PDA

Bekijk Volledige Versie : Even voorstellen en vraag hosting



MaybeHost
14/01/09, 18:16
Ik ben een 30 jarige grafisch en webdesigner uit Gouda. Momenteel beheer ik voor mezelf een aantal websites en voor een bedrijf 3 webwinkels. Het bedrijf waarvoor ik de webwinkels host is ontevreden over de hosting. Het was een hostingcontract wat zij al hadden lopen voordat ik daar kwam.

De eigenaar van het bedrijf is echter niet bang om wat nieuws aan te pakken en vroeg of ik met hem de webhosting in wilde. Ik moet daar echter even over nadenken want ik ben degene met technische kennis dus die verantwoording komt op mijn schouders.

Daar komt bij dat mijn technische kennis beperkt is tot het locaal draaien van Apache, Mysql etc en het gebruik van Cpanels ed. Het toewijzen van domeinen enz. heb ik nog nooit gedaan.

Mijn vraag is dan ook, is het te doen voor iemand zoals mij om hierin te duiken? En zo ja, hoe kan ik dat het beste doen? Ik heb begrepen dat reseller paketten goed zijn om mee te beginnen, maar is dat ook zo? Of raden jullie een andere methode aan?

Alvast vriendelijk bedankt voor de hulp!

Maybehost

PeterT
14/01/09, 18:48
Het bedrijf waarvoor ik de webwinkels host is ontevreden over de hosting.
Waarom?


Daar komt bij dat mijn technische kennis beperkt is tot het locaal draaien van Apache, Mysql etc en het gebruik van Cpanels ed. Het toewijzen van domeinen enz. heb ik nog nooit gedaan.

Duik dan niet te diep...


Mijn vraag is dan ook, is het te doen voor iemand zoals mij om hierin te duiken? En zo ja, hoe kan ik dat het beste doen? Ik heb begrepen dat reseller paketten goed zijn om mee te beginnen, maar is dat ook zo? Of raden jullie een andere methode aan?

Oefen/lees veel thuis op je localhost en begin inderdaad met een net resellerpakket. Er zijn genoeg respectabele hosts hier op dit forum die je hiermee kunnen helpen. Kijk vantevoren goed wat je eisen zijn wat betreft:

- ruimte
- traffic
- uptime
- support vanuit host

reef
14/01/09, 20:23
Bij je domeinnaam reseller krijg je ook een control panel erbij. Daar hoef je alleen de 2 of 3 nameservers bij elk domein in te vullen die jij bij je resellerpakket toegewezen gekregen hebt. En dan is een domein toegewezen, that's all.

Voor de aanvraag en vooral bij de verhuizing en opheffing van domeinen moet je goed opletten. Zitten wat juridische dingen aan vast, je mag bijv. een domein niet zomaar opheffen als je onenigheid hebt met de betreffende klant. Zie daarvoor ook op WHT.

t.bloo
14/01/09, 20:45
als ik het zo lees:

reseller: ja, eigen servers huren of kopen: nee

voor dat laatste heb je veel technische kennis nodig en ook extra tijd en extra geld

Bakker ICT
14/01/09, 21:25
Eerst zelf genoeg kennis op doen, uiteraard kan je het ook via "aldoende leert men" . Maar dan ligt het er aan of je er een beetje affiniteit voor hebt ervoor of niet.

Het is natuurlijk altijd goed om eerst te beginnen met een reseller account , of eventueel een managed VPS. Met de laatste kan je ook met de technieken kennis maken, en je hier in verdiepen. In principe kan je met een net control panel (ik denk aan Plesk) al heel ver komen, zoek dan wel een bedrijf of persoon die goed kan helpen mocht het fout gaan. Al is de kans hierop niet zo heel groot.

Ik woon zelf ook in Gouda, wellicht kan ik wel een keer langskomen om je hier in te adviseren en eventueel mijn ervaring met je te delen.

IT-worX
14/01/09, 21:37
Misschien kan je ook investeren in een VPS, je zet er een controlpanel op (bvb directadmin) en je koopt een testdomeintje. Daar kan je dan in prutsen zoveel je wilt. Gaat het fout, dan doe je gewoon een nieuwe install en verder doen maar! En ondertussen draaien je andere domeinnamen op de reseller.

