PDA

Bekijk Volledige Versie : BIT organiseert praktijkgericht IPv6-seminar voor hosting- en accessproviders



WidoP
18/12/08, 15:45
Seminar: "2001:: An IPv6 space odyssey" biedt ervaringen en tips ter promotie van Internet Protocol versie 6

Ede, 18 december 2008 - Onder de naam "2001:: An IPv6 space odyssey" wordt op 23 januari 2009 in Ede een praktijkseminar gegeven om het gebruik van IPv6 aan te moedigen. Door praktische tips te bieden, wordt duidelijk dat IPv6 niet eng is en dat de implementatie weinig tijd en geld kost. Dit protocol maakt een bijna oneindig aantal internetadressen mogelijk.

Seminar
BIT (http://www.bit.nl) organiseert dit gratis seminar voor hosting- en accessproviders en andere geïnteresseerden om te laten zien hoe je in de praktijk werkt met IPv6. Sprekers van onder andere RIPE NCC, Microsoft en Shockmedia delen daarom hun ervaringen en geven praktische tips. BIT wil de overgang naar IPv6 bevorderen aangezien op dit moment nog te weinig bedrijven IPv6 gebruiken en verwacht wordt dat in 2010 een eind komt aan het aantal beschikbare IP-adressen.

Alex Bik, technisch directeur van BIT: “We vinden dat er in de praktijk te weinig wordt gedaan met IPv6. Zeker na het afblazen van de IPv6-awards door de Nederlandse IPv6 Task Force. Om daar verandering in te brengen en het gebruik van IPv6 te blijven stimuleren organiseren we dit seminar. We geven collega’s tips om te laten zien hoe eenvoudig de overgang naar IPv6 kan zijn.”

Aanmelden voor dit seminar kan via www.ipv6so.nl (http://www.ipv6so.nl): na aanmelding ontvangt u een bevestiging en een routebeschrijving.

®on
18/12/08, 16:06
Prijzenswaardig wat BIT doet op dit gebied. Waarschijnlijk kom ik, de interesse voor IPV6 is er langer. Misschien dat dat nu maar eens wat concreter moet gaan worden.

Japje
18/12/08, 16:45
Erg goed om dit te zien! Ben erg voorstander van een goede Ipv6 implementatie door bedrijven, en niet onbelangrijk dat dit op tijd gebeurt.

Zal ook zeker kijken of ik hier aanwezig kan zijn!

Randy
18/12/08, 16:58
Ben zelf halverwege de implementatie. Eerste klanten zijn opgeleverd, eerste nameserver draait in een testomgeving en de eerste bugs (CentOS) gevonden. Wido had mijn mail al gezien, dus tot de 23e. Denk dan zelf helemaal live te zijn, inclusief 6-to-4 reverse proxy's. Nu de accessproviders nog!

nugget
20/12/08, 01:03
Ik hoorde dat leaseweb dit begin januari ook gaat aanbieden en wij hebben ookal vragen hiervoor gekregen. Denk idd dat het erg intressant is!

eens kijken of ik kan die dag!

Wido
20/12/08, 11:29
Ik heb me in ieder geval al ingeschreven, zal er zeker aanwezig zijn!

VinceSTM
20/12/08, 17:23
Ook ingeschreven, leuk en goed initiatief!

Memnon
29/12/08, 17:39
Fijn om al die postieve reacties te zien :) Vertel het gerust ook aan je conculega's ... the more the merrier!

WH-Tim
30/12/08, 14:08
Ook ik heb me aangemeld. IPV6 is een goede stap die iedereen moet nemen. Hopelijk is de zaal stampvol ;)

Randy
30/12/08, 14:47
Ook ik heb me aangemeld. IPV6 is een goede stap die iedereen moet nemen. Hopelijk is de zaal stampvol ;)

Anders na de tijd wel ergens in een restaurantje :lovewht:

Sorcer
30/12/08, 15:36
Randy je komt zelf dus ook (definitief)? Ikzelf kom iniedergeval ook. :)

Randy
30/12/08, 16:09
Randy je komt zelf dus ook (definitief)? Ikzelf kom iniedergeval ook. :)

Tuurlijk. Ik ben al IPv6 ready, eerste machines draaien al (eerste CentOS bug ook al gevonden)... Alleen met omzetten van nameservers wacht ik nog even.

