PDA

Bekijk Volledige Versie : SCOM (Microsoft System Center Operations Manager) vraagjes



DutchTSE
18/12/08, 15:33
Zijn er hier bedrijven die Microsoft System Center Operations Manager aka SCOM 2007 gebruiken? Ik zou graag in contact komen met iemand om wat vragen te stellen.

Hoofdvraag:
- Wanneer je servers wilt toevoegen aan een management server/SCOM omgeving dan doe je dit via de discovery wizard.. alleen hier kun je enkel een domein opgeven waarbinnen hij naar servers gaat zoeken. Hoe kun je servers monitoren die niet in hetzelfde domein hangen, maar gewoon standalone zijn (of zelfs linux draaien en enkel via ping gemonitored moeten worden, de R2 is nog beta dus even geen optie voor linux monitoring).

Verder wat standaard vraagjes over ervaringen.

Mag ook iemand van Microsoft zelf zijn met verstand van SCOM, reden van de vraag/vragen kan dan telefonisch uitgelegd worden.

PowerToTheUsers
23/12/08, 02:40
Zijn er hier bedrijven die Microsoft System Center Operations Manager aka SCOM 2007 gebruiken? Ik zou graag in contact komen met iemand om wat vragen te stellen.

Hoofdvraag:
- Wanneer je servers wilt toevoegen aan een management server/SCOM omgeving dan doe je dit via de discovery wizard.. alleen hier kun je enkel een domein opgeven waarbinnen hij naar servers gaat zoeken. Hoe kun je servers monitoren die niet in hetzelfde domein hangen, maar gewoon standalone zijn (of zelfs linux draaien en enkel via ping gemonitored moeten worden, de R2 is nog beta dus even geen optie voor linux monitoring).

Verder wat standaard vraagjes over ervaringen.

Mag ook iemand van Microsoft zelf zijn met verstand van SCOM, reden van de vraag/vragen kan dan telefonisch uitgelegd worden.
Systemen toevoegen kan je door rechtsklikken en "push client".
Linux-servers kan je volgens mij monitoren onder de "agentless monitoring".
Wij gebruiken SCOM, maar ik ben er zelf niet 100% in thuis :(

DutchTSE
23/12/08, 09:12
Systemen toevoegen kan je door rechtsklikken en "push client".
Linux-servers kan je volgens mij monitoren onder de "agentless monitoring".
Wij gebruiken SCOM, maar ik ben er zelf niet 100% in thuis :(
Ja klopt, maar het "install client" en agentless monitoring zijn pas beschikbaar ZODRA hij in SCOM staat.. maar hoe krijg ik hem uberhaupt in SCOM aangezien de enige optie is om een domein af te scannen. Server die niet in een domein hangen worden dus nooit gevonden maar moeten wel gemonitored worden ;)

Heb binnenkort een gesprek met een technisch consultant dus dan krijg ik hopelijk antwoord op mijn vragen :)

Mapsystems.nl
23/12/08, 14:51
Voor het monitoren van een server die niet in het eigen domein staat moet je de agent met de hand installeren en je MOET gebruik maken van de gateway server en certificaten.

Zie het document Ops mgr 2007 Gateway Scenarios op www.systemcenterforum.org.

Suc6