PDA

Bekijk Volledige Versie : Simpele 1U beginners server in datacenter plaatsen



BvdHeide
31/12/08, 05:53
De komende maanden ben ik van plan om mijn expertise eens te gaan verbreden. Dit wil ik gaan doen door mijn bestaande 1U server, die momenteel nog op een adsl lijn zit bij een kennis van me te gaan verhuizen naar een datacenter. Gezien ik nog erg onprofessioneel ben met webservers heb ik er enkel Ubuntu server, met Mysql, en php erop zitten met diverse accounts van vrienden en familie.
Wat is er eigenlijk extra nodig qua configuratie mocht ik deze naar een datacenter brengen? Firewall? netwerkinstellingen?
Weten jullie misschien ook nog wat goede boeken, die meer ingaan op het plaatsen en configureren van een (linux) webserver in een datacenter? De meeste boeken die ik tot nu toe zie gaan vooral over scripting, webdesign, en linux. Ik ben dus vooral specifiek opzoek naar het plaatsen van een (web)server in een datacenteromgeving.

JanSmit
31/12/08, 09:26
Voor het plaatsen van een server in een DC moet je 1u ruimte huren bij een hosting partij die shared racks aanbiedt. Voor aanbiedingen kan je een oproep doen in het betreffende forum gedeelte van deze website. Belangrijk om dan in gedachte te houden is hoeveel ip's je nodig hebt, hoeveel data je gaat verzetten en wellicht het aantal stroom wat je server gebruikt. Voor beveiliging van linux weet ik niet zo veel af, maar ben er zeker van dat er hieronder nog wel wat berichtjes verschijnen.

su6 en alvast een gelukig nieuwjaar

Jan

Piwi-Web
31/12/08, 11:44
Zoals JanSmit zegt zal je 1u ruimte moeten huren bij een hostingprovider.
Extra beveiliging is bijvoorbeeld een firewall te installeren of te activeren en deze te configureren met APF ofzo.

Netwerkinstellingen zijn bij elke provider anders. Meestal kunnen hun de netwerkinstellingen op je server wel doorvoeren.

cfmweb
31/12/08, 13:36
Ik lees dit topic met veel interesse.
Ik mis een paar kleinigheidjes:

Hoe zit het met de email?
De DNS server? gebruik je de DNS server van bijvoorbeeld Transip en verwijs je hem daarvandaan door of is het mogelijk om zelf een DNS server te draaien?
Kan het een en ander op dezelfde server (afgezien van de vraag of het slim is of niet) dus ben je er met die 1U of heb je nog meer nodig.

En misschien voert dit te ver, maar hoe zit het met licenties van DA en dergelijke? en als je een windows 2003 server zou willen draaien?
Stel: iemand koopt een server op marktplaats en de software staat er nog op; wie controleert dat dan?

JanSmit
31/12/08, 14:28
Ik lees dit topic met veel interesse.
Ik mis een paar kleinigheidjes:

Hoe zit het met de email?
De DNS server? gebruik je de DNS server van bijvoorbeeld Transip en verwijs je hem daarvandaan door of is het mogelijk om zelf een DNS server te draaien?
Kan het een en ander op dezelfde server (afgezien van de vraag of het slim is of niet) dus ben je er met die 1U of heb je nog meer nodig.

En misschien voert dit te ver, maar hoe zit het met licenties van DA en dergelijke? en als je een windows 2003 server zou willen draaien?
Stel: iemand koopt een server op marktplaats en de software staat er nog op; wie controleert dat dan?

Email: Je kan op de server een email server installeren. Deze configureren met je domein en mailboxen. Via een control panel gaat dit wat gemakkelijker.

DNS: Ligt er aan. Zelf kies ik er nog voor om transip's dns te verwijzen naar mijn server, maar indien je dit zelf wil doen dan minstens 2x een server installeren met dns software. Je kan ook 2x verschillende ip's op een server doen, maar als de server uit staat dan wordt er weinig geresolved.

Licenties DA: Kan je aanschaffen via resellers van DA. Vaak zijn deze ook aan te schaffen bij je hosting provider waar je de server straks in het rack plaatst.

Windows 2003: Kan je aanschaffen in de winkel of vaak te huur via de hosting provider waar je de server gaat plaatsen (SPLA licenties).

