PDA

Bekijk Volledige Versie : Uitgekookte marketing van Leaseweb



pdu
08/01/09, 11:33
Beste Dames en Heren,

Graag wil ik een discussie beginnen over sneaky marketing technieken die o.a. Leaseweb hanteren.

Het gaat hierbij om subtiele (en minder subtiele) technische paaseieren waardoor je klant vroeg of laat je kan passeren en rechtstreeks met je leverancier zaken gaat doen, vandaar ook de stelling klant hosten op infrastructuur van Leaseweb = klant weg.

Wij hebben meerdere malen meegemaakt dat klanten overstappen naar Leaseweb nadat ze een paar jaar bij ons hebben gezeten. Dit zijn klanten die bij ons dedicated servers hadden maar ook resellers die over stapten naar dedicated server.

Aangezien zij al snel met de superieure support van Leaseweb te maken krijgen en hierdoor weken nodig hebben om een domein te verhuizen, kloppen ze bij ons aan om support, wat gelegenheid geeft om hun aankoop motieven te onderzoeken.

Op één geval na, zijn alle klanten bij Leaseweb terecht gekomen doordat ze op paaseieren zijn gestuit.

Middels een traceroute (hosted.byleaseweb ptr record van een hop)
Middels een Nslookup op IP adres (default hosted-by.leaseweb.com. en anders zie je het aan de nameservers)

En in twee gevallen via RIPE whois op IP.

Leaseweb zegt dat het verwijderen van hosted.byleaseweb niet zal verwijderen, maar als je de klanten die je dc's gebruiken op deze manier "naait" zal dat op lange termijn tegen je keren.

Immers wij zouden eerst goed nadenken voordat we een belangrijke co-lo of dedicated klant ergens binnen Leaseweb zouden plaatsen.

Graag horen wij van soortgelijke ervaringen, immers als wij moeite doen om klanten binnen te halen mag het toch niet zo zijn dat een derde die er niets voor heeft gedaan middels subtiele eastereggs die klant van je overneemt.

Ook hoor ik graag of en welke andere partijen van dit soort streken bedienen.

sdetroch
08/01/09, 11:42
Volledige 'white-label' kan je dat toch niet maken. Reverse dns, nameservers, ... kan je aanpassen. Zelf voor uw eigen ip's zorgen (PI) helpt ook wel wat, maar met een traceroute of dergelijke valt het toch uit te vissen bij welke upstream provider je staat e.d. meer.

Als je klanten verliest aan Leaseweb, dan zal dat toch een reden hebben. Er zijn providers waar ik meer schrik van heb als Leaseweb. Als je je in het lowcost segment bevindt, dan kan dit wel een probleem opleveren ... Leaseweb moet het van de goedkope prijzen (het eerste jaar dan toch) hebben en van de massa, klanten die veel ondersteuning nodig hebben of stabiliteit zijn niet direct hun doelgroep / zijn niet aan het juiste adres bij LW. Vooraf goed over nadenken dus ...

sven

Erik H.
08/01/09, 11:47
Nou breekt m'n klomp hoor: HELE grote klanten kunnen ook nog LeaseWeb passeren en bij EvoSwitch inkopen en NOG grotere klanten kunnen zelf een loods vol duwen met een zooitje racks en glas aan laten leggen. Het is namelijk zo dat het een goedbewaard geheim is dat LeaseWeb zelf ook leveranciers heeft ... zucht

Zelfs LeaseWeb zelf geeft aan dat de waarde moet liggen in de "value added service" die je toevoegt voor jouw klanten. Een scherpere prijs aanbieden dan de leverancier waar je het zelf afneemt is gewoon een ongewonnen strijd. Ik koop mijn fles cola bij de AH ook niet in voor 1 euro om hem voor 40 cent verder te verkopen. Toch ? Als ik dan die fles cola ergens voor 2 euro wil verkopen zal ik toch iets moeten toevoegen voor de klant om het aantrekkelijk te maken ...

nzyme
08/01/09, 11:50
als je een beetje netjes netwerk hebt zijn de router onder een as12345.net onder gebracht, redelijke vorm van whitelabel lijkt me. Alleen voor shared hosting is het bijna overal hetzelfde, of je moet al een apart whitelabel domein gebruiken daarvoor. Kdiss had dat met isu.nl ofzo dat invullen in je browser was altijd standaard blanco scherm.

Nog een leuke marketing truc: overbooken van je netwerk poort, ofwel gbit leveren maar dan wel shared met 10 andere servers/klanten. Vaak herken je dat aan lage prijs en staat het na lang zoeken in de kleine letters of gewoon helemaal nergens. (sommige servers met een dedicated verbinding, andere met een 'verbinding')

sdetroch
08/01/09, 12:02
Een scherpere prijs aanbieden dan de leverancier waar je het zelf afneemt is gewoon een ongewonnen strijd. Ik koop mijn fles cola bij de AH ook niet in voor 1 euro om hem voor 40 cent verder te verkopen. Toch ? Als ik dan die fles cola ergens voor 2 euro wil verkopen zal ik toch iets moeten toevoegen voor de klant om het aantrekkelijk te maken ...

Inderdaad en daar wringt dikwijls het schoentje bij de low-cost hostingfirma's.
Ze voegen soms vrijwel niets (!) toe, integendeel. Als je ze morgen hun DA controlepaneel of dergelijke afneemt, valt het kaartenhuisje in elkaar. Er zijn er die het verschil niet kennen (bij wijze van spreken) tussen een dns en een dhcp server. Of ... ze zijn student en overdag niet bereikbaar voor hun klanten ... ook in dit geval voegen ze niets toe t.o.v. hun leverancier, integendeel.

Als je je bedrijfsvoering goed in orde hebt, denk ik niet dat het een probleem is dat je leveranciers bekend zijn, maar zoals hierboven beschreven, moet je wel een toegevoegde waarde hebben t.o.v. uw eigen leverancier.
sven

Apoc
08/01/09, 12:39
Ik denk dat je als dedicated server provider je sowieso moet afvragen waarom je je eigen servers bij een concurrent (in dit geval Leaseweb) zou plaatsen. Daar komt nog eens bij dat Leaseweb in dit opzicht niet bepaald een zuivere reputatie heeft. Maar zelfs als je dat buiten beschouwing laat, kan ik me toch echt geen enkele motivatie bedenken waarom je je eigen dedicated servers bij een directe concurrent zou plaatsen. Dat is ongeveer hetzelfde als wanneer je een hamburgerkraam in een BurgerKing zou beginnen.

