

Persoonlijk zou ik het verplicht stellen van tijdige notificatie (en daarbij de mogelijkheid om nog te annuleren) zeker steunen.


Maar dan nog blijf ik gewoon per jaar factureren, ook voor het 2e jaar en verder. Ook al komt deze regel erdoor. Kijk ter vergelijk maar naar die fantastische energielabels voor woningen. Die zijn wel verplicht, maar er bestaat geen sanctie wanneer je het niet doet. Oftewel, er is een wet en er zijn regels, maar ze zijn blijkbaar toch niet helemaal verplicht dus niemand doet het. Of ik bouw het zo dat er elk jaar een nieuw contract in gaat. Is altijd wel een mouw aan te passen aan die belachelijke regels. Nu weer Herschi Ballin die weer goksites gaat verbieden. Terwijl het overal wel mag. Niet dat dit nou zo'n mooi voorbeeld is, maar ze jagen steeds meer ondernemers naar het buitenland op deze manier...

Uh, ik hoop dat je begrijpt dat dat complete onzin is? De vergelijkingen die je hier maakt, slaan helemaal nergens op. Het punt is dat het om een contract tussen jou en een afnemer gaat. Stel dat de wet zegt dat jij alleen mag verlengen na akkoord van de klant, de klant geeft geen akkoord, dan heb jij geen poot om op te staan als de klant die factuur niet voldoet.

Wat betreft die goksites; je zegt: "Nu weer Herschi Ballin die weer goksites gaat verbieden". Hoezo gaat verbieden? Goksites zijn in Nederland al jaren verboden, het enige verschil is dat er nu ook echt actie tegen ondernomen wordt. Eerder "klaag" je dat er een wet is voor de energielabels, maar dat er niets gedaan wordt als die wet niet wordt nageleefd. In het voorbeeld van de goksites gaat er nu wel actie ondernomen worden, is het weer niet goed..

reef
29/01/09, 14:23
Uh, ik hoop dat je begrijpt dat dat complete onzin is? De vergelijkingen die je hier maakt, slaan helemaal nergens op.

Hiermee wil ik alleen maar aangeven dat ik de berg aan regelgeving in NL belachelijk vind, alsmede veel van de regels zelf. En ja, inderdaad niet te vergelijken met dit nieuwe wetsvoorstel. Maar gewoon ter illustratie. En ja, soms doen ze er wel wat aan en soms niet, dus allemaal zo krom als een tierelier.

Maar ik ga er nu geen tijd meer in stoppen hier. Zelf vind ik toch wel een oplossing om toch gewoon automatisch per jaar te blijven verlengen, mocht dit voorstel er ooit al doorheen komen.

DennisWijnberg
29/01/09, 14:51
Voor de duidelijkheid. Dit geldt dus alleen voor consumenten. Niet voor zakelijke bestellingen.

Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar ik kan me er nog niet bijzonder druk over maken. Daarnaast zitten er nog veel vraagtekens aan en is het nog niet door de eerste of tweede kamer.

eMiz0r
29/01/09, 16:31
Wat betreft die goksites; je zegt: "Nu weer Herschi Ballin die weer goksites gaat verbieden". Hoezo gaat verbieden? Goksites zijn in Nederland al jaren verboden, het enige verschil is dat er nu ook echt actie tegen ondernomen wordt.

En de enige reden daarvan is omdat Holland Casino monopolie moet behouden. Er wordt vervolgens geschermd met "op deze manier kunnen we gokverslaving in de hand houden", maar aan de andere kant wordt er volop geadverteerd om te komen gokken bij HC.

Dat is toch ook net zo hypocriet? Vooral aangezien HC een vrij grote inkomstenbron van de staatskas is (270 miljoen winst per jaar).

rensariens
29/01/09, 16:59
Even ter verduidelijking, ik reageerde vooral op postings geplaatst in het begin van dit topic. Postings waarin nogal denigrerend over de intellectuele vermogens van de klant werd gesproken. Daarin las ik alleen angst voor het onbekende en de angst inkomsten kwijt te raken.

De angst dat dit een zooitje gaat worden las je, maar denk dat je dan eerst die plaat weg moet halen.

reef
29/01/09, 17:00
En de enige reden daarvan is omdat Holland Casino monopolie moet behouden. Er wordt vervolgens geschermd met "op deze manier kunnen we gokverslaving in de hand houden", maar aan de andere kant wordt er volop geadverteerd om te komen gokken bij HC.

