PDA

Bekijk Volledige Versie : aankopen via privérekening



Ahmed
16/12/08, 15:04
Stel, je ziet iets liggen in een winkel. Iets dat je wilt gebruiken voor je bedrijf. Denk aan een ordner ofzo of een muis.

Je wilt pinnen of zelfs contant betalen. Je beseft dat je de bankpas van je bedrijf niet bij je hebt, dus je pint via je privé-pas of je betaald contant.

Hoe kan je dan het bedrag zegmaar invoeren in je administratie? (in je debiteuren). Want het geld is NIET van je bedrijfsrekening afgeboekt? Dit heb ik al een paar keer meegemaakt maar verder niets aan gedaan onder het mom van 'is wel goed zo' maar het is toch wel handig om te weten vind ik.

J.Haagmans
16/12/08, 15:18
Gaat het om een eenmanszaak?

Tim.Bracquez
16/12/08, 15:22
Hier in België heb ik van unizo gehoord, gewoon geld afhalen van je 'bedrijfsrekening' of overschrijven naar je privé (niet kruiselings gaan overschrijven)

Dit is voor een eenmanszaak, volledige aansprakelijkheid... die privé en die 'bedrijfsrekening' staan dan gewoon op je naam.

Welke bedrijfsvorm heb je?

Ahmed
16/12/08, 15:26
Ik heb een eenmanszaak inderdaad. Je kunt toch niet je privé en bedrijfsrekening koppelen of wel?

Erik H.
16/12/08, 15:30
Je betaalt iets prive met je prive rekening. Daarna betaal je het bedrag van je zakelijke rekening naar je prive rekening ovv datum en een omschrijving. Heb je het kloppend in je administratie !

Derek-Jan
16/12/08, 15:53
Dit soort transacties verwerk je in je kasboek, ongeacht of je dit met je privepas of contant betaald.

bv je doet een aankoop met je privepas. Dan heb je in theorie dit zelf voorgeschoten voor je bedrijf. Dit verwerk je in je kasboek als zijnde een contante betaling, bonnetje erbij en je boekhouding is rond.

Als je geen contante inkomsten heb zal je zo nu en dan wel geld op moeten nemen van je zakelijke rekening en deze in je kas moeten storten (in normale woorden heb je dus een aparte portemonnee voor je zaken).

Verwerk dit wel goed in je boekhouding. Als je dit verkeerd boekt kan het zijn dat de Belastingdienst dit ziet als opname prive = inkomen = belastingplichtig

Als je dit boekt als opname kas (oid) en dan in kasboek verwerken als storting kas dan blijft het geld gewoon in de zaak.

Let er wel op dat bonnetjes waarop niet je eigen bedrijfsnaam vermeld staat je daar geen btw van kan terug vorderen. Je mag deze wel inbrengen in je boekhouding als zijnde onkosten.


Je wilt pinnen of zelfs contant betalen. Je beseft dat je de bankpas van je bedrijf niet bij je hebt, dus je pint via je privé-pas of je betaald contant.

Hoe kan je dan het bedrag zegmaar invoeren in je administratie? (in je debiteuren). Want het geld is NIET van je bedrijfsrekening afgeboekt? Dit heb ik al een paar keer meegemaakt maar verder niets aan gedaan onder het mom van 'is wel goed zo' maar het is toch wel handig om te weten vind ik.

AB-Systems
16/12/08, 16:03
Let er wel op dat bonnetjes waarop niet je eigen bedrijfsnaam vermeld staat je daar geen btw van kan terug vorderen. Je mag deze wel inbrengen in je boekhouding als zijnde onkosten.

Kan mij iemand vertellen hoe het zit dan met de bonnetjes waar geen naam op staat? (bijvoorbeeld van de Hema of lokale bruna of iets dergelijks?)

Ahmed
16/12/08, 16:18
Bedankt Erik en Derek-Jan. Dan weet ik dat nu, maar ik wilde dan ook inderdaad de BTW terugvragen.. Maar dat kan dus niet als je bedrijfsnaam niet op de bon staat.. Dus ik vraag nu hetzelfde als AB-systems.. wat als het een bonnetje is van een lokale winkel waar geen naam op staat?

Phu
16/12/08, 16:28
Verwerk dit wel goed in je boekhouding. Als je dit verkeerd boekt kan het zijn dat de Belastingdienst dit ziet als opname prive = inkomen = belastingplichtig

Als je dit boekt als opname kas (oid) en dan in kasboek verwerken als storting kas dan blijft het geld gewoon in de zaak.