Stel nu dat je een specifieke niche opzoekt (waar Leaseweb zich niet op richt), dan is het qua concurrentie natuurlijk geen probleem om die servers bij hen te plaatsen. Dat heeft dan ook te maken met het feit dat je in dat geval geen directe concurrent bent. Maar als je zelf feitelijk dezelfde diensten aanbiedt als Leaseweb.. tja, dan vraag je er min of meer zelf om.

In onze eigen bedrijfsvoering hebben wij er altijd voor gekozen om ervoor te zorgen dat we zo min mogelijk concurreren met onze eigen klanten - die daar overigens maar al te dankbaar voor zijn. Op de vlakken waarop eventueel wel geconcurreerd wordt, wordt er altijd voor gezorgd dat dit volledig whitelabel is. Dat Leaseweb er voor kiest om dit niet te doen, staan hen natuurlijk geheel vrij. Maar dit zijn zaken die je zou moeten uitzoeken voordat je met een partij in zee gaat.

Ik probeer dit soort praktijken overigens zeker niet goed te praten, want het is alles behalve netjes. Maar dat typeert Leaseweb sowieso wel, alles is net op het randje. Echter is dat niet iets wat niet eerder bekend was - niet iets om nu opeens verbaasd over te zijn dus.

Bottom line is dat je zelf je leveranciers kiest, en dit is niet iets wat nu spontaan veranderd is. Feitelijk kun je enkel jezelf verwijten. Als je hieraan uiteindelijk teveel verliest, wordt het hoogstwaarschijnlijk tijd om ergens anders heen te verhuizen (of zet desnoods je eigen ASN op).

Trafego
08/01/09, 13:32
Als je weet dat een leverancier zo werkt, (en wat ook bekend is van lsw) Waarom ben je er dan zelf heen gegaan?

t.bloo
08/01/09, 13:41
Sterker nog, waarom ben je zelf ooit niet bij je oude leverancier gebleven?

Trafego
08/01/09, 15:23
Nou ik vind wel dat een coloprovider zich anders kan opstellen,

Ik heb het ook al meegemaakt dat een dedicated klant van een coloklant van ons rechtstreeks met ons contact opnam. Deze klaagde steen bij been.

Wij hebben onze klant geinformeerd en niet de klant afgepakt.
Klant heeft weer contact gezocht met zijn klant en zijn er samen aan uit gekomen.

Zo ook het datacenter waar wij staan, deze kregen aanvraag van een klant van ons.
Dat werd direct gemeld en niet 'afgesnoept"

Zelfde core business is 1, elkaar niet beconcureren is stap 2 (lange termijn visie dus ;) )

als de klant uiteindelijk toch weggaat bij onze klant worden wij in elk geval niet aangekeken dat wij klanten van onze klanten 'stelen' (snap je hem nog :P )

Apoc
08/01/09, 15:55
als de klant uiteindelijk toch weggaat bij onze klant worden wij in elk geval niet aangekeken dat wij klanten van onze klanten 'stelen' (snap je hem nog :P )

Zo hoort dat natuurlijk ook, maar zeg eerlijk, zou je dat echt van Leaseweb verwachten? Ze zijn bekend om dergelijke praktijken. Als je dat niet aanstaat kun je beter uberhaubt niet met ze in zee gaan.

Trafego
08/01/09, 16:03
Zo hoort dat natuurlijk ook, maar zeg eerlijk, zou je dat echt van Leaseweb verwachten? Ze zijn bekend om dergelijke partijen. Als je dat niet aanstaat kun je beter uberhaubt niet met ze in zee gaan.

Waarom denk je dat wij nog niet eens lsw zullen mailen met offerte aanvraag uit nieuwsgierigheid ;)

pdu
08/01/09, 18:56
Ik zal de stelling iets aanscherpen.

Kun je van een colo provider verwachten dat ze dingen structureel verzinnen die klanten zal aantrekken.

Leaseweb adverteert namelijk niet dat ze een HOP met een PTR record hebben.
Je kunt bij leaseweb wel IP op naam huren echter is de meerwaarde gezien de rest van de infrastructuur nihil.

Aan de andere kant vraag ik me af indien er een echte whitelabel DC zou bestaan (wat vroeger normaal was overigens) zouden webhosters niet massaal overstappen?

Ik las een aantal keer over eigen AS/footrpint, informeren van je klanten mbt leveranciers etc..

Eigen AS + footprint neem je alleen indien je voldoende HR hebt omdat professioneel te kunnen beheren. Maar zelfs dan is het lastig om zelfstandig een uitgebreid peering netwerk op te bouwen. Zolang je geen bulk verkeer doet richting of van een partij zullen grote partijen geen noodzaak zien om überhaupt te gaan peeren met je.
Dat was 10 jaar geleden al zo. Ook zul je als kleinere speler geen goede staffels met je uplink providers kunnen bedingen en qua energie ben je overgeleverd aan de DC.
Dus er komt veel meer kijken er zal heus wel een omslag punt waarbij het voordeliger uitpakt als je zelf alles doet.

Klanten informeren ben ik voorstander van, openheid kan geen kwaad en je raakt alleen klanten kwijt die je toch al niet wenst. Het is niet zo dat ik betreur dat klanten naar Leaseweb toe gaan, integendeel als ze ons bellen voor support vind ik dat alleen maar leedvermaak (en we hebben er inmiddels met hands-on diensten meer aan verdiend).

Maar wat ik vreemd vind is dat je als leverancier er moeite voor hebt gedaan om het zo uit te werken dat een gemiddelde klant het vroeg of laat gewoon ziet. Klanten die bewust voor onze niveau van dienstverlening hebben gekozen zullen niet naar Leaseweb overstappen. De koopjes jagers wel, daar zorgden vaak (gezien support) toch al veel kosten.

