PDA

Bekijk Volledige Versie : Salaris kosten



FransVanNispen
10/01/09, 15:07
Ik ben al enige tijd op zoek naar wat informatie omtrend gangbare salarissen, omdat ik voor een project een personeels/kosten planning moet maken.

Wat ik via zoeken op het Internet tot nu toe alleen maar vind, zijn bij personeels vraag vooral de opmerking: 'marktconform salaris' en bij personeels aanbod alleen freelancers die bedragen noemen op uurbasis.

Wie kan mij opweg helpen met wat gegevens omtrend gangbare cq. markt conforme salarissen die op dit moment gelden?

Het gaat met name om instap functies in bijv server management, scripting (PHP/MySQL) en C/C++ en support/helpdesk medewerkers.

Wat zou bijvoorbeeld gangbaar zijn voor een PHP scripter van 22 jaar
Voor een support medewerker van deze leeftijd?
En voor een C/C++ programmeur van rond de 25 jaar?

Uiteraard begrijp ik dat het een en ander afhankelijk is van leeftijd, ervaring, opleiding,.... Het gaat meer om een indicatie.

cridea
10/01/09, 15:11
http://www.intermediair.nl/html/Salariskompas/index.html

Ramon Fincken
10/01/09, 15:29
Wat zou bijvoorbeeld gangbaar zijn voor een PHP scripter van 22 jaar

tja... euh hoe goed is ie? kan ie ook prima communiceren?

Je hebt toch wat meer info nodig hiervoor ...

FransVanNispen
10/01/09, 15:31
Ten alle tijden uitgaand van een capabel persoon. Dus met inzicht, en goede communicatieve vaardigheden. Ervaring is minder van belang, omdat met goed inzicht dat snel op pijl te brengen is.

systemdeveloper
10/01/09, 23:18
Goede communicatie vaardigheden, capabel én inzicht?
Doe mij er ook een paar :)

FransVanNispen
11/01/09, 04:24
Lijkt mij dat voor programmeer werk communicatie en inzicht essentieel zijn, en capabel spreekt voor zich.

gjtje
11/01/09, 04:25
Zeker, maar moeilijk te vinden. ;)

FransVanNispen
11/01/09, 04:26
Daar ben ik helaas al achter :(

systemdeveloper
11/01/09, 10:31
Zeker, maar moeilijk te vinden. ;)
Dat bedoel ik dus ook. Referenties vragen en zelf nachecken is het beste, maar als je dat al 5 keer hebt kunnen doen op 1 jaar zonder een goed resultaat, dan zakt de moed snel in de schoenen.

Misschien dar de kredietcrisis zorgt dat wat goed personeel vrijkomt ergens :)

FransVanNispen
11/01/09, 13:16
Maar goed, voor die keren dat we het toch moeten gaan proberen, willen we dus weten wat een beetje markt conform salaris is. Dat dit verschilt per persoon en ervaring is natuurlijk duidelijk. Echter, een persoon die net van school is kan geen 10 jaar ervaring overleggen.

Dus als we het hebben over 21/22 jarigen die wat kennis en een beetje ervaring hebben, zou ik graag willen weten wat daar een beetje gangbaar voor is.

Het enige dat namelijk wel terug te vinden is, is het minimum loon. Bedrijven zeggen alleen markt conform te betalen, maar wat dat is is nergens te vinden. Als je het aan de personen zelf gaat vragen, wordt er in Nederland doorgaans minimaal 100 a 200 Euro bovenop gedaan (dat heb ik wel afgelopen jaar ergens gelezen in de Quest).

Spyder01
11/01/09, 13:28
Vaak zie ik dat er bij het minimum loon een x aantal euro bij opgedaan wordt, naarmate er meer ervaring is. Stel dat het minimum loon € 7,50 is, dan zou ik standaard gewoon een euro er boven gaan zitten. Dat is iets wat ik bij veel klanten terug zie althans. Heeft iemand echt veel ervaring, dan heeft die persoon sowieso € 7,50 + € 1,00 en dan nog een x aantal euro's voor de ervaring.

Wat echt markt conform is durf ik niet te zeggen, bovenstaande is in iedergeval iets wat ik in de salarisprogramma's terug vind die ik bij enkele klanten onderhoud.

MediaServe
11/01/09, 13:30
Wat ik zie in mijn direct omgeving van kennissen en vrienden:

Een junior programmeur (ongeveer 22 jaar oud) die net klaar is met zijn HBO opleiding stapt in met een salaris van rond de 2000 euro bruto, dit stijgt de eerste twee jaar met ongeveer 500 euro. Dit is natuurlijk afhankelijk van ervaring en competenties, maar ook van secondaire arbeidsvoorwaarden.

Het minimumloon van een 22-jarige is € 1.174,00 bruto per maand.

Mikej0h
11/01/09, 16:16
Ik ben een jaartje terug gaan kijken wat voor banen er beschikbaar zouden zijn op het moment dat ik zou stoppen met mij bedrijf.

Naast dat ik maar liefst 50 reacties kreeg op mijn CV (C# Medior Ontwikkelaar) kwam er ook een bruto salaris uit die ik niet had verwacht.
Het bruto salaris, voor iemand met 2-3 jaar ervaring in C# (en op dat moment 22 jaar oud), lag tussen de € 2500 en € 3000.

