PDA

Bekijk Volledige Versie : hosting en mail redundancy (directadmin)



vne
19/12/08, 12:04
Ik zit het het idee te spelen een redundante server op te stellen voor onze huidige hosting services. Ik heb al wat zitten opzoeken op internet en het lijkt dat ik het beste ben rsync te gebruiken voor de synchronisatie van de bestanden en mysql replication voor de sql.
We gebruiken directadmin als controlpanel en ik vroeg me af of er geen snelle en eenvoudige manier is om dit allemaal te regelen. Het is toch heel wat werk elke keer er een nieuwe account wordt toegevoegd. Ik ben er ook nog niet aan uit geraakt hoe je nu juist de mails kan synchroniseren.
Iemand al goede ervaringen gehad op dit vlak?

ju5t
19/12/08, 12:18
Exonet heeft dit volgens mij gedaan. Snel en eenvoudig zal het niet zijn.

Je zult veel moeten werken met de pre en post shell scripts van DA -- daarmee bedoel ik dus zelf ontwikkelen, want DA biedt alleen de mogelijkheid om scripting te gebruiken.

Randy
19/12/08, 12:25
Heb het wel eens gedaan door de /home via NFS te mounten en (delen van) de /usr te syncen via RSync. Het blijft echter lastig, DA is er gewoon niet voor gebouwd. MySQL is bij de meeste DA servers toch al extern (master/master), evenzo geldt voor de DNS.
Nu draait alles in een VMware HA omgeving en doe ik eigenlijk geen gekke aanpassingen meer, dit is toch de makkelijkste en goedkoopste manier.

vne
19/12/08, 12:39
Nu draait alles in een VMware HA omgeving en doe ik eigenlijk geen gekke aanpassingen meer, dit is toch de makkelijkste en goedkoopste manier.

Je hebt hiervoor dan een SAN veronderstel ik? Dit is toch ook direct een mooie investering...

Randy
19/12/08, 12:42
Je hebt hiervoor dan een SAN veronderstel ik? Dit is toch ook direct een mooie investering...

Yes, EqualLogic. Maar je kunt zelf een 'doosje' bouwen met OpenFiler erop. Werkt prima voor testdoeleinden of een kleine live setup. Ik ben zelf geen voorstander van SATA disks, maar hier worden wel SAS disken uit de refurb aangeboden voor weinig. Ik zag er gister ook weer wat. Neem een goede raid controller met write-back cache en BWBC dan kom je ook een heel eind.

Wil je met minder af, zou je met DRDB twee machines in sync kunnen houden. Dit is een betere optie dan rsyncen. (Zie DRDB als Raid-over-LAN). Deze optie heb ik onlangs nog voor een grote webshop toegepast die naar een 2-node frondend ging en waarvoor nog geen SAN aanwezig was. Alleen nu met een extra LAN kaartje en Gbit crosslink connectie.

vne
19/12/08, 13:02
Je DNS instellingen moet je dan wel nog zelf goed zetten veronderstel ik?
In elk geval al enorm bedankt voor de nuttige info.

Randy
19/12/08, 13:10
Nee, DRDB icm Heartbeat heeft wat opties om IP's te wisselen. Kijk anders eens hier: http://www.howtoforge.net/howtos/high-availability