Ik las overigens dat Leaseweb een reputatie op dit gebied heeft, ik had tot 2 jaar geleden nog nooit van Leaseweb gehoord.

Overigens de reden dat we van leverancier zijn geswitched is tweeledig, ze vertrokken uit Amsterdam met hun diensten en soms was het problematisch ('s nachts b.v.) om bij spullen te komen. Je wilt uiteindelijk zelf kunnen plannen wanneer je onderhoud/migraties e.d. uitvoert en niet eerst met een ander bedrijf dienen te overleggen.

Overigens vind ik Leaseweb noch Evoswitch scherp geprijsd. Voor minder kun je professionelere co-lo vinden, wat dat aangaat hebben ze toch nog een kinderlijk niveau.

sdetroch
08/01/09, 19:53
Leaseweb is m.i. geen partij waar je als professionele hostingpartij uw servers wil zetten. De kwaliteit van hun dienstverlening is daar veel te laag voor. Waarschijnlijk wel een goede partij voor de koopjesjagers of voor mensen die liever goedkoop hebben dan degelijk (waar ook niets mis met is, een hobbyserver is waarschijnlijk een goed voorbeeld hiervan).

En klagen over een leverancier, maar daar blijven?
Tja, dan doe je het jezelf aan zeker? Pak je boeltje op en verhuis als je problemen hebt met hen.

sven

®on
08/01/09, 20:23
Leaseweb is m.i. geen partij waar je als professionele hostingpartij uw servers wil zetten.
Het kan aan mij liggen, maar ze verzetten een bulk meer verkeer dan de gemiddelde WHT'er. Ze zullen dus echt best iets goed doen. Iedere partij heeft zijn eigen type klanten.

Paulewk
08/01/09, 20:57
Ik snap je probleem niet, blijkbaar heeft Leaseweb een beter aanbod voor je klant als jij zelf en daar klaag je over? Waarom doe je niet iets aan je diensten waardoor de klant blijft, het is altijd al duidelijk geweest dat je in LSW niet op prijs kan winnen, dus moet je het op een ander front doen.

Je zegt zelf dat je 2 jaar terug nog nooit van Leaseweb gehoord had, dan heb je dus blijkbaar geen onderzoek gedaan waar je naar toe ging, want dit gaat al jaren zo, ging je zelf toevallig ook voor de laagste prijs?

En, wat is het punt dat leaseweb een PTR record op hun hosts heeft, als je klanten snugger genoeg zijn om een traceroute te doen, of een RIPE lookup komen ze er ook wel achter dat je bij LSW staat als je eigen PTR op 'dat' ip stond. Dit zou je eventueel nog kunnen afvangen met PI space. Maar dan nog zal Leaseweb opdoemen in een trace. Ik snap ook absoluut niet wat daar 'naaien'aan is.

Enneh, wth is een 'white label dc' volgens mij is dat een kale footprint in een carrier neutral dc waar je je eigen netwerk draait, er zijn genoeg DC"s die dat toe staan, GS, Eunetworks, TelecityRedbus, NIkhef, noem maar op.

Verder, als er genoeg goedkopere betere DC's / netwerken zijn als LSW, waarom ga je daar dan niet heen?

Phu
08/01/09, 21:02
Het kan aan mij liggen, maar ze verzetten een bulk meer verkeer dan de gemiddelde WHT'er. Ze zullen dus echt best iets goed doen. Iedere partij heeft zijn eigen type klanten.

Das waar maar als je 5 salesmanagers moet spreken voor offerte van 1 rack dan weet ik het ook niet hoor, het is dat ik grote volume traffic verzet.
en bij een andere partij goed en tegen een leuke prijs zit.

Hun support is ook niet bijster goed ofzo.
We hebben een paar racks bij ze maar daar houdt het ook bij op.

Persoonlijk sta ik liever bij een kleinere partij dan bij leaseweb puur omdat je dan niet als een nummertje maar als een klant word gezien.
Ben je niet tevreden heb je pech moet je alsnog je contract uitzitten.

nzyme
08/01/09, 21:32
Enneh, wth is een 'white label dc' volgens mij is dat een kale footprint in een carrier neutral dc waar je je eigen netwerk draait, er zijn genoeg DC"s die dat toe staan, GS, Eunetworks, TelecityRedbus, NIkhef, noem maar op.


slightly offtopic: euN is al bijna een jaar(?) niet meer neutraal...

Randy
08/01/09, 21:40
slightly offtopic: euN is al bijna een jaar(?) niet meer neutraal...

Waarom, omdat ze ook een eigen netwerk hebben? Illian, ProSevrve, True, Caveo, genoeg andere partijen die je bandbreedte kunnen leveren hoor. En anders is het nog een AMS-IX en NLIX POP.

Apoc
08/01/09, 21:45
Leaseweb adverteert namelijk niet dat ze een HOP met een PTR record hebben.
Je kunt bij leaseweb wel IP op naam huren echter is de meerwaarde gezien de rest van de infrastructuur nihil.

Het PTR record opzich is het probleem niet zo zeer, dat zie je eigenlijk overal wel. Het gaat dan meer om de manier waarop. Als ze specifiek "hosted by Leaseweb" neerzetten, is dat toch een heel ander verhaal dan wanneer er router.leaseweb.com of iets dergelijks staat.


Aan de andere kant vraag ik me af indien er een echte whitelabel DC zou bestaan (wat vroeger normaal was overigens) zouden webhosters niet massaal overstappen?

Ten eerste heeft het niets met het DC te maken, maar met het netwerk. Ten tweede gaat het om het feit of die netwerkleverancier al dan niet een directe concurrent van je is. Als je op een netwerk draait waarin ook de naam van het bedrijf in kwestie staat, maar dat bedrijf biedt niet dezelfde diensten aan als jij, dan is er uberhaubt geen risico dat klanten over zullen stappen.

Ik las een aantal keer over eigen AS/footrpint, informeren van je klanten mbt leveranciers etc..