En dat terwijl ik 4 jaar geleden bij een vaste werkgever nog minimumloon + € 300 kreeg.

Juist omdat de markt momenteel zo vragend is naar ontwikkelaars moet je uitblinken oa. met het salaris. Veel mensen werken juist om zoveel mogelijk geld te verdienen, dus houd daar wel rekening mee...!

reef
11/01/09, 16:19
Wat ik zie in mijn direct omgeving van kennissen en vrienden:

Een junior programmeur (ongeveer 22 jaar oud) die net klaar is met zijn HBO opleiding stapt in met een salaris van rond de 2000 euro bruto, dit stijgt de eerste twee jaar met ongeveer 500 euro. Dit is natuurlijk afhankelijk van ervaring en competenties, maar ook van secondaire arbeidsvoorwaarden.

Het minimumloon van een 22-jarige is € 1.174,00 bruto per maand.

Ik zie om me heen wat hogere bedragen, instap van 2500 euro bruto tot 3500 voor een HBO'er met >5 jaar ervaring. Het is echt heel erg verschillend. Bij grotere bedrijven en de gemeente zie ik vaak dat ze zo 1000 euro per maand meer bieden dan de wat kleinere bedrijven voor dezelfde functies.

Het rare is dat een timmerman of loodgieter met veel ervaring ook aan die 3500 zit, maar dat is een ander verhaal :)

reef
11/01/09, 16:36
Ik ben een jaartje terug gaan kijken wat voor banen er beschikbaar zouden zijn op het moment dat ik zou stoppen met mij bedrijf.

Naast dat ik maar liefst 50 reacties kreeg op mijn CV (C# Medior Ontwikkelaar) kwam er ook een bruto salaris uit die ik niet had verwacht.
Het bruto salaris, voor iemand met 2-3 jaar ervaring in C# (en op dat moment 22 jaar oud), lag tussen de € 2500 en € 3000.

En dat terwijl ik 4 jaar geleden bij een vaste werkgever nog minimumloon + € 300 kreeg.

Juist omdat de markt momenteel zo vragend is naar ontwikkelaars moet je uitblinken oa. met het salaris. Veel mensen werken juist om zoveel mogelijk geld te verdienen, dus houd daar wel rekening mee...!

Yupz, inderdaad. Dat komt ook meer in de richting wat ik heb gezien.

Rond de internetbubbel van 2000 was het nog leuker, ik las een keer dat de gemiddelde KPNQuest engineer op een salaris zat van meer dan 12000 gulden bruto per maand. :)

En van iemand anders (HBO'er met 6 jaar ervaring) hoorde ik weer dat hem in 2005 door Leaseweb een baan was aangeboden voor maar liefst 1375 euro bruto per maand, als 'manager dedicated servers'. Whiee!

MediaServe
11/01/09, 16:48
Ik zie om me heen wat hogere bedragen, instap van 2500 euro bruto tot 3500 voor een HBO'er met >5 jaar ervaring.

Inderdaad, veel ervaring kan veel invloed hebben :) Ook kun je in de randstad meer verwachten dan de rest van Nederland, uiteraard zijn de woonlasten daar dan ook weer hoger.

t.bloo
11/01/09, 19:07
Potjandorie, tijden veranderen. Ik ben 15 jaar geleden voor omgerekend 1500 euro bruto begonnen. In het zuiden bij een klein bedrijf dat wel, maar ik vond het al heel wat :) Ik kan daar nu slechts net de hypotheek van betalen :wub:

Een beginnende HBO'er die denkt dat 'ie wat kan (ha!) krijgt hier nu een salaris van circa 2200 euro bruto dacht ik.

DutchTSE
11/01/09, 19:33
Potjandorie, tijden veranderen. Ik ben 15 jaar geleden voor omgerekend 1500 euro bruto begonnen. In het zuiden bij een klein bedrijf dat wel, maar ik vond het al heel wat :) Ik kan daar nu slechts net de hypotheek van betalen :wub:

Een beginnende HBO'er die denkt dat 'ie wat kan (ha!) krijgt hier nu een salaris van circa 2200 euro bruto dacht ik.
Wat krijgt een HBO'er die weet wat hij kan dan? ;)

reef
11/01/09, 19:38
... Ik ben 15 jaar geleden ...

Hoe oud ben je nu dan? :)

t.bloo
11/01/09, 20:21
Wat krijgt een HBO'er die weet wat hij kan dan? ;)
hetzelfde, alleen mag die blijven als hij ook laat zien dat wat hij kan er ook uit komt :smartass:

Hoe oud ben je nu dan? :)
36 :cool:

PeterT
11/01/09, 20:34
Het rare is dat een timmerman of loodgieter met veel ervaring ook aan die 3500 zit, maar dat is een ander verhaal :)

Dat vind ik niet raar. Ten eerste is dat werk nog niet zo simpel als de meeste mensen denken; ten tweede zitten die mensen vaak met 50 in de AOW vanwege een kapotte rug :P