Dat is toch ook net zo hypocriet? Vooral aangezien HC een vrij grote inkomstenbron van de staatskas is (270 miljoen winst per jaar).

Yupz. En dan zijn er nog wel meer mooie voorbeelden te noemen, zie: Zeitgeist en Zeitgeist Addendum. Ik heb ze gisteren pas gezien. Normaal ben ik nogal een rechtse rakker, maar bij dit ga je je toch afvragen... een echte eye opener. En dat spelletje is nu reeds aan de gang... o.a. 'Privatise Profits, Socialise Losses'.

galious
30/01/09, 12:07
Wellicht dat je de domeinnaam geen onderdeel meer moet laten uitmaken van de hostingovereenkomst, maar van een domeinregistratieovereenkomst...

Die 2 dingen zijn echt hetzelfde.

In jouw bedrijfsvoering zjin ze misschien hetzelfde, maar er zijn voldoende bedrijven waar ik ofwel alleen hosting kan afnemen, ofwel alleen domeinnaam kan registreren. Ze zijn dus prima te splitsen.




Dan kan ik ook een jaarlijkse dienst doen voor de hosting.

Met dat verschil dat de hosting iets is dat jezelf aanbied. En de domeinnaam verzorg je een intermediaire functie voor. van de SIDN site komt ook naar voren dat ik een abonnement mij SIDN afsluit voor mijn domeinnaam en niet bij de deelnemer, je bent dus intermediair:

SIDN (http://t[/URL]http://www.sidn.nl/ace.php/c,727,5704,,,,Aanvraag_abonnement.html):

Kies vervolgens een deelnemer. Als u bij SIDN een abonnementsaanvraag wilt indienen, kan dat alleen via een deelnemer. Om een deelnemer...
en

SIDN (http://t[url]http://www.sidn.nl/ace.php/c,727,5704,,,,Aanvraag_abonnement.html):

daarna een (registratie)overeenkomst af met SIDN waarmee u akkoord gaat met de 'Algemene voorwaarden voor .nl-domeinnaamhouders'.

SIDN impliceert op zijn minst op de site dat ik als eindgebruiker een abonnement bij hun afneem.


Martin

reef
31/01/09, 00:21
In jouw bedrijfsvoering zjin ze misschien hetzelfde, maar er zijn voldoende bedrijven waar ik ofwel alleen hosting kan afnemen, ofwel alleen domeinnaam kan registreren. Ze zijn dus prima te splitsen.


Dat begrijp ik. Ik bedoel dat de overeenkomsten op zich hetzelfde zijn.



Met dat verschil dat de hosting iets is dat jezelf aanbied. En de domeinnaam verzorg je een intermediaire functie voor. van de SIDN site komt ook naar voren dat ik een abonnement mij SIDN afsluit voor mijn domeinnaam en niet bij de deelnemer, je bent dus intermediair

Yep, okee. Toevallig ben ik dan weer reseller en bied ik de hosting ook eigenlijk niet zelf aan maar de bedrijven waar ik de reselleraccounts van afneem. Maar goed. :)

eMiz0r
02/02/09, 10:21
http://frontpage.fok.nl/nieuws/105614

Een van de reacties:


Hoop dat dit er snel door komt, kan ik mijn abonnement op de sportschool ook opzeggen... Ik ben 1 van die mensen die het vergeten is op tijd op te zeggen... Nu zit ik er dus nog een jaar aan vast a € 65,- per maand.

Deze mafkees betaalt dus al een paar maanden 65 euro voor iets wat hij NIET wil gebruiken (!!!) en VERGEET gewoon om op te zeggen of vertikt het.

Ik snap nog steeds niet waarom bedrijven dit gezeik op hun bord krijgen terwijl de mensen (klanten ja Henky!) zelf zo godvergeten laks zijn.

Bah, ik word echt boos van dit soort mensen. "Ik ben te lui en te vergeetachtig om mn eigen rommel op te ruimen, dus laat de overheid maar een wet er van maken!". En vervolgens iedereen die WEL netjes zijn zaken op orde heeft met extra werk opzadelen.

Ik WIL gewoon dat mijn telefoonabonnement automatisch verlengd wordt en mijn verzekering, en mijn topgear magazine abo enz. enz. en als IK te laat opzeg accepteer IK ook de consequenties. Dan ben ik extra geld kwijt, het is mn eigen dikke domme schuld!

