PDA

Bekijk Volledige Versie : storage



scooke
22/12/08, 18:08
Hallo,

We gaan onze één enkele esx 3.5 uitbreiden naar een HA omgeving voor o.a. Vmotion.
Nu draaien er een 5-tal VM's en bedoeling is dat we naar 15 gaan.

Er zou ook best de mogelijkheid moeten zijn om de storage te gaan sharen met een novell file server. Momenteel gebruikt deze novell 6.5 een MSA 1000 met 14 disken. Op de novell zitten een 150 users met zen en groupwise
Op termijn zijn zou er VDI nog gaan bijkomen. Hoe zouden we dan storage dan aanpakken? De storage voor novell, esx en VDI op één san of vmware VDI volledig appart, of de novell fileserver appart houden?
Voor welke storage zouden we dan gaan? San icm iscsi?

Alle info is welkom!

grtz,
Steven

Jesperw
22/12/08, 18:12
In zo'n geval zou ik inzetten op 1 goed en snel san met volledige redundancy. Ik (en vele bedrijven met mij hier) zijn groot fan van Equallogic SAN's dus je zou daar eens naar kunnen kijken.

Werkt met iSCSI, volledig redundant, super snel en grote capaciteit. Zo'n doos schaalt bovendien prachtig mee als je gaat uitbreiden. Door storage virtualisatie kun je bovendien volumes zonder downtime migreren naar andere units en dat soort dingen.

Aparte storagedozen per toepassing lijkt me niet zo flexibel en handig in het beheer. :)

Succes!

Cakkie
22/12/08, 19:35
Hoe er rekening mee dat je een aanzienlijke hoeveelheid servers (15 virtuele servers, 1 novel fileserver, 1 VDI) op 1 SAN gaat zetten, waardoor de 1Gbit snelheid van de iSCSI mogelijk een bottleneck gaat worden. Het kost wel een pak meer, maar ik denk dat je meer 'plezier' van je opstelling gaat hebben met een 4GBit fiber. (hangt uiteraard natuurlijk sterk af van wat je precies gaat doen met al die servers)

Jesperw
23/12/08, 11:01
Hoe er rekening mee dat je een aanzienlijke hoeveelheid servers (15 virtuele servers, 1 novel fileserver, 1 VDI) op 1 SAN gaat zetten, waardoor de 1Gbit snelheid van de iSCSI mogelijk een bottleneck gaat worden. Het kost wel een pak meer, maar ik denk dat je meer 'plezier' van je opstelling gaat hebben met een 4GBit fiber. (hangt uiteraard natuurlijk sterk af van wat je precies gaat doen met al die servers)
Bij iSCSI dozen heb je ook de beschikking over 3 of 4 gigabit natuurlijk. Zelf hosten we op 2 Equallogic units (6 x 1gbit) in totaal wel zo'n 150 VM's en 3 clusters en doen we 200mbit over iSCSI met beide units samen. Die bottleneck zal dus wel meevallen.

Mocht dat wel een bottleneck zijn, kijk dan eens naar machines als Nimbus. Die praten 10gbit iSCSI.

scooke
23/12/08, 11:33
Alvast bedankt voor de replys!

Waar zit het verschil met een MSA 2000/4000 of een EVA tov een Equallogic SAN? De 2 eerder genoemde oplossingen zijn door onze partner voorgesteld.
Heeft er iemand ervaring met bovengenoemde storage oplossingen? Wat zijn de voor en nadelen?
Tnx again!

scooke
23/12/08, 16:54
Door een andere partner is vandaag ook de XioTech Emprise 5000 aangeboden, zijn hier al ervaringen mee door iemand?