Anyway, 2200-2500 voor de genoemde groep afhankelijk van de locatie van de werkzaamheden en secundaire arbeidsvoorwaarden. Ik ken genoeg (net-afgestudeerde) mensen die voor een 1900 euro aan het werk zijn maar daarnaast wel een dikke leasebak en een sloot aan perks hebben waardoor ze bruto aan een 3000-3200 euro/maand komen als startende WO'er.

reef
11/01/09, 21:07
Dat vind ik niet raar. Ten eerste is dat werk nog niet zo simpel als de meeste mensen denken; ten tweede zitten die mensen vaak met 50 in de AOW vanwege een kapotte rug :P


Dat is wel raar, want het blijft laaggeschoold werk. En niemand had dit kunnen verwachten. Anders was het advies bij het verlaten van de lagere school wel LTS geweest i.p.v. gymnasium. Maar goed, tegenwoordig zit iedereen liever op kantoor dus er zijn er gewoon te weinig van. No offense verder :)

@ t.bloo: :thumbup:
almost same here :whistling:

Desmond
11/01/09, 23:45
Gemiddeld bruto maand salaris ligt bij ons voor een programmeur met 'enkele' jaren ervaring (junior dus), ouder dan 23 jaar tussen de 2600 en de 3100 euro. Een senior PHPer (5+ jaar ervaring) zit tussen de 2900 - 4000 euro bruto per maand.

Onder de 23 hebben wij ze niet maar mocht iemand onder de 23 jaar met minimale ervaring komen dan gaan we denk ik tussen de 2200 - 2600 zitten :)

Thomas.R
13/01/09, 15:08
Dat is wel raar, want het blijft laaggeschoold werk. En niemand had dit kunnen verwachten. Anders was het advies bij het verlaten van de lagere school wel LTS geweest i.p.v. gymnasium. Maar goed, tegenwoordig zit iedereen liever op kantoor dus er zijn er gewoon te weinig van. No offense verder :)

@ t.bloo: :thumbup:
almost same here :whistling:

Is je post over 3500 euro voor een timmerman uit ervaring of hoe kom je daar zo bij? Mijn vader is toevallig timmerman en met genoeg ervaring omdat de meeste timmerlieden al vroeg (16e destijds) beginnen met werken...

reef
13/01/09, 15:54
Is je post over 3500 euro voor een timmerman uit ervaring of hoe kom je daar zo bij? Mijn vader is toevallig timmerman en met genoeg ervaring omdat de meeste timmerlieden al vroeg (16e destijds) beginnen met werken...

Ik kan het je nog sterker vertellen: ik ken een timmerman met 10 jaar ervaring en die verdient 3500 euro netto. Dat is een goede vriend van mij.

2 kennissen van mij hebben een loodgietersbedrijf (zijn beiden rond de 35) en zijn allebei miljonair. Zij hebben o.a. een loodgieter in dienst die 3500 bruto verdient. Klussen die ze aannemen komen naast het materiaal op +/- 1000 euro omzet per werknemer per dag en dan hebben ze nog winst op het materiaal ook. En ze zitten vol. :)

pdu
16/01/09, 00:48
Rond de internetbubbel van 2000 was het nog leuker, ik las een keer dat de gemiddelde KPNQuest engineer op een salaris zat van meer dan 12000 gulden bruto per maand. :)


Er zijn duizenden senior consultants van rond de dertig die 20.000 netto verdienen per maand (excl BTW + var verrklaring).

Je moet maar van uren schrijven houden.

Mikej0h
16/01/09, 01:07
Rond de internetbubbel van 2000 was het nog leuker, ik las een keer dat de gemiddelde KPNQuest engineer op een salaris zat van meer dan 12000 gulden bruto per maand. :)


12.000,- per maand in guldens is omgerekend (2.20371) 5.445,- euro.
Als je dus als freelancer (nu dus) 34,- euro per uur vraagt, zit je aan het zelfde salaris.

Ik ben zelf freelancer en voor 34,- euro per uur is tegenwoordig zwaar onderbetaald.
(tussen de 45 - 75 euro, als software ontwikkelaar wat ik doe)

Zulke hele gekke tarieven zijn 't dus niet...

MediaServe
16/01/09, 01:22
12.000,- per maand in guldens is omgerekend (2.20371) 5.445,- euro.
Als je dus als freelancer (nu dus) 34,- euro per uur vraagt, zit je aan het zelfde salaris.

Ik ben zelf freelancer en voor 34,- euro per uur is tegenwoordig zwaar onderbetaald.
(tussen de 45 - 75 euro, als software ontwikkelaar wat ik doe)

Zulke hele gekke tarieven zijn 't dus niet...

Je moet als freelancer er vanuit gaan dat je maar ongeveer 75% van je uren kunt declareren en dat je totale kosten op ongeveer 150% van je salariskosten zitten.

Ga je uit van een salaris van 3.000 euro per maand en daarnaast wat vaste bedrijfslasten zoals de kantoor, administratie, computers, telefoon en dergelijke. Een bruto salaris van 3.000 euro is naar mijn mening heel erg mooi voor de doelgroep van dit topic, juniorprogrammeur tussen de 20 en 25 jaar.

