PDA

Bekijk Volledige Versie : Foute info op flyer, wiens verantwoording



YolkNet
16/01/09, 10:28
Voor een klant heb ik een flyer ontworpen en laten drukken. Een paar maanden later wilde hij dezelfde flyer nog een keer laten drukken, maar nu met de adresgegevens van een ander filiaal. Ik heb dit aangepast en ter controle en goedkeuring naar de opdrachtgever gestuurd. Deze heeft z'n goedkeuring gegeven, waarna ik het ontwerp naar de drukker heb gestuurd.
Enkele dagen nadat de klant de flyers had opgehaald komt hij erachter dat er in de tekst nog verwijzingen naar het andere filiaal staan. Nu weigert hij de factuur te betalen.

Enerzijds mijn stomme fout dat ik eroverheen heb gelezen en niet alle adresinformatie heb gewijzigd. Maar ik heb het ontwerp aan de klant ter goedkeuring voorgelegd.
Moet de klant de factuur betalen of is dit mijn fout?

ronaldlokers
16/01/09, 10:41
De klant zou gewoon moeten betalen, hij heeft het immers goedgekeurd. Staat hier iets over in je algemene voorwaarden?

Je zou hem tegemoet kunnen komen door hem aan te bieden om het drukwerk tegen inkoopprijs opnieuw te drukken.

BsHosting
16/01/09, 10:43
Als jij de opdracht hebt gekregen om alle adresgegevens te vervangen dan ben jij deels aansprakelijk.

Jij hebt je werk immers niet goed gedaan, alleen in dit verhaal heeft je klant dus ook niet goed opgelet en treft jullie beide schuld.

Ik zou in dit geval om je klant te behouden voorstellen om het 50/50 te doen.

Het is immers niet alleen jouw schuld.

wonko
16/01/09, 10:54
moeilijk - ik zou proberen samen te zitten met de klant en de kosten te delen. Beide zijn in de fout gegaan.

rensariens
16/01/09, 11:01
Als het expliciet om een adreswijziging gaat en hij niet heeft gezegd dat er in de tekst nog wat veranderd moet worden lijkt het mij dat de TS helemaal geen blaam treft. Als hij het wel had kunnen weten zou ik inderdaad de kosten delen.

YolkNet
16/01/09, 11:22
Ik had het inderdaad kunnen weten, maar we hebben het allebei over het hoofd gezien. Maar daarvoor is die laatste controle aan de opdrachtgever toch min of meer?

jeffrey
16/01/09, 11:31
Het lijkt me, doordat je het hebt voorgelegd aan de opdrachtgever en hij een akkoord heeft gegeven voor het ontwerp dat jij ter controle aan hem hebt gestuurd je gewoon in je recht staat.

Je zou inderdaad kunnen aanbieden om de correcte flyers (of een nieuwe order) tegen inkoop te leveren. Dit zal je relatie met de klant ten goede komen.

dreamhost_nl
16/01/09, 11:49
Ik zou indd. hetzelfde voorstellen. Zo hou je je klant vast voor vervolgorders en geef je je klant ook deels zijn zin.

groenleer
16/01/09, 11:54
Puur juridisch gezien, zou ik zeggen dat je als opdrachtnemer in je recht staat.

Immers je stuurt opdrachtgever een versie ter beoordeling, deze wordt accoord bevonden. Hiermee neemt opdrachtgever eventuele fouten voor zijn rekening.

Je kan heel hard in je recht blijven staan, daarmee verlies je deze klant voor vervolgopdrachten. Of je probeert met deze klant er uit te komen door nieuwe te (laten) drukken tegen kostprijs.

Maar dat is mijn gedachten.

Triloxigen
16/01/09, 15:36
De klant heeft het goedgekeurd, jij staat in je recht naar mijn mening.

Maar wil je de klant houden, maak je een deal

Enliven.nl
25/01/09, 20:28
Zijn jullie er al uitgekomen?

VinceSTM
26/01/09, 03:01
De klant heeft het goedgekeurd, jij staat in je recht naar mijn mening.

Maar wil je de klant houden, maak je een deal

Dat denk ik ook, maar geef de klant wel te kennen dat de controle niet voor niets is ;)

YolkNet
30/01/09, 09:40
We zijn er nog niet uit, ik heb deze week nog niks van de klant vernomen. Het betreft een horecabedrijf, dus die gaat nu z'n drukke dagen tegemoet. Maandag neem ik contact met hem op
en zal dan hier ook de reactie posten als we een stap verder zijn gekomen.