DennisWijnberg
02/02/09, 10:25
Ik WIL gewoon dat mijn telefoonabonnement automatisch verlengd wordt en mijn verzekering, en mijn topgear magazine abo enz. enz. en als IK te laat opzeg accepteer IK ook de consequenties. Dan ben ik extra geld kwijt, het is mn eigen dikke domme schuld!

Dat gaat nu toch ook gewoon blijven gebeuren? Je gaat namelijk een overeenkomst aan die voor onbepaalde tijd, met een minimum van één jaar, aan rechtswege gebonden is. Na deze periode wordt de overeenkomst wel stilzwijgend verlengd maar kan je, indien je dat wenst, de overeenkomst ontbinden per volgende maand.

Serveo
02/02/09, 10:29
http://frontpage.fok.nl/nieuws/105614

Een van de reacties:



Deze mafkees betaalt dus al een paar maanden 65 euro voor iets wat hij NIET wil gebruiken (!!!) en VERGEET gewoon om op te zeggen of vertikt het.

Ik snap nog steeds niet waarom bedrijven dit gezeik op hun bord krijgen terwijl de mensen (klanten ja Henky!) zelf zo godvergeten laks zijn.

Bah, ik word echt boos van dit soort mensen. "Ik ben te lui en te vergeetachtig om mn eigen rommel op te ruimen, dus laat de overheid maar een wet er van maken!". En vervolgens iedereen die WEL netjes zijn zaken op orde heeft met extra werk opzadelen.

Ik WIL gewoon dat mijn telefoonabonnement automatisch verlengd wordt en mijn verzekering, en mijn topgear magazine abo enz. enz. en als IK te laat opzeg accepteer IK ook de consequenties. Dan ben ik extra geld kwijt, het is mn eigen dikke domme schuld!

Amen!

Ik ben het 100% met je eens, kunnen we hiertegen geen petitie maken?

eMiz0r
02/02/09, 10:36
Dat gaat nu toch ook gewoon blijven gebeuren? Je gaat namelijk een overeenkomst aan die voor onbepaalde tijd, met een minimum van één jaar, aan rechtswege gebonden is. Na deze periode wordt de overeenkomst wel stilzwijgend verlengd maar kan je, indien je dat wenst, de overeenkomst ontbinden per volgende maand.

Wat begrijp je niet precies aan het "niet stilzwijgend mogen verlengen" principe van dit wetsvoorstel? :p

ICTRecht
02/02/09, 12:20
In de wet staat nergens dat stilzwijgend verlengen verboden wordt. De maximumtermijn van een verlenging na het eerste contractsjaar wordt alleen beperkt tot 1 maand. Dat mag gerust nog stilzwijgend gebeuren hoor. Maar heel belangrijk is dat niet meer, want ik kan er elke maand vanaf.

BsHosting
02/02/09, 12:25
Qua domeinnamen is dat toch een ander verhaal lijkt me, evenals webhosting.

Of moeten alle hosters het maar uit eigen zak bijbetalen tegenwoordig dan.
Domeinen lopen per jaar, niet opgezegd uiterlijk een maand voor het einde is gewoon verlengen.

OF mag je klant het dan opzeggen en mag jij zelf dat jaar betalen voortaan.

Nogmaals met bv verzekeringen etc is het makkelijker, maar ze snappen schijnbaar in den Haag niet dat er nog meer bedrijfstakken zijn.

DennisWijnberg
02/02/09, 12:25
In de wet staat nergens dat stilzwijgend verlengen verboden wordt. De maximumtermijn van een verlenging na het eerste contractsjaar wordt alleen beperkt tot 1 maand. Dat mag gerust nog stilzwijgend gebeuren hoor. Maar heel belangrijk is dat niet meer, want ik kan er elke maand vanaf.

Dankje. :D

@eMiz0r: I rest my case :p

DennisWijnberg
02/02/09, 12:26
Qua domeinnamen is dat toch een ander verhaal lijkt me, evenals webhosting.

Of moeten alle hosters het maar uit eigen zak bijbetalen tegenwoordig dan.
Domeinen lopen per jaar, niet opgezegd uiterlijk een maand voor het einde is gewoon verlengen.

OF mag je klant het dan opzeggen en mag jij zelf dat jaar betalen voortaan.

Nogmaals met bv verzekeringen etc is het makkelijker, maar ze snappen schijnbaar in den Haag niet dat er nog meer bedrijfstakken zijn.

