PDA

Bekijk Volledige Versie : Advies gezocht i.v.m. Hosting (Dedicated/Colocated)



Egasel
30/12/08, 14:12
Beste,

Ik wist niet zo goed waar ik deze post moets plaatsen, dus heb ik het hier maar gedaan, mocht hij beter passen in een ander onderdeel van het forum, laat dan gerust iets weten.

Ik heb momenteel een 5 tal Shared Hosting accounts bij een WebHosting bedrijf in de VS. Het gaat in totaal over een 5 tal websites met een totale schijfruimte van ongeveer 5 Gb, maandelijkse totale bandbreedte van ongeveer 10 Gb, een 1500 tal Unieke bezoekers per maand met zo'n 40.000 pageviews per maand. Het geheel kost mij zo'n 30$ per maand (voor een periode van 3 jaar).

Nu heb ik niet echt veel klachten over die hosting, al vind een klant van mij echter nogal aan de trage kant. Voor mijn persoonlijke sites (zitten daar ook tussen) heb ik daar niet echt een probleem mee, maar voor sites van mogelijke klanten is dat natuurlijk wel belangrijk. Het kan immers zijn dat er in de toekomst nog sites bijkomen van nieuwe klanten. Ik vermoed dat de redenen hiervoor eerst en vooral liggen bij het feit dat het een Shared Hosting account is, en we dus met X aantal mensen op dezelfde server zitten, en dat de servers zelf vermoeddelijk ook in de VS Staan.

Ik vraag mij dus af of het niet interessant zou zijn om voor die zaken hosting dichter bij huis te nemen. Daarnaast begin ik mij ook de vraag te stellen of ik niet beter ga voor een Virtual Private Server of zelfs een Dedicated (managed) server. Mits de nodige tools kan ik zelf wel configuratie doen van eventuele MySQL Databases, installatie van WordPress, Drupal, en andere CMS software, Gallery2 en zo van die zaken. Ik heb echter totaal geen verstand van al het hardware matige dat hierbij komt kijken.

Mijn vraag is dus of het uberhaupt wel de moeite loont om uit te kijken naar een andere oplossing. Qua snelheid zou het zeker beter kunnen, maar aan 30$ per maand zal ik er niet onmiddellijk geraken in België of Nederland of zo. Komen er echter in de toekomst nog sites bij, dan betekent dat voor mij wel constant 6$ per maand extra kosten voor die website, en ik vermoed dat het wel de moeite zal lonen eens het aantal te hosten websites oploopt.

Hebben jullie eventueel voorstellen hieromtrent ? Waar kijk ik het best naar uit ? Welke oplossingen zijn in deze situatie voor handen ? Tegen welke prijs, en eventueel ook waar ik die zaken kan vinden ?

Mocht je dus bijkomende informatie hebben, of suggesites / tips, aarzel dan niet om hier even een reply te posten.


Met vriendelijke groeten,




Stefaan

Martijn Koot
30/12/08, 14:22
In principe moet een shared hosting account met reseller toegang voor de huidige configuratie die u hebt opgegeven gewoon snel kunnen draaien op een shared machine (hangt natuurlijk af wat voor applicaties er gedraait worden).
Een VPS daarentegen heeft natuurlijk veel meer mogelijkheden met bijvoorbeeld eigen geheugen en processorkracht wat er natuurlijk wel bijkomt kijken is dat kennis op servergebied wel groter moet zijn.
In Nederland moet je toch al gauw rekenen op een 150 euro voor een VPS met een controlpanel.

Grtz Martijn

Sorcer
30/12/08, 14:31
Ik vermoed dat de redenen hiervoor eerst en vooral liggen bij het feit dat het een

Een goed georganiseerd webhosting bedrijf zal natuurlijk haar klanten een zo goed mogelijke performance moeten bieden. Echter zie je vaak dat er aan overselling gedaan wordt, waardoor servers inderdaad een lagere performance bieden. Daarnaast kan de verbinding ook een knelpunt vormen.

Qua schijfruimte en dataverkeer is een klein Reseller Pakket eingelijk al ruim voldoende. Misschien is het een idee om een bedrijf te benaderen welke NIET aan overselling doet en goede verbindingen heeft liggen, daarentegen is natuurlijk de hardware van de server waarop je websites gedraait worden ook belangrijk om te weten.