- Bruto salaris van 3.000 euro, is 4.500 euro totale kosten per maand
- Totale kosten per jaar is 4.500 * 12 = 54.000 per jaar
- Totaal 46 weken werken per jaar (30 vakantiedagen)
- Ongeveer 30 uur per week declareerbaar
- 54.000 / (46 * 30) ~ 40 euro per uur (excl BTW)

Voor kleine klusjes ga je iets hoger zitten in verband met hogere overhead. Voor langdurige klussen kun je eventueel wat lager gaan zitten. Leuk is het om dit te combineren met hosting overeenkomsten voor de klant. Dus een keer 200 euro per maand voor een hostingpakket met onderhoud en dergelijke, om uiteindelijk meer te consolideren. Meer verdienen is natuurlijk altijd leuker :)

reef
16/01/09, 13:03
12.000,- per maand in guldens is omgerekend (2.20371) 5.445,- euro.
Als je dus als freelancer (nu dus) 34,- euro per uur vraagt, zit je aan het zelfde salaris.

Ik ben zelf freelancer en voor 34,- euro per uur is tegenwoordig zwaar onderbetaald.
(tussen de 45 - 75 euro, als software ontwikkelaar wat ik doe)

Zulke hele gekke tarieven zijn 't dus niet...

Nou, het ging hier natuurlijk wel om vaste dienst en we praten over 10 jaar geleden.

Waar werk jij mee als software ontwikkelaar als ik vragen mag? .NET?

PeterT
16/01/09, 13:34
Waar werk jij mee als software ontwikkelaar als ik vragen mag? .NET?


Naast dat ik maar liefst 50 reacties kreeg op mijn CV (C# Medior Ontwikkelaar) kwam er ook een bruto salaris uit die ik niet had verwacht.

Dat dus.

reef
16/01/09, 14:09
Oeps sorry, had ik kunnen weten ja, want ik had het draadje al vanaf het begin gevolgd.

Microsoft developers worden lekker betaald ja. Beter dan bijv. een PHP'er (uitschieters daargelaten).

Triloxigen
16/01/09, 15:51
Oeps sorry, had ik kunnen weten ja, want ik had het draadje al vanaf het begin gevolgd.

Microsoft developers worden lekker betaald ja. Beter dan bijv. een PHP'er (uitschieters daargelaten).

PHP ontwikkelaars zijn er meer, dus dat drukt het salaris.

wellicht interessante pagina voor bepaalde mensen;
http://www.ebusters.nl/site/freelance-uurtarief.php

Pimmerd
13/02/09, 14:14
Je zou bijvoorbeeld ook eens hier kunnen kijken:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1305395

//edit: oops, sorry voor de up! :(

eMiz0r
14/02/09, 17:13
Ik lees echt veel zieke bedragen als ik eerlijk moet zijn hoor. Een modaal salaris (meest voorkomende salaris) is toch echt niet meer dan rond de 31.000 euro bruto ofwel 2500 euro per maand.

Als ik jullie zo lees is het normaal dat een 20/25er bijna 2500 netto gaat lopen verdienen (minstens 2x modaal), dat gaat toch nergens over?! Dat soort salarissen kan je prima betalen in economische hoogtij, maar op dit moment gaat het verdomd snel bergafwaarts en moeten bedrijven als een gek juist dit soort personeel ontslaan omdat het niet meer bol te werken is.

Iedereen om zich heen wordt gek gepraat en er worden torenhoge salarissen geeist van de werkgever. Ik weet nog dat ik een gat in de lucht zou springen als ik 2000 GULDEN netto in de maand zou verdienen als ik van school af kwam. Het minimum salaris van een 23er is 1300 euro bruto, niet 3000 bruto heren?!

Door dit soort exorbitante salarissen wordt de kostprijs van een product ook enorm de hoogte in gejaagd en wordt er vervolgens weer meer salaris gevraagd om de kostenstijging het hoofd te kunnen bieden. In feite kun je spreken over een inflatie aangewakkerd door extreme salarisonderhandelingen.

Niet alleen het salaris, maar ook een laptop van de zaak, auto van de zaak, pensioenopbouw zonder zelf iets bij te leggen en andere zaken die maar normaal gevonden terwijl nog amper 10 jaar geleden dit enorme secundaire arbeidsvoorwaarden waren. "What goes up, must go down" zeg ik maar altijd en mede hierom vragen bedrijven bij bosjes faillissement aan.

Kan je niet rondkomen van 2000 in de maand netto? Misschien idee om eens kijken naar je uitgavenpatroon en iets sparen voordat je een grote uitgave doet (zoals men al honderden jaren gedaan heeft tot ongeveer het laatste decennium).

xserve
14/02/09, 18:01
Ik ken veel mensen met een afgeronde HBO opleiding rond de 21-23 jaar allemaal voor ongeveer 1800 tot 2100 euro bruto aan de slag zijn gegaan bij Getronics en Logica. Volgens mij zijn dat op het moment wel normale bedragen voor HBO'ers zonder werkervaring.

eMiz0r
14/02/09, 18:05
Ik ken veel mensen met een afgeronde HBO opleiding rond de 21-23 jaar allemaal voor ongeveer 1800 tot 2100 euro bruto aan de slag zijn gegaan bij Getronics en Logica. Volgens mij zijn dat op het moment wel normale bedragen voor HBO'ers zonder werkervaring.