Er mag een opzegtoeslag (ondanks dat deze op de grijze lijst staat) worden geheven mits die niet onredelijk bezwarend is. Mocht je bepaalde kosten, aantoonbaar, hebben gemaakt dan is een opzegtoeslag redelijk.

BsHosting
02/02/09, 12:29
@ Dennis,

Dank je.
Maar denk persoonlijk dat een klant die toch opzegt ook geen extraatje meer gaat betalen ondanks dat jij in je recht staat.

Dus uiteindelijke conclusie de ondernemer is de sigaar.

DennisWijnberg
02/02/09, 12:32
@ Dennis,

Dank je.
Maar denk persoonlijk dat een klant die toch opzegt ook geen extraatje meer gaat betalen ondanks dat jij in je recht staat.

Dus uiteindelijke conclusie de ondernemer is de sigaar.

Sowieso hebben ze een overeenkomst. Die overeenkomst kan je, desnoods, afdwingen bij een rechter.

Daarnaast kan je natuurlijk wel de hosting per jaar vooruit factureren. Indien ze toch "tussentijds" willen opzeggen, dan crediteer je alleen dat bedrag dat ze terug krijgen. De opzegtoeslag (mits van toepassing) breng je in mindering op die creditfactuur.

Beter voorkomen dan genezen. Of, zoals juristen zeggen, beter vóórkomen dan genezen. :p

BsHosting
02/02/09, 12:36
Dat zou idd ook kunnen maar het wordt er inderdaad niet beter op.

Voor sommige zaken dus wel bv verzekeringen etc maar ik denk dat uiteindelijk alle prijzen vet gaan stijgen door dit.

Bv verzekering die weet nu wat ie aan je verdient per jaar dat is na jaar 2 nu onzeker dus gaat de premie omhoog en ik denk dat ze daar in den Haag niet aan gedacht hebben.

Het is niet zo moeilijk om je eigen verantwoordelijkheid eens te nemen maar bij een groot gedeelte schijnbaar dus wel

t.bloo
02/02/09, 12:41
Ik denk dat de truuk is, dat je een domeinnaam niet als een maandabonnement moet behandelen. Maar als een eenmalige uitgave. Je betaalt op een gegeven moment dat tientje en dan blijft ie een jaar lang actief. Dat is toch iets anders dan dat je er iedere maand een rekening voor krijgt. Beetje het zelfde als dat je een Mercedes koopt, die betaal je ook in 1 keer en dan mag je er in blijven rijden.

Na het eerste jaar heb je dan de mogelijkheid om iedere maand het domein op te zeggen, geen punt. Zeg je het domein in maand 10 of 11 op, dan krijg je geen nieuwe rekening. Zeg je het in maand 12 op dan krijg je een keer een rekening, waarmee het domein weer een jaar actief is. Net hetzelfde als een tijdschriftabonnement, alleen krijg je geen pak papier maar 52 weken een actief domein.

t.bloo
02/02/09, 12:44
maar ik denk dat uiteindelijk alle prijzen vet gaan stijgen door dit.

Daar ben ik ook een beetje bang voor. Hoe je het ook bekijkt en of het nu eerlijk is of niet, je raakt er toch inkomsten door kwijt.

®on
02/02/09, 12:48
Ik denk dat de truuk is, dat je een domeinnaam niet als een maandabonnement moet behandelen. Maar als een eenmalige uitgave.
Volgens mij geef je het beestje alleen een andere naam, maar komt het verder op hetzelfde neer. Of je daarmee weg komt bij een rechter, is dan de vraag.

Ik denk dat het gaat betekenen dat er allerlei kosten (administratieve , opzeg-, verleng- en verzinnogwatkosten) bij gaan komen.

Uw wenst uw domeinnaam te verlengen? Prima, dat is €10 verlengkosten, eenmalig en 12 euro voor de registratie. Na een maandje opzeggen? Prima, u ontvangt 11 euro retour :)

DennisWijnberg
02/02/09, 13:03
Volgens mij geef je het beestje alleen een andere naam, maar komt het verder op hetzelfde neer. Of je daarmee weg komt bij een rechter, is dan de vraag.

Ik denk dat het gaat betekenen dat er allerlei kosten (administratieve , opzeg-, verleng- en verzinnogwatkosten) bij gaan komen.

Uw wenst uw domeinnaam te verlengen? Prima, dat is €10 verlengkosten, eenmalig en 12 euro voor de registratie. Na een maandje opzeggen? Prima, u ontvangt 11 euro retour :)

Zolang jij kan aantonen dat je deze kosten ook echt moet maken, dan mag dat. Kan je dat niet, dan kan een consument weigeren te betalen en het uiteindelijk voor laten komen.

