PDA

Bekijk Volledige Versie : Opzetten fall back dns en mail server voor directadmin server



tjvb
01/01/09, 14:23
Gegroet iedereen,

Ik heb al een tijd een een dedicated server draaien. Mijn grootste nadeel is dat op diezelfde server de dns en de mail server draaien zonder dat er een fall back voor is.

Nu vroeg ik me af hoe een fall back server voor de dns en mail te realiseren is dat het goed samenwerkt met directadmin (aangezien ik dat op de dedicated server heb draaien en ik niet wil dat alle e-mail adressen/records dubbel ingevoerd moeten worden)

Is dit makkelijk ergens te huren of zelf te maken?

Alvast hartelijk bedankt

VinceSTM
01/01/09, 14:24
Wij hebben secondary nameservices en secondary mail services als dienst, ik kan je een aanbieding doen als je een aanvraag doet in het aanvraagforum?

IT-worX
01/01/09, 14:30
Ik zit met een soortgelijke vraag, maar zou deze zelf willen draaien (vps in ander land).

tjvb
01/01/09, 14:40
Ik heb ook een topic geplaatst in aanvragen ( http://www.webhostingtalk.nl/aanbiedingen-gezocht/145194-fall-back-dns-en-mail-server.html )

Ik ben zowel nieuwsgierig naar aanbiedingen voor het inhuren van de fallback als voor het zelf opzetten/onderhouden vandaar hou ik beide topics in de gaten.

Randy
01/01/09, 14:47
Neem een tweede VPS buiten de deur en zet hier DirectAdmin op. Via de ingebouwde multi-server optie worden de DNS records in sync gehouden. Fallbacl mail adviseer ik eigenlijk nooit. Als je zorgt voor een goede DNS infra, zal de mail altijd aankomen. Op je fallbackmachine heb je veelal geen faciliteiten om inloggen mogelijk te maken omdat de useraccounts niet in sync staan. En een storing aan je eigen mailserver (netwerk) zal bij een goed netwerk minimaal zijn. Zolang je andere DNS server nog werkt, zullen verzendende partijen de mail later alsnog afleveren, anders dan bij een single DNS machine: is deze onbereibaar 'bestaat' het domein niet bij een storing en gaat de mail meteen retour afzender.

Wil je geen 8 tientjes voor Directadmin uitgeven of ~40 euro per maand voor een DA VPS, kun je een VPS met iets minder geheugen nemen en hier een PowerDNS slave op draaien. Dit brengt echter ook wat problemen en veel tijd met zich mee. Neem je wel een VPS, doe dit dan meteen bij een aanbieder die je ook IPv6 adressen geeft, zodat je hier al een voorsprong mee kunt maken door een nameserver IPv6 ready te maken.

De tweede server gebruik je vervolgens ook voor andere toepassingen: monitoring, eigen website (op ander tld, bij storingen), back-ups van configbestanden, en zo zijn nog wel wat zaken te bedenken.

IT-worX
01/01/09, 14:49
http://www.mijn-sleutel.net/diensten-secdnsfallbackmx.html

Hier heb ik een tijdlang tevreden gebruiker van geweest, maar zou nu vanaf 2 locaties dit zelf willen doen.