PDA

Bekijk Volledige Versie : Legale torrent site



marco9000
07/01/09, 20:26
Beste mensen,

Dit is mijn eerste vraag op dit forum en gaat over het hosten van een torrentsite.

Ik ben amateurfilmer die veel eigen films maakt over treinen en beroemde spoorlijnen. Nu liep ik met het idee rond om via een torrentsite mijn eigen gemaakte films van treinen en spoorlijnen te delen. Het gaat dus puur om eigen gemaakte films en eventueel films van andere amateur films (bestanden waar dus geen auteursrechten op rusten. Ik had hierover de volgende twee vragen:

1) Is het bovenstaande legaal?
2) Indien het legaal is hebben jullie dan eventueel advies voor een bepaalde webhoster?

Alvast bedankt voor jullie antwoord;

DiedX
07/01/09, 20:51
1) Ja. Je hebt de copyright, dus waarom zou het niet legaal zijn?
2) Ik zit me af te vragen of het niet handig is om meerdere sites te hebben. BitTorrent moet "geseed" worden, en volgens mij kan je 1 tracker, en meerdere seeds hebben. Zelf zou ik voor "snel en goedkoop" gaan, en dan meerdere ervan nemen. Laat BitTorrent het zelf maar uitzoeken :)

Triloxigen
07/01/09, 20:55
Ja, het is legaal.
Nee, het kan niet op shared webhosting omdat het geseed wordt zoals DiedX meld.

Is het geen idee om het te uploaden op YouTube?

marco9000
07/01/09, 21:04
1) Ja. Je hebt de copyright, dus waarom zou het niet legaal zijn?
2) Ik zit me af te vragen of het niet handig is om meerdere sites te hebben. BitTorrent moet "geseed" worden, en volgens mij kan je 1 tracker, en meerdere seeds hebben. Zelf zou ik voor "snel en goedkoop" gaan, en dan meerdere ervan nemen. Laat BitTorrent het zelf maar uitzoeken :)

Echt bedankt voor je antwoord, heb je dan ook toevallig een aantal namen van webhostingsbedrijven die hiervoor in aanmerking komen?

Tim.Bracquez
07/01/09, 21:11
Het is legaal zoals hierover al gezegd.

Je tracker kan je op een gewone shared hosting draaien (indien die niet te belastend wordt, hiervoor zijn gratis scripts in omloop) of op andere bestaande trackers zetten en de .torrent files op jouw site zetten.

Wel moet je zorgen dat je thuis of op een seedbox de torrents gaat seeden zodat gebruikers deze snel kunnen downloaden. Wachten vinden mensen niet leuk :) Eens het aan het rollen is zal je de seed mogen laten vallen op je thuis verbinding of op de snelle seedbox

swedendedicated
07/01/09, 23:32
Aanvraag voor een seedbox en of hosting kun je hier aanvragen http://www.webhostingtalk.nl/aanbiedingen-gezocht/

DiedX
08/01/09, 00:03
Voor mijn beeldvorming: torrents kunnen gewoon HTML-files zijn, maar die seedbox, kan die niet gewoon via poort 80 lopen? Of moet dat echt een daemon zijn?

Tim.Bracquez
08/01/09, 00:07
Voor mijn beeldvorming: torrents kunnen gewoon HTML-files zijn, maar die seedbox, kan die niet gewoon via poort 80 lopen? Of moet dat echt een daemon zijn?

Hangt af, er zijn niet zoveel die seedboxen goekdoop aanbieden die per poort 80 verlopen (controlepaneel), andere zullen in aanbiedingen gezocht zelfs voor marco9000 een server voorstellen wat in beheer moeilijker is... (via ssh of remote desktop het beheer) en veelal niet via poort 80

Zelf kan ik op een shared seedbox omgeving dit wel goedkoop aanbieden via poort 80, vermoedelijk anderen ook... en anders google'en naar 'seedbox'

PeterT
08/01/09, 08:30
en eventueel films van andere amateur films (bestanden waar dus geen auteursrechten op rusten)

Alle films rusten auteursrechten op welke in bezit zijn van de maker. Je zou dus wel toestemming moeten hebben om deze films te plaatsen.

Triloxigen
08/01/09, 10:44
Huur een vps en maak daar zelf een seeder van, moet goed te doen zijn. Op dit forum zijn genoeg vps aanbieders.

Tim.Bracquez
08/01/09, 10:51
Huur een vps en maak daar zelf een seeder van, moet goed te doen zijn. Op dit forum zijn genoeg vps aanbieders.

Nadeel aan een VPS is dat die vaak redelijk duur is voor wat die wilt doen en dat het beheer hiervan moeilijker is. Een shared seedbox server kan voor hem een goedkope en eenvoudige oplossing zijn...

Zo'n seedbox heeft een simpele webinterface en via poort 80 (overal toegankelijk)

KCMod
08/01/09, 11:40
VPS is leuk als je m ook nog ergens anders voor kan/wil gebruiken. OS d'r op, TorrentFlux of Torrentflux-B4rt installeren en gaan met die banaan. Daar zijn wel guides voor te vinden online, maar enige ervaring met serverbeheer is wel vereist om teleurstelling te voorkomen lijkt me.
Sluit me dan ook graag aan bij Tim: een seedbox huren is de eenvoudigste oplossing en betaalbaar. Een paar voorbeelden uit de zoekresulaten van Google (http://www.google.nl/search?hl=nl&q=seedbox&meta=), no1 (http://www.fusa.be/page/seedbox) en no2 (http://seedboxworld.net/).

Enjoy!

gugli
21/01/09, 11:22
Is inderdaad legaal!

santema
21/01/09, 11:35
Is inderdaad legaal!

En daar ging je je speciaal voor registreren :)

juicy
25/01/09, 08:19
Volkomen legaal. Gewoon aan beginnen.