Henky!
02/02/09, 13:20
Daar ben ik ook een beetje bang voor. Hoe je het ook bekijkt en of het nu eerlijk is of niet, je raakt er toch inkomsten door kwijt.

Precies, en is dat niet de bron van alle angst hier?

Er is al berekend dat bijvoorbeeld tijdschriften zullen verdwijnen als mensen gewoon hun abonnement kunnen opzeggen. Sportscholen is inderdaad ook een goed voorbeeld. En zeg niet dat de hosting branche niet profiteert van het stilzwijgend verlengen. Ik heb zelf meegemaakt dat wij van een hoster af wilden wegens niet goed presteren. Dan wordt wel doodleuk vermeld dat je een jaar vast zit aan een contract waar je geen gebruik van maakt.

Als je als hoster goed presteert zie ik geen reden dit stukje service aan de klant te onthouden.

maxnet
02/02/09, 13:24
Nogmaals met bv verzekeringen etc is het makkelijker, maar ze snappen schijnbaar in den Haag niet dat er nog meer bedrijfstakken zijn.

Nu voor een vast bedrag bedrag per jaar: uw domein verzekerd tegen vrijgave!


Wat me overigens aan het voorstel opviel is dat het automatisch verlengen met meer dan drie maanden op de zwarte lijst terecht komt.

Maar de eis dat het mogelijk moet zijn om meerjarige contracten, na het eerste jaar per maand op te zeggen, op de grijze.


Zie hier wel een markt voor meerjarige registraties in.
De klant overtuigen dat als hij niet het risico wil lopen volgend jaar zijn domein al kwijt te zijn, als hij vergeet te verlengen, hij maar beter deze meteen voor 5 jaar kan registreren.
Denk dat dit wel verdedigbaar is, als de klant bewust voor een langere termijn kiest.

DennisWijnberg
02/02/09, 13:32
@Henky!; Als zakelijke klant verandert er niets. Deze regels gelden alleen voor consumenten!

reef
02/02/09, 14:00
Er is al berekend dat bijvoorbeeld tijdschriften zullen verdwijnen als mensen gewoon hun abonnement kunnen opzeggen.

Directe conclusie: Alles zal veel duurder worden, omdat nu dus te weinig in rekening wordt gebracht.

BsHosting
02/02/09, 15:31
En wederom ga je JOUW probleem in de schoenen duwen van een ANDER.

Als je daar zit en het bevalt je niet zorg je gewoonweg dat je het opzegt, dan kan jij ook geen nieuwe factuur meer krijgen immers je hebt netjes opgezegd.

Maar nee sommige consumenten zijn gewoonweg te LAM om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen in dit soort zaken.
Afschuiven dat is wat consumenten graag doen, als jij vandaag een pistool koopt en schiet iemand dood wie is er dan verantwoordelijk jij of de verkoper.

JIJ ZELF want jij koopt bewust een wapen en gaat er mee schieten op een ander.

Zou mooi zijn de dader is altijd onschuldig en het slachtoffer is wel schuldig.

Ik heb zelf meegemaakt dat wij van een hoster af wilden wegens niet goed presteren. Dan wordt wel doodleuk vermeld dat je een jaar vast zit aan een contract waar je geen gebruik van maakt.

eMiz0r
02/02/09, 15:42
@BsHosting, in jouw voorbeeld klaag je gewoon de wapenfabrikant aan omdat die het mogelijk maakt dat je iemand kan neerschieten ;)

Of je klaagt een autofabrikant aan omdat je je bezeerd hebt aan een airbag die je van het leven redde, maar een brandwondje op je gezicht veroorzaakte. Dat je nog leeft is niet van belang, dat je er misschien geld uit kan lepelen wel. En zó werken (enkele) consumenten Henky!

BsHosting
02/02/09, 15:49
En jij denkt dat je dat gaat winnen.
Wat is de volgende stap, er klapt iemand achter op je auto ga je de autofabrikant aanklagen voor jouw schade, of stel je de veroorzaker aansprakelijk.

Ik denk toch het 2e.

Ik blijf erbij in den Haag verzinnen ze de gekste dingen maar weten schijnbaar niet eens wat.

