PDA

Bekijk Volledige Versie : Stroomverbruik



bver
11/12/08, 14:08
Dag allemaal,

Een populaire vraag, ik weet het, maar op hoeveel stroomverbruik (in ampere) moet ik rekenen voor de volgende 1U configuratie?

- 2 intel quad core processoren (2,5 Ghz)
- 2 harde schijven in RAID1 (320GB 7200RPM, SATA II)
- 2 x 2048MB DDR2 PC2-5300 667Mhz

Kwestie van een inschatting te kunnen maken van de maandelijkse kost voor colocatie ;)

(Ik heb deze server nog niet aangekocht, dus meten is voorlopig geen optie.)

Thanks!
Ben

Stewie
11/12/08, 14:11
0.8 - 1 amp :)

dreamhost_nl
11/12/08, 14:14
Inderdaad... enigszins afhankelijk van het merk server.

pierce
11/12/08, 14:21
Ter vergelijking, een Dell Poweredge R200 met:
1x Intel X3350 quadcore
4x 2048 MB geheugen (8GB totaal dus) 667 Mhz
1x Dell Perc 5/i raidcontroller 256MB cache
2x 500GB Western Digital RE3 schijven

Verbruikt idle 0,50 amp, en 0,60 amp wanneer deze redelijk intensief gebruikt wordt.

Deze servers staan ook bekend om hun lage stroomverbruik. Een zelfde configuratie van een ander merk kan zomaar het dubbele verbruiken, nou bij wijze van spreke dan.

cj0
11/12/08, 14:26
De verdubbeling van stroomverbruik van wisseling van merk is niet bij wijze van sprake, maar heel reëel. Neem een Apple XServe, daar is het opgegeven minimum (idle) verbruik in de meest eenvoudige 2.8Ghz dual quad core configuratie: 215 Watt.
http://support.apple.com/kb/TA25163?viewlocale=en_US

Tel nog wat voor de extra schijf en je zit idle op 1.0A

swedendedicated
11/12/08, 14:27
Reken op 0,6 - 0,8 deze setup met 1 processor doet bij ons 0,45 amp en daar zit een raptor in en heeft 8gb geheugen.

bver
11/12/08, 15:05
Hartelijk dank voor de vele snelle reacties!

Het zou een SUPERMICRO worden. Iemand hier ervaring mee? (niet enkel qua stroomverbruik..) Ik ben nogal nieuw in deze materie :)

Wido
11/12/08, 19:31
Dat het ene merk meer dan de ander gebruikt is deels waar, maar dat komt niet doordat de HDD bij het ene merk minder vebruikt dan de ander.

HDD's, RAM en CPU's vebruiken bij elk merk even veel, maar het zit hem vaak in het ontwerp van het moederbord, de koeling van de kast en het rendement van de voeding (waar de laatste twee erg zwaar tellen).

De ene voeding kan een rendement van 70% hebben terwijl de ander op 60% zit.

SuperMicro machine's zijn verder prima, niets op aan te merken. Ons serverpark draait geheel op SuperMicro en heb niets te klagen daar over.

Ik gok ook dat deze machine tussen de 0.6 en 0.9A zal doen.

MediaServe
11/12/08, 22:38
Intel Xeon X3320 heeft een TDP van 95 Watt, twee stuks dus 190 Watt. Hardeschijven ongeveer 10 Watt per stuk, dus totaal 20 Watt. Geheugen, moederbord, verloren rendement en dergelijke alles bij elkaar een 50 Watt. De betere voedingen in servers zitten op ongeveer 90% rendement, maar ik weet niet of Supermicro daar ook aan kan tippen. Consumentenvoedingen zitten rond de 75% rendement.

Zit je in totaal aan zo'n 260 Watt, dus ruim een Ampère bij full load :)

cj0
12/12/08, 00:52
Een partij die efficiency metingen doet aan voedingen en certificeert is 80 plus:
http://www.80plus.org/manu/psu/psu_join.aspx

Voor de efficiency van een voeding maakt het uit hoe de voeding belast wordt. Anders gezegd: vaak zijn voedingen minder efficient als er nauwelijks stroomverbruik is, en zijn ze het meest efficient als de stroomvraag even groot is als de maximum capaciteit van de voeding. Laat dat in de praktijk nu niet voorkomen, meestal is de voeding voor 50% belast.

Daarom is het interessant dat 80% de efficiency bij zowel 20%, 50% als 100% belasting van de voeding meet.

Dat wordt dan in een aantal categorieën ingedeeld, versimpeld (bij 50% belasting) weergegeven als:
80plus = 80% efficiency (759 exemplaren)
80plus brons = 85% efficiency (210 exemplaren)
80plus zilver = 88% efficiency (47 exemplaren)
80plus goud = 90% efficiency (8 exemplaren)

Waarbij de lijst in 6 maanden geleden een heel stuk leger was. Toen was er precies 1 gold exemplaar en dat is een chip concept tekening van NXP, dus geen product wat je kunt kopen. De zilver category bevatte toen nog geen 8 voedingen. Het gaat dus hard in de efficiente voedingen wereld.