Let er wel op dat bonnetjes waarop niet je eigen bedrijfsnaam vermeld staat je daar geen btw van kan terug vorderen. Je mag deze wel inbrengen in je boekhouding als zijnde onkosten.

Ik boek hier bijna al mijn zakelijke uitgaves met contant gewoon in en krijg gewoon btw terug gaat erom dat het voor de belastingdienst traceerbaar is

Een tank bonnetje voor het tanken van brandstof doen ze weer moeilijk over.
de rest nooit echt problemen mee gehad.

Voxio
16/12/08, 16:29
Kan mij iemand vertellen hoe het zit dan met de bonnetjes waar geen naam op staat? (bijvoorbeeld van de Hema of lokale bruna of iets dergelijks?)

Je moet er voor zorgen dat je zulke betalingen met je zakelijke PINpas doet, op die manier staat je zakelijke rekeningnummer op het bonnetje en is zodoende bewezen dat het voor het bedrijf is.

Phu
16/12/08, 17:15
Je moet er voor zorgen dat je zulke betalingen met je zakelijke PINpas doet, op die manier staat je zakelijke rekeningnummer op het bonnetje en is zodoende bewezen dat het voor het bedrijf is.

Lees eens terug.
Zie je dat het erom gaat dat ie niet altijd zijn zakelijk pas meeheeft.

Dus prive aankopen zakelijk inboeken.

VinceSTM
16/12/08, 17:22
Let er wel op dat bonnetjes waarop niet je eigen bedrijfsnaam vermeld staat je daar geen btw van kan terug vorderen. Je mag deze wel inbrengen in je boekhouding als zijnde onkosten.
Dat is in Belgie misschien zo, hier in nederland is dat afaik niet zo

Tim.Bracquez
16/12/08, 17:24
Dat is in Belgie misschien zo, hier in nederland is dat afaik niet zo
Klopt, wij zien BTW er dan gewoon niet van terug maar je kan het nog steeds als kosten inboeken...

avanmessen
16/12/08, 17:27
I agree, je kan privé aankopen probleemloos
inboeken maar de BTW ben je inderdaad kwijt.

:yes:

Triloxigen
16/12/08, 17:30
Je betaalt iets prive met je prive rekening. Daarna betaal je het bedrag van je zakelijke rekening naar je prive rekening ovv datum en een omschrijving. Heb je het kloppend in je administratie !

Precies, zo doe ik het ook.
Ik heb zelden mijn zakelijke pas bij, zit fulltime in de randomreader :p

Tim.Bracquez
16/12/08, 17:32
Precies, zo doe ik het ook.
Ik heb zelden mijn zakelijke pas bij, zit fulltime in de randomreader :p

Hier daarvoor een 2de kaar gekocht, toch maar eens uitkijken naar zo'n USB-stick pass.

Ahmed
16/12/08, 17:39
Okay, dus als je iets koopt via je privé-rekening, boek je het bedrag weer gewoon terug naar je privérekening van je zakelijke rekening.

In de boekhouding voeg je dan de debiteur toe, en voert dan de 'factuur' / bon in. bedrag ex btw en bedrag incl. btw. Zo krijg je dan de BTW terug.

Ik weet genoeg! Dankjewel.

Derek-Jan
16/12/08, 19:29
Okay, dus als je iets koopt via je privé-rekening, boek je het bedrag weer gewoon terug naar je privérekening van je zakelijke rekening.

In de boekhouding voeg je dan de debiteur toe, en voert dan de 'factuur' / bon in. bedrag ex btw en bedrag incl. btw. Zo krijg je dan de BTW terug.

Ik weet genoeg! Dankjewel.

Je moet dit wel verwerken in je kasboek. En als je het in je kasboek verwerkt heb vermeld je dat in je boekhouding als kasstuk.

Btw kun je alleen terugvorderen als op de bon, ze noemen dat in de volksmond niet voor niets een btwbon, je bedrijfsgegevens staan. Of je het met je bedrijfspas of met peescheuten betaalt hebt, of zelfs niet betaald maakt voor de belastingdienst niet uit.

Het gaat de belastingdienst erom of het voor je bedrijf is of niet, het maakt ze niet uit wie het betaalt. Wel kun je een bon zonder vermelding van jouw bedrijfsgegevens opvoeren als onkosten, maar dan moet je wel kunnen bewijzen dat dat werkelijk bedrijfsgerelateerde onkosten zijn, en dan is het inderdaad handig (maar niet noodzakelijk) als je dat met je bedrijfspas betaalt heb.

Er zijn zelfs hele regels hoe een faktuur (want zo heet het officieel) eruit moet zien.

