PDA

Bekijk Volledige Versie : Mirrors van opensource/gratis projecten



Mark17
05/01/09, 05:27
Hoe staan jullie tegen over het ondersteunen van opensource/gratis projecten met het aanbieden van server capaciteit/vps/server/mirror/etc.? En waarom zijn jullie voor/tegen?

==============================================
Stream Service ondersteund php.net en freenode.net op dit moment. nl.php.net wordt gehost door Stream Service en draait op een losse VPS. Hiervoor is gekozen met het oog op het feit dat het grootste deel van onze klanten PHP gebruikt en er op het moment dat Stream Service het aanbod deed slechts 1 mirror in Nederland was (die correct werkte). Daarnaast doet Stream Service ook veel met PHP en was het de afgelopen jaren mede verantwoordelijk voor een belangrijk deel van de omzet.

Daarnaast levert Stream Service sinds kort server capaciteit aan freenode.net. grisham.freenode.net (een irc server) draait Stream Service voor freenode.net, zelf zit ik al geruime tijd op freenode.net en dit is een van de methodes om veel opensource/gratis software te ondersteunen.

Overigens wordt er voor er een mirror opgezet wordt overwogen of het in onze ogen een voordeel is voor ons en de internetgemeenschap/het opensource project. Stream Service staat in principe open voor het hosten van extra mirrors mocht daar aanleiding toe zijn.

Wido
05/01/09, 10:22
Wij hosten een officieële Ubuntu mirror (nl3) en het verkeer daarvan liegt er niet om, bij een release van Ubuntu doe je rustig 2Gbit voor 48 uur.

Maar wij gebruiken op 99.99% van onze servers Ubuntu, is het dan niet eerlijk om ook wat terug te doen voor de community?

We hebben geen developers in huis die we aan Ubuntu kunnen uitlenen, daarom steunen wij Ubuntu in de vorm van een mirror.

Of we er meer inkomsten mee genereren? Ach, er zullen vast wel wat mensen zijn die klant worden bij ons omdat ze onze bedrijfsnaam bij de mirror zien, maar ik denk dat het verkeer van de mirror niet terug verdiend wordt.

Dus in dat geval, ik ben voor.

phreak
05/01/09, 11:56
Ik ben ook voor, wij hosten een aantal mirrors (apache bijvoorbeeld).

Lite-On
05/01/09, 12:37
Ik heb tot een paar weken terug CentOS gesteund in de vorm van Hosting.
Tijdelijk van de public list laten weghalen, ivm het "verbouwen" van de complete fileserver.
http://mirror.liteserver.nl/pub/centos/

Verder mirror ik alle downloads voor de browser Opera.

Ik heb precies dezelfde reden als Wido. Aangezien wij veel gebruik maken van CentOS en Opera, probeer ik op deze manier toch wat terug te doen voor de community :)

Dreas
05/01/09, 12:58
Ik ben ook voor. Als je iets actief gebruikt in een commerciele omgeving en je kan iets terugdoen .. dan lijkt me dat niet meer dan logisch. Je haalt er direct misschien niet zoveel mee uit, maar een community zal je wel actiever supporten wanneer ze zien dat je ook daadwerkelijk iets bijdraagt. Daarnaast is het belangrijk zo'n project in leven te houden als je het ook gebruikt.

Randy
05/01/09, 13:31
Voor elke Joomla/Drupal/Magento klant stort ik 10,- naar het betreffende project. Dit naar voorbeeld van de vrienden van Byte. Over 2008 is er totaal een 2300 euro naar diverse projecten overgeboekt. Het tellen gebeurd eens per kwartaal nav een Installatron overzicht.

martysmarty
11/04/09, 08:38
Wij doen dit op dit moment niet. Een mirror opzetten heeft niet zoveel zin, gezien onze datacenter/netwerk leverancier in hetzelfde gebouw een zeer grote mirror heeft opgezet. Zou een beetje dubbelop worden.

Wat Randy zegt is een goed idee. En zal ik eens over denken. Of wellicht setup kosten voor servers doneren aan de maker van het OS (voornamelijk Debian hier)

cyrano
11/04/09, 13:57
Of we er meer inkomsten mee genereren? Ach, er zullen vast wel wat mensen zijn die klant worden bij ons omdat ze onze bedrijfsnaam bij de mirror zien, maar ik denk dat het verkeer van de mirror niet terug verdiend wordt.

