PDA

Bekijk Volledige Versie : Symlink werkt niet



Arto
06/01/09, 22:30
Ik had altijd maar 1 hd in mijn server, nu 1 van mijn klanten wou upgraden met zijn diskruimte heb ik een tweede hd bijgenomen, gemount e.d
Maar die klant zit wel op disk 1, terwijl daar niet voldoende ruimte is.
Daarom heb ik via # mv alle bestanden naar /home2 verplaatst.
/home2 is trouwens disk 2.

Daarna heb ik een symlink gemaakt zodat alles netjes blijft werken :

# ln -s /home2/muziksaray/domains/muziksarayi.net/public_html /home/muziksaray/domains/muziksarayi.net/public_html

Dus home dat is het eerste disk, daar zaten bestanden, maar die zijn gekopieerd naar /home2

Als ik via WinSCP inlog op mijn server en naar /home/muziksaray/domains/muziksarayi.net ga en dan op public_html klik kom ik in dit map terecht :
/home2/muziksaray/domains/muziksarayi.net/public_html

Dus ga ik er vanuit dat alles ok is, maar als ik via gegevens klant op ftp(proftp) inlog en in public_html wil komen krijg ik dit error met FlashFXP : [R] CWD public_html
[R] 550 public_html: No such file or directory

En als ik via direct admin op user's account inlog en op file's klik zie ik public_html map niet eens staan.

Tot slot merk ik nu ook dat Direct Admin alle data, dus Total Disk Usage (MB) op 0 heeft gezet.

Wat doe ik fout?

Japje
06/01/09, 22:36
niets, waarschijnlijk klopt de config van je proftpd niet. Symlinks volgen ligt soms gevoellig ;-)

Arto
06/01/09, 22:42
niets, waarschijnlijk klopt de config van je proftpd niet. Symlinks volgen ligt soms gevoellig ;-)

Enige idee hoe ik dit in config van proftp kan doen?

Japje
06/01/09, 22:51
http://www.google.com/search?q=proftpd+symlinks

google++ er is genoeg te vinden, afaik is het een config optie en zorgen dat de rechten goed staan.

Arto
06/01/09, 23:06
niets, waarschijnlijk klopt de config van je proftpd niet. Symlinks volgen ligt soms gevoellig ;-)

Trouwens als het een proftp probleem is, waarom kan ik die bestanden niet via DirectAdmin zien dan?

Arto
07/01/09, 23:19
Zou iemand mij met dit probleem willen helpen aub.
Ik kom er niet uit, hoe ik in proftpd symlink kan laten werken.

gjtje
08/01/09, 00:26
I.p.v. symlinken kan je ook de ene map mounten over de andere.
Dus je verwijdert de symlink, maakt in home een leeg mapje muziksaray aan, vervolgens doe je "mount -o bind /home2/muziksaray /home/muziksaray"

Nu verwijzen beiden mapjes naar precies hetzelfde. Dit moet je dan ook in /etc/fstab opnemen voor wanneer de server opnieuw wordt gestart.

Arto
08/01/09, 01:08
I.p.v. symlinken kan je ook de ene map mounten over de andere.
Dus je verwijdert de symlink, maakt in home een leeg mapje muziksaray aan, vervolgens doe je "mount -o bind /home2/muziksaray /home/muziksaray"

Nu verwijzen beiden mapjes naar precies hetzelfde. Dit moet je dan ook in /etc/fstab opnemen voor wanneer de server opnieuw wordt gestart.

In /home een mapje maken?
In /home2 toch?
Want orginele zit in /home/muziksaray

Als ik dit mount en als klant op ftp inlog, kan hij gewoon alle bestanden benaderen?

Tim.Bracquez
08/01/09, 01:39
In /home een mapje maken?
In /home2 toch?
Want orginele zit in /home/muziksaray

Als ik dit mount en als klant op ftp inlog, kan hij gewoon alle bestanden benaderen?


The command is `mount [-t fstype] something somewhere'.
dus /home2/USERMAP_OP_ANDERE_SCHIJF /home/muziksaray

Zorg wel dat alle bestanden er dan instaan, je hebt bij directadmin ook alle files nodig... public_html, domains...

let op:
* rechten op USERMAP_OP_ANDERE_SCHIJF correct maken
* dit in fstab staat

Proftpd zal dan gewoon werken,

gjtje
08/01/09, 07:18
Je had toch alles verplaatst van home naar home2?

Eerst verplaatst je /home/mapje naar /home2/mapje, dan maak je een nieuw /home/mapje aan. Vervolgens mount -o bind /home2/mapje /home/mapje.

VinceSTM
08/01/09, 08:42
als je er niet uitkomt, pm dan maar ff, dan kijk ik wel of ik het even kan fixen.

Arto
08/01/09, 20:32
Je had toch alles verplaatst van home naar home2?

Eerst verplaatst je /home/mapje naar /home2/mapje, dan maak je een nieuw /home/mapje aan. Vervolgens mount -o bind /home2/mapje /home/mapje.

Ja, maar omdat ik er niet uitkwam heb ik alles weer teruggezet en symlink's verwijderd.
Dus nu staat alles gewoon zoals ie eerder was op disk 1

Ok, stel ik heb je uitleg gedaan.
Daarna op 2e disk rechten chown naar username
Maar als laatst het fstab bestand wat moet ik daarin zetten dan?

Ik had vorige week mijn 2e disk gemount, daarna had ik dit zo gemeld in fstab :



/dev/sdb1 /home2 ext3 defaults 1 2


Als ik dit via mount doe, krijgt user dan alle bestanden te zien via direct admin?
En natuurlijk ook via ftp?