Wellicht dat de software die op de server staat legaal of juist niet is, maar dat zou je na moeten vragen bij degene waar je de server koopt. Of iemand het controleerd weet ik niet, maar lijkt me duidelijk dat het voor je server fijner is als er een legale versie opstaat.

gr

Jan

dennis0162
31/12/08, 14:36
Meestal mag je de redundante DNS servers gebruiken van je ISP.
Licenties kan je vaak ook via je ISP aanschaffen.

BvdHeide
01/01/09, 12:52
Indien ik graag mijn eigen nameserver's (op SIDN) wil draaien moet ik deze dus vanaf minimaal 2 fysieke servers uitvoeren, of kan dat ook dmv 2 ip's op één machine?

xserve
01/01/09, 13:42
Dit kan ook met twee IP's op één machine. Maar als je bijvoorbeeld de DNS van je provider gebruikt (of van je domeinboer) kun je daar ook een backup MX instellen. Als je server down is wordt de mail op die backup MX afgeleverd en als je server weer online is levert de backup MX deze weer af op je server. Als je beide DNS servers op één machine draait is dat onmogelijk, want dan is ook je DNS en dus de verwijzing naar de backup MX weg.

dennis0162
01/01/09, 14:50
Indien ik graag mijn eigen nameserver's (op SIDN) wil draaien moet ik deze dus vanaf minimaal 2 fysieke servers uitvoeren, of kan dat ook dmv 2 ip's op één machine?

Het is aan te raden om je DNS op twee verschillende datacenters/netwerken te draaien. Als je gebruik maakt van de DNS omgeving van ISP, kan je vaak ook eigen nameservers krijgen.

Ionstar
01/01/09, 16:27
DNS op 2 verschillende locaties draaien heeft alleen zijn als je ook bepaalde redundacy hebt. Heb je maar 1 server, dan is het zinloos om op 2 locaties DNS te hebben. Als je enige server down is dan heb je vrij weinig aan die extra nameserver.

t.bloo
01/01/09, 18:27
Ja wel hoor, veel mailservers houden de email dan nog een paar uur vast alvorens lelijke foutmeldingen terug te sturen. Dat is ook handig als er een korte (uurtje ofzo) onderbreking is in de connectivity van je ene server. Zijn allebei je DNS servers niet bereikbaar, dan wordt meteen geconcludeerd dat je helemaal niet bestaat.

popking
02/01/09, 01:35
Beste BvdHeide,
Exact een jaar geleden ben ik vanwege dezelfde redenen ook overgegaan tot aanschaf van een 'startserver' en heb die in een datacentum geplaatst. Heb er erg veel van geleerd. Met name dat het nagenoeg ondoenlijk is om alles zelf te weten en te kunnen.
Het eerste installeren was erg makkelijk. Binnen notime had ik de server up and running, compleet met apache, php mysql etc.

Maar daarna kwamen de problemen.

- apache was niet goed geconfigureerd waardoor die twee keer per dag geherstart moesten worden (via een scriptje had ik dat automatisch laten doen, maar was natuurlijk de meest zwakke oplossing).
- mysql was niet goed geconfigureerd en liep ook met regelmaat vast (bij te zware belasting).
- (bij licht gebruik kwamen deze problemen niet naar boven, maar wel nadat ik er wat proxysites op had gezet (om de server aan het werk te zetten))
- Gedurende het gehele jaar werd geprobeerd om in te breken. In de logfiles zag ik dat continue (24x7) geprobeerd werd om via SSH toegang te krijgen, met alle mogelijke wachtwoorden.
- Volgens mij is de server nooit echt gehackt geweest. Behalve dat twee weken lang 10mbit verzonden werd door mijn server (gedurende een half uur en dat met een regelmaat van 3 keer per dag). Wat dat was, ben ik nooit te weten gekomen. Toch gehackt dus! Heb dit nooit opgelost, maar na twee weken hield dit op...

Heb ontzettend veel geleerd, van iptables tot en met mtop en log files napluizen. Was ook erg leuk, want er zat geen stress achter (zaten alleen wat hobbyprojectjes op).
Inmiddels ook geleerd dat scripten moeilijk zat is en dat ik me beter op één ding kan richten.
Het is echt een vak apart en vraagt meer inzet dan "expertise eens te gaan verbreden".

Maar ik wil je niet ontmoedigen. Want nogmaals het is een leuke hobby. Heb drie dagen geleden de server uit het datacentrum gehaald. En het ging mij aan het hart!

