PDA

Bekijk Volledige Versie : SIDN Onderhoud: E-mailaanvragen niet in wachtrij!



WebXtra
18/12/08, 17:03
AANKONDIGING: 19-12-08 Onderhoudsvenster infrastructuur

Aanvang: 19-12-08 18:00 uur
Eind: 19-12-08 22:00 uur

* Onderstaande services zullen tijdens dit onderhoudsvenster niet
beschikbaar zijn:
- E-mail (interface)
- (Registrar) Whois
- DRS4.3
- DNS-check

* Gevolgen voor de dienstverlening:
Tijdens het onderhoudsvenster is het niet mogelijk uw aanvragen te
verwerken. Aanvragen per e-mail kunnen wij niet ontvangen en worden in
tegenstelling tot andere onderhoudsvensters NIET in een wachtrij
geplaatst.

* Reden:
Tijdens dit onderhoudsvenster vinden er werkzaamheden plaats aan de
toegangslaag van de infrastructuur.

LET OP: De IP-adressen van de volgende diensten gaan veranderen:

- drs.domain-registry.nl
- whois.domain-registry.nl
- rwhois.domain-registry.nl

Wij houden u via e-mail en de deelnemersite op de hoogte van de
vorderingen van het onderhoudsvenster.

Met vriendelijke groeten,
SIDN



Weer lekker lomp, het zal wel niet anders kunnen.
Dat wordt realtime systemen aanpassen...
Daarom willen wij van dat email systeem af en direct een antwoord krijgen van de server :S

Randy
18/12/08, 17:04
Daarom willen wij van dat email systeem af en direct een antwoord krijgen van de server :S

Waarschijnlijk daarom, is dit een van de onderhoudsvensters om dat mogelijk te maken?

DutchTSE
18/12/08, 17:25
Weer lekker lomp, het zal wel niet anders kunnen.
Dat wordt realtime systemen aanpassen...
Daarom willen wij van dat email systeem af en direct een antwoord krijgen van de server :S
Wat denk je dat er bij een realtime systeem gebeurd? Dan krijg je geen antwoord van de server.. dan moet je systeem er ook op aangepast zijn ze dan in je eigen wachtrij blijven in plaats van de hele aanvraag als afgekeurd te bestempelen.

Net zoals wij in ons nieuwe DRS het automatisch registeren kunnen uitschakelen voor dit soort momenten, waardoor de aanvragen in onze wachtrij blijven tot het weer aangezet wordt.

Oftewel: de fout ligt (ook) bij jou eigen systeem :)

joriz
18/12/08, 17:31
Lekker last minute ...

Is dat contract van SIDN met de staat eindig? Want het gaat wel de 'goede' kant op de laatste tijd. :crying:

Freakingme
18/12/08, 18:19
Het is geen contract maar een convenant, en gelukkig is het slechts zeven jaar geldig. Daarna kan er sowieso drastisch ingegrepen worden :twisted:

Het zal vast aan mij liggen, maar is 1800 uur niet een beetje een heel vreemde tijd om onderhoud te plegen? Zeker als daarbij ALLE DIENSTEN van de SIDN plat gaan? Overigens, is het bij de SIDN niet gebruikelijk dat wanneer er een storing is, deze rond vrijdagavond begint, net wanneer iedereen naar huis is? ;)

ju5t
18/12/08, 18:29
Waarschijnlijk daarom, is dit een van de onderhoudsvensters om dat mogelijk te maken?

Ik vraag me wel af waarom er geen mail in de queue van SIDN bewaard kan worden. Het maakt me verder weinig uit, ik zet 1 variabel om en wij bewaren het, maar toch.

Freakingme
18/12/08, 19:23
Trouwens, ze kunnen toch gewoon een secondary mailserver op een externe locatie gebruiken voor een queue?

Ijsbox
18/12/08, 19:55
Trouwens, ze kunnen toch gewoon een secondary mailserver op een externe locatie gebruiken voor een queue?

oeh externe locatie, zometeen ga je nog over redundancy beginnen ;)

pdu
19/12/08, 01:31
Doet me denken aan die jongeren die net hun "systeem beheer" diploma hebben en nog niet vanuit perspectief van de klant denken.

18:00 is een rare tijd, kort van te voren aankondigen dat je IP adressen gaat wijzigen is ook vreemd.

Ook is er geen reden voor een downtime, nieuwe infrastructuur opbrengen bijtijds nieuwe adres propageren je klanten adviseren altijd alleen via hostname te connecten en je hebt geen onderhoudsvenster nodig.