Dát zijn vrij normale salarissen, maar lees die GoT topics maar eens door. De een na de ander verdient (volgens eigen zeggen, of het waar is is de vraag) 3/4/5000 bruto.

Overigens zijn Logica en Getronics ook niet de meest gezonde bedrijven. Ook zij leven bijna alleen nog maar op krediet en het is nog maar de vraag hoe lang zij nog bestaan (en of je over 2 jaar daar nog steeds werkt). Je kan wel meer willen verdienen, maar waar moet je baas het geld vandaan halen dan?

Dan heb ik het overigens niet zozeer over de mensen die goed in hun werk zijn en hun geld dubbel en dwars waard zijn. Maar heel veel (vooral studenten) leven volgens mij in de wetenschap dat ze het recht hebben torenhoge salarissen te eisen en dat ook vervolgens betaald krijgen. Wake up! De tijd dat een Getronics of een Logica mensen van school plukt om aan personeel te komen is al jaren voorbij.

Wido
14/02/09, 18:36
Wat ik wel wil toevoegen (en ik heb geen verstand van salarisen ;) ) is dat opleiding echt niet alles zegt.

Ik heb er genoeg van het HBO af komen die Cisco, MS en Java kennen, dat was het. Als die dan als Linux beheerder komen solliciteren (bijv) en ze worden al aangenomen, dan hangt daar bijv zeker geen HBO salaris aan, waarom niet? Het papiertje zegt vaak maar weinig, het gaat om werkervaring.

Nee, ik heb niet echt een hoge pet op van het HBO in NL, er komen goede studenten vanaf, maar het gros vind ik nou niet echt geweldig. (En ja, ik kom van de Hogeschool Utrecht af)

Ik zou dan ook vooral kijken naar ervaring en kennis en op basis daarvan het salaris vast stellen.

Triloxigen
14/02/09, 19:04
Guldens gaan vergelijken met euro's is sowieso not done.

En 2500 2x modaal?
Het minimum loon is al 1400,-, laat staan dat je een persoon met kennis en ervaring voor een specifiek doel dat kan gaan betalen..

Ik vermoed overigens dat de meeste GoTters detachering werk doen, dan heb je vaak al een basis van 3500,- en daarbij dan per uur dat je werkt ook nog eens opslag.
(en reken maar dat je baas je aan het werk houd).
Ik kijk van dat soort bedragen echt niet op hoor.

eMiz0r
14/02/09, 21:01
Trilo, je hebt gelijk. 2x modaal is 3000 netto, geen 2500.

Mbt euro/gulden: de euro was 2.20371 gulden waard 11 jaar terug en de inflatie was afgelopen 9 jaar gemiddeld 2,5%. Das een eenvoudige berekening dus.

Minimum loon is 1381,20 bruto danwel 1172,79 netto (afhankelijk van pensioenregeling en CAO). Jouw detacheerders krijgen dus 3x minimum en in vergelijking met nog geen 10 jaar terug is dat VEEL. Deze detacheerders staan overigens ook massaal op straat komende tijd met de huidige crisis. Niet zo gek natuurlijk, ze zijn domweg niet meer te betalen.

Exact Wido, met een papiertje kan je laten zien dat je een voldoende hebt gehaald op je project/toets/afstudeeropdracht maar zegt he-le-maal niets over wat je kan. Basiskennis? Nee ook niet, want als je je niet genoeg interesseert in je studierichting en je niet continu bezig bent met waar je voor leert (werk, thuis) ben je de theorie ook zo weer kwijt.

Triloxigen
14/02/09, 21:34
Ik las toenstraks iets verkeerd, over dat je 1250,- een modaal inkomen vond, my bad.

cyberbootje
15/02/09, 01:58
Wat ik wel wil toevoegen (en ik heb geen verstand van salarisen ;) ) is dat opleiding echt niet alles zegt.

Ik heb er genoeg van het HBO af komen die Cisco, MS en Java kennen, dat was het. Als die dan als Linux beheerder komen solliciteren (bijv) en ze worden al aangenomen, dan hangt daar bijv zeker geen HBO salaris aan, waarom niet? Het papiertje zegt vaak maar weinig, het gaat om werkervaring.

Nee, ik heb niet echt een hoge pet op van het HBO in NL, er komen goede studenten vanaf, maar het gros vind ik nou niet echt geweldig. (En ja, ik kom van de Hogeschool Utrecht af)

Ik zou dan ook vooral kijken naar ervaring en kennis en op basis daarvan het salaris vast stellen.

Amen! :lovewht:

Trafego
15/02/09, 10:41
een poosje terug had ik vrijwel identieke vraag gesteld ivm lonen.

Mijn mening was en blijft.
Bewijs je maar eens.

Laatst een sollicitant, 1 jaar ervaring (weinig dus) en wilde 17.50 per uur netto overhouden.

sorry waar ben je dan mee bezig?

We zijn niet te beroerd om goed te betalen maar zoals ik vroeger ook moest starten en naar mijn mening hoort: Begin aan een acceptabel loon voor beide partijen. En groei op, kortom bewijs je eerst maar eens.

Mensen worden beloond naar inzet.

Een voorbeeld bij ons

11 euro brutto per uur voor een 21 jarige met goede ervaring.
x maal per jaar een xxx bonus bij getoonde inzet als er een mijlpaaltje behaald is.