Spyder01
31/12/08, 01:52
De interesse voor IPv6 en een seminar daarover is er, ben alleen bang dat het niet gaat lukken om aanwezig te zijn.

Misschien een optie dat er na de tijd ook een soort verslag van beschikbaar komt?

Explosive
31/12/08, 10:49
Ik heb me ook opgegeven. Goed initiatief!

Randy
15/01/09, 05:09
De interesse voor IPv6 en een seminar daarover is er, ben alleen bang dat het niet gaat lukken om aanwezig te zijn.

Bandbreedte lijkt me geen probleem in BIT2. Moet ik het streamen voor je? (uiteraard IPv6 only ;)).

Inmiddels is ook het programma bekend: http://www.ispam.nl/archives/6371/sprekers-en-programma-ipv6-seminair-bekend/

WidoP
15/01/09, 11:32
Het is erg hard gegaan met de inschrijvingen voor het seminar. Met ruim 110 ingeschreven mensen hebben wij de inschrijving voor ‘2001:: An IPv6 Space Odyssey’ moeten sluiten, we hebben helaas geen ruimte voor nog meer bezoekers.

We vinden het een erg goed teken dat er zoveel interesse in IPv6 is. Vandaar dat er inmiddels al plannen zijn om een tweede ronde van dit seminar te organiseren, zodat iedereen die nu vanwege plaatsgebrek (of andere plannen) niet aanwezig kan zijn alsnog een kans krijgt.

Mocht je hier interesse in hebben en op de hoogte gehouden willen worden van de plannen, dan kun je het formulier op de inschrijfpagina (http://www.ipv6spaceodyssey.nl/wordpress/inschrijven/) invullen.

We zullen een stream van dit eerste seminar live beschikbaar stellen, uiteraard zal die stream ook achteraf te bekijken zijn.

Apoc
15/01/09, 15:22
Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben, is waarom de implementatie van IPv6 niet duur zou zijn. Netwerkapparatuur die geen IPv6 ondersteunt vervangen kost toch aardig wat geld lijkt me. Ik hoop dat daar ook wat aandacht aan wordt besteed.

Ik ben er in ieder geval bij :)

Randy
16/01/09, 05:00
Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben, is waarom de implementatie van IPv6 niet duur zou zijn. Netwerkapparatuur die geen IPv6 ondersteunt vervangen kost toch aardig wat geld lijkt me. Ik hoop dat daar ook wat aandacht aan wordt besteed.

Ik ben er in ieder geval bij :)

Dit is in vrijwel alle gevallen de zorg van de netwerkleverancier en velen van ons zullen hier weinig mee van doen hebben daar ze enkel op OSI layer 2 switchen. Enkel zij die intern routen of firewallen (transparante firewalling op OSI2 valt hier ook onder, de enige uitzondering) hebben wel een probleem.

Alle standaard switches ondersteunen IPv6 als protocol. Enkel het management geschiedt nog steeds op IPv4 en dit zal de komende tijd nog wel even zo blijven. Ik voorzie straks grotere problemen bij eindgebruikers en accessproviders, omdat IPv6 niet achter een NAT werkt. Alle PC's worden dus direct aan het grote boze Internet geknoopt.

Het inplementeren van IPv6 binnen een standaard Ubuntu/Debian of Redhat/CentOS/Fedora machine is geen probleem en slechts enkele minuten werk. (Let even op de EL5 bug waardoor IPv6 buiten je subnet standaard vaak niet bereikbaar is) Wel een probleem worden de controlpanels die voorlopig geen IPv6 ondersteunen, maar met wat custom scripting kom je een heel eind. Zalf kan ik DA servers (bijna) volledig met IPv6 om laten gaan.