Overigens is het in bepaalde sectoren ongewenst dat iets down gaat, iemand die weleens met RACF/VAX/VMS of MVS heeft gewerkt weet wel wat ik bedoel, je kunt in "echte servers" gewoon een serverboard/cpu/memory/harddisk vervangen en bij plaatsen zonder dat je OS daar plat voor hoeft. Je mag denken anno 2008 (bijna 2009) dat ze bij SIDN daar ook eens van gehoord hebben, want mainframes bestaan nog maar 30 jaar.

xabin
19/12/08, 09:32
Doet me denken aan die jongeren die net hun "systeem beheer" diploma hebben en nog niet vanuit perspectief van de klant denken.

Een "systeem beheer" diploma is er niet in het onderwijs, daarnaast zie ik de link niet tussen 'jongeren' en 'vanuit perspectief van de klant'.

Je denkt toch niet echt dat SIDN wordt beheerd door MBO-ers met 1 jaar werkervaring?

dreamhost_nl
19/12/08, 15:05
Je denkt toch niet echt dat SIDN wordt beheerd door MBO-ers met 1 jaar werkervaring?

Wil je hier serieus antwoord op? :lovewht:
Er zijn hier de laatste jaren zat desastreuze gevallen de revue gepasseerd lijkt me? :thumbdown:

pdu
20/12/08, 04:13
Je denkt toch niet echt dat SIDN wordt beheerd door MBO-ers met 1 jaar werkervaring?

Van hen zou ik de gedragingen van SIDN in de afgelopen 10 jaar nog kunnen begrijpen.

Tenzij jij me kunt wijsmaken dat de beste engineers bij SIDN rondlopen. (EPP based registry opzetten kost 1 week werk, qua installatie en configuratie)

PeterT
20/12/08, 08:40
(EPP based registry opzetten kost 1 week werk, qua installatie en configuratie)

Euhhhhh....

ju5t
20/12/08, 11:36
Een week is misschien wat kort, maar het (extra!) jaar slaat natuurlijk nergens op.

pdu
20/12/08, 15:12
Een week is misschien wat kort, maar het (extra!) jaar slaat natuurlijk nergens op.

https://www.isc.org/node/55
http://www.epp.org.ua/

t.bloo
20/12/08, 15:24
ontopic: wees blij dat het onderhoud na werktijd was :w00t:

offtopic: ik kan op die linkjes niets vinden over woonboten en eenmanszaken :D

Ijsbox
20/12/08, 16:43
Een week is misschien wat kort, maar het (extra!) jaar slaat natuurlijk nergens op.

Als je een mercedes wilt kopen duurt dat toch ook gewoon lang ;)

PeterT
20/12/08, 17:33
https://www.isc.org/node/55
http://www.epp.org.ua/

Is er een major registry dat hier daadwerkelijk op draait? Ik zou niet zomaar ongeteste applicaties implementeren...

cyberbootje
20/12/08, 17:37
Een "systeem beheer" diploma is er niet in het onderwijs, daarnaast zie ik de link niet tussen 'jongeren' en 'vanuit perspectief van de klant'.

Je denkt toch niet echt dat SIDN wordt beheerd door MBO-ers met 1 jaar werkervaring?

//Offtopic
Tegenwoordig is die er dacht ik wel in het onderwijs.
Voor MBO was het er al een tijd en sinds een aantal jaar is er ook systeembeheer op het HBO...

DutchTSE
20/12/08, 18:37
//Offtopic
Tegenwoordig is die er dacht ik wel in het onderwijs.
Voor MBO was het er al een tijd en sinds een aantal jaar is er ook systeembeheer op het HBO...
Op HBO heet dit nog gewoon Informatica, waarbij het mogelijk is om de richting System en Network Engineer te kiezen.

Op WO heet dit al System en Network Engineer (https://www.os3.nl/)

cyberbootje
20/12/08, 19:26
Op HBO heet dit nog gewoon Informatica, waarbij het mogelijk is om de richting System en Network Engineer te kiezen.

Op WO heet dit al System en Network Engineer (https://www.os3.nl/)

Dat is er ook maar sinds(dacht ik) een jaar of twee is er een voltijd systeembeheer opleiding op de HU(Hogeschool Utrecht)
Link: http://www.hu.nl/Opleidingen/Systeembeheer/De+opleiding/In+het+kort.htm?wbc_purpose=Basic&WBCMODE=PresentationUnpublished

Nou maar weer ontopic denk ik, excuses voor de onderbreking :thumbup:

pdu
21/12/08, 00:45
Is er een major registry dat hier daadwerkelijk op draait? Ik zou niet zomaar ongeteste applicaties implementeren...

Je weet wie ISC is hopelijk ?

Dat de grootsten (zeg top 10) 100% op deze code draaien lijkt me niet, maar zoals tweede link aangaf zijn er al enkele andere landen die er wel op draaien.