Eigen AS + footprint neem je alleen indien je voldoende HR hebt omdat professioneel te kunnen beheren. Maar zelfs dan is het lastig om zelfstandig een uitgebreid peering netwerk op te bouwen. Zolang je geen bulk verkeer doet richting of van een partij zullen grote partijen geen noodzaak zien om überhaupt te gaan peeren met je.
Dat was 10 jaar geleden al zo. Ook zul je als kleinere speler geen goede staffels met je uplink providers kunnen bedingen en qua energie ben je overgeleverd aan de DC.
Dus er komt veel meer kijken er zal heus wel een omslag punt waarbij het voordeliger uitpakt als je zelf alles doet.

Dat is niet helemaal waar, want je kan ook gebruik maken van partijen als openpeering en dergelijke. Een combinatie van bijvoorbeeld openpeering + jointtransit + een andere (bij voorkeur betrouwbare) partij (die geen concurrentie biedt), geeft je al een mogelijke combinatie. Daarnaast zou je sowieso gewoon je traffic kunnen afnemen bij een partij waarmee je niet direct concurreert (zonder eigen AS).


Overigens vind ik Leaseweb noch Evoswitch scherp geprijsd. Voor minder kun je professionelere co-lo vinden, wat dat aangaat hebben ze toch nog een kinderlijk niveau.

In dat geval zie ik het probleem niet. Verhuizen die handel!

Apoc
08/01/09, 21:46
En, wat is het punt dat leaseweb een PTR record op hun hosts heeft, als je klanten snugger genoeg zijn om een traceroute te doen, of een RIPE lookup komen ze er ook wel achter dat je bij LSW staat als je eigen PTR op 'dat' ip stond. Dit zou je eventueel nog kunnen afvangen met PI space. Maar dan nog zal Leaseweb opdoemen in een trace. Ik snap ook absoluut niet wat daar 'naaien'aan is.

Het gaat op de manier waarop. Als er in je traceroute "hosted.by.leaseweb" of iets dergelijks staat (en dat staat er, wat ik uit het bericht van TS begreep), dan lijkt me dat inderdaad toch wel kwalijk.

Domenico
08/01/09, 22:02
"hosted.by.leaseweb" kun je ook heel erg makkelijk veranderen in bijvoorbeeld het klantensysteem. :)

Erik H.
08/01/09, 22:26
"hosted.by.leaseweb" kun je ook heel erg makkelijk veranderen in bijvoorbeeld het klantensysteem. :)

Ja ik snap het probleem van TS totaal niet .....

En moet LeaseWeb nu zeggen van "oh god nee je bent nu klant bij een klant van een klant van een klant van ons dus je bent bij ons NIET welkom" ?

Het zou wat anders zijn als LSW achter de mensen hun rug om mensen ging benaderen maar mensen kunnen LSW toch niet verbieden een klant aan te nemen ?

Bakker ICT
08/01/09, 22:26
Yes per IP kan je je reverse lookup opgeven ;)

Apoc
08/01/09, 22:34
"hosted.by.leaseweb" kun je ook heel erg makkelijk veranderen in bijvoorbeeld het klantensysteem. :)

Als het om je eigen IPs gaat wel, maar dat geldt niet voor de rDNS van de IPs van de routers (die je terugziet in de traceroute). Wat ik eigenlijk begreep was dat het "hosted.by.leaseweb" gebeuren ingesteld stond op de rDNS van de routers. Mocht dat niet het geval zijn, dan zie ik het probleem inderdaad niet.

phreak
08/01/09, 22:36
slightly offtopic: euN is al bijna een jaar(?) niet meer neutraal...

Eun is gewoon carrier neutral hoor ;)

Als je elk datacenter wat een eigen netwerk heeft niet carrier neutral vind, dan vallen er al een hele boel af ;)

Bakker ICT
08/01/09, 22:49
Je ziet onderstaand, dat blijf je overal toch wel zoon beetje houden.



Host Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev
1. speedtouch.lan 0.0% 18 96.5 53.5 5.4 97.1 30.6
2. lo1.dr5.d12.xs4all.net 0.0% 18 10.4 10.4 9.8 11.7 0.5
3. 0.ge-3-3-0.xr3.3d12.xs4all.net 0.0% 17 9.8 10.4 9.8 12.8 0.7
4. 0.so-7-0-0.xr1.tc2.xs4all.net 0.0% 17 10.4 10.9 10.1 15.8 1.3
5. 40ge-chnl.amsix.tc2.leaseweb.net 0.0% 17 12.1 12.0 10.6 19.9 2.5
6. te5-2.sr1.evo.leaseweb.net 0.0% 17 22.7 23.3 20.0 30.9 2.5
7. 85.17.129.34 0.0% 17 23.0 22.7 20.4 24.8 1.2
8. bakkerict.nl 0.0% 17 21.9 22.2 20.1 24.6 1.3
9. bakkerict.nl 0.0% 17 22.7 22.2 18.6 24.6 1.3

IT-worX
08/01/09, 23:03
Ik zie geen hosted.by.leaseweb?

1 <1 ms <1 ms <1 ms 10.0.0.2
2 1 ms 1 ms 1 ms . [10.0.0.1]
3 9 ms 8 ms 8 ms 88-197-158-254.customer.dxadsl.be [88.197.158.25
4]
4 8 ms 8 ms 8 ms 195.95.4.29
5 10 ms 10 ms 10 ms gig0-2-100.inx-pe01.mpl.scarlet.be [194.119.224.
53]
6 63 ms 17 ms 17 ms leaseweb.bnix.net [194.53.172.101]
7 17 ms 18 ms * amx.nkf.leaseweb.net [85.17.100.210]
8 * * * Time-out bij opdracht.
9 18 ms 17 ms 18 ms gi2-2.r2.sbp.leaseweb.net [83.149.127.10]
10 18 ms 17 ms 17 ms www.leaseweb.com [83.149.80.111]

Apoc
08/01/09, 23:20
Ah, dat verandert het verhaal toch wel. Ik dacht dat TS zei dat er ergens voor een router "hosted.by.leaseweb" of iets in die richting stond. Zoals het er nu staat lijkt me inderdaad geen probleem (tenzij je iets anders met ze overeen bent gekomen, maar daar lijkt me hier geen sprake van).

nugget
08/01/09, 23:23
Ik denk ook dat je Leaseweb niks kan verwijten. Daarnaast denk ik dat je open moet zijn over je leveranciers. Wij maken gewoon bekend dat we op het netwerk draaien van Leaseweb. Sinds wij werken met Leaseweb hebben we pas 1x een probleem ondervonden en dat was bij SBP en dat was in no time opgelost. Nu staan we in EVO en daar draait alles vanaf het begin al perfect.

