PDA

Bekijk Volledige Versie : FreeBSD/OpenSuse & PXE boot



electric
07/01/09, 22:38
Hey allemaal,

ik ben nu al enige tijd bezig om een aantal OS'en via PXE boot te kunnen laten installeren.
CentOS & Debian heb ik al perfect werkend met kickstart / preseed files.
De enige die ik nog niet werkend krijg is FreeBSD & opensuse.

Voor zowel freebsd als opensuse kan ik maar bar weinig informatie vinden over de boot regels ( in pxelinux.cfg/boot ) alsmede de install config files.

Heeft iemand al zo iets werkend toevallig?

nzyme
08/01/09, 08:58
opensuse is met autoyast geloof ik, BSD moet je de eigen BSD pxeboot voor gebruiken. Die kan je vanuit pxelinux.0 chainloaden. Vervolgens wordt er een /pxeroot verwacht in de tftproot met daarin de 'boot' folder die je op de cd aantreft. Let wel, als het om unattended installaties gaat dien je een install.cfg in de mfsroot.gz te bouwen. Hiervoor heb je voor zover ik weet echter wel een BSD systeem nodig (gezien filesystem enzo)... Check het BSD handbook, daar staat het dacht ik ook prima in.

electric
10/01/09, 15:16
opensuse is met autoyast geloof ik, BSD moet je de eigen BSD pxeboot voor gebruiken. Die kan je vanuit pxelinux.0 chainloaden. Vervolgens wordt er een /pxeroot verwacht in de tftproot met daarin de 'boot' folder die je op de cd aantreft. Let wel, als het om unattended installaties gaat dien je een install.cfg in de mfsroot.gz te bouwen. Hiervoor heb je voor zover ik weet echter wel een BSD systeem nodig (gezien filesystem enzo)... Check het BSD handbook, daar staat het dacht ik ook prima in.

Ik ben al een ruime 2 weken mee bezig om 't uberhaupt werkend te krijgen maar zonder succes.
Ik heb de BSD handboek al een aantal keren door gelezen maar nog niets werkend gekregen :(

Vandaar mijn post hier.

nzyme
10/01/09, 21:01
alstu: http://www.tnpi.biz/computing/freebsd/pxe-netboot.shtml

maxnet
11/01/09, 17:23
Als je de instructies opvolgt zou je met het bootend krijgen van de FreeBSD installatieprocedure via PXE geen problemen moeten hebben.


Wat vervolgens wel lastig is, is install.cfg
Daar moet je om een installatie unattended te laten verlopen ook de naam van het ethernet device, en disk inzetten.
Dit kan een probleem zijn indien je servers niet gelijkwaardig zijn.

In tegenstelling tot Linux die met eth0, eth1 werkt, heeft FreeBSD per type netwerkkaart een andere device naam. Denk aan rl0 voor realtek kaarten, em0 voor Intel, etc.
En ook je disk device kan verschillen afhankelijk van of het een ATA schijf, software/fake raid, of hardware RAID kaart (die als SCSI device wordt gezien) is.

electric
17/01/09, 01:56
OpenSuse heb ik ondertussen werkend gelukkig :) Was een stuk simpeler dan ik dacht.
Zit overigens nog wel te stoeien met FreeBSD :(