Stel jezelf de vraag : hoe moet mijn faktuur eruit zien wil mijn zakelijke klant deze accepteren? En stel je dan de vraag waarom dit is.....

Derek-Jan
16/12/08, 19:31
Okay, dus als je iets koopt via je privé-rekening, boek je het bedrag weer gewoon terug naar je privérekening van je zakelijke rekening.

Hoeft niet, je kan jezelf ook terugbetalen vanuit de kas. En nogmaals let op hoe je dit verwerkt in je boekhouding (betalingen aan jezelf) want de belastingdienst kan dit zien als een uitbetaling van loon = belast

ShowU
16/12/08, 21:47
En hoe zit het dan als je het andersom doet? Ik gebruik mijn zakelijk rekening om privéaankopen te doen. Volstaat het dan om het bedrag terug te boeken op mijn zakelijke rekening o.v.v. "terugboeking privékosten"?

Tim.Bracquez
16/12/08, 21:51
En hoe zit het dan als je het andersom doet? Ik gebruik mijn zakelijk rekening om privéaankopen te doen. Volstaat het dan om het bedrag terug te boeken op mijn zakelijke rekening o.v.v. "terugboeking privékosten"?

Om dit vanuit België te bekijken, dan krijg je kruiselingse overschrijvingen en dan controleren ze je Privé + bedrijfs rekening

Spyder01
16/12/08, 21:53
Zoals Erik H aangeeft, kosten die je prive betaald, maar zakelijk zijn, kun je gewoon van je zakelijke rekening naar je prive rekening boeken o.v.v. wat je gekocht hebt bijvoorbeeld.

Ik doe het al jaren zo en nog nooit problemen mee gehad. Zolang het duidelijk is hoe en wat (ik schrijf vaak op het bonnetje dat ik het prive heb voorgeschoten en later zakelijk naar prive heb teruggeboekt).

J.Haagmans
17/12/08, 20:36
De reden, trouwens, waarom ik vroeg of het een eenmanszaak is of niet is niet zo zeer een administratie-gerelateerde gedachtegang, maar meer een praktische. Bij een eenmanszaak is zakelijk vermogen namelijk gewoon eigen vermogen. Technisch gezien kun je een bedrijf runnen zonder zakelijke rekening, als je het allemaal maar op de juiste manier in je administratie verwerkt. Een faktuur waar je bedrijfsnaam boven staat is natuurlijk veel gemakkelijker als bewijsstuk, maar het maakt in principe niets uit van welke rekening je een faktuur betaalt.

Tim.Bracquez
17/12/08, 21:13
De reden, trouwens, waarom ik vroeg of het een eenmanszaak is of niet is niet zo zeer een administratie-gerelateerde gedachtegang, maar meer een praktische. Bij een eenmanszaak is zakelijk vermogen namelijk gewoon eigen vermogen. Technisch gezien kun je een bedrijf runnen zonder zakelijke rekening, als je het allemaal maar op de juiste manier in je administratie verwerkt. Een faktuur waar je bedrijfsnaam boven staat is natuurlijk veel gemakkelijker als bewijsstuk, maar het maakt in principe niets uit van welke rekening je een faktuur betaalt.

Klopt, zoals ik hierboven al aangaf, beiden rekeningen staan op jouw naam niet op dat van je 'bedrijf'.

Voordeel van een privé rekening en 'bedrijfs' rekening dat alles gescheiden is, maar als je kruiselings gaat overschrijven, dan mogen ze hier in België beide rekeningen controleren...

J.Haagmans
18/12/08, 17:11
Klopt, zoals ik hierboven al aangaf, beiden rekeningen staan op jouw naam niet op dat van je 'bedrijf'.
Niet alleen dat, een eenmanszaak kan geen eigen vermogen (geld of bezittingen) hebben, het is namelijk geen rechtspersoon. Dat maakt deze kwestie opzich heel gemakkelijk, het enige waar je goed op moet letten is dat het je administratie niet overhoop haalt. Om die reden valt dus wel wat te zeggen voor het voorkomen van betalingen met de "verkeerde" rekening.

reef
12/01/09, 13:19
Ik doe het net zoals Erik H zegt. Heb zelf een eenmanszaak. Als ik iets zakelijks koop van mijn priverekening of met cash, dan boek ik dat altijd via mijn zakelijke rekening terug naar mijn priverekening. Betreffende bonnetje sluit ik dan uiteraard bij bij mijn zakelijke afschrift. Ik bereken gewoon het totale bedrag door, ook de BTW. Ik heb geen kasboek. Ik heb vorig jaar controle gehad en hier was niets mee mis, alles was in orde bevonden. :)