Een VPS of Dedicated Server lijkt mij al een overkill.

Randy
30/12/08, 14:38
Hoi,

Een VPS is leuk, maar je zit ook met het beheer ervan, wat een VPS met een controlpanel een stuk duurder maakt (>75 euro incl basis beheer). Als ik je eisen lees, is een normaal hostingpakket waarbij je meerdere domeinen kunt toevoegen echter meer dan voldoende. Ga iets ruimer zitten (10 Gbyte disk / 100 Gbyte dataverkeer) en je zit ook de komende jaren nog goed, zonder zorgen over het serverbeheer. Voor het installeren van Joomla / Wordpress zijn er genoeg aanbieders die Installatron (Fantastico) aanbieden zodat ook het installeren - EN UPDATEN - hiervan snel en makkelijk kan. Je budget zal waarschijnlijk iets omhoog moeten naar ~30 euro, maar dan heb je wel iets bij een goede partij die fulltime bezig is.

Egasel
30/12/08, 14:41
Misschien is het een idee om een bedrijf te benaderen welke NIET aan overselling doet en goede verbindingen heeft liggen, daarentegen is natuurlijk de hardware van de server waarop je websites gedraait worden ook belangrijk om te weten.

Tja, de vraag is ook waar ik dat zou kunnen vinden he :-) Ik dacht zelf ook wel dat een Dedicated Server / VPS misschien wel overkill was, vandaar dat ik even bij de experts ten rade kom.

Zijn er eventueel enige suggesties voor zo'n Hosting bedrijf waar ik zo'n Reseller pakket zou kunnen bemachtigen ?

Als ik bv. een Reseller Pakket bekijk hier in België, dan zie ik zaken staan zoals WebRuimte 2500 Mb, en dat is dus al niet genoeg voor mijn 5 sites als ik zo snel even alles uitreken (al vermoed ik dat er misschien wel wat data op staat die niet meer nodig is). De 70 Gb dataverkeer die ze bieden zou wel voldoende moeten zijn, en de 35 domeinnamen ook. Daar hangt echter al snel een prijskaartje van 500 Euro aan vast (per jaar, dus zo'n 42 Euro per maand).

Weet iemand eventueel andere hosting providers die zo'n paketten beschikbaar hebben, en waar ik dus ook op zou kunnen vertrouwen ?


Met vriendelijke groeten,



Stefaan

TomasVL
30/12/08, 15:09
Geen leading! veel mede-WHT'ers kunnen dit aanbieden.
Je kan het best je vraag plaatsen in "Aanbieding gezocht", dan kan iedereen je vrijblijvend een prijsopgave doen.

wonko
30/12/08, 15:17
Weet iemand eventueel andere hosting providers die zo'n paketten beschikbaar hebben, en waar ik dus ook op zou kunnen vertrouwen ?

Ofwel ga je even zelf op zoek via google of zo, ofwel zet je even een vraag tot aanbiedingen neer in het "aanbiedingen gezocht" forum.

Sorcer
30/12/08, 15:27
Tja, de vraag is ook waar ik dat zou kunnen vinden he :-) Ik dacht zelf ook wel dat een Dedicated Server / VPS misschien wel overkill was, vandaar dat ik even bij de experts ten rade kom.

Zijn er eventueel enige suggesties voor zo'n Hosting bedrijf waar ik zo'n Reseller pakket zou kunnen bemachtigen ?

Als ik bv. een Reseller Pakket bekijk hier in België, dan zie ik zaken staan zoals WebRuimte 2500 Mb, en dat is dus al niet genoeg voor mijn 5 sites als ik zo snel even alles uitreken (al vermoed ik dat er misschien wel wat data op staat die niet meer nodig is). De 70 Gb dataverkeer die ze bieden zou wel voldoende moeten zijn, en de 35 domeinnamen ook. Daar hangt echter al snel een prijskaartje van 500 Euro aan vast (per jaar, dus zo'n 42 Euro per maand).