Ik denk dat het pas duidelijk gaat worden als er 1 rechtszaak komt van een klant die zijn domeinnaam kwijt is.
Want dan zijn de rechters het er ineens overeens ja meneer dan had u uw klant maar verder achter zijn kont aan moeten zitten ik veroordeel u tot alle schade.

Kijk dat er bv voor verzekeringen etc dit soort regels gelden ok, met dien verstande dat de klant zelf toch verantwoordelijk is voor zijn opzegging.

Dit is typisch NLafschuiven afschuiven en nog eens afschuiven.

@BsHosting, in jouw voorbeeld klaag je gewoon de wapenfabrikant aan omdat die het mogelijk maakt dat je iemand kan neerschieten ;)

Apoc
02/02/09, 18:33
Als je als hoster goed presteert zie ik geen reden dit stukje service aan de klant te onthouden.

Hier wil ik toch wel even op inspringen. Dat het een stukje service is, ben ik het mee eens. Maar moeten we er daarom maar een wet van maken? Dat vind ik belachelijk.

Dat je bij bijvoorbeeld een sportschool telkens een heel jaar verlengd wordt, vind ik persoonlijk ook belachelijk. Maar dat is dan ook de reden dat ik simpelweg nooit met zo'n overeenkomst akkoord zou gaan. Dat is het punt voornamelijk; je gaat er zelf mee akkoord, het staat op een papiertje wat je zelf ondertekent. Dat de gemiddelde consument de voorwaarden van een bedrijf niet leest - dat is toch niet het probleem van het bedrijf. Hoe veel moeite is het nu om het kopje "verlenging" op te zoeken in de voorwaarden (die je tenslotte toch al voor je neus hebt voordat je het ondertekent).

Ik vind dat een bedrijf zelf moet kunnen bepalen met wat voor termijnen ze werken. Dat je het verplicht stelt dat een klant vooraf goed hierover geïnformeerd wordt, zou ik me best in kunnen vinden. Dat als je je voor een Jamba (SMS) abonnement aanmeldt, en er verplicht gesteld wordt dat je je dan ook weer per SMS moet kunnen afmelden (ipv een aangetekende brief in drievoud), dat vind ik ook geheel terecht. Dat een klant geinformeerd dient te worden voordat een verlenging doorgevoerd wordt, kan ik me ook nog in vinden (sterker nog, dat lijkt me een goed plan). Maar dat je voor bedrijven gaat beslissen wat voor verlengingstermijnen ze moeten hanteren (voor consumenten), gaat mij veel te ver.

De overheid maakt het met dit soort wetten steeds lastiger voor bedrijven om met particulieren zaken te doen. Het uiteindelijke resultaat is dat dat de consument hier zelf alleen maar de dupe van wordt.

Henky!
03/02/09, 00:03
@BsHosting, in jouw voorbeeld klaag je gewoon de wapenfabrikant aan omdat die het mogelijk maakt dat je iemand kan neerschieten ;)

Nee hoor. Ook in landen waar wapens legaal zijn mag je volgens de wet niet zomaar iemand neerschieten. Maar dit terzijde.

Sportscholen, ook al terzijde, die leven voor een groot deel van mensen die zich in januari aanmelden om vol goede voornemens te gaan sporten. velen houden dit echter na een paar weken voor gezien. En dit gegeven is maar al te goed bekend bij de sportschoolhouder.

Ook in de hosting branche komt dit voor, zo weet ik uit eigen ervaring. Nu was ik wel een zakelijke afnemer maar de irritatie is net zo groot.

Gelukkig lees ik in dit topic dat er ook hosters zijn die wel dit stukje service bieden en die zich niet wentelen in zelfbeklag of er gemakshalve van uit gaan dat de klant de Algemene Voorwaarden uit zijn hoofd kent. Nogmaals, het is niet meer dan een stukje service en klantvriendelijkheid.

Van mijn buitenlandse leveranciers krijg ik altijd bericht wanneer er verlengd wordt en of ik dat dan ook wil. Ik vind dat tenminste sympathiek.

BsHosting
03/02/09, 00:14
@ Henky,

Ik snap jouw verhaal ook wel maar nu reageer je niet omdat jij 1 op vakantie bent of je ligt in het ziekenhuis etc etc.

Dan heeft de partij 2 keuzes of verlengen of niet verlengen.

Je zou dan zeggen geen reactie is niet verlengen.
Of verleng je het op eigen kosten met het gevolgd dat je klant niet betaald meer.

Optie 1 is gevaarlijk en gaat geheid tot rechtszaken leiden.
Optie 2 zie ik ook niet snel gebeuren.