Heb inmiddels een VPS account. Werkt perfect. Veel goedkoper. De VPS zit standaard al achter een goede firewall. De OS-en zijn er goed geconfigureerd en alles is redudant uitgevoerd. Uptime van 99.9% gegarandeerd.

BvdHeide
02/01/09, 02:15
- Gedurende het gehele jaar werd geprobeerd om in te breken. In de logfiles zag ik dat continue (24x7) geprobeerd werd om via SSH toegang te krijgen, met alle mogelijke wachtwoorden.
- Volgens mij is de server nooit echt gehackt geweest. Behalve dat twee weken lang 10mbit verzonden werd door mijn server (gedurende een half uur en dat met een regelmaat van 3 keer per dag). Wat dat was, ben ik nooit te weten gekomen. Toch gehackt dus! Heb dit nooit opgelost, maar na twee weken hield dit op...


Hoe zit dat dan met die 'hackpogingen'? Zit daar echt iemand achter die echt specifiek bij jou aan de haal gaat, of gebeurt dit automatisch bij meerdere? Hoe hou je zulke acties dan zoveel mogelijk buiten de deur?

t.bloo
02/01/09, 12:07
Dit gebeurt aan de lopende band. Ze draaien gewoon ergens wat scriptjes die stapels IP adressen afgaan. Het is lastig, maar niet erg. Als je SSH toegang spaarzaam hebt geconfigureerd en goede wachtwoorden gebruikt dan komen ze echt niet binnen. Men zegt wel eens dat het om deze reden handig is om SSH op een andere poort te draaien, dat het dan minder is.

IT-worX
02/01/09, 12:10
SSH op een anderen poort draaien heeft denk ik niet veel zin: even een portscan en je hebt de andere poort ook. Maar inderdaad als je inloggen als root uitzet, en sterke login/wachtwoordcombinaties gebruikt hou je ze wel buiten hoor.

BVB gewoon je naam als login en als wachtwoord ##t3stm3m@@r!!! oid ;)

JanSmit
02/01/09, 12:14
Ook op Windows gebeurd dit met regelmaat. Tevens lopens ze de ftp's af. Ook hier weer o.a. sterke ww's gebruiken en administrator hernoemen.

gr

Jan

popking
02/01/09, 14:55
Daarnaast had ik ervoor gezorgd dat via IPTABLES ssh toegang slechts vanaf 1 ip adres zou worden geaccepteerd (dat kon in mijn geval, aangezien ik de enige was die ssh toegang nodig had).

Het kan in principe weinig kwaad, ik had mijn ww goed gekozen. Echter.... die 10mbit verzending twee weken lang 3x per dag voor een half uur.... maakte mij niet geruster : )

t.bloo
02/01/09, 15:05
In zo'n geval even atop installeren, wel logtijd op 5 minuten zetten. Dan kun je mooi terug kijken wat er allemaal gebeurd is. Als je dan ook nog de kernel update dan kun je precies zien welk proces hoeveel dataverkeer gebruikt.

popking
02/01/09, 17:13
Ja, en dat lukte mij toen niet (op Suse 10.3 op CentOS ging dit thuis zonder problemen).
Ik kreeg via deze site overigens zeer veel tips om de traffic te monitoren (zie post (http://www.webhostingtalk.nl/technische-vragen-van-beginners/137298-extreem-veel-dataverkeer.html))

Dit alles om de TS te 'waarschuwen' door een mede-hobbyist. Het is een erg leuke hobby, maar om het goed onder de knie te krijgen is een ander verhaal. Tenzij je hier je werk van wilt maken, kun je het instellen/installeren/configureren van servers beter aan de profs overlaten! De basis is dusdanig simpel dat je je kunt 'verrekenen' op alles wat boven de basis uitstijgt.

Maar dat neemt niet weg dat ook ik weer aan het 'snuffelen' ben bij de tweedehands servers (bloed kruipt waar het gaan kan : )

BvdHeide
05/01/09, 01:31
Jullie raden mij dus echt aan dat ik de software en OS beter kan laten installeren en configureren door een professional. Hoe duur zal zoiets gemiddeld zijn voor het volledig installeren, en configureren van een bak? Want het moet nog wel hobby blijven.

Geert-Jan
05/01/09, 09:36
Van tot en met...
Van een paar tientjes per uur, tot 'schrik' tot peanuts. Voor eigen klanten wil ik het wel eens meenemen in vrij uurtje, maar afhankelijk van wat er allemaal op moet komen te staan....
Offertes kunnen dus vrij uiteenlopen, maar kijk goed naar de inhoud!

t.bloo
05/01/09, 10:19
De OS configuratie zal doorgaans iets van 100 euro kosten, 1 tot 2 uurtjes werk.