Weet iemand eventueel andere hosting providers die zo'n paketten beschikbaar hebben, en waar ik dus ook op zou kunnen vertrouwen ?


Met vriendelijke groeten,



Stefaan

Je bevindt je momenteel op een forum waar echter vele bedrijven actief zijn. Wellicht kun je www.ispgids.com / www.isp25.nl bevindingen vinden over kwalitatieve bedrijven! Succes

Edit: Wonko was me voor ;)

eXtreme Service
30/12/08, 17:09
Als ik bv. een Reseller Pakket bekijk hier in België, dan zie ik zaken staan zoals WebRuimte 2500 Mb, en dat is dus al niet genoeg voor mijn 5 sites als ik zo snel even alles uitreken (al vermoed ik dat er misschien wel wat data op staat die niet meer nodig is). De 70 Gb dataverkeer die ze bieden zou wel voldoende moeten zijn, en de 35 domeinnamen ook. Daar hangt echter al snel een prijskaartje van 500 Euro aan vast (per jaar, dus zo'n 42 Euro per maand).


Naar mijn mening betaald u wel relatief veel voor uw hosting in de VS. Vergeleken met die prijzen zal het in België maar een klein verschil zijn voor diensten van dezelfde kwaliteit.
De snelheid zal in vergelijking met een server is de VS natuurlijk wel een stuk hoger liggen.
Misschien handig om even te vermelden welk hosting panel u gebruikt. Dit is namelijk wel belangrijk in de afweging of een reseller account een mogelijke optie is. Anders zal u misschien eerder naar een VPS server moeten stappen. Al dan niet managed.
Een dedicated server zou ik niet aanraden. De reden hiervoor is dat deze moeilijk verder uit te breiden is indien nodig wat bij een VPS server helemaal geen probleem zou mogen zijn.
Afhankelijk van het control panel zal een reseller account het voordeligste uitkomen, echter is de snelheid hiervan heel afhankelijk van de hosting.
Meestal zijn de budget hosters hiervoor een slechte oplossing voor u vanwege het oversellen van hun diensten waardoor de snelheid in gedrang zal komen.
Maar als u ons kan vertellen welk webhosting panel u gebruikt dan kunnen wij u veel beter informeren.

Egasel
30/12/08, 17:17
Als ik de terminologie onder de knie heb, dan is mijn Hosting Panel een cPanel, maar zoals ik reeds heb vermeld zijn het momenteel 5 verschillende accounts.

Met vriendelijke groeten,


Stefaan

eXtreme Service
30/12/08, 17:31
Ik neem aan dat u niet de beschikking hebt over een eigen CPanel licentie. In dat geval moet u ofwel een host vinden die CPanel gebruikt (de meeste op dit forum zijn al lange tijd geleden overgestapt op DirectAdmin). Of u kan natuurlijk zelf ook overstappen naar DirectAdmin. Zo bestaat er een omzet tool om Cpanel backups om te zetten naar DirectAdmin backups.
Eens u DirectAdmin gebruikt heeft u de keuze tussen een reseller of een VPS server. Veel hosters kunnen bij hun VPS servers gewoon een directadmin licentie leveren. DirectAdmin in samenwerking met een VPS server werkt goed maar heeft u wel minimaal een VPS nodig met 256MB geheugen. Afhankelijk van de websites die hierop gehost staan zal u meer geheugen nodig hebben.
Wilt u bij CPanel blijven dan heeft u nog maar de keuze uit enkele bedrijven (1 of 2 als ik het goed heb) in België die hun servers fysiek in België hebben staan. Een VPS server aanbieder in België die CPanel kan aanbieden is er voor zover ik weet niet. (Maar kan natuurlijk altijd een over het hoofd zien.)
Ik stel voor dat u eens een kijkje neemt naar het DirectAdmin control panel. Hiervoor zijn demo's te vinden op hun website en kijken of u dit panel wel wilt gaan gebruiken.
De prijzen voor CPanel hosting zal wel iets hoger liggen. Dit vooral door de meerkost van het panel en omdat er maar weinig bedrijven zijn die dit panel willen aanbieden.

Veel succes!

TomasVL
30/12/08, 17:55
// Was die tool om cPanel naar DirectAdmin om te zetten niet ontzettend verouderd?