Ik denk dat het klopt dat je waarde moet toevoegen aan je dienst. Nu moet ik zeggen dat wij zelf nog geen dedicated servers aanbieden maar ik denk dat als mensen bewust voor je kiezen dat je ze ook kunt houden. Ik zou dan ook proberen te onderzoeken waarom je klanten zijn verhuisd naar Leaseweb en of je dat zelf had kunnen voorkomen?

sdetroch
08/01/09, 23:24
Het kan aan mij liggen, maar ze verzetten een bulk meer verkeer dan de gemiddelde WHT'er. Ze zullen dus echt best iets goed doen. Iedere partij heeft zijn eigen type klanten.

Inderdaad, dat heb ik ook geschreven, maar hun doelgroep zijn (volgens mij) niet de professionele hostingpartijen (de grotere dan toch niet ...).

sven

pdu
09/01/09, 08:34
"hosted.by.leaseweb" kun je ook heel erg makkelijk veranderen in bijvoorbeeld het klantensysteem. :)

Niet als je een rack met kleine adres space hebt.

Dus je hebt een rits waar je PTR record kunt veranderen.

Echter de 2 routers staat alleen - DO NOT ASSIGN - Router IP achter en geen functie om PTR record te veranderen.
Terwijl die juist hosted.by.leaseweb laten zien.

davinci
09/01/09, 08:45
doe eens een traceroute naar Leaseweb IPs binnen easynet en binnen evoswitch...
routers in easynet lijken te zijn ge-white-labeled.. Evo niet....

Ijsbox
09/01/09, 10:12
Niet als je een rack met kleine adres space hebt.

Dus je hebt een rits waar je PTR record kunt veranderen.

Echter de 2 routers staat alleen - DO NOT ASSIGN - Router IP achter en geen functie om PTR record te veranderen.
Terwijl die juist hosted.by.leaseweb laten zien.

Laat het traceroute resultaat van de router(s) die je bedoelt eens zien?

jeffrey
09/01/09, 10:26
Dit is een trace naar TC2:
5 * 43 ms 28 ms 20ge-chnl.amsix.nkf.leaseweb.net [195.69.145.215]
6 11 ms 11 ms 11 ms gi4-3.r1.tc2.leaseweb.net [62.212.95.134]

Cakkie
09/01/09, 10:43
@pdu: ik denk dat je daarvoor contact moet opnemen met LSW zelf. Waarschijnlijk zal men dat niet via de interface toelaten om duidelijk aan te geven dat die IP adressen voorbehouden zijn voor de routers, en niet zelf toe te wijzen.

Phu
09/01/09, 12:00
Dit is een trace naar TC2:
5 * 43 ms 28 ms 20ge-chnl.amsix.nkf.leaseweb.net [195.69.145.215]
6 11 ms 11 ms 11 ms gi4-3.r1.tc2.leaseweb.net [62.212.95.134]

Is hier niets mis mee toch ?
moeten ze dan iets als 20ge-chnl.amsix.nkf.as16265.net
ervan maken ?

bedoel bij ripe vind je ook voldoende informatie dus white label kan bijna nooit.
zelfs met eigen AS kan dat niet.

FransVanNispen
10/01/09, 14:00
Ik vind de OT nogal grof. Het gaat eigenlijk helemaal niet om 'Uitgekookte marketing', maar juist dat klanten in staat zijn te achterhalen dat je diensten vanuit Leaseweb worden geleverd. Daar is niets uitgekookt aan.

hosted-by.leaseweb.com staat alleen standaard ingesteld op de IP's in de reverse DNS wat je zelf kunt aanpassen. Wij hebben op onze IP's ook standaard hosted-by.xentronix.nl staan.

Het actief benaderen van klanten van je klanten om ze voor je te winnen, dat zou ik pas uitgekookt vinden. Ik heb nog nooit gehoord of meegemaakt dat zij dit doen.

Waarschijnlijk heeft je klant actief uitgezocht waar je zelf staat, en vervolgens daar een offerte aangevraagd. Zij zullen dan zelf daar rede voor gezien hebben dit te moeten doen.

Bij Leaseweb kun je voordelig terecht als je veel traffic doet, of bij de soms te mooie aanbiedingen die zij vooral in het verleden hadden. Maar iedereen die bekend is met deze partij weet ook waar de 'bottleneck' zit, en dat is op de support kosten. Er is niets mis met de support van Leaseweb, maar je betaald er behoorlijk voor. Ook is de doorlooptijd van tickets de laatste tijd traag.

Op gebied van dedicated servers hebben zij aanbiedingen die, vooral bij de instap modellen, te mooi zijn om waar te zijn. Hier kan niemand tegenop, vooral door de gigantische bult dataverkeer die zij erbij doen.

Maar als je op zoek bent naar een custom oplossing, of redelijk wilt afwijken van de geboden standaard oplossingen, wordt het een ander verhaal. Ook als je kijkt naar managed systemen, is Leaseweb ineens erg duur. Dit heet gewoon bedrijfvoering en zoals eerder genoemd, value added service.

Hier is zit dan ook de mogelijkheid je te onderscheiden, en het is in onze ervaring juist dit onderscheid wat een redelijk aantal klanten ervoor laat kiezen om toch bij een andere partij dan Leaseweb te blijven, ook al weten zij dat de aanbieder ook bij Leaseweb inkoopt.