BvdHeide
20/01/09, 16:17
Ik heb laatst nog even geïnformeerd bij Leaseweb. Per email krijg je na hun zeggen 2 ip adressen en de instellingen toegewezen die je handmatig op je eigen server moet configureren. 2 ip's is natuurlijk erg handig voor het hosten van je eigen dns, maar hoe krijg je in hemelsnaam 2 ip adressen op één server? Dat zou dus betekenen dat door één utp kabel 2 ip adressen gaan als ik het goed begrijp?

Verder neem ik aan dat het een kwestie is van de server aansluiten op de switch, configureren, en voila!

Spyder01
20/01/09, 17:49
2 ip's is natuurlijk erg handig voor het hosten van je eigen dns, maar hoe krijg je in hemelsnaam 2 ip adressen op één server? Dat zou dus betekenen dat door één utp kabel 2 ip adressen gaan als ik het goed begrijp?

Verder neem ik aan dat het een kwestie is van de server aansluiten op de switch, configureren, en voila!

Beter is het om gescheiden nameservers te hebben (dus niet 2 IP's in hetzelfde subnet en niet op dezelfde machine), maar daar zijn de meningen over verdeeld.

2 ipadressen (of 6 of 40) naar één server laten verwijzen is niet zo moeilijk. Je kunt meerdere IP's aan een server koppelen door ze toe te voegen. (dit wisselt per distributie waar je dit kunt vinden en aanpassen).

Je moet sowieso de server configureren voor in het DC, waaronder dus hem een IP gegeven wat je van je aanbieder krijgt, de juiste gateway en DNS-servers ingeven.

dieterdhont
25/01/09, 19:54
ga ook server ergens gaan plaatsen, kan altijd pmen

tripple
27/01/09, 00:38
Meerdere IP's zijn handig bij gebruik van vm's.

pinkbigfoot
28/01/09, 17:26
Hoe zit dat dan met die 'hackpogingen'? Zit daar echt iemand achter die echt specifiek bij jou aan de haal gaat, of gebeurt dit automatisch bij meerdere? Hoe hou je zulke acties dan zoveel mogelijk buiten de deur?

Welkom in de wondere wereld van webhosting :)

MathijsK
14/02/09, 01:57
Van brute force attacks kun je makkelijk af komen met bijvoorbeeld fail2ban.
Na 5x fout 30 minuten ban ontmoedigt nogal.

Verder kun je ook je ssh poort firewallen en enkel van een aantal locaties toestaan.
Ikzelf maak bijvoorbeeld eerst altijd connectie naar huis en vanaf daar naar de servers.

Het kan best zo zijn dat met sterke wachtwoorden en niet al teveel users de kans heel klein is dat er iemand binnenkomt, maar hoe meer je zoiets tegenwerkt, hoe beter.

Verder altijd je tmp vanaf een aparte partitie mounten zonder executable rechten, veel scriptkiddies houd je dan al tegen.

Je kernelsources niet op de machine hebben staan is ook de beste keuze, dan kan een eventuele inbreker niet stiekem een kernelmodule compilen waardoor je geen zicht meer op hem hebt of een backdoortje buiten je firewall om creeren.

Verder is je webomgeving per domein in een sandbox draaien ook aan te raden.
Wanneer je dan php-cgi gebruikt inplaats van de apache-php module, heeft iemand die via een exploit in een lekke website van een klant of jezelf toegang verkrijgt, geen toegang tot de complete server.
Ook is dan php safe mode niet nodig, waar je een hoop klanten blij mee maakt.
Verder hebben je klanten dan hun eigen mini-root, waardoor ze zelf zaken kunnen installeren die niet globaal op je server aanwezig zijn.
Ze hoeven dan ook niet aan jou te vragen het voor ze te installeren, dus je zit geen uren support te geven op accountjes die weinig opbrengen.

Dit is allemaal wat teveel voor je in een keer misschien :wacko:, maar pik er even de dingen uit die je zo snapt en zorg in ieder geval voor een firewall die minimaal je inkomend verkeer filtert en alles wat je niet toestaat dropt.