WidoP
23/01/09, 00:40
Voor de mensen die bij dit seminar, om wat voor reden dan ook, niet fysiek bij aanwezig kunnen zijn worden er (live) streams (http://www.ipv6spaceodyssey.nl/wordpress/2009/01/stream-bereikbaar/) beschikbaar gesteld. Je kan je eventuele vragen via IRC (http://www.ipv6spaceodyssey.nl/wordpress/irc/) aan de sprekers stellen, deze zullen door een IRC-opje vervolgens in de zaal gesteld worden.

Apoc
23/01/09, 01:08
Dit is in vrijwel alle gevallen de zorg van de netwerkleverancier en velen van ons zullen hier weinig mee van doen hebben daar ze enkel op OSI layer 2 switchen. Enkel zij die intern routen of firewallen (transparante firewalling op OSI2 valt hier ook onder, de enige uitzondering) hebben wel een probleem.

Allereerst denk ik dat veel van de aanwezigen van de seminar weldegelijk met routers en firewalls te maken hebben. Daarnaast; als een netwerkprovider hierdoor hogere kosten maakt, dan zijn het uiteindelijk toch de klanten die ervoor betalen. Dus met die twee factoren in het achterhoofd, vraag ik me wel af hoe je kunt stellen dat de implementatie goedkoop zou zijn.

Maar.. daar zullen we morgen ongetwijfeld nadere toelichting op krijgen.


Ik voorzie straks grotere problemen bij eindgebruikers en accessproviders, omdat IPv6 niet achter een NAT werkt. Alle PC's worden dus direct aan het grote boze Internet geknoopt.

De personen die momenteel (of op korte termijn) IPv6 (gaan) gebruiken, zullen toch wel weten hoe daar mee om te gaan. Tegen de tijd dat accessproviders op grote schaal IPv6 voor alle gebruikers gaan invoeren, mag je er toch wel vanuit gaan dat daar passende voorzorgsmaatregelen voor genomen worden (bijvoorbeeld het verplicht gebruik van een firewall). Als dat niet gedaan wordt, zullen er inderdaad grote/gigantische problemen ontstaan die in het ergste geval het hele internet als geheel in gevaar kunnen brengen.

Wellicht interessant punt voor morgen; misschien dat RIPE het gebruik van firewalls voor accessproviders verplicht zou moeten stellen, of iets dergelijks.

WH-Tim
24/01/09, 11:25
En het was leuk :)

xserve
24/01/09, 11:36
Zeer zeker een geslaagde dag. Hulde aan BIT!

Wido
24/01/09, 11:37
Ja, zeker! Was goed ge-organiseerd! BIT natuurlijk bedankt, maar ook de rest die nog aanwezig was.

Weer een hoop connecties en kennis opgedaan, altijd mooi!

mikeh
24/01/09, 15:05
Heb het via mms gevolgd, wat uitermate informatief!
Alleen jammer dat de vragen van het publiek vaak niet herhaald werden.
Komt het beeldmateriaal nog online te staan ?

Memnon
24/01/09, 16:24
Yep, dat komen ze.

gjtje
24/01/09, 22:30
Jammer dat Bram er niet kon zijn, was één van de redenen dat ik er was.
Verder wel goed georganiseerd en zeer informatief.

JMDHosting
25/01/09, 12:59
Ik kon er helaas niet bij zijn. Als die tweede seminar er inderdaad komt, zal ik me zeker inschrijven.

Memnon
25/01/09, 13:39
De presentaties (video's staan inmiddels online) www.ipv6so.nl

Apoc
25/01/09, 17:48
Jammer dat Bram er niet kon zijn, was één van de redenen dat ik er was.
Verder wel goed georganiseerd en zeer informatief.

