PDA

Bekijk Volledige Versie : Exchange 2003 voor 5 users?



shxz
30/12/08, 01:38
Beste WHTers,

ik heb een tevreden website klant die erg ontevreden is over zijn huidige IT. Deze heeft mij gevraagd dit over te nemen, in eerste instantie ben ik wel positief het is alleen niet mijn core business.

De situatie is als volgt, de vorige IT aanbieder heeft een enorm instabiele P3 server geplaatst waar Windows SBS op draait. De klant maakt gebruik van Exchange 5 users + 3 publieke mailboxen en Unit4 (boekhoud appl.).
Alle medewerkers bevinden zich op kantoor en drie hebben een Nokia E66 met MailforExchange. Tevens maken ze gebruik van een backup applicatie waar ze een schrikwekkende 80 EUR p/m voor betalen!! (circa 5GB).

Zelf biedt ik hosting aan voor eigen website klanten en dit draait allemaal onder unix, hier ben ik dus nogal fan van. In eerste instantie ging ik op zoek naar een open source variant en kwam ik bij Zarafa en Zimbra terecht helaas heb ik geen tijd om dit helemaal te testen dus eerst hier even informatie winnen.

Ik heb een beperkte kennis van SBS (nog niet functioneel gebruikt) en een nog minder van Exchange. Ik wil dit wel leren alleen heb het nu wat te druk.

Ik heb dus meerdere mogelijkheden waar jullie ongetwijfeld veel ervaring mee hebben, volgens mij:

- Hosted Exchange + P3 inzetten voor unit4
- Nieuwe server + SBS blijven draaien
- Huidige hardware verbeteren
- Klant niet helpen en huidige IT partij er laten zitten

Kortom, wat adviseren jullie in deze situatie?

Alvast bedankt,

Bart

gjtje
30/12/08, 02:39
Je kan 't ook allemaal uitbesteden, iedereen blij. ;)

JanSmit
30/12/08, 10:27
denk dat je het beste de p3 kan vervangen voor een nieuwe versie en de gehele bende opnieuw installeren. Je geeft aan dat deze server brak is en dat de klant erg ontevreden is. Probleem met SBS is dat de klant ook andere diensten van zo'n server afnemen. Denk aan print, file, firewall, webservices, Active Directory en VPN. Bij uitfaseren naar een hosting partij krijg je dan denk ik wat problemen (die wel op te lossen zijn btw)

Je kan een nieuwe server ernaast zetten, inrichten met AD (tweede controller), exchange etc erop en dan langzaam de services verhuizen naar de nieuwe server.

su6

JAn

gjtje
30/12/08, 10:38
Dat zou dan inderdaad met een P2P migratie moeten, alleen neem je alles dat brak is aan de configuratie anders dan puur hardware ook gewoon mee dan. Je kan geen tweede SBS server toevoegen aan je domein. ;)
Het alternatief is de omgeving opnieuw opbouwen en de data en instellingen zelf migreren.

bramveen
30/12/08, 11:08
Ik zou de file en print diensten lokaal oplossen desnoods met een VPC of klein servertje of op een werkstation en de mailboxen ergens laten hosten. Er zijn best veel partijen van wie je die mailboxen af kan nemen als reseller. In my hymble opinion is een SBS voor 5 personen meer ellende dan het plezier oplevert en bied hoted exchange veel meer genot voor ongeveer hetzelfde geld.

Bram

JanSmit
30/12/08, 11:24
mmmm. denk inderdaad vanuit standaard versies van windows server. Alternatief een optie, maar wellicht dat de klant nog wat wensen heeft, waardoor je beter een beslissing kan nemen.

gr

Jan

ju5t
30/12/08, 13:36
Je kan een nieuwe server ernaast zetten, inrichten met AD (tweede controller), exchange etc erop en dan langzaam de services verhuizen naar de nieuwe server.

Probleem is dan alleen dat je geen tweede SBS kan plaatsen in hetzelfde netwerk, dat was in ieder geval vroeger zo.

JanSmit
30/12/08, 13:59
Probleem is dan alleen dat je geen tweede SBS kan plaatsen in hetzelfde netwerk, dat was in ieder geval vroeger zo.

zie opmerking van mij boven die van jou ;)

ju5t
30/12/08, 14:29
Oh die andere post helemaal niet gezien. Sorry. Niet helemaal 100% vandaag.

Randy
30/12/08, 14:45
Mijn advies: Neem hosted exchange af. Voor ~10,95 per maand per gebruiker heb je de genoemde opties zonder je zorgen te hoeven maken om beschikbaarheid, back-ups en licenties. Blijft de SBS server over. Ik zou een normale Windows Server 2008 nemen (STD) en deze ook buiten de deur hosten. Unit4 kun je prima via Terminal Services benaderen, zeker met de nieuwe WS2008 TS functies.

Voor een andere klant van me (SBS2003 + 3 TS users) heb ik eenzelfde oplossing aangeboden. Geen afschrijvingen, geen zorgen om back-ups, licenties, beschikbaarheid en wat vaak wel eens vergeten wordt: onderhoud. De lokale printers hadden allemaal een netwerkpoort en vanuit kantoor wordt een VPN-tunnel opgezet naar de Windows VPS.

Een flexibele oplossing, waarbij je ook kunt groeien en je een vaste prijs per gebruiker per maand betaald.