PDA

Bekijk Volledige Versie : Over limiet, factuur. Betalen?



xabin
05/01/09, 21:37
Ik heb bij een (ik wil geen naam noemen) hosting provider al een paar jaar een hosting pakket inclusief domein.

Eigelijk staat zowel mijn hostingpakket als domein 'stof te happen', ik mail er af en toe mee verder doe ik er niks mee.

Op de e-mail accounts die ik destijds had aangemaakt had ik quota's ingesteld zodat ik niet over mijn 'webspace' kom. De e-mail accounts worden verder niet gebruikt, destijds nodig gehad, daarna nooit meer naar gekeken.

Als contactadres had ik een tweede e-mail adres van mij opgegeven welke ik destijds gebruikte, ook hier heb ik al heel lang niet meer naar gekeken.

Een aantal dagen terug heb ik mijn tweede e-mail adres nagekeken, tot mijn verbazing allemaal factuurtjes+herinneringen dat ik over mijn webspace ben.
Met webspace bedoel ik niet de data in 'www' maar 'mailspace'.

Na heen en weer mailen is het duidelijk geworden dat de hosting provider mijn quotas heeft uitgezet (zonder verdere berichtgeving).

Ik accepteer dat het mijn nalatigheid is om mijn e-mail adres nooit meer na te kijken, echter is er geen reden om dit te doen, want ik had quotas ingesteld, ik kon niet weten dat zij dit hebben/hadden uitgezet.

Betalen of niet?

eXtreme Service
05/01/09, 21:41
Mailen naar het bepaalde hosting bedrijf en uitleggen hoe het juist in elkaar zit. Als het een degelijke partij is dan zien ze dit wel door de vingers.

Quotas zijn altijd gevaarlijk. Emails die in zo een geval gewoon verloren kunnen gaan kan schadelijker zijn dan dat extra factuurtje dat u krijgt.

xabin
05/01/09, 21:43
Mailen naar het bepaalde hosting bedrijf en uitleggen hoe het juist in elkaar zit. Als het een degelijke partij is dan zien ze dit wel door de vingers.

Quotas zijn altijd gevaarlijk. Emails die in zo een geval gewoon verloren kunnen gaan kan schadelijker zijn dan dat extra factuurtje dat u krijgt.

Antwoord van provider:

De quotas op mailboxen hebben wij tijdelijk uitgezet omdat als een mailbox zijn quota heeft bereikt er geen mail meer binnen zal komen op deze account. Zodoende zal er mail verloren gaan.
En ik de facturen moet betalen.

Maar waarom bestaat er dan een quota functie vraag ik mij af? Als ze die toch uitzetten?

21:46 edit:
Volgens de controlpanel bestaat de quota functie nog steeds, nergens kan je terug vinden dat ze het hebben uitgezet. Ook zijn er geen statistieken hoeveel je in gebruik hebt per account.

Geert-Jan
05/01/09, 21:50
De quotas op mailboxen hebben wij tijdelijk uitgezet omdat als een mailbox zijn quota heeft bereikt er geen mail meer binnen zal komen op deze account. Zodoende zal er mail verloren gaan.

Hoeveel klanten heeft hij? Stel je voor dat ik al die mailboxen na moet gaan lopen....

De quota finctie zit er in, en is aan de klant om wel / niet te gebruiken, het is dan ook jouw verantwoording om wl/geen mail te verliezen als je box vol zit.
Daarbij komt dat indien je account instellingen gaat wijzigen, je je klant daarvan op de hoogte moet gaan stellen om welke reden je dat gaat doen. Indien je klant wel op zou letten, dan gaat het aan / uit / aan / uit en krijg je als hoster weer de vraag waarom iets niet werkt.. :s

xabin
05/01/09, 21:53
Hoeveel klanten heeft hij? Stel je voor dat ik al die mailboxen na moet gaan lopen....

