PDA

Bekijk Volledige Versie : Wie gebruikt nog verpakkingsmateriaal?



Stewie
13/01/09, 18:13
Ergens in 2008 zijn wij overgestapt naar serverleveringen zonder verpakkingsmateriaal. Er waren enkele twijfels over meer DoA's maar alles gaat tot nu toe uitstekend kwa leveringen.

De voordelen zijn legio:

Geen afval
Snelle levering vanwege minder volume
Snelle installatie doordat er geen uitpak werk is
Scheelt in de kosten kwa tijd en afvalverwerking, nadeel zijn de hogere kosten voor levering
Dus het werkt toppie. Ik kan nog enkele leveringen van Dell herinneren waar er voor dagen werk was met uitpakken en afvoeren, zoveel servers en dus zo bizar veel verpakkingsmateriaal dat er gebruikt wordt.

Hoe denken jullie hierover? Handig of ... ?

Thomas.R
13/01/09, 18:15
Enkel handig als je, zoals bij jullie, veel servers binnen krijgt lijkt me :-)

Stewie
13/01/09, 18:22
Enkel handig als je, zoals bij jullie, veel servers binnen krijgt lijkt me :-)
Ze doen het ook per server uiteraard!

gjtje
13/01/09, 18:37
Hoe komt je server dan binnen, in een envelop? :)
En hoe zit 't met de garantie?

groenleer
13/01/09, 18:56
Dit roept natuurlijk om foto's.
Foto's van een levering zonder verpakkingsmaterialen.
Krijg je dan echt gewoon de server case geleverd, zonder enige bescherming?

Stewie
13/01/09, 18:57
Garantie is hetzelfde, server komt binnen met een koerier danwel vanuit de vrachtwagen in een tijdele "case" waar je ze zo uittrekt. Uiteraard zonder beschadigingen, dat is allemaal voor risico van de leverancier.

Apoc
13/01/09, 19:04
Ik zou dan ook wel bang zijn voor DOA's, vooral bij de harde schijven. Maar als dat niet het geval is, kan ik het natuurlijk alleen maar toejuichen.

Sorcer
13/01/09, 19:05
Stewie, PM mij eens over aub over jullie adviseur bij DELL. Daarnaast dit wordt namens DELL geleverd? Is opzich erg interessant, er zit voortaan zoveel verpakkingsmateriaal bij.

Stewie
13/01/09, 19:14
Gewoon naar vragen bij je account managaer Sorcer! :)

frankske
13/01/09, 20:31
Stewie: heb je daar foto's van? Zijn er nog leveranciers die dit doen?

ju5t
13/01/09, 20:57
Ja, ik ben ook wel erg nieuwsgierig naar hoe dit er dan uit ziet. Pics or it didn't happen ;-)

DutchTSE
13/01/09, 21:19
Krijgen jullie je servers nog niet met rack en al geleverd? :sorcerer: ;)

Ik moet er niet aan denken om servers zonder doos binnen te krijgen, dat kan nooit goed gaan :)

Stewie
13/01/09, 21:28
Geen foto's, maar ze worden niet verstuurd met TNT of UPS ;)
Dus wees niet ongerust, de server komt prima in orde aan, mocht deze DoA zijn, dan gaat ie sowieso terug naar de leverancier danwel leverancier fixt het onsite.

reef
13/01/09, 21:54
Volgens mij maakt het voor het milieu in elk geval niets uit, omdat de dozen gewoon 1 halte voor jou worden weggegooid. Ze zullen vanaf de Dell fabriek toch elk aankomen in hun eigen doos.

En ik zou er toch niet meer voor gaan betalen als de bescherming er minder op wordt. Maar goed, je hebt daar garanties op gekregen dus. Klinkt verder wel een beetje snobistisch hoor, als je zelf geen tijd hebt om een servertje uit de doos te trekken. :)
Kan me toch niet voorstellen dat dat dagen werk kost. Ook al komen er 50 ineens (en hoe vaak gebeurt dat nou?). Lege dozen in leeg busje gooien en afvoeren die hap als je het niet in de bakken bij het bedrijfspand kan gooien.

frankske
13/01/09, 22:00
reef: 50 servers "klassiek" verpakt, geven heel wat afval. Teveel om in 1 busje te gooien, zeker als het een groot busje is. Daarnaast betalen bedrijven doorgaans voor hun afval, zelfs voor recycleerbare dingen als piepschuim.

Stewie
13/01/09, 22:05
Afvoer kosten zijn inderdaad hoog.
Uitpak werk weinig? Pak eens een dagje servers uit ;)
50 stuks, 100 stuks, misschien 200?

