PDA

Bekijk Volledige Versie : backup server



marsipulami
05/01/09, 17:49
Hey mensen.
ik heb even een vraag, ik weet niet of die hier al gesteld is ik weet alleen niet zo goed waar ik op moet zoeken.

Ik heb een colocated server. Alleen nu op dit moment als ik dit type heeft de colocator een storing. Is het mogelijk om bij DNS ofzo iets in te stellen dat wanneer hij geen respons krijgt van mijn server dat hij tijdelijk naar een andere server verwijst met een storingspagina?

groet nathan

dennis0162
05/01/09, 18:15
Host je eigen website in een andere datacenter/netwerk. Bij een storing kan je zo altijd nog klanten informeren.

Of zorg voor een NOC pagina.

Randy
05/01/09, 18:26
Als je je DNS in eigen beheer hebt zou het kunnen. Echter, de TTL/Cache tijd is er ook nog en werkt in je nadeel. Een storing zal toch niet zo lang duren, hooguit een keer twee uur als deze ernstig is?

Desmond
05/01/09, 20:24
Je kan natuurlijk voor een load balancing oplossing gaan kijken afhankeljik van hoe belangrijk de site is. Ook bij Load Balancing kan je prioriteits servers opgeven ;)

Randy
05/01/09, 20:26
Ik denk dat die oplossing *iets* te hoog gegrepen is voor iemand met 1 server...
Ik mag hopen dat de storing inmiddels - enkele uren later - voorbij is?

koendejonge
04/03/09, 01:56
Is het mogelijk om bij DNS ofzo iets in te stellen dat wanneer hij geen respons krijgt van mijn server dat hij tijdelijk naar een andere server verwijst met een storingspagina?

Je zou hier de volgende oplossing voor kunnen verzinnen: schrijf een script wat vanaf een of meerdere locaties in de gaten houdt of je server nog bereikbaar is (bijvoorbeeld vanaf thuis en vanaf een Virtual Private Server ergens anders).
Wanneer dit script detecteerd dat je server niet meer bereikbaar is laat je dit script automatisch de dns updaten om te verwijzen naar je 'niet bereikbaar' pagina op een andere plek (bijvoorbeeld op die Virtual Private Server).

Dit werkt natuurlijk alleen als de aanpassing aan de DNS nog gedaan kan worden op dat moment.

oehTie
07/03/09, 09:25
wat ouder topic koen, maar toch,

je zit dan nog met de dns TTL zoals randy aangaf. Pas als deze verstrijkt, en dit kan soms 24 uur zijn, is de dns OVERAL op internet geupdate. en niet alleen op je eigen server.

marsipulami
08/03/09, 00:54
Toch bedankt voor je reactie. Tot op heden heb ik niet echt een 'passende' oplossing gevonden. Maar gelukkig hebben we ook niet vaak storingen dus we hopen maar dat de "komende" storingen gewoon snel opgelost zijn. :P

Tim.Bracquez
08/03/09, 01:23
DNS aanpassingen voor jouw site kan je eventueel doen maar zie het nut er niet direct van in.
DNS aanpassen voor de klanten zeker niet doen, omdat het gewoon te lang gaat duren voor de DNS na de storing terug goed staat.

Indien je klanten gewoon kan informeren via een aparte noc pagina (waarbij je goed informeert naar de klanten toe waar deze staat) bij een andere host (in een ander netwerk) zullen deze dit zeker leuk vinden. Dan weten ze immers wat er aan het gebeuren is.
Zo'n noc pagina moet niet veel kosten, eventueel een ruil met een andere hoster? Ach en er zijn hosters (like myself) die wel zo'n noc pagina graag zo bij elkaar klikken...