Merlijn
11/01/09, 16:27
Niet als je een rack met kleine adres space hebt.
Dus je hebt een rits waar je PTR record kunt veranderen.
Echter de 2 routers staat alleen - DO NOT ASSIGN - Router IP achter en geen functie om PTR record te veranderen.
Terwijl die juist hosted.by.leaseweb laten zien.

PDU: neem hiervoor contact op met onze support afdeling en vraag aan hen om dit aan te passen. Dit hoort namelijk niet bij routers (en andere door ons gebruikte IP's) te staan. Echter: voor alle andere IP's kun je zelf de PTR aanpassen.

Ik betreur de stellingname dat wij dit moedwillig doen om daarmee klanten af te pakken. Dit is zeer zeker niet het geval. Het is voor ons soms niet te bepalen of iemand al klant is bij een van onze bestaande klanten wanneer wij een aanvraag voor een offerte krijgen. Hierdoor kan het inderdaad voorkomen dat er een klant rechtstreeks bij ons klant wordt. Wij gaan echter niet actief en via trucs achter de klanten van onze klanten aan. Mocht je echter van mening zijn dat wij actief achter je klanten aan gaan, dan nodig ik je bij deze uit om een afspraak te maken met je account manager.

Desmond
11/01/09, 23:01
Ik heb de berichten door gelezen en buiten de veelal negatieve berichten van bijna iedereen blijf ik mij afvragen hoe LSW naar de 300 Gbit grens gestegen in een jaar tijd?

Het hosted.by.leaseweb verhaal kan je in hun control panel zelf aanpassen, dit is een standaard regeltje. Bij de router die je niet aan kan passen is het een belletje naar je account manager en het is aangepast terwijl je aan de lijn zit.

Als je klanten vertrekken en of dat nou naar je leverancier is of naar de buurman, is er dan niet iets mis met jouw dienstverlening? Waarom zouden ze vertrekken, als jij een goede dienst levert en goede support hebben ze geen reden om weg te gaan lijkt mij?

De enige manier om alles zelf te doen is geen colo klant te worden, geen racks te huren ergens maar gewoon in je eigen kantoor of schuur een lijn te nemen en zelfs dan ben je nog afhankelijk van andere partijen.

Ik ben zelf tevreden met LSW, zal wel een van de weinig op WHT zijn als ik iedereens agressieve meningen over LSW hoor :)

De dienstverlening is mijn inziens goed, de prijs is scherp en de kwaliteit van het netwerk is hoog. Het is niet zo dat de account manager iedere 2 weken langs komt op kantoor maar als ik vraag 'jongens, als jullie in SBP zijn, kan je dan diskje 3 swappen in server27' word ik keurig gebeld als ze er zijn en ze voor mijn kast staan.

In geval van storing word het altijd direct opgelost en heb tot nu toe 1x downtime ondervonden in 3 jaar tijd. Ik denk dat ieder bedrijf wel zoiets heeft waar je negatief tegen aan kan kijken en of het moedwillige sneaky marketing is betwijfel ik, ik ga er van uit dat zij liever ook een bestaande klant behouden die 15 racks afneemt dan dat die klant vertrekt zodat zij een 1U colo klantje over kunnen nemen.

Bakker ICT
11/01/09, 23:36
Je bent niet geheel de enigste, ik vind dat LSW zijn zaakjes toch wel goed voor elkaar heeft. Wordt netjes geholpen, en dienstverlening in Evo door LSW bij plaatsing nieuwe servers was ook top te noemen.

Ben het geheel met w3media eens :)

Desmond
12/01/09, 08:30
Het is vaak zo dat grotere partijen steeds minder geliefd worden. Een mooi voorbeeld is KPN, in het begin riep iedereen 'hoezee, hoezee' voor KPN want er was telefoon maar tegenwoordig loopt iedereen te zeiken over KPN terwijl mijn telefoon eigenlijk nooit offline is :)

reef
12/01/09, 13:08
Het is vaak zo dat grotere partijen steeds minder geliefd worden. Een mooi voorbeeld is KPN, in het begin riep iedereen 'hoezee, hoezee' voor KPN want er was telefoon maar tegenwoordig loopt iedereen te zeiken over KPN terwijl mijn telefoon eigenlijk nooit offline is :)

Nee klopt, het wordt pas een probleem als je een wijziging wilt doorgeven of als er iets niet klopt in de admi! :)

reef
12/01/09, 13:11
Ik zat vroegah ook via via bij Leaseweb. Die hadden een mooie aanbieding gehad voor een aardige hoeveelheid kasten. Later verlaagde Leaseweb de prijzen voor losse klanten zo erg dat degeen met al die kasten zijn ruimte aan de straatstenen niet meer kwijt kon. Maar dat houd je natuurlijk altijd als reseller...

Desmond
12/01/09, 16:11
Dat is natuurlijk altijd zo, als jij groente gaat wederverkopen van de groenteboer leg jij je marge erop of je moet zelf in de rij gaan staan op de veiling om 05.00. sim-pel.

mdf
13/01/09, 15:42
Beste Dames en Heren,

Graag wil ik een discussie beginnen over sneaky marketing technieken die o.a. Leaseweb hanteren.

Het gaat hierbij om subtiele (en minder subtiele) technische paaseieren waardoor je klant vroeg of laat je kan passeren en rechtstreeks met je leverancier zaken gaat doen, vandaar ook de stelling klant hosten op infrastructuur van Leaseweb = klant weg.

Wij hebben meerdere malen meegemaakt dat klanten overstappen naar Leaseweb nadat ze een paar jaar bij ons hebben gezeten. Dit zijn klanten die bij ons dedicated servers hadden maar ook resellers die over stapten naar dedicated server.

Aangezien zij al snel met de superieure support van Leaseweb te maken krijgen en hierdoor weken nodig hebben om een domein te verhuizen, kloppen ze bij ons aan om support, wat gelegenheid geeft om hun aankoop motieven te onderzoeken.

Op één geval na, zijn alle klanten bij Leaseweb terecht gekomen doordat ze op paaseieren zijn gestuit.

Middels een traceroute (hosted.byleaseweb ptr record van een hop)
Middels een Nslookup op IP adres (default hosted-by.leaseweb.com. en anders zie je het aan de nameservers)

En in twee gevallen via RIPE whois op IP.