Heb je genoeg kennis, schakel dan alles over naar de vps of een eigen server.

Ramon Fincken
14/01/09, 22:01
Misschien kan je ook investeren in een VPS, je zet er een controlpanel op (bvb directadmin) en je koopt een testdomeintje. Daar kan je dan in prutsen zoveel je wilt. Gaat het fout, dan doe je gewoon een nieuwe install en verder doen maar! En ondertussen draaien je andere domeinnamen op de reseller.

Heb je genoeg kennis, schakel dan alles over naar de vps of een eigen server.

euh nee?

TS geeft aan dat hij niet teveel kennis heeft en jij wil hem een VPS aanraden? Ok.. fully managed wellicht maar dat kan ook aardig wat kosten.

Ook om puur voor je eigen domein een VPS te draaien voor tests is het wellicht wat overkill en ik geloof niet dat je dan wel de kennis gaat opdoen ( server aanvallen, security etc.. ).

Een mooi reseller pakket should do the trick.

IT-worX
14/01/09, 22:04
TS geeft ook aan dat hij leergierig is naar de hostingwereld toe. Als hij zijn sites/domeinen zet op een resellerpakket, kan hij met de vps aan het spelen gaan voor ervaring op te doen.

Ramon Fincken
14/01/09, 22:07
Point taken, maar dat botst op deze punten:

* Met enkel een eigen testdomein ga je ( IMHO ) niet genoeg leren van serverbeheer
* Met alle klanten er meteen op kun je potentieer meer leren, maar loop je ook meer risico's

WeServIT
14/01/09, 22:10
Het is inderdaad het verstandigste om met een Reseller pakket te beginnen. Daarna kun je eventueel uitbreiden naar een VPS server, daarna naar een dedicated.

IT-worX
14/01/09, 22:14
Point taken, maar dat botst op deze punten:

* Met enkel een eigen testdomein ga je ( IMHO ) niet genoeg leren van serverbeheer
* Met alle klanten er meteen op kun je potentieer meer leren, maar loop je ook meer risico's

=> Je hebt de volledige vps om te leren hé, dus hij kan al eens testen voor een emailadres aan te maken, subdomein, myslql database, ... (kort : het controlepanel) en dan verder graven in linux. Als hij iets fout doet, is het geen ramp daar zijn echte werk op de reseller staat. Pas als hij voldoende kennis heeft kan hij van de reseller naar de vps overstappen.

Reseller kost een euro of 10 per maand, vps ook zoiets (maar niet in NL dan) en domeinnaam...eurotje of 10 per jaar?

Randy
14/01/09, 22:39
Er zijn grofweg drie opties:

- Resellerpakket
Dit is een gedeelde omgeving zonder enige vorm van garanties. Immers, een andere reseller kan 'foute' scripts draaien en doordat beiden op dezelfde server staan, hebben ze ook toegang tot je data als de beveiliging niet afdoende is. Dit is overigens bij het meerendeel van de servers, zo weet ik uit ervaring. Met name de kleinere providers schieten hierin nogal eens tekort. Het voordeel van een resellerpakket is dat je zelf geen zorgen hebt om het beheer van de server. En omdat alle resellers/users deze kosten delen, is de prijs relatief goedkoop. Een goed pakket bij een zakelijke provider begint bij een 25 euro per maand. Het pakket is verder schaalbaar; opslagruimte en extra bandbreedte of users zijn makkelijk toe te voegen. Lastiger wordt het, wanneer je custom (PHP) modules geïnstalleerd wilt hebben. Ook back-ups worden veelal (vraag dit na!) door de provider geregeld.

