PDA

Bekijk Volledige Versie : Backup netwerk opzetten



-Kevin
03/01/09, 10:20
Hallo Collega's!

Ik ben van plan een intern backup netwerk aan het opzetten.

Ik beschik al over de volgende onderdelen:
-Backup kabels (andere kleur)
-Backup server
-Extra switch

Nu heb ik nog software nodig!

Ik wil het backup verkeer over een aparte lijn (ook via een aparte switch laten lopen) zodat het overige netwerk verkeer er geen hinder van ondervindt.

Is er een speciale software voor (liefst opensource)
Hierin wil ik het volgende mee kunnen:

-Gebruikers aanmaken met een stuk schijfruimte
-Inzicht hebben van gebruik..

Alvast bedankt!

Kevin

Bhai
03/01/09, 11:02
Ik denk dat je zoiets zoekt:

http://www.clarkconnect.com/info/features.php

http://ebox-platform.com/product/features/

wonko
03/01/09, 11:02
gewoon een private range nemen, en op al je servers een extra netwerkinterface maken/gebruiken en daarover het backup-verkeer sturen.

DutchTSE
03/01/09, 12:11
gewoon een private range nemen, en op al je servers een extra netwerkinterface maken/gebruiken en daarover het backup-verkeer sturen.
Ik ga toevallig vanmiddag ons interne netwerk opzetten.. alle servers hebben 2 netwerkinterfaces, 1 daarvan krijgt het "wan" IP, de andere het interne IP. Door middel van statische routes wordt het verkeer naar de backup server gerouteerd. In het interne netwerk komt tevens een DHCP + PXE server te hangen zodat nieuwe servers geinstalleerd kunnen worden via PXE boot.

-Kevin
04/01/09, 15:01
Ik ga het toch wat simpeler aanpakken!

Windows server 2003 + Dhcp Server + FTP Server

Savvas
04/01/09, 15:32
BackupPC / rsnapshot / FTP zoiets dergelijks zou ik naar kijken. Je kan met rsync ook een hoop zelf regelen zonder bijkomende software, het is alleen wel allemaal handmatig werken. Met BackupPC kan je wel alles via een interface netjes regelen, waar ik zelf ook erg enthousiast over ben is OpenFiler.

Wido
04/01/09, 17:47
En als je echt leuk wil gaan backuppen, kijk eens naar Bacula :) Flinke leercurve, maar wel een solide stuk software wat goed door schaalt.

Sorcer
04/01/09, 18:43
gewoon een private range nemen, en op al je servers een extra netwerkinterface maken/gebruiken en daarover het backup-verkeer sturen.

Inderdaad. Dat raad ik je ook aan! Vervolgens met een script alles backuppen wat nodig is.

Tim.Bracquez
04/01/09, 19:58
...waar ik zelf ook erg enthousiast over ben is OpenFiler.

Hier ook, ik draai deze iSCSI functie van openfiler in een testomgeving met 3maand+ uptime zonder enige downtime. Het leuke is dat alle user rechten op een LDAP systeem is gebaseerd, waarbij je ook je windows server als AD kan opzetten.

Als je op dezelfde netwerkkaart gaat backupen, zorg dan voor een rustig moment in de nacht / dag voor te backuppen, limiteer best dan ook even de snelheid van je 'rsync' overdrachtssnelheid. Anders trek je zo je netwerk poortje dicht waardoor het ietswat voor vertraging zorgt.

systemdeveloper
04/01/09, 21:15
En als je echt leuk wil gaan backuppen, kijk eens naar Bacula :) Flinke leercurve, maar wel een solide stuk software wat goed door schaalt.
Hier ook baccula (+ gb switchen met vlan, storage en backupserver). Werkt perfect, al zoek ik wel nog een leuke frontend zodat users zelf kunnen restoren.

Jesperw
04/01/09, 22:39
Ik ben ook met Bacula bezig geweest, maar had te maken met alsmaar groeiende files per server (alles in 1 file) waarbij het een onbeheersbaar geheel wordt als je server 50 gig aan data backupt. Je hebt ook tools waarbij ze gewoon gnu tools (tar e.d) gebruiken waarmee je ook eenvoudig enkele files via gnu tools kunt restoren. Op elke server, zonder extra software.