Als je nog niet zo thuis bent in de console kan bijvoorbeeld webmin je helpen in een webgui je server te configureren, maar firewall de poort dan zodat enkel vanaf jouw locatie connectie gemaakt kan worden.

En owja, bijna belangrijkste van alles, voer regelmatig de updates uit. Meestal is een security lek vrij snel gedicht, maar zijn de beheerders te laks.:oops:

Yourwebhoster
23/02/09, 17:46
Als je wilt beginnen met leren is een VPS met hypervm misschien handig. Hiermee kan je de server opnieuw installeren met een druk op de knop waardoor je gewoon opnieuw kan beginnen als er iets fout gegaan is. Bovendien kost het minder en scheelt het een ritje naar het datacanter.

Als je wat meer expertise hebt is een eigen server wel handig. Maar goed, je kan zelf kiezen om een server te plaatsen. Persoonlijk vind ik het éénvoudiger om een VPS te nemen omdat dat veel moeite scheelt als het toch alleen maar voor het testen is.

djerikp
24/02/09, 22:26
TS en popking, mag ik vragen wat van nature jullie achtergrond is?

Ik ben zelf ook van plan om servertje in een datacenter te plaatsen, daarvoor maak ik dankbaar gebruik van de informatie op deze website maar ik probeer even in te schatten hoeveel werk dat voor mij gaat worden en of mij dat allemaal gaat lukken, vandaar mijn vraag.

Ik ben begonnen met MBO ICT Beheer, daar deden wij allerlei leuke dingen met windows linux en novell, wat nog steeds een hobby is.
Vervolgens met ik HBO informatica gaan doen.

ISP-SpeedWay
02/04/09, 11:43
Natuurlijk zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden bij het plaatsen van een server, vandaar dat er een hoop hosters meteen zullen zeggen begin met VPS.

VPS is een handige optie als je bv alleen een eigen website of ftp servertje o.i.d. laat draaien, maar als je het doet voor hobby, en er ook graag veel van wilt leren, zou ik je toch zeker colocatie aanraden. Qua kosten ben je wat meer kwijt, en het is wat meer moeite om naar het datacenter te gaan etc., maar je doet een hoop ervaring op.

Conclusie:

Wil je gemak dan ga je voor VPS.
Wil je kennis opdoen dan ga je voor co-locatie.

Mdaniels
02/04/09, 11:58
Je zou wel de ns1 en ns2 op de zelfde server kunnen doen maar dan heb je geen rudantie voor als 1 server uitvalt dat je dns (mail record) nog in de lucht blijft, zowiezo handig als je een backup server hebt, maar het is niet nodig. Voor beveiliging is wel handig om ene firewall te installeren, als je unix gebruikt kan een brutforce attack app ook wel handig zijn voor ddos aanvallen op je server. Als je de server al hebt is het handig om gewoon een 1u rackspace tehuren bij een isp en zelf ervaring opdoen, leer je het snelt van.

DC^
02/04/09, 22:06
Topic van 31 December 2008

Spyder01
02/04/09, 22:20
Topic van 31 December 2008

Post nodig? Beetje domme opmerking namelijk. Het topic is in December gestart en er is zowel in januari als februari ook nog in gereageerd. No big deal, dit is nog een vrij jong topic.

K&M Solutions
02/07/09, 15:11
Handig al die informatie hier, ik ga de 22e een DELL PowerEdge 2850 Dual Xeon 3.2Ghz halen.

Deze laat ik bij een bekende staan, in een datacenter natuurlijk. Ik hoop dat dit me gaat bevallen, ik heb niet veel kennis met servers enz. Dit word dus ook mijn eerste keer, en daarom heb ik om een goedkoop prijsje gevraagd. De DirectAdmin word door de Datacenter geregeld, €100 + installatie als ik het goed heb.

Alleen zit ik er nog over in, om te kiezen tussen Linux of Windows. Windows is lekker makkelijk, ik heb Win2k/win3k ervaring. Althans, niet met DA. Maar hoe zit het met Linux? CentOS? Welke is lekker om mee te werken, als beginner. En het draait vooral om DA.