Dat heeft niks met klantvriendelijkheid te maken

eMiz0r
03/02/09, 09:15
Henky! Wij verschillen van mening en daar komen we niet uit.

Ik vind het juist erg klantonvriendelijk om de klant elke keer op te schepen (bellen/mailen/faxen/brief sturen/langskomen als je ze niet kan bereiken) met de vraag of ze alsjeblieft willen verlengen zodat ze hun spullen niet kwijtraken. Ik vind het juist klantvriendelijk om AL mijn abonnementen (en als ik er zo over nadenk zijn dat er aardig wat) automatisch te laten verlengen zonder administratieve rompslomp.

In jouw voorbeeld over de sportschool, dat weet je dondersgoed op het moment dat je je aanmeld bij zo'n sportschool. In zo'n geval zoek je een sportschool die niet met een jaarcontract werkt en meld je je daar aan. Die laatste sportscholen worden vanzelf succesvol als de klanten dit echt erg vervelend vinden. Dat heet marktwerking en dat moet/mag niet bij wet verplicht of verboden worden. In Rusland prima, hier niet.

Daarna heb je het over zakelijke hosting. Zijn er geen zakelijke hosters die niet met jaar, maar met maandcontracten werken? Zo niet, gat in de markt! Spring er meteen in want blijkbaar is er GIGANTISCH veel vraag naar als ik het allemaal zo hoor.

Schiet me trouwens te binnen waarom email ineens zo legaal en veilig zou zijn? Ik kan zelfs mijn opa nog uitleggen hoe hij een email kan sturen waarbij de afzender gefaked wordt. Hoe je het draait of keert, die verlengingen zullen per brief moeten om fraude tot een minimum te beperken.

En das meteen de reden waarom opzeggingen per brief verplicht worden. De klant (die domme klant ja) wil domweg niet begrijpen dat frauderen met alleen email zo verdomd gemakkelijk is. Je kunt onmogelijk verifiëren dat de persoon die de email stuurt ook daadwerkelijk de persoon is die het contract heeft afgesloten.

BsHosting
03/02/09, 09:27
En uiteindelijk betaald de consument dus meer als je dit soort zaken moet gaan doen.

Ik denk dat er wel vraag is naar maandcontracten, maar de prijs zal hoger liggen en daar heb je weer een punt de consument kijkt liever naar de prijs.

Feit blijft bv een domein is per jaar, en nogmaals als de eerste rechtszaak komt dan gaan we pas nadenken als een klant zijn domeinnaam kwijt is.

En hoe een rechter oordeelt ook al staat de hoster 100% in zijn recht heb je bij Zenid al kunnen lezen.
En dat soort dingen ga je geheid krijgen.

cyrano
11/03/09, 17:01
Wat een belachelijke reactie. Wat nou, heel smerig? Dan had je maar op tijd moeten opzeggen.

En de hosting automatisch stopzetten maar het domein wel automatisch laten verlengen??? Je spreekt nu jezelf aardig tegen! En in de praktijk gaat dit natuurlijk nooit werken.

Een paar lakse mensen verpesten het dus weer voor de goeden. Ik weet zeker dat 99% van mijn klanten juist voor automatische verlenging is. Ik zie anders al binnenkomen met "je hebt mijn domein zomaar opgeheven en nu kan ik het terugkopen voor 10000 euro!". Of "hee, al mijn e-mail is weg en mijn website en database zijn weg, jullie hebben zomaar mijn account beeindigd!"

Zelf stuur ik overigens al 2 maanden van tevoren de jaarlijkse rekening, net na de opzegtermijn. In principe zitten ze er dan aan vast, maar als ze het lief vragen wil ik heus wel een uitzondering maken. Mits ze direct reageren natuurlijk, en niet na 2 maanden na de aanvang van de nieuwe periode nota bene (laatst nog meegemaakt).

Het is niet voor niks dat sportscholen als voorbeeld genoemd worden. Het is hier niet de lakse consument die vermoedelijk de oorzaak is, maar het malafide bedrijf.

Recent is hier nog een sportschool keten erin geslaagd jobstudenten te verlonen met "gratis" lidmaatschap (wat wettelijk niet koosjer is). Als de jobstudent zijn of haar maand werk voor wat voor reden dan ook, niet uitdeed, werd wel een volledig jaar lidgeld aangerekend (wat veeeeeeeeeel meer kost dan zo'n jobstudent verdient). Bijna altijd werd de jobstudent enkele dagen voor het eind van de maand ontslagen. Dat soort praktijken zijn in die sector schering en inslag.