Kortom uitgerekend (met 20 uur per week werk) heeft die jongen 1000+ netto in de maand.

Hij is 2 jaar geleden begonnen bij ons aan 8 euro per uur en heeft zich bewezen.
en zal hierdoor ook de groei blijven zien (en hierdoor gemotiveerder blijven)

Je kan iemand wel direct een toploon geven maar dat schiet niets op, in tijden zoals deze ontslaan de bedrijven eerder mensen dan dat ze een loonsverhoging geven.
Kortom als je geen verhogingen meer geeft gaan ze shoppen omdat gevoelsmatig te weinig verdienen... waar ben je dan?

my2ct

VinceSTM
15/02/09, 10:53
een poosje terug had ik vrijwel identieke vraag gesteld ivm lonen.

Mijn mening was en blijft.
Bewijs je maar eens.

Laatst een sollicitant, 1 jaar ervaring (weinig dus) en wilde 17.50 per uur netto overhouden.

sorry waar ben je dan mee bezig?

We zijn niet te beroerd om goed te betalen maar zoals ik vroeger ook moest starten en naar mijn mening hoort: Begin aan een acceptabel loon voor beide partijen. En groei op, kortom bewijs je eerst maar eens.

Mensen worden beloond naar inzet.

Een voorbeeld bij ons

11 euro brutto per uur voor een 21 jarige met goede ervaring.
x maal per jaar een xxx bonus bij getoonde inzet als er een mijlpaaltje behaald is.

Kortom uitgerekend (met 20 uur per week werk) heeft die jongen 1000+ netto in de maand.

Hij is 2 jaar geleden begonnen bij ons aan 8 euro per uur en heeft zich bewezen.
en zal hierdoor ook de groei blijven zien (en hierdoor gemotiveerder blijven)

Je kan iemand wel direct een toploon geven maar dat schiet niets op, in tijden zoals deze ontslaan de bedrijven eerder mensen dan dat ze een loonsverhoging geven.
Kortom als je geen verhogingen meer geeft gaan ze shoppen omdat gevoelsmatig te weinig verdienen... waar ben je dan?

my2ct

Kan er aan liggen dat ik al 7 jaar voor mezelf werk, maar voor 8 euro per uur kom ik mijn bed niet uit hoor..

DutchTSE
15/02/09, 11:07
Je kan iemand wel direct een toploon geven maar dat schiet niets op, in tijden zoals deze ontslaan de bedrijven eerder mensen dan dat ze een loonsverhoging geven.
Kortom als je geen verhogingen meer geeft gaan ze shoppen omdat gevoelsmatig te weinig verdienen... waar ben je dan?
my2ct
Dat het voor jou niets op schiet kan ik begrijpen, voor de sollicitant/werknemer schiet het wel op. Gezien de grote vraag naar ICT-ers valt er voor ons/hun veel te shoppen en daarmee een hoger salaris binnen te halen, vervelend voor de werkgever, leuk voor de werknemer ;)

Trafego
15/02/09, 11:25
zoals jullie werken zullen na 2/3 jaar de mensen gaan shoppen naar nieuwe banen.

@ vince

19 jaar, zeer basis ervaring en dan 8 euro per uur (3 euro boven minimumloon op dat moment) + de bonussen. (en laptop + phone niet te vergeten)

Er zijn er voldoende die hier voor willen werken.
Elk jaar zien ze hun loon omhoog gaan en de bonnussen stijgen. Zo blijven ze gemotiveerder dan als ze 3 jaar lang op dood punt hangen ;)

Wij kunnen ze momenteel gewoon loonsverhogingen geven terwijl andere bedrijven enkel werkverkorting en ontslagen uitvoeren. ;)

en ja dat is omdat je voor je eigen werkt.
Maar bekijk wel de situatie hoe hij zich voordoet he en niet als freelancertje (welke momenteel ook geen dikke pap hebben)

VinceSTM
15/02/09, 11:35
zoals jullie werken zullen na 2/3 jaar de mensen gaan shoppen naar nieuwe banen.

@ vince

19 jaar, zeer basis ervaring en dan 8 euro per uur (3 euro boven minimumloon op dat moment) + de bonussen. (en laptop + phone niet te vergeten)

Blijkbaar overheen gelezen, de notebook en telefoon zijn standaard, maar daardoor verwacht je ook dat je medewerker altijd kan reageren..

De basis ervaring, lage leeftijd en bonussen kunnen goede aanleiding zijn voor dat salaris.

Trafego
15/02/09, 12:51
om voorbeeld te vervolgen, we hebben ook een 17 jarige met wel goede basis die naast school bij ons werkt, deze heeft momenteel ook 8 euro.

FransVanNispen
15/02/09, 15:44
Ik denk dat er wel een behoorlijk verschil zit tussen 'een paar uurtjes naast school' of een fulltime baan.

Ook begrijp ik niet waarom er alleen wordt uitgegaan van HBO'ers. Waarom zou een PHP scripter geen MBO'er kunnen zijn?

BsHosting
15/02/09, 15:54
De meeste hbo'ers lopen vet naast hun schoenen.