De quota finctie zit er in, en is aan de klant om wel / niet te gebruiken, het is dan ook jouw verantwoording om wl/geen mail te verliezen als je box vol zit.
Daarbij komt dat indien je account instellingen gaat wijzigen, je je klant daarvan op de hoogte moet gaan stellen om welke reden je dat gaat doen. Indien je klant wel op zou letten, dan gaat het aan / uit / aan / uit en krijg je als hoster weer de vraag waarom iets niet werkt.. :s

Ik ben de afnemer van de hostingpakket en domein. Op mijn hostingpakket heb ik een aantal e-mail accounts aangemaakt met quota limits. Het blijkt dat mijn hostingprovider deze functie heeft uitgezet (niet terug te vinden in controlpanel, ze hebben me ook niet op de hoogte gesteld), waardoor ik dus over mijn limiet heen zit + facturen moet betalen.

Een medewerker/eigenaar van desbetreffende partij is hier ook actief, misschien wilt diegene ook wel reageren? Ieder verhaal heeft natuurlijk zijn 2 kanten :)

Apoc
05/01/09, 21:55
Ten eerste de vraag; je hebt dus feitelijk de mogelijkheid gehad om meer diskspace te gebruiken dan waar je voor hebt betaald? Zo ja; staat dit ook in de overeenkomst en/of voorwaarden van het bedrijf in kwestie?

Sowieso is het redelijk "vreemd" te noemen dat je meer diskspace kunt gebruiken dan waarvoor je hebt betaald. Normaliter staat er op diskspace een "harde limiet" (dat wil zeggen als het op is, is het op).

Hoe dan ook; als het bedrijf in kwestie toegeeft dat ze jouw quotas uit hebben gezet zonder jouw medeweten, terwijl jij ze specifiek had aangezet, dan lijkt me dit overduidelijk een fout aan de kant van het bedrijf in kwestie. Heel nobel van ze dat ze ervoor wilden zorgen dat jouw mail niet verloren gaat, maar als jij daardoor met extra kosten komt te zitten, kunnen ze dat jou uiteraard niet aanrekenen.

®on
05/01/09, 21:55
Indien zij op eigen iniatief de quota's deactiveren of zonder beperking instellen, nemen zij daarmee ook de verdere gevolgen op zich.

Dat mail verloren gaat bij het bereiken van een limiet lijkt me evident, en voor verantwoording van de klant, niet van de provider.

Apoc
05/01/09, 21:58
Het blijkt dat mijn hostingprovider deze functie heeft uitgezet (niet terug te vinden in controlpanel, ze hebben me ook niet op de hoogte gesteld)

Dat is een heel ander verhaal. Maar dan is de grote vraag weer; stond deze functie voorheen wel aan? Zo ja, dan blijf ik erbij dat dit de verantwoording bij het bedrijf in kwestie ligt. Zo nee, dan wordt het een moeilijker verhaal.

xabin
05/01/09, 21:58
Ten eerste de vraag; je hebt dus feitelijk de mogelijkheid gehad om meer diskspace te gebruiken dan waar je voor hebt betaald? Zo ja; staat dit ook in de overeenkomst en/of voorwaarden van het bedrijf in kwestie?

Ik heb de mogelijk gehad om meer te gebruiken inderdaad, er is dus geen harde limiet, wat er in mijn overeenkomst staat moet ik nakijken.


Sowieso is het redelijk "vreemd" te noemen dat je meer diskspace kunt gebruiken dan waarvoor je hebt betaald. Normaliter staat er op diskspace een "harde limiet" (dat wil zeggen als het op is, is het op).
Er is blijkbaar dus geen harde limiet


Hoe dan ook; als het bedrijf in kwestie toegeeft dat ze jouw quotas uit hebben gezet zonder jouw medeweten, terwijl jij ze specifiek had aangezet, dan lijkt me dit overduidelijk een fout aan de kant van het bedrijf in kwestie. Heel nobel van ze dat ze ervoor wilden zorgen dat jouw mail niet verloren gaat, maar als jij daardoor met extra kosten komt te zitten, kunnen ze dat jou uiteraard niet aanrekenen.
Toch verwachten ze dat ik het betaal omdat ik de mogelijkheid om mijn inbox zodanig te legen dat ik niet meer over mijn limiet zat.

xabin
05/01/09, 22:00
Dat is een heel ander verhaal. Maar dan is de grote vraag weer; stond deze functie voorheen wel aan? Zo ja, dan blijf ik erbij dat dit de verantwoording bij het bedrijf in kwestie ligt. Zo nee, dan wordt het een moeilijker verhaal.