Ook bij tijdschriften zijn zo een aantal praktijken terug te vinden die wat mij betreft echt niet door de beugel kunnen.

In de hosting business is dat soort toestanden vziw helemaal afwezig, maar die delen nu in de brokken. Maar zoals ik het begrijp, zal dat een verschuiving veroorzaken naar langere contracten, die gewoon van maand tot maand opzegbaar zijn. Niet onredelijk, toch?

Dezo
11/03/09, 20:08
Ik vind het in principe een goed voorstel. Teveel bedrijven teren op de kleine lettertjes en rekenen erop dat de klant vergeet op te zeggen zodat ze nog een jaartje langer verbonden zijn. Als je je zaakjes netjes op orde hebt zal je er niet onder lijden.

YolkNet
12/03/09, 18:24
Als consument wordt je daar toch knettergek van? Krijg je tig brieven per jaar of je wilt verlengen of niet. Van je telefoon, de tv, internet, tijdschriften, sportclub, verzekeringen. En als je ook nog kinderen hebt krijg je dat er ook nog bij.

Een positieve kant is dat je als hoster wel zeker weet dat de klantgegevens nog kloppen. Hoe vaak vergeten mensen bij een verhuizing dit door te geven.

DutchTSE
01/07/09, 12:26
Inmiddels is het 1 juli en is de wet actief geworden.

Wat is nu de conclusie voor ons als webhoster? Hoe gaan we om met domein(verlengingen)? Webhostingpakketjes?

Mikey
01/07/09, 13:02
Pas gewoon je omschrijving aan, betaal 1 maand, krijg er 11 gratis. De eerste maand is gewoon het volle bedrag... Aangezien stilzwijgend verlengen met 1 maand wel mag zie ik daarin niet zo`n probleem. Wil een klant opzeggen geen enkel punt, hij heeft door de 11 maanden gratis alleen geen recht op restitutie :lovewht:

marsipulami
01/07/09, 13:34
Pas gewoon je omschrijving aan, betaal 1 maand, krijg er 11 gratis. De eerste maand is gewoon het volle bedrag... Aangezien stilzwijgend verlengen met 1 maand wel mag zie ik daarin niet zo`n probleem. Wil een klant opzeggen geen enkel punt, hij heeft door de 11 maanden gratis alleen geen recht op restitutie :lovewht:

ik vind het wel een creatief idee :lovewht:
maar is het ook een reëel voorbeeld?

ik kan me voorstellen dat klanten dat alleen maar verwarrend vinden

Mikey
01/07/09, 13:55
Het voorbeeld is reëel genoeg als je werkt met jaarlijkse overeenkomsten waarbij het complete bedrag in een keer voldaan dient te worden. Een domeinnaam, webhosting pakket etc etc zijn hier mooie voorbeelden voor. Echter wanneer je met grotere bedragen aan de gang gaat waarbij je eigenlijk per maand betaald lijkt me dit geen goede oplossing meer.

En daarbij, vertel eens aan een hollander dat hij 11 maanden gratis krijgt ;)

The One Hosting
01/07/09, 14:12
Per 1 juli 2009 wijzigt de Telecommunicatiewet op een aantal punten. De belangrijkste wijziging betreft artikel 7.2a, een nieuwe regeling omtrent stilzwijgende verlenging opzeggen van diverse contracten. Nu vallen internetproviders en aanverwante dienstverleners ook onder de Telecomwet. Wie toegang tot internet biedt (access providers), moet zijn contracten hierop aanpassen. Hostingcontracten en domeinnaamdiensten vallen echter niet 0nder het bereik van dit artikel.

DennisWijnberg
01/07/09, 14:22
Allemaal niet nodig lieve mensen... Wij zijn een uitzondering op deze wetgeving...

Bron: Arnoud/Steven @ http://weblog.ictrecht.nl/internet-service-providers/verkorte-opzegtermijn-telecomcontracten-ook-voor-providers/

The One Hosting
01/07/09, 15:13
Sorry was de bron vergeten te melden

DutchTSE
01/07/09, 15:28
Dat moest ik weten! :)

marsipulami
01/07/09, 18:11
Dat scheelt een hoop administratie :D

JMB
02/07/09, 17:34
Als ik dat goed lees lijkt het voor colo wel op te gaan? Dat is immers een dienst gericht op doorgifte...