Ik ken er een paar maar die zijn misschien in hun vak dan wel wat beter maar qua persoonlijke omgang en sociaal zijn lopen ze tig jaren achter.

Natuurlijk is niet elke hbo'er zo, maar een mbo'er is op dat vlak toch wel wat beter, wat zich uiteindelijk uit in beter en sneller afgeleverd werk.

Net wat Maurice al aangeeft eerst jezelf eens bewijzen en dan pas eisen stellen.
Met de eerste groep is het eerst eisen en dan bewijzen, maar met name dat laatste is zeer betreurend.

Triloxigen
15/02/09, 15:54
Ook begrijp ik niet waarom er alleen wordt uitgegaan van HBO'ers. Waarom zou een PHP scripter geen MBO'er kunnen zijn?

Er word niet eens echt PHP gegeven op MBO of HBO, en wat er dan gegeven wordt lijkt nergens op.

FransVanNispen
15/02/09, 16:01
Klopt. Ik heb zelf HTS gedaan, maar programmeren leer je daar niet. Ten minste, niet echt. We hebben al een aantal progingen gedaan iemand aan te nemen voor PHP werk, C++ werk en support, maar het niveau valt me meer dan tegen.

En dan de slarissen die ze willen !

Zij die salarissen nu gebaseerd op kennis en ervaring, of zijn die gebaseerd op media hypes en Internet fabeltjes?

BsHosting
15/02/09, 16:04
Ik denk eerder de laatste 2.
Ervaring leer je met de jaren en niet als je net van school komt dan begint het leren eigenlijk pas echt.

De beste mensen leren het in de praktijk die zijn het waardevolst.


Zij die salarissen nu gebaseerd op kennis en ervaring, of zijn die gebaseerd op media hypes en Internet fabeltjes?

Triloxigen
15/02/09, 16:10
De mensen die ik hoor zeggen dat de resultaten tegen vallen van hun ingehuurde programmeurs lijken ook dezelfde te zijn die zeggen dat de salarissen te hoog zijn.

Is het niet zo dat omdat jullie minder betalen je ook mindere programmeurs krijgt?

(hier ga ik op aangevallen worden..)

Trafego
15/02/09, 17:35
De mensen die ik hoor zeggen dat de resultaten tegen vallen van hun ingehuurde programmeurs lijken ook dezelfde te zijn die zeggen dat de salarissen te hoog zijn.

Is het niet zo dat omdat jullie minder betalen je ook mindere programmeurs krijgt?

(hier ga ik op aangevallen worden..)

Ook freelancers met 40 euro en 50 euro vallen tegen, Vaak omdat ze naast hun schoenen lopen en denken dat ze de wereld aankunnen omdat ze een KVK hebben..

Er zijn ook goede hoor maar het gross ziet enkel dollartekens in hun ogen..
en na een jaar heffen ze kvk op omdat ze zogezegd niet rondkomen.. uhu :lovewht:

FransVanNispen
15/02/09, 18:16
De mensen die ik hoor zeggen dat de resultaten tegen vallen van hun ingehuurde programmeurs lijken ook dezelfde te zijn die zeggen dat de salarissen te hoog zijn.

Is het niet zo dat omdat jullie minder betalen je ook mindere programmeurs krijgt?

(hier ga ik op aangevallen worden..)

Aanvallen is niet nodig hoor. Er zal wel degelijk een kern van waarheid inzitten.
Maar ik merk regelmatig, niet alleen nu maar ook in eerdere banen waar ik nog als werknemer in dienst was, dat heel veel mensen van mening zijn veel te moeten verdienen, terwijl ze nauwelijks kennis of ervaring hebben.

Het zijn vaak ook zij die de grap maken "Ik verdien heel veel, maar krijg zo weinig betaald".

Een _goede_ programmeur mag best wat verdienen, en is dat vaak ook waard. Dat is overigens niet de salaris indicatie waar ik naar op zoek was. Ik was met name op zoek naar salarissen voor startende of switchende werknemers.

bvankuik
15/02/09, 21:26
Een _goede_ programmeur mag best wat verdienen, en is dat vaak ook waard. Dat is overigens niet de salaris indicatie waar ik naar op zoek was. Ik was met name op zoek naar salarissen voor startende of switchende werknemers.

Wat je kan doen is vragen aan een sollicitant wat hij verdient en erbij zeggen dat ze aan de boekhouder hun loonstrook moeten laten zien. Beetje ouderwets, maar het kan.

Triloxigen
15/02/09, 21:59
Ik moet overigens wel meegeven dat het overgrote deel van de php programmeurs inderdaad rommel aflevert, losstaand van het bedrag wat ze vragen.

bvankuik
15/02/09, 22:03
Dat is toch waarom je senior ontwikkelaars in dienst hebt, die een oogje op de kwaliteit houden?

Triloxigen
15/02/09, 22:19
Dat is ook maar achteraf controle, het 'kwaad' is dan al geschied om het zo maar te zeggen.
Bovendien, wie hebben die in dienst dan?

eMiz0r
15/02/09, 23:09
@Vince,

Reken maar dat jij voor dat salaris je nest uit komt als je de huur niet meer kan betalen omdat je geen opdrachtgevers/baan meer hebt. Stel je bent freelancer (ik weet niet of het zo is) en je behoudt komende moeilijke jaren voldoende werk met een prima beloning, dan ben je gewoon duidelijk het geld waard en dan is het een ander verhaal. Ik heb het voornamelijk over de jongetjes en meisjes die net van school af komen en gouden bergen is beloofd (en dus ook verwachten).