Randy
13/01/09, 23:52
Dus je betaald en verpakkingsbelasting en meer geld, om het zonder verpakking te krijgen? Op zich niet zo verkeerd trouwens. Laatst weer een stapel van 40 R200's ingehangen. Bij elkaar met bekabeling 6 uurtjes bezig incl. switches en powerboots, waarvan misschien wel 1,5 á twee uur met verpakkingen. Gelukkig staat er een container tegenover het DC van een of andere vereniging waar het oud papier in kan, maar je blijft met een hoop schuim zitten. (Emmer, laagje diesel erin en het schuim lost op tot je een soort van 'napalm' over houdt.)

Gwen
13/01/09, 23:53
Wij laten ook al onze apparatuur zonder verpakking komen. Wij gebruiken tot nu toe meestal SuperMicro apparatuur, maar gaan nu over op Dell. Mooi om te horen dat die dat ook doen.

Henky!
13/01/09, 23:55
Heel goed dat er überhaupt wordt nagedacht over het afvalprobleem.

Niet alleen vanwege het milieu of de kosten, maar persoonlijk erger ik me ook nogal eens als ik met messen en scharen een product uit kilo's beschermingsmateriaal moet bevrijden.

Als gewoon consument zijnde, hier in Rotterdam pleur je alles gewoon in containers. Maar in bijvoorbeeld Nijmegen betaal je 1,30 Euro per vuilniszak.

Randy
13/01/09, 23:58
Papier naar verenigingen, schuim oplossen tot napalm. Houdt je welgeteld een emmertje over en die kun je vast wel ergens kwijtraken.

Gwen
14/01/09, 00:04
Papier naar verenigingen, schuim oplossen tot napalm. Houdt je welgeteld een emmertje over en die kun je vast wel ergens kwijtraken.

Moet je wel al die moeten willen doen. Ik zie mezelf nog niet echt buitenstaan klooien met een emmertje met diesel er in.

Jesperw
14/01/09, 00:11
Al dat groene geneuzel begin ik een beetje zat te worden, maar bij die verpakkingsmaterialen vraag ik me ook wel 'ns af waar 't allemaal voor nodig is. Vanmiddag een paar Supermicro Xen nodes opgehangen. Ben gewoon een hele tijd bezig om alle sliders uit te pakken. Per server zijn dat 4 pakketjes met plastic, stripjes en plakband er omheen. Beetje overdreven. :)

Triloxigen
14/01/09, 01:22
Ik geloof ook niet dat Stewie het uit een milieu vriendelijk oogpunt doet als ik zo het "Wat voor auto rij je"-topic lees :p

Apoc
14/01/09, 03:09
Als gewoon consument zijnde, hier in Rotterdam pleur je alles gewoon in containers. Maar in bijvoorbeeld Nijmegen betaal je 1,30 Euro per vuilniszak.

Hier in Rotterdam betaal je daar belasting voor (enkele honderden euros per jaar, per bewoner). Dan maakt het inderdaad niet uit hoeveel afval je produceert (zolang het consumenten afval is). Maar ook in Rotterdam zal je moeten betalen voor het afvoeren van het afval (zelfs als je het zelf wegbrengt). Daarnaast heb je er meer personeelskosten door. Al met al kan dat voor 50 servers toch makkelijk oplopen tot honderden Euros aan kosten (als je zelf alles doet uiteraard niet, maar als je grootschalig gaat werken zal je hier op termijn zelfs extra personeelskosten aan overhouden).

Hoe vaak komt het voor dat er 50 nieuwe servers binnen komen? Nou ja, niet dagelijks, maar toch wel eens in de zoveel tijd. Dat zal dan natuurlijk per bedrijf verschillen, maar het scheelt hoe dan ook best een boel tijd, en dus ook geld. En je zou inderdaad eens moeten zien wat voor berg afval het oplevert.

Apoc
14/01/09, 03:15
Ik geloof ook niet dat Stewie het uit een milieu vriendelijk oogpunt doet als ik zo het "Wat voor auto rij je"-topic lees :p

Ben ik het niet mee eens. Omdat je op het ene front niet zuinig doet, betekent dat niet dat je het op andere fronten gelijk niet meer hoeft te doen. Uiteraard is het beter om op alle fronten de natuur te ontzien, maar je kan beter een beetje bijdragen dan helemaal niet.

Overigens; als je energiebesparing binnen je hele bedrijf toepast, dan levert dat VELE malen meer op dan wanneer je auto wat zuiniger is. Niet dat dat een reden is om onzuinig te rijden, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

wonko
14/01/09, 09:56
Ik zie het voordeel voornamelijk voor de transporteurs, wat zich zal vertalen in lagere aankopen. Als je de omvang van de dozen ziet, dan kunnen er heel wat meer "losse" servers in een bestelwagen/vrachtwagen dan als die in de "normale" dozen zitten. Dat zorgt voor lagere transportkosten, minder verkeer op de weg,... etc etc

De tweede tak, besparing op kosten (personeel, tijd, afvoeren...) mag je zeker ook niet onderschatten, als één persoon een halve dag sneller klaar kan zijn, scheelt dat heel veel!