Ik doe 't nu met Rsync/Hardlinks/SSH en dat heeft heel veel voordelen, maar ook wel nadelen in zoverre dat we 't zelf ontwikkeld hebben en ik toe wil naar een bestaande oplossing die wat meer solide is en waarbij ik niet zelf hoef te ontwikkelen. Ander nadeel is dat die grote mappen langer kosten om te restoren, maar weer sneller als 't om enkele files gaat.

hostlogic.nl
04/01/09, 23:04
Ik ben ook met Bacula bezig geweest, maar had te maken met alsmaar groeiende files per server (alles in 1 file) waarbij het een onbeheersbaar geheel wordt als je server 50 gig aan data backupt. Je hebt ook tools waarbij ze gewoon gnu tools (tar e.d) gebruiken waarmee je ook eenvoudig enkele files via gnu tools kunt restoren. Op elke server, zonder extra software.

Als je bacula goed geconfigureerd hebt, komt er een moment waarop de backupfiles nauwelijks meer groeien (door de retentieperiode worden files alleen maar vervangen door nieuwere). Wij backuppen tientallen servers met bacula, en dit werkt echt prima. Het werkt snel, stabiel en is bovendien heel erg schaalbaar. En bovendien heeft het nauwelijks resources nodig (afgezien van diskspace). Overigens is dit een 100% linux omgeving, ik heb geen ervaring met de clients onder Windows, BSD of OSX.

frankske
05/01/09, 21:36
Bacula hier, met ettelijke 100-en (if not 1000-en, zou backupmaster wonko moeten vragen) GB's aan data. Doet het prima!

Wido
05/01/09, 21:38
Als je bacula goed geconfigureerd hebt, komt er een moment waarop de backupfiles nauwelijks meer groeien (door de retentieperiode worden files alleen maar vervangen door nieuwere). Wij backuppen tientallen servers met bacula, en dit werkt echt prima. Het werkt snel, stabiel en is bovendien heel erg schaalbaar. En bovendien heeft het nauwelijks resources nodig (afgezien van diskspace). Overigens is dit een 100% linux omgeving, ik heb geen ervaring met de clients onder Windows, BSD of OSX.De volumes blijven altijd groeien, althans zo maak ik het mee? Volumes moet je altijd nog met de hand purgen en removen.

hostlogic.nl
05/01/09, 22:10
In onze dagelijkse rapportages zie ik toch regelmatig meldingen voorbij komen dat volumes verlopen en gepurged worden. Daar hoef ik gelukkig niks voor te doen.

Wido
05/01/09, 22:13
In onze dagelijkse rapportages zie ik toch regelmatig meldingen voorbij komen dat volumes verlopen en gepurged worden. Daar hoef ik gelukkig niks voor te doen.Ja, de database wordt gepurged, echter de daadwerkelijke files niet, die moet je altijd nog met de hand doen.

hostlogic.nl
05/01/09, 22:17
Tenzij de file opnieuw gebruikt wordt voor nieuwe data. Waarschijnlijk bedoelen we hetzelfde maar leg ik het een beetje onhandig uit.

Onze bacula server draait al een tijdje en de groei is op dit moment minimaal. Ik hoef geen volumes weg te gooien, ze worden opnieuw gebruikt voor nieuwere data, terwijl dus de oudere data verdwijnt. Heel af en toe komt er een nieuw volume bij.

systemdeveloper
05/01/09, 22:57
De volumes blijven altijd groeien, althans zo maak ik het mee? Volumes moet je altijd nog met de hand purgen en removen.
Even uit de kop, maar dat is met de 'max volume jobs = 1' (dacht ik) in de pool definitie op te lossen. Inclusief een goed gekozen file retention zullen je files toch redelijk beperkt blijven. Ik heb zo uiteindelijk gem. 20 bestanden per server.

jeroen2496
06/01/09, 08:16
Waarom zou je backups over een andere netwerk port laten gaan? Afgezien van de snelheid?

gjtje
06/01/09, 08:25
Voornamelijk geen belasting van je normale netwerk met back-up verkeer. Je kan met vlans een poortje wel in tweeën hakken, 't verkeer gaat wel allemaal over het zelfde kabeltje en dezelfde switch.

jeroen2496
06/01/09, 08:40
Momenteel heb ik mijn servers dmv bonding over 2 switches lopen, op die manier valt die uptime garantie dan wel weer weg toch? Of je moet de 2e switch wel met internet in verbinding laten...

gjtje
06/01/09, 09:04
Je kan er ook een extra netwerkkaart in stoppen. ;)

wonko
06/01/09, 10:15
als je manueel je files moet purgen en wissen (fysiek), dan heb je de file-definities verkeerd staan. Bekijk alles ivm recycling in de manual.