Reken maar van wel. Eén van de punten waar ik op let bij nieuwe projecten, is hoe het bedrijf staat tegenover OSS. En wie er actief aan meewerkt, krijgt een streepje voor. Een bedrijf dat paranoïde doet en FUD verspreidt over OSS, komt er gewoon niet in.

ju5t
11/04/09, 14:11
Maar niet iedereen is daar bewust mee bezig. Sterker nog, ik durf te beweren dat bijna 90%+ van de mensen hier niet op let. Waar Wido waarschijnlijk ook op doelt is het feit dat er klanten bijkomen doordat ze de banner zien; niet door klanten die op zoek zijn naar een provider en kijken of ze wel open source projecten ondersteunen.

cyrano
12/04/09, 00:04
90% let alleen op de prijs...

mikeh
12/04/09, 00:05
Dat is gebaseerd op uw persoonlijke bedrijfsvoering ?

cyrano
12/04/09, 12:32
Dat is gebaseerd op uw persoonlijke bedrijfsvoering ?

Nee, dat is gebaseerd op statistische metingen terzake. Ik ben nl. geen hoster, maar adviseer wel bedrijven, o.a. over hosting. En zelfs degenen die de zaak uitgebreid laten bestuderen, letten uiteindelijk wel op de prijs. Meestal gaat die studie over algemene ICT investering of migraties en is hosting daar maar een heel klein deel van.

90% is dan gewoon overgenomen uit de voorgaande post. Je moet het niet zien als een absolute waarde. Een meerderheid van de klanten heeft geen besef wat OSS juist is. En door de "andere kant" wordt er nog altijd veel tijd en geld besteed aan het verspreiden van FUD over OSS.

aristo
12/04/09, 20:58
De vraag om server capaciteit krijg ik nog wel eens. Twijfel daarover. Krijg het idee dat daar het nodige werk aan vast zit. Maar misschien is dat overdreven.

Een aanzienlijke bijdrage doen we door actief mee te doen in de forums van het product wat we gebruiken (we werken intensief met typo3). Zorgen voor een goede opbouwende feedback aan ontwikkelaars. Dat geeft hen de energie om door te gaan. En gerichte feedback maakt het mogelijk gericht te werken aan verbeteringen. (die we dan ook na verloop van tijd terug zien).
Regelmatig betalen we programmeur/ontwikkelaar voor specifieke zaken voor onze klanten. We geven ze de vrijheid die onbeperkt in het opensource deel te gebruiken.

vr.gr. Eef

Dillard
13/04/09, 01:25
Ook een aantal mirrors gedraaid, meestal voor wat kleinere projecten (zoals PBX in a Flash en tot voor kort Websitebaker). Het werk is meestal vrij miniem, qua server capaciteit valt het meestal ook goed mee, het kost alleen bandbreedte en dat is inderdaad (ook naar mijn mening) wel het minste wat je kunt doen voor OSS (en af en toe eens wat doneren) aangezien wij er een boterham mee verdienen en wijzelf of onze klanten het gebruiken voor vaak commerciele doeleinden.

Ik doneer bv. ook regelmatig aan OSS software die ik regelmatig gebruik op mijn desktop zoals OpenOffice/NeoOffice. Daar moeten de lampjes ook blijven branden.

pid
13/04/09, 02:36
Wij hebben een poosje een mirror gehad voor OpenOffice.org (bijna 7-8 jaar geleden alweer), toen we ook de Nederlandse vertalingen met een team aan het oppakken waren.
Nu zijn we bezig met het kijken voor welke partij we weer van dienst kunnen zijn als mirror. Ik vind het tenslotte niet meer dan logisch dat je iets terug doet aan de community als je de software intensief (als bedrijf) gebruikt, en dit kan door meerdere manieren zoals mirrors, developers (updates/bugfixing) of financiele ondersteuning van bepaalde projecten.

aristo
13/04/09, 07:32
Nog een kleine aanvulling:
- Ik zie bij veel opensource dat men een "vrije gift" stimuleert. Daar is niets mis mee, maar vraagt behoorlijk "discipline" mijnerzijds (zoals Randy vertelt, moet je wel een eigen "plan" hebben, hoe je dat doet. Anders kun je wel overal wat aan geven. Tel maar eens hoeveel opensource je ooit gebruikt. Dat loopt behoorlijk op.
- Bij aantal projecten zie ik dat men gericht werft: Het project wordt opgeknipt in onderdelen; een begroting gemaakt en je sponsort een deelproject. Zodra het geld bij elkaar is, wordt er gestart met het bouwen. Kijk dat houd me bij de les. Immers hoe groter mijn belang, hoe groter de donatie (vaak toch goedkoper dan in je ééntje laten bouwen).