EDIT:
Ohja, voor de nieuwsgierigen:
- 2 x 36GB
- 1 x73GB
- 1 x scsi raid controller voor de schijven
- kunnen nog 4 schijven bij.
- 2x Intel Dual Core 2.8Ghz CPU's - 64 bit, met 2mb cache per core
- 800 MHz FSB
- 4GB geheugen kan tot 16 gb. ( niet nodig voor sql of applicatie server etc ....)
- 2x Hot Swap power supply
- 2x Gigabit aansluiting onboard
- 1x Intel PRO/1000 MT Dual Port Server Adapter
- DRAC - remote server management ( Kan je remote je bios etc beheren. )
- 6x hot plug Hard drive bay's (4 vrij)
- DVD unit
- Aanschafdatum ( kopie bon ) 08/2006
- Rails worden meegeleverd DELL BEUGELS

kutagh
02/07/09, 15:45
Handig al die informatie hier, ik ga de 22e een DELL PowerEdge 2850 Dual Xeon 3.2Ghz halen.

Deze laat ik bij een bekende staan, in een datacenter natuurlijk. Ik hoop dat dit me gaat bevallen, ik heb niet veel kennis met servers enz. Dit word dus ook mijn eerste keer, en daarom heb ik om een goedkoop prijsje gevraagd. De DirectAdmin word door de Datacenter geregeld, €100 + installatie als ik het goed heb.

Alleen zit ik er nog over in, om te kiezen tussen Linux of Windows. Windows is lekker makkelijk, ik heb Win2k/win3k ervaring. Althans, niet met DA. Maar hoe zit het met Linux? CentOS? Welke is lekker om mee te werken, als beginner. En het draait vooral om DA.

EDIT:
Ohja, voor de nieuwsgierigen:
- 2 x 36GB
- 1 x73GB
- 1 x scsi raid controller voor de schijven
- kunnen nog 4 schijven bij.
- 2x Intel Dual Core 2.8Ghz CPU's - 64 bit, met 2mb cache per core
- 800 MHz FSB
- 4GB geheugen kan tot 16 gb. ( niet nodig voor sql of applicatie server etc ....)
- 2x Hot Swap power supply
- 2x Gigabit aansluiting onboard
- 1x Intel PRO/1000 MT Dual Port Server Adapter
- DRAC - remote server management ( Kan je remote je bios etc beheren. )
- 6x hot plug Hard drive bay's (4 vrij)
- DVD unit
- Aanschafdatum ( kopie bon ) 08/2006
- Rails worden meegeleverd DELL BEUGELS

Ik begin even met deze statement... Oude topic.

Het beste qua performance en dergelijke is Linux distributies, en CentOS is mijn inziens toch redelijk vaak gebruikt (als je zelf installeert, neem dan alleen de server interface, niet de server - GUI want dan leer je niet zo goed met Linux om te gaan). Ik zou echter in jouw geval aanraden om Windows server te installeren met VMware erbij en dan via VMware een VPS met CentOS te draaien (en geef het iets van 512MB tot 1GB RAM in dat geval). Zo kun je simpel experimenteren met Linux terwijl je niet bang hoeft te zijn dat je je server sloopt ofzo. Maak je een foutje? Geen probleem, snapshot terugzetten of nieuwe installatie doen.

Phu
02/07/09, 17:00
Directadmin werkt alleen op Linux of FreeBSD maar niet op microsoft windows producten....

K&M Solutions
03/07/09, 11:49
Directadmin werkt alleen op Linux of FreeBSD maar niet op microsoft windows producten....

Bedankt, op dit antwoord wachtte ik. Dan word het Fedora of CentOS:drool:

phreak
03/07/09, 12:03
Bedankt, op dit antwoord wachtte ik. Dan word het Fedora of CentOS:drool:

Dude, je gaat toch niet serieus vertellen dat je een desktop distro gaat gebruiken op een server?

Spyder01
03/07/09, 12:05
Dude, je gaat toch niet serieus vertellen dat je een desktop distro gaat gebruiken op een server?

Hij zou niet de eerste zijn. Ken hier op WHT wel meer mensen die Fedora draaien.

@TS: Ik zou voor CentOS kiezen. Die is echt bedoeld als server OS.

K&M Solutions
03/07/09, 12:24
Hij zou niet de eerste zijn. Ken hier op WHT wel meer mensen die Fedora draaien.

@TS: Ik zou voor CentOS kiezen. Die is echt bedoeld als server OS.
Bedankt voor uw reactie! Dit zal ik zeker overleggen

@phreak, diegene waar ik mijn server laat draaien raadde mij Fedora aan. Ik vond het ook al vreemd, want ik ben het ook gewend als desktop systeem. Maar hij zei dat het makkelijk te besturen was, en gewoon met DirectAdmin werkt.