- Virtual Private Server
Een Virtual Private Server (VPS) is een volledig geïsoleerde eigen server, waarvan er meerdere VPS servers op dezelfde hardware draaien. De voordelen verschillen per provider. De ene provider ziet hierin een optie om op hardware en stroomkosten te besparen, de andere provider past het toe om de beschikbaarheid te vergroten door bijvoorbeeld een VMware High Availlability oplossing te maken. Een VPS is duurder en de kosten voor het beheer komen hier apart bij. Een standaard VPS zal beginnen bij 50 euro in het budgetsegment en de prijs kan oplopen tot ca. 180 euro in het enterprise segment (met High Availlability opties, etc.). Van een managed VPS verwacht ik dat de provider het voledige beheer doet, inclusief een goed werkende DNS infrastructuur en de back-ups.

- Dedidated server
Dedicated servers zijn fysieke servers die geheel beschikbaar zijn voor de klant. Het beheer en de back-ups dienen - evenzo geldt voor een VPS - bij een unmanaged serie zelf geregeld te worden. Zelf lever ik vrijwel geen dedicated servers meer. Er zijn maar een paar toepassingen die nog een dedicated server vereisen, maar inmiddels zijn dedicated servers achterhaald, vind ik zelf omdat je voor de prijs van een _goede_ dedicated server een Managed VPS kunt bieden met High Availlability opties: een hogere beschikbaarheid. En met slimme virtualisatiesoftware en goed beheer, zal een VPS altijd sneller zijn. Vanzelfsprekend zijn de meningen hierover nogal verdeelt. Met name van kleine providers komt wel eens kritiek op deze opmerking. Deels terecht, omdat het opzetten van een goed High Availlability platform geld kost. Veel geld. In mijn situatie ca. 52.000 euro, maar ben dan van 54 fysieke naar 6 fysieke servers terug gegaan en bespaar nu veel geld op stroom, beheer en ruimte.

Het beheer is altijd uit te besteden. Je kunt dit door de provider laten doen, dan wel door een extern systeembeheerder. Het laatste heeft het voordeel dat deze full-time met beheer bezig is en je dit terug mag zien in de kwaliteit, kennis en certificeringen. Zorg altijd voor een duidelijk Service Level Agreement (SLA) op papier. Termen als "99,8%" uptime garantie zijn leuk, maar hebben in de praktijk veelal geen waarde doordat alle schade altijd beperkt wordt in de Algemene Voorwaarden.

MaybeHost
14/01/09, 23:01
Wauw wat ontzettend veel antwoorden. Superbedankt allemaal!!!

Ik las ergens de vraag waarom mijn baas niet tevreden is met de huidige hosting. Dat is omdat de kosten hoog zijn en de service niet goed genoeg. Hij vind het niet erg om ergens veel voor te betalen mits het dan ook goed werkt en dat is op het moment niet het geval. De sites die wij draaien vereisen nogal veel vrijheid en dat krijgen we op het moment ondanks hoge kosten niet.

Reseller is dus de beste optie als ik het zo lees. En tussen de regels door lees ik ook dat het een idee is als ik zelf wat ga expirimenteren,om ervaring op te doen.Dit zou dus kunnen op een vps, maar mijn vraag is, kan ik het ook op een thuisservertje doen (lees oude pc die ik gewoon even tot server bombardeer?) Ik leer op zich redelijk snel en ik vind het ook leuk om meer over de techniek te leren. Als ik het dan kan leren is dat mooi meegenomen en zo niet dan blijven we gewoon bij de reseller paketten.

Nogmaals bedankt allemaal voor de vele reacties!

IT-worX
14/01/09, 23:05
Je kan dit perfect op een oude pc doen, mits je internetlijn maar een eigen, vast ip heeft (eigenlijk wel een must!). Je kan die bak ook in een servercase proppen en die gaan co-locaten maar dan zal je evenveel kwijt zijn als met een vps hoor.

Randy
14/01/09, 23:12
Op www.howtoforge.net staan leuke tutorials. Houdt er wel rekening mee dat je met <3 jaar ervaring gewoon niet aan hosten moet beginnen, zoals een systeembeheerder ook geen designer/grafisch vormgever is. (Al weet een enkeling dat niet ;)).
Toch is het een leuke manier om wat meer kennis op te doen.

cyberbootje
15/01/09, 00:13
Je kan dit perfect op een oude pc doen, mits je internetlijn maar een eigen, vast ip heeft (eigenlijk wel een must!). Je kan die bak ook in een servercase proppen en die gaan co-locaten maar dan zal je evenveel kwijt zijn als met een vps hoor.