Het zijn geen ongeteste applicaties. Uiteraard dien je wel de niet ISC download locatie te wantrouwen.

Maar ga er maar eens mee aan de slag, je zult versteld staan.

Verder zijn er grote registries die registry diensten aanbieden, van technical maintainer t/m consultancy. Ik denk dat SIDN wel een paar miljoen kan missen om een bedrijf die dat voor haar brood doet kan inhuren om het even voor ze te implementeren.

PeterT
21/12/08, 01:01
Je weet wie ISC is hopelijk ?

Dat de grootsten (zeg top 10) 100% op deze code draaien lijkt me niet, maar zoals tweede link aangaf zijn er al enkele andere landen die er wel op draaien.

Het zijn geen ongeteste applicaties. Uiteraard dien je wel de niet ISC download locatie te wantrouwen.

Ik reageer op je claim dat je het binnen een week zou kunnen opzetten; mij lijkt het wenselijk om wat langer te testen; zeker als het software is die eigenlijk nog niet op dergelijke schaal is gebruikt. Kijk wat er met DRS4 gebeurd is...

Randy
21/12/08, 09:07
Je weet wie ISC is hopelijk ?

Bij de meesten gaat bij de naam Berkley/BIND pas een lampje branden denk ik :lovewht:

pdu
22/12/08, 00:15
Ik reageer op je claim dat je het binnen een week zou kunnen opzetten; mij lijkt het wenselijk om wat langer te testen; zeker als het software is die eigenlijk nog niet op dergelijke schaal is gebruikt. Kijk wat er met DRS4 gebeurd is...

Volgens mij weet jij niet wie ISC is... de schaal waarop HAAR software op word gebrukt (99% van het internet ongeveer) is niet te vergelijken op de schaal waarop SIDN en haar superieure DRS 4.x op gebruikt word.

Installeren van de software heb je niet langer dan een week voor nodig, organisatorische aanpak zal de knelpunten inzitten. Maar het omzetten van je huidige zaken naar een nieuw formaat is een kwestie het voor 1 record uitzoeken en dat 3.x miljoen keer te laten lopen een dergelijke parsers sessie zal hooguit een weekend nodig hebben.

Freakingme
22/12/08, 01:19
Trouwens, waarom kon dit niet op zondagnacht plaatsvinden? Anders maar een RvD/RvT nieuw leven inblazen, en hen dit laten afdwingen? :D

PeterT
22/12/08, 03:54
Volgens mij weet jij niet wie ISC is... de schaal waarop HAAR software op word gebrukt (99% van het internet ongeveer) is niet te vergelijken op de schaal waarop SIDN en haar superieure DRS 4.x op gebruikt word.

Installeren van de software heb je niet langer dan een week voor nodig, organisatorische aanpak zal de knelpunten inzitten. Maar het omzetten van je huidige zaken naar een nieuw formaat is een kwestie het voor 1 record uitzoeken en dat 3.x miljoen keer te laten lopen een dergelijke parsers sessie zal hooguit een weekend nodig hebben.

Volgens mij ben jij redelijk snel met conclusies trekken op basis van... ja, wat eigenlijk?
Daarnaast hoop ik dat jij nooit verantwoordelijk zult worden voor de implementatie van een medium tot groot softwareproject.

DutchTSE
22/12/08, 09:39
Volgens mij ben jij redelijk snel met conclusies trekken op basis van... ja, wat eigenlijk?
Daarnaast hoop ik dat jij nooit verantwoordelijk zult worden voor de implementatie van een medium tot groot softwareproject.
Ik hoop hetzelfde.. voor iemand die de indruk wil wekken overal verstand van te hebben is je opmerking dat het binnen een week implementeerbaar is toch een schot in het luchtledige.

De beste stuurlui staan aan wal :clown:

Ijsbox
22/12/08, 10:41
De beste stuurlui

... zijn niet in dienst van SIDN... ;)

Waarom moet SIDN altijd het wiel opnieuw uitvinden tegen belachelijke prijzen? Dat ze bij de aanbesteding van DRS4 de goedkoopste partij gekozen hebben en niet de beste is jammer maar misschien nog wel te begrijpen, maar ik zou verwachten dat ze daarvan leren en voor de vervolg uitbreidingen een andere partij opzoeken die wel levert wat ze beloven tegen de afgesproken prijs in de afgesproken termijn.....

pdu
22/12/08, 17:37
Volgens mij ben jij redelijk snel met conclusies trekken op basis van... ja, wat eigenlijk?
Daarnaast hoop ik dat jij nooit verantwoordelijk zult worden voor de implementatie van een medium tot groot softwareproject.