Zoals andere aanhalen zal een file uiteindelijk als "vrij" gemarkeerd worden, en wordt deze opnieuw gevuld wanneer er een nieuwe job komt die in die pool moet schrijven.

Jesperw
06/01/09, 11:18
Bacula hier, met ettelijke 100-en (if not 1000-en, zou backupmaster wonko moeten vragen) GB's aan data. Doet het prima!
Maak je gebruik van 1 file per server? Ik had 't destijds draaien met 1 file voor meerdere servers, maar dat suckt. :P Ik heb er ook maar een dag de tijd in gestoken en het werkte goed, maar kan zoveel dat 't wel wat tijd kost.

Savvas
08/01/09, 11:13
Als je bacula goed geconfigureerd hebt, komt er een moment waarop de backupfiles nauwelijks meer groeien (door de retentieperiode worden files alleen maar vervangen door nieuwere). Wij backuppen tientallen servers met bacula, en dit werkt echt prima. Het werkt snel, stabiel en is bovendien heel erg schaalbaar. En bovendien heeft het nauwelijks resources nodig (afgezien van diskspace). Overigens is dit een 100% linux omgeving, ik heb geen ervaring met de clients onder Windows, BSD of OSX.

Stel nou ik wil 5TB aan LVM storage iedere dag backuppen over een intern vlan (meerdere fysieke LVM lagen van minimaal 10G), zou dat goed werken met incremental backups via bacula? Hoe ver gaat je ervaring met deze software?

hostlogic.nl
08/01/09, 12:01
Wat is de reden dat je specifiek LVM noemt? Bacula werkt op filesystem nivo, en heeft dus niks te maken met de onderliggende disken. Als je bedoelt dat je LVM snapshots wilt gebruiken icm Bacula dan kan ik je daar niet verder mee helpen. De initiele backup van 5TB kan even duren, afhankelijk van de gebruikte hardware is het heel goed mogelijk om de maximale netwerksnelheid te halen. Incrementals gaan echter redelijk snel.

Ik heb verschillende Bacula omgevingen ingericht en onderhouden. Als je specifieke vragen over jouw omgeving hebt dan kun je me ook altijd PM-en.

Savvas
08/01/09, 14:13
We werken inderdaad met LVM snapshots en dan vraag ik me af of Bacula hier onderscheid in kan scheppen.

Wellicht de moeite waard om dit eens te gaan testen, thanks.

hostlogic.nl
08/01/09, 14:16
Kijk hier eens naar, dit lijkt op wat jij zoekt:

http://wiki.bacula.org/doku.php?id=application_specific_backups

gjtje
08/01/09, 15:00
Ik zou eens kijken naar CDP, zeker wanneer je dat soort hoeveelheden wilt back-uppen, op vaste tijden een back-up draaien is zo 2008. ;)
Werkt voor bijna alles, alleen databases blijft lastig,

DiedX
08/01/09, 20:09
Inzake bacula: ik denk dat jullie tape en file door elkaar heen gooien. Tapes worden netjes gerouleerd (heb het hier ook draaien). Op een fileserver (bacula-sd => HDD), worden de files *NIET* weggegooid.

Oplossing: cronjob of netjes (after_job .sh schrijven).

Let wel: dat was de laatste keer dat ik keek. Ik verwacht niet dat het veranderd is, en anders is het alleen maar een beter product geworden :)

Jesperw
08/01/09, 21:18
Werkt een van jullie met een pakket dat eindgebruikers in staat stelt om files te restoren? Met bacula is 't te maken, maar bestaat 't nog niet. Nu zijn er een hoop andere oplossingen (zoals amanda, die ik nu test) maar ik krijg vaak de vraag of men zelf kan inzien hoe backups draaien en om zelf te restoren.