Ook rekening houden dat bv directadmin controle paneel een public ip nodig heeft voor de licentie.
Dus servertje achter een router plaatsen is geen strak plan, je server moet in dit geval dan tevens als router dienen.

IT-worX
15/01/09, 00:24
Ook rekening houden dat bv directadmin controle paneel een public ip nodig heeft voor de licentie.
Dus servertje achter een router plaatsen is geen strak plan, je server moet in dit geval dan tevens als router dienen.

Klopt inderdaad, maar je kan (als je isp je meerdere ip's geeft) gewoon achter je modem een switch hangen, 1 kabel in de server, de andere in de router. Weet niet in hoeverre dat dit gedaan word in NL, in BE is er slechts één provider (telenet) die dit doet voor particulieren.

cyberbootje
15/01/09, 00:29
Klopt inderdaad, maar je kan (als je isp je meerdere ip's geeft) gewoon achter je modem een switch hangen, 1 kabel in de server, de andere in de router. Weet niet in hoeverre dat dit gedaan word in NL, in BE is er slechts één provider (telenet) die dit doet voor particulieren.

In NL is voor zover ik weet geen die je 2 ip's geeft.(zakelijke lijnen wel)
Consumenten krijgen tegenwoordig een standaard modem met router ingebouwd en soms is dat zelfs niet op bridged mode te zetten!
Laatst zelfs een provider waar je ALLEEN HUN modem kon gebruiken dus het wordt steeds erger...

MaybeHost
15/01/09, 23:50
Ontzettend bedankt voor alle info en de link naar de tutorials! Ik ga de plannen uitwerken met m'n baas en zal jullie natuurlijk op de hoogte houden. En ik zal binnenkort m'n oude pc gaan inzetten als server voor het leren van bepaalde dingen. Dus jullie zijn voorlopig vast nog niet van me af ;)

Ps. Ik las hier en daar een hij... effe voor de record... Ik ben een zij...lol (maakt verder weinig verschil maar t is misschien wel effe handig om te vermelden)

PeterT
16/01/09, 00:12
(maakt verder weinig verschil maar t is misschien wel effe handig om te vermelden)

Daar vergis je je in, nu worden onze adviezen heel anders! ;)
Succes met het voorbereidende werk, ik ben benieuwd wat er uit komt.

reef
16/01/09, 14:31
Ik heb het zelf andersom gedaan. Ik begon een jaartje of 10 geleden met een aantal eigen servers. Maar ik was als ZZP'er (webdesigner/developer) toch best veel tijd kwijt aan het serverbeheer en onderhoud. Het is in 5 jaar 3 maal fout gegaan (2x qua software en 1x qua hardware) waarvan ik 2 van de 3 keer net weer op vakantie was. Natuurlijk niet leuk als je op vakantie stress hebt m.b.t. de servers. Om tijd te besparen voor mezelf (en gemoedsrust) heb ik toen besloten alles qua serverbeheer uit te besteden naar een managed dedicated server. Om me heen zag ik resellerpakketten goedkoper worden en meer functionaliteiten krijgen. Ik heb toen mijn dedicated server ook opgezegd en inmiddels heb ik al weer jaren alles ondergebracht in 2 resellerpakketten, een Windows en een Linux. Maar dit komt dus allemaal omdat ik maar een eenpitter ben he?

YolkNet
16/01/09, 17:34
Ik zou met klanten zo weinig mogelijk risico proberen te lopen als ik TS was. Met het geld dat je met de hosting verdient kun je dan op een kleine vps oefenen en testen. Met wat privé-sites bijv.
Ik denk dat het onverstandig is om je klanten op een of eigen server te zetten terwijl je er weinig kennis van hebt. Klanten overzetten van reseller naar je eigen server kan altijd nog.

Als je wilt weten wat een vps je gaat kosten kun je een oproep plaatsen in het daarvoor bestemde deel van WHT.

Daarbij vind ik het ook niet netjes als je klanten gebruikt om zelf met iets te experimenteren.