Sowieso is een dedicated inderdaad overbodig. Een resellerpakket lijkt mij in eerste instantie voldoende, of indien gewaarborgde snelheid een vereiste is, een VPS.
In dat geval zou ik wel voor een vorm van managed VPS kiezen, zodat de technische kant van de zaak uit handen wordt genomen.

Randy
30/12/08, 18:00
Waarom een VPS, voor die 40K pageviews? Ik heb websites die shared staan en het 10-voudige doen.

®on
30/12/08, 18:09
(de meeste op dit forum zijn al lange tijd geleden overgestapt op DirectAdmin).
Flauwekul, en gebaseerd op lucht.

TomasVL
30/12/08, 18:14
Waarom een VPS, voor die 40K pageviews? Ik heb websites die shared staan en het 10-voudige doen.

Je resources zijn (bij de koosjere aanbieders) gewaarborgd, dat vind ik een heel groot voordeel.

Ik zou in de situatie van een TS eerder geneigd zijn naar een resellerpakket over te stappen, maar de optie VPS ligt toch zeker open. Het hoeft niet noodzakelijk enorm veel meer te kosten dan een resellerpakket en je bent imo toch iets zekerder van je resources dan bij een resellerpakket.

systemdeveloper
30/12/08, 18:17
Gewoon resellerpakketje pakken. Als een shared webserver (van een random hoster hier) geen extra 40K pv's per maand aankan zonder traag te worden, dan zit je toch al verkeerd imho.

eXtreme Service
30/12/08, 18:18
Flauwekul, en gebaseerd op lucht.

Is geen flauwekul hoor en gebaseerd op dit forum. Vraag je maar eens af hoe lang het geleden is dat een hoster nog op dit forum een aanbieding gedaan heeft voor CPanel hosting diensten in België. Lijkt me een eeuwigheid geleden.

De hoeveelheid CPanel gebruikers (in België of in Nederland) die nog CPanel gebruiken als enige control panel zijn toch niet te vergelijken met het aantal DirectAdmin gebruikers? Zo flauwekul is het niet hoor...

TomasVL
30/12/08, 18:18
Gewoon resellerpakketje pakken. Als een shared webserver (van een random hoster hier) geen extra 40K pv's per maand aankan zonder traag te worden, dan zit je toch al verkeerd imho.

Er kan nog altijd eender wat op die vijf websites staan, wat misschien de keuze VPS interessanter maakt. ;)

TomasVL
30/12/08, 18:20
Is geen flauwekul hoor en gebaseerd op dit forum. Vraag je maar eens af hoe lang het geleden is dat een hoster nog op dit forum een aanbieding gedaan heeft voor CPanel hosting diensten in België. Lijkt me een eeuwigheid geleden.

De hoeveelheid CPanel gebruikers (in België of in Nederland) die nog CPanel gebruiken als enige control panel zijn toch niet te vergelijken met het aantal DirectAdmin gebruikers? Zo flauwekul is het niet hoor...

Flauwekul vind ik ook een beetje bot gesteld, en het voorkomen van cPanel ligt wel in dalende lijn, maar desondanks is er nog steeds een niet te verwaarlozen aantal collega's dat gebruik maakt van cPanel. Ik vind het niet gebruiksvriendelijker, maar ben wel van mening dat het meer mogelijkheden biedt dan DA.

Da's een keuze die iedereen voor zich maakt, maar je mag het aantal gebruikers van andere controlpanels dan DA toch niet verwaarlozen.

Randy
30/12/08, 18:43
Ik heb even een Query gedaan door de ISPgids.com database en er zijn echt 200+ Cpanel aanbieders. Misschien moet je je huiswerk eens doen. CPanel is een stuk duurder dan DirectAdmin, maar ook een goede manier om onderscheid te maken tussen de budget- en de wat minder budget hoster (Wat druk ik het weer heerlijk netjes uit hé Ron, de kerstgedachten zitten er nog in).

Overigens niets mis met DirectAdmin, laat dat ook even duidelijk zijn.