DennisWijnberg
30/01/09, 11:11
Ik denk dat het helemaal niet van belang is wiens schuld dit is. Je kan bij wijze van spreke nu de kosten aan hem voorschotelen en hij zal die misschien ook nog wel betalen. Maar blijft hij dan nog bestellingen plaatsen?

Ga naar hem toe, ga met hem lunchen, doe wat. Maar doe het in ieder geval _niet_ over de e-mail danwel telefoon.

Dit los je niet met regels of schuld op, maar men een gesprek!

P.S. Hij geeft een akkoord voor een bepaald ontwerp en daarmee de uiteindelijke opdracht om te gaan drukken. Hij is dus verantwoordelijk voor het eindresultaat indien dat gelijk is aan hetgeen jij hem hebt voorgeschoteld. Maar dit maakt dus niets uit!

Triloxigen
30/01/09, 18:27
We zijn er nog niet uit, ik heb deze week nog niks van de klant vernomen. Het betreft een horecabedrijf, dus die gaat nu z'n drukke dagen tegemoet. Maandag neem ik contact met hem op
en zal dan hier ook de reactie posten als we een stap verder zijn gekomen.

Horeca, de kans dat je het op een mooie deal kan gooien is klein. Ik zou je verlies nemen want dit gaat je nog veel meer tijd kosten.

Internet design
01/02/09, 14:46
Als opdrachtgever al toegeeft dat hij zelf ook niet secuur genoeg is geweest met het checken van jouw "druk preview" dan moeten jullie daar m.i. makkelijk samen uit zien te komen.

Ik zou voorstellen om het 50/50 te doen en je verlies nemen. Het is een mooi gebaar van service naar je klant toe en daarnaast toont het aan dat je de goede relatie met je klant graag wil behouden. (Ervan uitgaande dat hij - mede dankzij deze klantvriendelijke actie van jou - je klant blijft tenminste...)

reef
01/02/09, 15:49
Ik had het inderdaad kunnen weten, maar we hebben het allebei over het hoofd gezien. Maar daarvoor is die laatste controle aan de opdrachtgever toch min of meer?

Ja, dat zou ik ook zeggen. Hij zit beter in de materie dus hij had op zijn minst moeten zeggen dat het op meerdere plaatsen aangepast had moeten worden. En dan nog, je hebt het nota bene na aanpassingen nog voor controle overlegd.

Heb je een handtekening van zijn akkoord op die controle om te laten drukken?

dreamhost_nl
02/02/09, 14:40
Heb je een handtekening van zijn akkoord op die controle om te laten drukken?

Dat is toch niet eens nodig; hij heeft zijn goedkeuring gegeven, zij het mondeling of schriftelijk. Juridisch is het indd. prettig om een handtekening te hebben, maar zover lijkt het hier niet te hoeven lopen.

reef
02/02/09, 14:44
Dat is toch niet eens nodig; hij heeft zijn goedkeuring gegeven, zij het mondeling of schriftelijk. Juridisch is het indd. prettig om een handtekening te hebben, maar zover lijkt het hier niet te hoeven lopen.

Mondeling gaat natuurlijk niet standhouden. Dan zegt de ene dat er is goedgekeurd en de andere dat er niet is goedgekeurd. Een bevestigend e-mailtje voor akkoord op de controle is natuurlijk wel okee.

energykind
02/02/09, 18:16
ik ken dit probleem. wat ik heb gedaan is hem korting gegeven bij het volgende ontwerp.
daar ik heb ik alles laten opschrijven wat er op de flyer moest. dit heb ik exadct overgenomen.

als er dan nog klachten zouden komen, kon ik zeggen kijk: dit heb jij opgeschreven :D

YolkNet
02/02/09, 19:30
De bevestiging heb ik in een mail staan. Expres via de mail, zodat ik het zwart op wit zou hebben als er later problemen zouden zijn.

reef
02/02/09, 19:46
De bevestiging heb ik in een mail staan. Expres via de mail, zodat ik het zwart op wit zou hebben als er later problemen zouden zijn.

Dat is mooi.

Een aanbod opnieuw drukken of tegen inkoopsprijs zal dan al een mooi aanbod van je zijn (of 50/50, ik weet niet hoe groot je marge is :)).

Heeft hij nog gereageerd? Of helemaal niets van zich laten horen? Dat illustreert dan wel weer zijn slordigheid/laksheid/onwelwillendheid. Dan zou ik in elk geval gewoon de rekening sturen voor het gedane werk.