PDA

Bekijk Volledige Versie : hoe word je access provider?



kam
14/12/08, 14:27
Beste wht-ers,

Als eerst excuses als dit niet in het juiste deel staat, modje mag hem verplaatsen.

Ik probeer me te verdiepen in de access providers en dan met name hoe dat werkt en wat er allemaal bij komt kijken.
Zit er over na te denken op zeer kleine schaal internet te leven aan de mensen thuis alleen hoe dat aan te pakken, wat er allemaal voor nodig is, etc... heb ik dus niet echt een idee.

Op google is ook niet echt wat te vinden en dat verbaasd me eigenlijk ook niet echt.

Kortom, wie kan mij een mooi globaal verhaaltje vertellen over de benodigdheden, eisen, regeltjes, enz... om dus internet te kunnen leveren over adsl bij iemand thuis?

Alvast bedankt!

ju5t
14/12/08, 14:37
Als je de kennis niet hebt, zou ik er niet aan beginnen.
Maar er zijn wel wat reseller mogelijkheden: http://www.webhostingtalk.nl/webhostingtalk-lounge/138067-adsl-2-en-sdsl-reseller.html

phreak
14/12/08, 14:42
Het is om nu te beginnen in deze branche niet interessant, je zult meer verlies maken dan winst de eerste jaren (gezien de geringe marges die er bestaan in deze markt).

Ik zou inderdaad kijken bij partijen als Fiberring en RouteIT of iets dergelijks om te resellen.

Rob77
14/12/08, 18:06
Onder de juiste omstandigheden is er nog wel wat te verdienen :) maar niet tegen tarieven zoals bijvoorbeeld van Alice.

Wat heb je nodig (ongeveer dan he, het is en blijft zondag);
- kennis & ervaring van de apparatuur die je gaat gebruiken
- access router(s) voor koppeling met telco's
- verbindingen met telco's (ethernet/stm's)
- verbindingen met internet (transit & peering) ga er vanuit dat in het begin haast al je verkeer transit zal zijn, totdat je wat peerings in orde hebt gemaakt
- wellicht switches (layer3)
- core routers, voor de weg naar jouw netwerk / van jouw netwerk de wijde wereld in
- je zult LIR moeten worden bij het RIPE (toekenning IP adressen)
- je zult waarschijnlijk een eigen AS nummer willen hebben (autonomous system), hiervoor heb je twee partijen nodig met eigen AS nummers, die je willen helpen

Je apparatuur zal in een datacentrum gehangen moeten worden, aangezien je daar meestal al je uplinks kunt laten termineren. Vergeet niet dat je klanten een helpdesk op prijs zullen stellen.

Wat is 'zeer kleine schaal' ?

In het kort; het kost een hoop tijd en een hoop geld. Het kán leuk opleveren, maar dan moet je je wel richten op klanten anders dan 'het mag niets kosten/met de hoogst mogelijke snelheid'.

Desmond
14/12/08, 22:49
Vergeet ook niet dingen zoals een helpdesk en een flinke investering om je serieus in de markt te plaatsen!

phreak
15/12/08, 09:32
Onder de juiste omstandigheden is er nog wel wat te verdienen :) maar niet tegen tarieven zoals bijvoorbeeld van Alice.

Wat heb je nodig (ongeveer dan he, het is en blijft zondag);
- kennis & ervaring van de apparatuur die je gaat gebruiken
- access router(s) voor koppeling met telco's
- verbindingen met telco's (ethernet/stm's)
- verbindingen met internet (transit & peering) ga er vanuit dat in het begin haast al je verkeer transit zal zijn, totdat je wat peerings in orde hebt gemaakt
- wellicht switches (layer3)
- core routers, voor de weg naar jouw netwerk / van jouw netwerk de wijde wereld in
- je zult LIR moeten worden bij het RIPE (toekenning IP adressen)
- je zult waarschijnlijk een eigen AS nummer willen hebben (autonomous system), hiervoor heb je twee partijen nodig met eigen AS nummers, die je willen helpen

Je apparatuur zal in een datacentrum gehangen moeten worden, aangezien je daar meestal al je uplinks kunt laten termineren. Vergeet niet dat je klanten een helpdesk op prijs zullen stellen.

Wat is 'zeer kleine schaal' ?

In het kort; het kost een hoop tijd en een hoop geld. Het kán leuk opleveren, maar dan moet je je wel richten op klanten anders dan 'het mag niets kosten/met de hoogst mogelijke snelheid'.

Dat hebben wij dus allemaal draaien, nu +/- 250 ADSL en SDSL lijnen, voornamelijk business lijnen. Een mooie RedBack in TC1, eigen netwerk, etc etc, maar het is voor een kleine partij niet haalbaar om prijzen als Alice/Tele2 etc etc aan te bieden, het is niet ook niet onze core business, maar kan je wel een inzage geven in de kosten mocht je dat willen.

Rob77
15/12/08, 10:32
Onder de juiste omstandigheden is er nog wel wat te verdienen :) maar niet tegen tarieven zoals bijvoorbeeld van Alice.

Wat heb je nodig (ongeveer dan he, het is en blijft zondag);
- kennis & ervaring van de apparatuur die je gaat gebruiken
- access router(s) voor koppeling met telco's
- verbindingen met telco's (ethernet/stm's)
- verbindingen met internet (transit & peering) ga er vanuit dat in het begin haast al je verkeer transit zal zijn, totdat je wat peerings in orde hebt gemaakt
- wellicht switches (layer3)
- core routers, voor de weg naar jouw netwerk / van jouw netwerk de wijde wereld in
- je zult LIR moeten worden bij het RIPE (toekenning IP adressen)
- je zult waarschijnlijk een eigen AS nummer willen hebben (autonomous system), hiervoor heb je twee partijen nodig met eigen AS nummers, die je willen helpen

Je apparatuur zal in een datacentrum gehangen moeten worden, aangezien je daar meestal al je uplinks kunt laten termineren. Vergeet niet dat je klanten een helpdesk op prijs zullen stellen.

Wat is 'zeer kleine schaal' ?

In het kort; het kost een hoop tijd en een hoop geld. Het kán leuk opleveren, maar dan moet je je wel richten op klanten anders dan 'het mag niets kosten/met de hoogst mogelijke snelheid'.



Laat ik ook nog toevoegen dat servers handig zijn :P
Radius, DNS en mail etc.

Rob77
15/12/08, 10:33
Dat hebben wij dus allemaal draaien, nu +/- 250 ADSL en SDSL lijnen, voornamelijk business lijnen. Een mooie RedBack in TC1, eigen netwerk, etc etc, maar het is voor een kleine partij niet haalbaar om prijzen als Alice/Tele2 etc etc aan te bieden, het is niet ook niet onze core business, maar kan je wel een inzage geven in de kosten mocht je dat willen.

Is het dan nog leuk betaalbaar ?
En kun je nu peeren of ?

Just curious ;)

phreak
15/12/08, 11:05
Nee, ben niet zo weg van peren, hou meer van appels..

DSL doen wij naast onze colocatie/dedicated/hosting diensten, meer een addendum voor onze zakelijke klanten..