En voor de 40K pageviews; per maand is het nog geen probleem. Ik had ook enkele klanten en zelfs nog met 'brakke' CMS systemen (Joomla, Drupal). Die help je gewoon even met updaten (lees: omzetten naar Installatron/Fantastico) en je installeerd een cachemodule. Dit is in het voordeel van de klant (snellere site) en de hoster (minder resources).

TomasVL
30/12/08, 19:07
Bedoel je daarmee dat DA-aanbieders budgethosters zijn? Als cPanel even duur was als DA, koos ik nog voor DA.

I.v.m. de pageviews: er is toch zo veel meer dan pageviews alleen, misschien worden er nog ergere CMS-systemen dan Joomla gebruikt, of stuurt men vanop een van de sites duizenden e-mails per dag. Dan heb ik dat toch liever niet op mijn shared omgeving. :)

eXtreme Service
30/12/08, 19:16
Over Randy zijn manier om onderscheid te maken tussen de budget en de wat minder budget hoster kan ik mij helaas niet vinden. Het gaat hier naar mijn mening nog steeds over smaak en gebruiksgemak en persoonlijk verkies ik dan ook DirectAdmin.

Dit gaat wel erg offtopic lijkt me.

Maar gelukkig zijn we het toch over 1 ding eens. Shared omgeving zal voldoende zijn.

Egasel
30/12/08, 19:19
Tja, ik heb geen eigen licentie van cPanel, ik vermoed dat het een licentie is van de Hosting Provider zelf.

En om even kort samen te vatten wat er zo ongeveer op die WebSites staat :

2 ervan zijn WordPress installaites met een klein aantal plugins en een eingen theme en zo, dus niks speciaals. Eentje ervan heeft wel een Gallery2 installatie waar dus al een aantal foto's in zitten. Die website is echter mijn eigen site, en ik heb er niet onmiddellijk een probleem in om dat eventueel anders op te lossen. 2 andere websites zijn Drupal installaties, opnieuw met enkele modules, maar eigenlijk ook niks speciaals.

Het gaat dus over een paar 'onschuldige' CMS websites.

En ik vermoed dat ik wel snel overweg zou kunnen met Direct Admin ook, dus ik zit niet echt vastgebonden aan cPanel. Maar cPanel gebruik ik nu al een 3 tal jaar, dus ik zou er iets sneller mijnen draai in vinden. De cPanel isntallaties zijn wel voorzien van zo'n Fantastico waarmee de klant eventueel ook zelf iets van scripts / cms kan installeren op zijn website / subdomein.

Groeten,


Stefaan

TomasVL
30/12/08, 19:22
Voor Direct Admin bestaat Installatron daarvoor, ik dacht niet dat Fantastico compatibel is met DA. Als je met cPanel goed overweg kunt, zal dat met Direct Admin normaliter niet anders zijn. Uiteraard kun je nog steeds voor een hoster met cPanel kiezen in de Benelux: er zijn genoeg aanbieders.

De websites die je aanhaalt zijn niet te zwaar voor een reselleromgeving, tenzij met die Gallery2 echt duizenden foto's per dag worden geüpload en bewerkt met de functies als watermerk enz. (dan kan Gallery echt beginnen vreten aan je geheugen, maar ik vermoed van niet).

Egasel
30/12/08, 19:26
Beste,

Om even een idee te geven, de Gallery2 installatie heeft momenteel zo'n 1050 foto's, en dat is sinds begin 2007, dus opnieuw niks overdreven.

Maar misschien moet ik inderdaad deze topic ergens anders posten en zo eventueel een aantal 'offertes' ontvangen.


Met vriendelijke groeten,


Stefaan

eXtreme Service
30/12/08, 19:26
Voor DirectAdmin is er een plugin die lijkt op Fantastico namelijk Installatron. Fantastico zelf is niet beschikbaar voor DA.

Maar als u een aanvraag doet onder het "aanbieding gezocht" forum zal u waarschijnlijk wel vinden wat u zoekt. Al zou ik persoonlijk de voorwaarde voor CPanel wel laten vallen als u meer aanbiedingen wilt zien.

Egasel
30/12/08, 21:21
De vraag werd dus in het desbetreffende forum even opnieuw geplaatst.


Met dank bij voorbaat,



Stefaan