Leaseweb zegt dat het verwijderen van hosted.byleaseweb niet zal verwijderen, maar als je de klanten die je dc's gebruiken op deze manier "naait" zal dat op lange termijn tegen je keren.

Immers wij zouden eerst goed nadenken voordat we een belangrijke co-lo of dedicated klant ergens binnen Leaseweb zouden plaatsen.

Graag horen wij van soortgelijke ervaringen, immers als wij moeite doen om klanten binnen te halen mag het toch niet zo zijn dat een derde die er niets voor heeft gedaan middels subtiele eastereggs die klant van je overneemt.

Ook hoor ik graag of en welke andere partijen van dit soort streken bedienen.

Precies dezelfde ervaringen, maar dit is wel al jaren bekend dus zouden klanten ondertussen beter moeten weten. Wel goed dat het nog eens aangekaart wordt.

Bakker ICT
13/01/09, 15:53
wat betreft klantenverweving etc..
Het is iets anders als Leaseweb inderdaad achter de klanten van klanten aan gaan, maar goed ze zullen wel ongeloofijk stom zijn als ze dat daadwerkelijk doen. Als ondernemer probeer je toch steeds zo dicht mogelijk bij de hoofdleverancier te zitten, dit scheelt je kosten. Ieder bedrijf dat er tussen zit neemt weer marge dus tjah... alleen maar logisch.

Ijsbox
13/01/09, 15:53
Precies dezelfde ervaringen, maar dit is wel al jaren bekend dus zouden klanten ondertussen beter moeten weten. Wel goed dat het nog eens aangekaart wordt.

Heb je bezwaar tegen het gebruik van de volgende namen:

5 * 43 ms 28 ms 20ge-chnl.amsix.nkf.leaseweb.net [195.69.145.215]
6 11 ms 11 ms 11 ms gi4-3.r1.tc2.leaseweb.net [62.212.95.134]

of staat er echt ergens hosted.by.leaseweb waar je dat niet zelf kunt aanpassen? zoja laat daar dan eens een voorbeeld van zien.

mdf
13/01/09, 15:55
Heb je bezwaar tegen het gebruik van de volgende namen:

5 * 43 ms 28 ms 20ge-chnl.amsix.nkf.leaseweb.net [195.69.145.215]
6 11 ms 11 ms 11 ms gi4-3.r1.tc2.leaseweb.net [62.212.95.134]

of staat er echt ergens hosted.by.leaseweb waar je dat niet zelf kunt aanpassen? zoja laat daar dan eens een voorbeeld van zien.

Gaat niet over het gebruik van de namen in reversed lookups; dat kun je inderdaad prima aanpassen. Het ging er meer over dat leaseweb er niet vies van is om je klanten direct te benaderen bijvoorbeeld.

pdu
14/01/09, 03:22
Laat het traceroute resultaat van de router(s) die je bedoelt eens zien?

Traceroute elke partij die een rack (of halfrack) heeft met een kleine adres space en je ziet wat ik bedoel.

pdu
14/01/09, 03:24
Het is opgelost.

Randy
14/01/09, 03:26
Ze geven aan dat ze de ptr record van die twee IP adressen "Hostedby.leaseweb.com" niet aanpassen, terwijl ze wel binnen de range vallen die je van ze krijgt.

Dat is toch een ander verhaal dan Merlijn aangeeft (http://www.webhostingtalk.nl/bedrijfsvoering-van-een-hostingbedrijf/145386-uitgekookte-marketing-van-leaseweb-3.html#post1030142). Wellicht kun je even contact met hem opnemen?

pdu
14/01/09, 03:29
Dat is toch een ander verhaal dan Merlijn aangeeft (http://www.webhostingtalk.nl/bedrijfsvoering-van-een-hostingbedrijf/145386-uitgekookte-marketing-van-leaseweb-3.html#post1030142). Wellicht kun je even contact met hem opnemen?

Ik spring weer sinds een tijdje weer hierin, maar ik zag zojuist dat er geen sprake van is. Ik zal zo reageren om "Merlijn"

pdu
14/01/09, 03:41
PDU: neem hiervoor contact op met onze support afdeling en vraag aan hen om dit aan te passen. Dit hoort namelijk niet bij routers (en andere door ons gebruikte IP's) te staan. Echter: voor alle andere IP's kun je zelf de PTR aanpassen.

Neem contact met me op, je kunt ze niet allemaal wijzigen.

- DO NOT ASSIGN - Network IP
- DO NOT ASSIGN - Router IP
- DO NOT ASSIGN - Router IP
- DO NOT ASSIGN - Default gateway
- DO NOT ASSIGN - Broadcast IP

Het spreekt voor zich dat je ze niet kunt gebruiken, maar een neutrale of bij voorkeur instelbare PTR record is wenselijk.

Met betrekking tot deze specifieke vraag heb ik meerdere malen vernomen dat dit niet aangepast kan worden.



Ik betreur de stellingname dat wij dit moedwillig doen om daarmee klanten af te pakken. Dit is zeer zeker niet het geval. Het is voor ons soms niet te bepalen of iemand al klant is bij een van onze bestaande klanten wanneer wij een aanvraag voor een offerte krijgen. Hierdoor kan het inderdaad voorkomen dat er een klant rechtstreeks bij ons klant wordt. Wij gaan echter niet actief en via trucs achter de klanten van onze klanten aan. Mocht je echter van mening zijn dat wij actief achter je klanten aan gaan, dan nodig ik je bij deze uit om een afspraak te maken met je account manager.

Er zijn een paar dingen aangepast sinds deze discussie is begonnen, dat is een goed teken. Overigens staat er nergens dat jullie actief achter klanten aangaan. Het is wel zo dat jullie rack klanten niet in bescherming nemen. Ik begrijp dat je voor 1u colo klanten met 2 IP adressen geen moeite willen doen gezien administratieve kosten, echter bij een zakelijke ADSL verbinding bij KPN krijg je al 4 IP adressen op naam van je organisatie.