Dit is eigenlijk de discussie die ik probeer te starten. Door de .com bubble zijn salarissen in de ICT in vogelvlucht omhoog gegaan. Zo'n 10 jaar terug werd je van school geplukt en maakte jij de dienst uit en niet je werkgever. Nu er een serieuze crisis voor de deur staat zijn dit de eerste mensen die weggeschopt worden, omdat ze domweg te duur zijn en er geen geld meer voor is. Her en der lees je steeds meer berichten dat de auto van de zaak bijvoorbeeld uit het voorwaardenpakket verdwijnt.

De meeste studenten op school zitten volgens mij nog steeds in die waan dat er een enorm personeelstekort in de ICT is en de sky de limit is. Hier wordt al terecht opgemerkt dat een aantal freelancers naast hun schoenen gaan lopen. Kijk alleen al de wildgroei aan hostingbedrijfjes hier op wht. Hostingbedrijfjes die overigens na een paar maanden al weer stoppen wegens gebrek aan snel geld verdienen.

Ik ben geen doemdenker, maar als je realistisch kijkt naar hoe snel onze economie gegroeid is afgelopen 10 jaar, kan je niet anders concluderen dat we vroeg of laat eens op ons bek moesten gaan. De kredietcrisis is er een begin van. Zodra de consument gaat bezuinigen op welke uitgave dan ook, krijgt de ICT de eerste en hardste klappen. Onze overheid komt dit jaar al 20 miljard tekort door de crisis begreep ik? Waar denk je dat die centen vandaan moeten komen.. en dan heeft het meerendeel van de gezinnen ook nog eens een tophypotheek en geen financiele reserves opgebouwd. Die gaan allemaal op de fles met enige beperking van de hypotheekrenteaftrek.

Ja ik dwaal inmiddels erg ver af, maar de salarissen van ICT personeelsleden is sterk afhankelijk van de toestand van onze (dienstverlenende) economie en op het moment zijn de vooruitzichten bar en barslecht.

Frans slaat de spijker op zn kop, veel mensen zijn van mening dat ze onderbetaald worden terwijl ze al een stevig salaris hebben naar fatsoenlijke maatstaven. Maar dat vergelijken ze met een aantal berichten op GoT en trekken zelf hun conclusies. Totaal niet rekening houdende met het feit dat salarissen in de randstad automatisch hoger zijn omdat huizen daar ook vele malen duurder zijn en je dus een hoger bruto (en netto) inkomen nodig hebt. Het gras bij de buren is altijd groener..

DJSS
16/02/09, 12:38
Ik heb in November 2008 eens gesolliciteerd naar een baan als ontwikkelaar (JAVA/JSP), ik ben niet gediplomeerd (laatste jaar MBO gedropt), 21 jaar oud met 2 jaar relevante ervaring en toch kwamen ze aan met 2200-2400 bruto (3 verschillende bedrijven). Terwijl ICT'beheerders waarmee ik omga (wel MBO diploma) het moeten doen met 1700 bruto.
Dat had ik eigenlijk ook niet verwacht.

eMiz0r
17/02/09, 13:41
Stukje van een ander forum:


Binnen de ICT is het ook al merkbaar, bij mijn werkgever waarin mijn bedrijf geintegreerd is moeten er 350 man uit , zo'n 7% volgens mij - is al in december bekend gemaakt. Ook is het hier in het ICT gebied merkbaar dat ATOS/Logica medewerkers in grote getale op de bank zitten, die parkeren dan namelijk bij ons in de straat waardoor het hier compleet vast staat in de spits. De investeringen liggen momenteel op hun gat, en dat is dus meteen merkbaar... alle externen er het eerst uit.

Spyder01
17/02/09, 13:55
Mijn ervaring met bijvoorbeeld Atos is, dat ze voornamelijk van het vaste personeel afwillen. Ik zag het destijds met het overgaan van KPN afdelingen. De flexers / gedetacheerden hoefden minder voor hun baan te vrezen dan de mensen bij het bedrijf zelf op de loonlijst.

Uiteindelijk is veel wel weer op andere locaties e.d. verdeeld, maar goed.

Het werken met flexers heeft natuurlijk voordelen, al kleven er ook wel genoeg nadelen aan.

Feit is in ieder geval wel, dat er veel mensen ook bij de grote bedrijven groot risico lopen hun baan te verliezen. Vooral lullig voor de mensen die net op het punt van contractverlenging / een vast contract zitten.

Triloxigen
17/02/09, 19:11
Bij een aantal bedrijven gaat er inderdaad personeel uit, waaronder Philips en CSS.
Geloof dat de getallen van 7 tot 10% niet vreemd zijn; vaak als eerste de gedetacheerde mensen volgens mij.
Maar tegen het personeel wat blijft wordt ook gezegd dat niet al aangegeven vrije dagen (vakanties etc) opgeschort moeten worden en dat er 50 uur per week gewerkt moet worden (bij Philips is dat nu het geval).