PDA

Bekijk Volledige Versie : Online Backup voor een eenmanszaak



Jelmer850i
17/01/09, 15:45
Dit gaat eigenlijk om een backup voor mijn eigen bedrijf.
Ik wil graag een soort online backup realiseren zodat ik dit kan instellen dat de geselecteerde mappen iedere avond worden gebackupt naar mijn eigen webserver.

De webserver is aanwezig, hier staat lokaal ook een server waar vanaf gebackupt moet worden.

Mijn vraag is echter, is hier goede goedkope of het liefst gratis software voor aanwezig of dien ik hiervoor een duur pakket aan te schaffen?

En uiteraard wat zijn jullie ervaringen daarmee.

Ik ben benieuwd.

Rob77
17/01/09, 16:23
Dit gaat eigenlijk om een backup voor mijn eigen bedrijf.
Ik wil graag een soort online backup realiseren zodat ik dit kan instellen dat de geselecteerde mappen iedere avond worden gebackupt naar mijn eigen webserver.

De webserver is aanwezig, hier staat lokaal ook een server waar vanaf gebackupt moet worden.

Mijn vraag is echter, is hier goede goedkope of het liefst gratis software voor aanwezig of dien ik hiervoor een duur pakket aan te schaffen?

En uiteraard wat zijn jullie ervaringen daarmee.

Ik ben benieuwd.


Als je al twee servers hebt, kijk eens naar rsync :)

Dit is beschikbaar voor zowel Linux als Windows, ik maak er backups mee van oa mijn laptop naar mijn Linux server.

Gratisch ;)

RobinJB
17/01/09, 16:26
Gaat om zijn desktop denk ik te lezen, maar weet het niet zeker.

Jelmer850i
17/01/09, 19:51
Nee gaat om mijn server.
Ik heb hier op mijn kantoor een server staan, en online een webserver.
Nu wil ik eigenlijke een backup plaatsen op mijn webserver mocht er ooit wat gebeuren.

Hier wil ik ook indien mogelijk gemakkelijk weer een bestand uit kunnen terug halen als ik zelf wat verkloot heb. Het mooiste zou zijn als ik de datum kan selecteren. dus dat de backup van iedere dag bewaard blijft en dan gewist wordt.. en als het mogelijk is dat dan maandbackups langer bewaard blijven.

Dit is ongeveer wat ik wil.
ik weet niet als dat ook kan met rsync en als dit dit wel ondersteunt via het web?

Enliven.nl
17/01/09, 20:27
rsnapshots :) daarmee kan je perfecte backups draaien via rsync.

ook gratis ;)

Jelmer850i
17/01/09, 20:35
t zijn overigens wel windows machines

Fanaticg
17/01/09, 20:37
Als het om windows gaat kun je gebruik maken van Synback deze heeft ook een gratis versie. Erg makkelijk instelbaar.

Jelmer850i
17/01/09, 22:08
Ik ben nu bezig met SynBack dit lijkt opzich een leuke applicatie, echter probeer ik een backup te maken via ftp wat wel gigantisch traag gaat..
De bedoeling is om er zo'n 30GB mee te backupen iedere dag dus ik weet niet als dit wel de correcte applicatie is. Het moet eigenlijk een soort incremental backup worden.

t.bloo
17/01/09, 23:22
Toch rsync of een van de vele Windows implementaties gebruiken. Eventueel eerst een keer een seed doen met een externe harde schijf.

Als de doelmachine een Linux machine is, dan kun je heel makkelijk met het commando cp (even googlen voor de details) volledige snaphots maken die geen ruimte innemen als er niets veranderd.

elwin
25/01/09, 13:26
WinSCP heeft een scripttaal waarmee je backups gescheduled kunt ophalen of zenden via SCP/SFTP/etc., wat de server maar support.

Dus als je aan server kant een script scheduled die een zip met de backup klaar zet, kun je aan client kant deze automatisch laten ophalen (of juist vanaf server kant pushen naar de backup machine).

Succes,

Elwin

JanSmit
25/01/09, 15:03
waarom gebruik je niet gewoon de windows backup tool. scheduled task ernaast die de file naar een ftp schrijft en klaar.

gr

jan

marsipulami
25/01/09, 18:11
Ik ben nu bezig met SynBack dit lijkt opzich een leuke applicatie, echter probeer ik een backup te maken via ftp wat wel gigantisch traag gaat..
De bedoeling is om er zo'n 30GB mee te backupen iedere dag dus ik weet niet als dit wel de correcte applicatie is. Het moet eigenlijk een soort incremental backup worden.

Als het gaat om een eenmanszaak dan denk ik niet dat je zon goede verbinding hebt dat 30Gig uploaden snel kan gaan.

Max mss een keer 150Kb???
denk niet dat het zozeer aan de software ligt die snelheid

t.bloo
25/01/09, 20:14
Met 1 Mbit/s uplink haal je ongeveer 10GB per dag.