Of ik dat wil zal dan afhangen van de manier waarop dat gaat. De restore moet zowieso op de machine van de klant komen in een vaste map.

frankske
08/01/09, 21:20
DiedX: met de juiste config dus wel :)

PeterT
17/01/09, 13:18
Werkt een van jullie met een pakket dat eindgebruikers in staat stelt om files te restoren? Met bacula is 't te maken, maar bestaat 't nog niet. Nu zijn er een hoop andere oplossingen (zoals amanda, die ik nu test) maar ik krijg vaak de vraag of men zelf kan inzien hoe backups draaien en om zelf te restoren.

Of ik dat wil zal dan afhangen van de manier waarop dat gaat. De restore moet zowieso op de machine van de klant komen in een vaste map.

Kijk eens naar CDP van R1Soft, dat laat je klanten inloggen en restoren :)

spixol
17/01/09, 23:59
Inderdaad, zoals PeterT al aangeeft: CDP van R1Soft is een absolute aanrader! :thumbup:

Het geeft enorm veel mogelijkheden en zekerheid, wordt continue doorontwikkeld en de support is klasse.
Ik raad zeker aan om de website van R1Soft (http://www.r1soft.com/products) eens te bezoeken, maar zeker ook de roadmap (http://wiki.r1soft.com/display/TP/CDP+3.0+Product+Road+Map). Wij draaien nu al meer dan een jaar met de CDP server en zou absoluut niet meer zonder kunnen!

VinceSTM
18/01/09, 13:33
Inderdaad, zoals PeterT al aangeeft: CDP van R1Soft is een absolute aanrader! :thumbup:

Het geeft enorm veel mogelijkheden en zekerheid, wordt continue doorontwikkeld en de support is klasse.
Ik raad zeker aan om de website van R1Soft (http://www.r1soft.com/products) eens te bezoeken, maar zeker ook de roadmap (http://wiki.r1soft.com/display/TP/CDP+3.0+Product+Road+Map). Wij draaien nu al meer dan een jaar met de CDP server en zou absoluut niet meer zonder kunnen!

De prijs is best hoog voor een backupapplicatie (900 dollar voor server + 3 agents), + nog annual maintenance voor 20% daarvan (180 dollar per jaar voor server + 3 agents). Is het dat waard?

gjtje
18/01/09, 13:45
Als je kijkt naar alternatieven zoals van Symantec en Microsoft dan is het een normale prijs.

VinceSTM
18/01/09, 14:01
ik zou graag horen wat de goede en minder goede punten zijn, ben best geinteresseerd namelijk.

DiedX
18/01/09, 16:19
DiedX: met de juiste config dus wel :)
Care to share? Zelf heb ik bacula draaien met een cronjobje, maar het blijft ranzig :)

spixol
18/01/09, 20:44
De prijs is best hoog voor een backupapplicatie (900 dollar voor server + 3 agents), + nog annual maintenance voor 20% daarvan (180 dollar per jaar voor server + 3 agents). Is het dat waard?

Zeker is dat het waard! Het klopt dat het flink aan de prijs is, vooral de initiële kosten zijn vrij hoog (al hebben ze geregeld een mooie startersaanbieding). De jaarlijkse kosten vallen erg mee, zeker vanwege het feit dat er veel updates en daarmee interessante nieuwe features uitkomen.

Maar voor die prijs heb je wel een applicatie die zeer goed functioneert: een complete website of database en zelfs een enkel bestand of tabel is in een paar tellen gerestored. Ook restoren naar een externe locatie is mogelijk. Als je elk uur een backup draait en die een tijd bewaard, is er bijna niets dat meer zekerheid biedt. Behalve dan natuurlijk ook je backupserver backuppen, zoals wij doen.

Geert-Jan
18/01/09, 21:16
Alleen jammer dat ze de agent niet voor virtuozzo ondersteunen, anders was ik er wel aan begonnen....

PeterT
18/01/09, 22:00
Alleen jammer dat ze de agent niet voor virtuozzo ondersteunen, anders was ik er wel aan begonnen....

Die kun je op de hardware node installeren en vervolgens kan 'ie simpelweg de hwnode backuppen. Je users kunnen dan niet zelf restoren tenzij je met de API aan de gang gaat (vanaf 3.0 tenminste). Jijzelf kunt echter per VPS bestanden/db's restoren. Let op dat je wel alle MySQL daemons apart toevoegt.

Geert-Jan
18/01/09, 22:09
Dat is voor de vps'en net wat ik niet wil. Server- of node side is niet zo moeilijk....

DiedX
18/01/09, 23:17
PC Backup?