Phu
12/12/08, 03:18
Hartelijk dank voor de vele snelle reacties!

Het zou een SUPERMICRO worden. Iemand hier ervaring mee? (niet enkel qua stroomverbruik..) Ik ben nogal nieuw in deze materie :)

Goed spul, Neem er een IPMI kaartje bij scheelt je een reboot poort
en bij de basic kaarten kan je met linux serial over console doen.

Bij de iets nieuwere kan je zelfs KVM over LAN gebruiken,kost je wel een extra netwerkkabel
maar scheelt je weer een dure KVM over IP poort.

We maken hier al ruim 6 jaar gebruik van supermicro tot op heden nog geen eentje gehad die zomaar stuk gaat bij normaal gebruik.

Via IPMI kan je ook de temperaturen van diverse componenten uitlezen stroom verbruik.

cj0
13/12/08, 22:23
Bij sommige SuperMicro modellen is er niet eens een afzonderlijke ethernetpoort nodig voor IPMI verkeer. Dan sluit je één netwerkkabel aan, en heb je 2 IP adressen nodig. 1 IP adres wijs je toe aan de ethernetkaart, het andere IP adres wijs je vervolgens toe aan de IPMI controller.

frankske
15/12/08, 10:51
Dual Xeon 53xx of 54xx cpu's eisen toch FBDIMM ram? Die verbruiken een heel pak, het kan dus heel snel boven de 1A gaan als je wat meer ram steekt

fastrep
16/12/08, 10:46
Niet noodzakelijk, die FBDIMM's. Als je de Intel San Clemente chipset (5100) neemt, dan kan je ECC DDR2 geheugen nemen.

http://www.supermicro.com/products/system/1U/#dpXeonSanClemente

Veel scheelt het niet, maar alle beetjes helpen zou ik zeggen.

Peter

Dries.Pattyn
16/12/08, 22:09
Hartelijk dank voor de vele snelle reacties!

Het zou een SUPERMICRO worden. Iemand hier ervaring mee? (niet enkel qua stroomverbruik..) Ik ben nogal nieuw in deze materie :)

Ik heb enkele supermicros in productie momenteel.
Laat ons zeggen dat een simpele server met een normale Xeon CPU, 1 HDD en 2 Latjes ram ongeveer 0.5 à 0.6 amps gebruikt.

Als je dan even gaat kijken naar 2 quad cores en 2 hddtjes in raid kan je snel naar de 1 ampere klimmen. Tenzij je cputjes elk 65W gebruiken natuurlijk, maar daar vrees ik voor. Ik schat rond de 1 ampere, ook voor het supermicro systeem.

nugget
20/12/08, 00:57
Toen ik mijn hp's gekocht heb heb ik geloof ik gebruik gemaakt van voeding/netspanning

dat was bij een 350/230 = ongeveer 1,5 A en dit kwam precies overeen met dat wat de server gebruikt. (2x 3ghz xeon 4gb geheugen 2 x schijf)

carlos
27/12/08, 05:06
Hallo, even ene vraagje,

server colocatie en huur zijn afgelopen jaren gestegen door energie stijging. Vraag me af, gezien de lage olie prijzen nu, of er een verlaging zit aan te komen ? of moet ik daar absoluut niet op rekenen.

En 1.5A hoeveel kost dat permaand gemiddeld in euro's eigenlijk ?
m.v.g.

DutchTSE
27/12/08, 10:13
Hallo, even ene vraagje,

server colocatie en huur zijn afgelopen jaren gestegen door energie stijging. Vraag me af, gezien de lage olie prijzen nu, of er een verlaging zit aan te komen ? of moet ik daar absoluut niet op rekenen.

En 1.5A hoeveel kost dat permaand gemiddeld in euro's eigenlijk ?
m.v.g.
Ik gok dat de prijzen gelijk zullen blijven/stijgen, en dat het verschil met een lagere inkoop sneller als "administratiekosten" worden berekend dan dat ze weer alle prijzen gaan aanpassen..

1.5 ampere kost tussen de 37,50 Euro en 75,00 Euro afhankelijk van de partij waar je staat (25,00 Euro per ampere tot 50,00 Euro per ampere)

HCiZiZ
27/12/08, 13:51
Ik zou inderdaad ook niet rekenen op een prijsverlaging. De olie is nu goedkoper dan een aantal jaar geleden, en toch is de benzineprijs nog 1,25 ofzo. Komt gewoon door de belasting en die gaan ze echt niet (fors) verlagen.

pdu
29/12/08, 07:04
Ik zou inderdaad ook niet rekenen op een prijsverlaging. De olie is nu goedkoper dan een aantal jaar geleden, en toch is de benzineprijs nog 1,25 ofzo. Komt gewoon door de belasting en die gaan ze echt niet (fors) verlagen.

DC's speculeren op een beurs voor energie. Een leeuwendeel van hun winst behalen ze met het speculeren. Aangezien de meeste partijen een commitment voor lange periode (3 maanden t/m jaar) hebben afgesloten, is het aan DC's door speculatie zoveel mogelijk winst daaruit te halen. Het daarbij om grotere bedragen dan connectiviteit of huisvesting.