Zelf zou ik zorgen voor een DNS in meerdere netwerken indien je budget dit toelaat. Hierin zijn zelfs 'hosted' solutions voor xxx domeinen etc. Zo'n DNS laat toe als je hoofdserver down is dat nog steeds je domeinen resolven (handig voor mail delivery die gewoon later dan gebeurd en niet 'rejected' wordt door sommige servers)

beetle
14/03/09, 13:51
Was wel eens aan het knutselen geweest met mijn backupserver met 2 netwerkkaarten, waar ik met een script een 3e 1ip adres aan het controleren was op me server, zodra die offline ging deed ik nog een paar testen, daarna zette ik me eerste netwerk kaart aan met de zelfde IP adressen van mijn server, op het 3e ip adres na dan.... zodra deze server het 3e ip adres weer kon pingen zette het script de netwerkkaart weer uit...


ben nooit verder gegaan als knutselen ermee, en nooit afgemaakt eigelijk, lijkt me ook niet de meeste nette manier, maar volgens mij moet het zo wel kunnen werken, en op een eigelijk een heel eenvoudige manier

schubi
14/03/09, 16:33
Je kan kijken naar round-robin dns. Clients kiezen dan zelf welk ip ze gebruiken. Het is dan natuurlijk wel weer een heel andere zaak om te zorgen dat de data up-to-date blijft als je een dynamische site hebt.

Controleren of een server up is en dan eventueel diensten overnemen is lastig. Wie bepaalt of de server down is of dat de monitronig machine zelf geen netwerk heeft? Bij changes in dns duurt het altijd een tijd voordat deze actief zijjn.

Tim.Bracquez
14/03/09, 16:45
Je kan kijken naar round-robin dns. Clients kiezen dan zelf welk ip ze gebruiken. Het is dan natuurlijk wel weer een heel andere zaak om te zorgen dat de data up-to-date blijft als je een dynamische site hebt.

Round robin DNS kan enkel maar in de problemen werken, ook al staat je TTL laag genoeg. Sommige providers cachen dit maar al te graag...



Controleren of een server up is en dan eventueel diensten overnemen is lastig. Wie bepaalt of de server down is of dat de monitronig machine zelf geen netwerk heeft? Bij changes in dns duurt het altijd een tijd voordat deze actief zijjn.
Een monitor server ga je vaak ook (bijvoorbeeld met nagios) in meerdere netwerken/locaties plaatsen om zo dit risico te verminderen. Maar uiteraard zoals je zegt, "wie bepaalt of de server down is".

Je kan in deze terminologie zo ver gaan als je maar wilt... voor elke failover nog ééntje voorzien enzovoort...
Denk dat het belangrijker is kijken naar het budget wat er mogelijk is en wat de klanten verwachten (budget vs quality)


Lijkt me beste voor de TS om de DNS ook op een andere machine(simpele VPS) te plaatsen (ns2).
Op die VPS kan eventueel ook de mail fallback.

Een NOC pagina wordt vaak op een apart domein gedaan of subdomein. Dit kan je in je DNS zetten (aangezien deze dan toch over 2 locaties is) en verwijzen naar een extern hosting pakketje of gewoon indien je het simpel wilt houden... op je VPS.

Als de hoofdserver down is kunnen ze dan toch nog naar de NOC kijken. Indien de VPS down is zul je niet veel klachten hebben omdat je hoofd hosting(?) nog draait en klanten hiervan niets merken (buiten een niet bereikbare noc)


Alles heeft zijn voor en nadelen en zijn prijs ;)

rida
01/04/09, 14:55
Wat al aangegeven is: een simpele oplossing kan zijn is dat je eigen website in een annder DC staat cq. ander netwerk draait.

Je kan continue pingen naar je eigen site (elke minuut op poort 80), wanneer het 5x niet achtereenvolgend niet lukt, dan kan je een script laten runnen....

hoeft niet moeilijk te zijn i guess.

lorddemos
02/04/09, 22:19
De ttl blijft inderdaad een probleem, maar als je nu (een beetje gek) de ttl voor je eigen website een beetje naar beneden haalt (niet mee overdrijven natuurlijk), kun je bijvoorbeeld ervoor zorgen dat na 10 minuten storing de andere site beschikbaar wordt. Meestal staat de ttl op 3600 seconden ofzo.

Wel mee opletten natuurlijk. Als je website veel traffic trekt, zorgt dit voor een vrij zware belasting.