Ik denk dat als Leaseweb whitelabeling een onderdeel maakt van haar rack verhuur ze veel meer klanten binnen halen, zeker met de nieuwe 16A racks.

File technisch gezien is aanrijd tijd van Evoswitch veel beter dan menig DC in Amsterdam, zelfs als je in Amsterdam kantoorhoudende bent. (b.v. Adam Zuid naar Sloterdijk of vice versa)

pdu
14/01/09, 03:48
Ik zat vroegah ook via via bij Leaseweb. Die hadden een mooie aanbieding gehad voor een aardige hoeveelheid kasten. Later verlaagde Leaseweb de prijzen voor losse klanten zo erg dat degeen met al die kasten zijn ruimte aan de straatstenen niet meer kwijt kon. Maar dat houd je natuurlijk altijd als reseller...

In eerste instantie liep ik daar ook tegenaan, losse hosting is zo goedkoop dat je bij een rack via Leaseweb toch qua bandbreedte en energie er niet tegen op kunt concurreren.

Echter het dwingt je wel om over je energie verbruik na te denken, immers in een 10A kast kun je 20 0,5A servertjes kwijt en dan ben je wel weer voordeliger uit.

pdu
14/01/09, 03:53
Gaat niet over het gebruik van de namen in reversed lookups; dat kun je inderdaad prima aanpassen. Het ging er meer over dat leaseweb er niet vies van is om je klanten direct te benaderen bijvoorbeeld.

Uhm, ik heb dat nooit beweert dat ze actief klanten benaderen.

Desmond
14/01/09, 08:12
Het gebruik van name in hun apparatuur heb ik als klant weinig moeite mee:


5 * 43 ms 28 ms 20ge-chnl.amsix.nkf.leaseweb.net [195.69.145.215]
6 11 ms 11 ms 11 ms gi4-3.r1.tc2.leaseweb.net [62.212.95.134]


Ze kunnen dit natuurlijk omzetten 20ge-chnl.amsix.nkf.internetprovider.nl maar als dat domein dan weer op LSW's naam staat mag het ook weer niet.


Deze adressen


- DO NOT ASSIGN - Network IP
- DO NOT ASSIGN - Router IP
- DO NOT ASSIGN - Router IP
- DO NOT ASSIGN - Default gateway
- DO NOT ASSIGN - Broadcast IP


Mag je niet inzetten, dat klopt maar je kan wel de PTR's voor deze gewoon kosteloos laten aanpassen.

Ik ben eerlijk gezegd in 3 jaar tijd nog nooit gemerkt dat zij een offerte aan mijn klanten uitbrengen, als klanten direct bij LSW willen, dan moeten ze dat maar doen, met een support pack erbij zijn ze bij ons net zo duur uit als bij LSW.

Ik vind de stelling 'klant hosten op infrastructuur van Leaseweb = klant weg' een beetje krom. Het belangrijkste argument klopt van geen kant, die is van tafel want je kan dit gewoon laten wijzigen, wat 9 van de 10 mensen ook doen. Mocht je ooit een klant hebben gehad die zelf een offerte aan LSW heeft gevraagd en die dus ook verhuist is, dan is dat sneu, hij had dan wellicht toch wel weggegaan desnoods naar een andere. Mocht LSW AL je klanten overgenomen hebben dan moet je maar eens naar je eigen dienstverlening gaan kijken :)

Het blijft een Intel/AMD discussie de een heeft een slechte ervaring met hun de andere een goede ervaring. Zouden ze geen klant meer hebben en bijna rockbottom zitten dan is er echt iets mis maar als je ziet wat er dagelijks in hun netwerk bijkomt doen ze toch iets goed.

Ik zou bijvoorbeeld nooit een Franse auto kopen vanwege slechte ervaringen uit het verleden, de andere zou nooit meer wat anders willen. Dan kunnen zij opkomen voor hun Franse merk en ik voor mijn Duitse merk maar het blijft een mening die niet gebaseerd is op feiten :D

DennisWijnberg
14/01/09, 09:21
Ik heb de berichten door gelezen en buiten de veelal negatieve berichten van bijna iedereen blijf ik mij afvragen hoe LSW naar de 300 Gbit grens gestegen in een jaar tijd?


Door het type klant dat zij aantrekken. Er zijn heeeeel veel mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Standaard zit er weinig tot geen support in. Daar kies je als klant voor, moet je daarna niet over gaan zeuren. Je kunt ook standaard wat meer betalen (andere aanbieder), dan zit er wel support bij in.

Uitgekookte marketing? Oneens.

Ijsbox
14/01/09, 10:38
Gaat niet over het gebruik van de namen in reversed lookups; dat kun je inderdaad prima aanpassen. Het ging er meer over dat leaseweb er niet vies van is om je klanten direct te benaderen bijvoorbeeld.

Heb je daar bewijs van of sterke aanwijzingen voor?

Dat een klant van je zelf LSW tegenkomt op het web en er een offerte aanvraagt is niet raar, ze maken best wat reclame. LSW kan moeilijk bij elke offerte/nieuwe klant kijken of het om een klant van een klant (van een klant(van een klant(...))) gaat lijkt me.

FransVanNispen
14/01/09, 10:43
Als ik een lookup doe op onze Router/Gateway/Broadcast adressen bij Leaseweb krijg ik netjes reverseIP.in-addr.arpa.

Merlijn
15/01/09, 00:09
Neem contact met me op, je kunt ze niet allemaal wijzigen.

- DO NOT ASSIGN - Network IP
- DO NOT ASSIGN - Router IP
- DO NOT ASSIGN - Router IP
- DO NOT ASSIGN - Default gateway
- DO NOT ASSIGN - Broadcast IP

Het spreekt voor zich dat je ze niet kunt gebruiken, maar een neutrale of bij voorkeur instelbare PTR record is wenselijk.


Deze kun je idd niet wijzigen (zoals ook aangegeven), echter zouden de PTR records net zoals al onze routeren en netwerk adressen gewoon een normale PTR moeten hebben (en niet zoals jij aangeeft hosted-by.leaseweb.com. Dit is dan gewoon een fout die gemaakt is en kun je door onze support laten wijzigen.