Als je draken ziet en je gaat wachten tot dat er een anti-draken-ridder langskomt los je niets op.

Ga er maar vanuit dat ik meer migraties heb gedaan (technische uitvoering) dan SIDN, die voor een of meerdere samenleving net iets meer impact heeft gehad dan dit.

Wellicht ken je paarse-krokodil, SIDN is de belichaming daarvan zonder dat het een overheidsinstelling is.

pdu
22/12/08, 17:39
... zijn niet in dienst van SIDN... ;)

Gezien gladjanus als leider, zou ik er niet willen werken, zelfs bij corporates hebben ze oog voor de wensen van de markt.



Waarom moet SIDN altijd het wiel opnieuw uitvinden tegen belachelijke prijzen? Dat ze bij de aanbesteding van DRS4 de goedkoopste partij gekozen hebben en niet de beste is jammer maar misschien nog wel te begrijpen, maar ik zou verwachten dat ze daarvan leren en voor de vervolg uitbreidingen een andere partij opzoeken die wel levert wat ze beloven tegen de afgesproken prijs in de afgesproken termijn.....

De vraag moet zijn waarom überhaupt in DRS4 investeren terwijl je in het zelfde tijdsbestek en tegen dezelfde kosten gewoon EPP had kunnen uitrollen.

pdu
22/12/08, 17:41
Ik hoop hetzelfde.. voor iemand die de indruk wil wekken overal verstand van te hebben is je opmerking dat het binnen een week implementeerbaar is toch een schot in het luchtledige.


Volgens mij heb je niet goed gelezen. De technische installatie van het verhaal heb je GEENEENS een week voor nodig.

Ik zou zeggen installeer eens op een test systeempje de software en bevestig dat mijn opmerking klopt. Lukt het je niet dan ligt het aan jezelf.

DutchTSE
22/12/08, 18:23
Als je draken ziet en je gaat wachten tot dat er een anti-draken-ridder langskomt los je niets op.

Ga er maar vanuit dat ik meer migraties heb gedaan (technische uitvoering) dan SIDN, die voor een of meerdere samenleving net iets meer impact heeft gehad dan dit.

Wellicht ken je paarse-krokodil, SIDN is de belichaming daarvan zonder dat het een overheidsinstelling is.
Met je opmerking dat het binnen een week te implementeren valt ben je al door de maand gevallen.. helaas.

Als dit in 1 week geïmplementeerd moet worden, en de .nl space gaat inderdaad offline.. wat denk je wat voor gevolgen het zal hebben voor het economisch verkeer? Dan kan de SIDN echt zijn spullen gaan pakken.

pdu
22/12/08, 20:13
Met je opmerking dat het binnen een week te implementeren valt ben je al door de maand gevallen.. helaas.

Als dit in 1 week geïmplementeerd moet worden, en de .nl space gaat inderdaad offline.. wat denk je wat voor gevolgen het zal hebben voor het economisch verkeer? Dan kan de SIDN echt zijn spullen gaan pakken.

Begrijpend lezen krijgt men tegenwoordig niet meer ?

Lees wat er staat.

ju5t
23/12/08, 13:02
En de volgende:


Aanvang: 09-01-09 18:00 uur
Eind: 09-01-09 24:00 uur

* Onderstaande services zullen tijdens dit onderhoudsvenster niet beschikbaar zijn:
- E-mail (interface)
- (Registrar) Whois
- DRS4.3
- DNS-check

* Gevolgen voor de dienstverlening:
Tijdens het onderhoudsvenster is het niet mogelijk uw aanvragen te verwerken. Aanvragen per e-mail kunnen wij niet ontvangen en worden in tegenstelling tot andere onderhoudsvensters NIET in een wachtrij geplaatst.

* Reden:
Tijdens dit onderhoudsvensters zal er gewerkt worden aan de hardware van de databaseservers.

Wij houden u via e-mail en de deelnemersite op de hoogte van de vorderingen van het onderhoudsvenster.

Met vriendelijke groeten,
SIDN

Redundantie, anyone?

PeterT
23/12/08, 13:05
Redundantie, anyone?

Hoezo, ze hebben het toch over de databaseservers? Ze plegen gewoon onderhoud aan alle servers tegelijk, dat is handiger.

(ik probeer me te verplaatsen in SIDN logica)

Freakingme
23/12/08, 16:03
PeterT: Dan heb je toch een mailqueue welke alle mail opvangt, om later aan de databases te voeren. Owhnee, die mailqueue halen ze er ook uit, je zou toch denken dat wanneer heel Nederland redundant mailservers kan opzetten zij dat toch ook moeten kunnen :X

Overigens wel een prestatie dat ze het nu al 14 dagen van te voren aankondigen :P