Vanaf het begin is er een quota functie. Deze is er nu nog steeds.
Als ik inlog lijkt de functie gewoon aan te staan, je komt er alleen achter door over je limiet heen te gaan dat eigelijk de functie niet actief is.

Dreas
05/01/09, 23:02
Conclusie .. zeker niet betalen. Sterker nog .. wellicht heb je schade geleden doordat je host die quotas zomaar heeft uitgeschakeld en je daarom mail bent misgelopen omdat deze door de server is geaccepteerd (en je het account niet meer leest) terwijl deze gereject had moeten worden omdat het account vol zat?

Lijkt mij meer hun fout dan die van jou, en iedere redelijke host zou dat begrijpen.

xabin
05/01/09, 23:06
Conclusie .. zeker niet betalen. Sterker nog .. wellicht heb je schade geleden doordat je host die quotas zomaar heeft uitgeschakeld en je daarom mail bent misgelopen omdat deze door de server is geaccepteerd (en je het account niet meer leest) terwijl deze gereject had moeten worden omdat het account vol zat?

Lijkt mij meer hun fout dan die van jou, en iedere redelijke host zou dat begrijpen.

Ik heb sowieso automatische incasso aangezet om verdere aanmaningen/problemen te voorkomen.

Ik zal weer eens gaan mailen met de provider, misschien willen ze toch een regeling treffen.

FunnyMedia
05/01/09, 23:31
Zo wil ik je ook wel een factuurtje sturen :-)

xabin
05/01/09, 23:38
Zo wil ik je ook wel een factuurtje sturen :-)

Met jou heb ik geen overeenkomst :P

Ber|Art
06/01/09, 08:57
Ontopic a.u.b.!

JanSmit
06/01/09, 09:44
De hosting provider krijgt volgens mij toch een berichtje wanneer een account over een limiet heen gaat of niet? Vindt het aso om de klant niet in de gelegenheid te stellen de ruimte op te ruimen. Naar mijn mening is de provider in gebreken door de klant enkel op de hoogte te stellen via een factuur en niet via een berichtje (dat automatisch gegenereerd kan worden) met de vraag of hij de ruimte wil opruimen.

maar goed....

Gr

JAn

xabin
06/01/09, 10:39
De hosting provider krijgt volgens mij toch een berichtje wanneer een account over een limiet heen gaat of niet? Vindt het aso om de klant niet in de gelegenheid te stellen de ruimte op te ruimen. Naar mijn mening is de provider in gebreken door de klant enkel op de hoogte te stellen via een factuur en niet via een berichtje (dat automatisch gegenereerd kan worden) met de vraag of hij de ruimte wil opruimen.

maar goed....

Gr

JAn

Ik heb in mijn post al duidelijk gemaakt dat ik mijn account niet meer gebruikte, dus alle mails wat kwam heb ik ook niet gelezen.

Overigens lijkt het dat de provider met een oplossing komt, we wachten af :)

JanSmit
06/01/09, 10:49
Ik heb in mijn post al duidelijk gemaakt dat ik mijn account niet meer gebruikte, dus alle mails wat kwam heb ik ook niet gelezen.

Overigens lijkt het dat de provider met een oplossing komt, we wachten af :)

wellicht, maar tijdens de registratie en bestelling heb je toch je prive email adres gegeven? Deze kunnen ze dan gebruiken om je op de hoogte te stellen.

Gr

Jan

xabin
06/01/09, 11:02
Ik heb contact gehad met desbetreffen partij, ze gaan nu over tot 'terugbetaling', de facturen waren namelijk inmiddels per automatisch incasso al voldaan.

Het is opgelost.

tvm
06/01/09, 13:17
wellicht, maar tijdens de registratie en bestelling heb je toch je prive email adres gegeven? Deze kunnen ze dan gebruiken om je op de hoogte te stellen.

Gr

Jan


Als je de eerste post in dit topic leest, lees je dat hij zijn mailadres waarop geregistreerd werd destijds practisch niet werd gebruikt.