Ik vind het persoonlijk schandalig dat als 1 persoon bij Microsoft niet kan, de hele MS presentatie wordt afgeblazen. Een miljardenbedrijf zou in dat opzicht toch wel beter moeten kunnen.

Wat betreft de presentaties die er wel waren: mijn complimenten, ik vond het erg geslaagd.

VinceSTM
26/01/09, 03:02
Ik vind het persoonlijk schandalig dat als 1 persoon bij Microsoft niet kan, de hele MS presentatie wordt afgeblazen. Een miljardenbedrijf zou in dat opzicht toch wel beter moeten kunnen.

Wat betreft de presentaties die er wel waren: mijn complimenten, ik vond het erg geslaagd.

Ik vond dat ook amateuristisch. Vond het echter wel zeer leerzaam en motiverend (en natuurlijk weer gezellig om de concullega's weer te zien)

WH-Tim
27/01/09, 03:14
Alleen jammer dat er op de website van ipv6so geen enkele mogelijk is om een contact aanvraag te versturen. Ik zou graag alsnog zo een evaluatieformuliertje invullen, of andere info kenbaar maken.

WidoP
28/01/09, 14:02
Alleen jammer dat er op de website van ipv6so geen enkele mogelijk is om een contact aanvraag te versturen. Ik zou graag alsnog zo een evaluatieformuliertje invullen, of andere info kenbaar maken.

Je hebt helemaal gelijk. We kijken nog even hoe we dat gaan oplossen. Je kan je vragen/opmerkingen/overige-info voor nu kwijt aan info [at] ipv6so.nl.

Memnon
29/01/09, 12:26
En inmiddels is er ook een forum: ipv6so.nl/forum/

WidoP
16/02/09, 18:34
Ede, 16 februari 2009 - Internet service provider NedZone Internet B.V. (http://www.nedzone.nl/) heeft naar aanleiding van het IPv6-seminar (http://www.ipv6spaceodyssey.nl/wordpress/) direct IPv6-ruimte bij RIPE NCC aangevraagd. Dit is de eerste stap in het implementatietraject. Naar aanleiding van het door BIT (http://www.bit.nl) georganiseerde seminar zijn bedrijven zich bewuster van de noodzaak om over te gaan op het nieuwe protocol en weten ze beter welke stappen ze moeten ondernemen. Het seminar draagt bij aan de overgang van IPv4 naar IPv6. Dit is noodzakelijk aangezien verwacht wordt dat in 2010 een eind komt aan het aantal beschikbare IP-adressen.

Het IPv6-seminar voor hosting- en accessproviders is fysiek door meer dan 100 belangstellenden bezocht en online door 135 geinteresseerden gevolgd. NedZone Internet is de eerste ISP die gestimuleerd is om daadwerkelijk de implementatie te starten. Gezien de aanhoudende interesse rondom IPv6 organiseert BIT binnenkort een tweede seminar.

Arco van Bezooijen van NedZone Internet B.V.: Na het bezoek aan het seminar bij BIT is ons duidelijk geworden dat we echt actie moeten ondernemen. Het wordt tijd dat iedereen zich voor 100 procent gaat inzetten om IPv6 te implementeren. Na het seminar met veel praktische tips is voor ons de drempel om daadwerkelijk te starten met IPv6 verlaagd. We hebben direct IPv6 space aangevraagd bij RIPE NCC om zo snel mogelijk te kunnen starten.

Het voelt goed dat na de afgelasting van de IPv6-awards het door ons opgezette seminar meteen zijn vruchten afwerpt. Het gevarieerde programma met inspirerende sprekers zorgt voor overweldigende belangstelling. We organiseren daarom dit jaar nog een tweede seminar (http://www.ipv6spaceodyssey.nl/wordpress/inschrijven/), aldus Alex Bik, technisch directeur BIT.