PDA

Bekijk Volledige Versie : SIDN Petitie, we pikken het NIET meer!!



Ber|Art
09/12/08, 19:14
Naar aanleiding van de vandaag verschenen plannen van de SIDN willen "wij" iets doen daar we dit de druppel is die de SIDN emmer doet overlopen.

m.a.w. op de barricades, maar hoe?

"We" wilde iig een petitie starten en zullen dit dan ook asap opstarten, ook ligt het idee om een advocaat in de arm te nemen en ook de overheid proberen te betreken in dit verhaal.

We pikken het niet meer na alle perikelen die we al gehad hebben is dit de bekende druppel, DRS problemen, downtime EPP wordt zomaar een jaar opgeschoven, grote ISP’s maken 100% standaard bezwaar op verhuizingen en komen er mee weg en nog veel meer. En nu als klap op de vuurpijl wordt 80% van de leden gediscrimineerd en krijgen de grote jongens een extra verkapt kerstcadeau.

Wie doet er mee, zijn er aanvullende ideeën opmerkingen suggesties? Als we niets doen geven we ze helemaal vrijspel er moet iets gebeuren!

zie ook: http://www.webhostingtalk.nl/domeinnamen-algemeen/144504-prijsstaffels-sidn.html
en: http://www.webhostingtalk.nl/domeinnamen-algemeen/144502-forse-prijsverhoging-sidn.html


INSCRIJVEN: www.petitiesidn.nl

http://www.webhostingtalk.nl/domeinnamen-algemeen/144608-petitiesidn-nl-online.html

Webwereld: http://webwereld.nl/articles/53964/kleine-hosters-in-opstand-tegen-nieuwe-tarieven-sidn.html
Tweakers: http://tweakers.net/nieuws/57284/hostingbedrijven-in-geweer-tegen-prijsverhoging-sidn.html

ichosting
09/12/08, 19:16
Dit lijkt me een zeer goed plan en wil me er graag voor aanmelden om dit project te steunen. Het wordt toch al te gek op dit moment.

Storting is natuurlijk ook een goed idee en doe ik ook aan mee als het zover komt!

Mikey
09/12/08, 19:16
Ik ben er vooral voor om een ieder een klein bedrag te vragen en dit met een oorlogspotje veel hogerop te gaan zoeken. Beleid prima, maar wanbeleid moet gewoon aangepakt worden.

Ber|Art
09/12/08, 19:18
Goed plan Mike "we" dachten aan een vrijwillige bijdrage (van ± €25,00) om iig de advocaat te kunnen betalen. We kunnen zien wat we nog meer kunnen doen...

@ichosting Thx! :)

Erik H.
09/12/08, 19:31
Ik hoop nu dat IEDEREEN ook meedoet en het niet alleen bij woorden houdt ! Openingspost door BerArt slaat de spijker pijnlijk op zijn kop (ook die bezwaren altijd man man man).

Ik doe mee !

Bollocks37
09/12/08, 19:37
Uiteraard hebben jullie mijn volledige steun en medewerking. Ook voor wat betreft de storting.

Alleen denk eraan, schiet gericht, niet met hagel!
Hou het alleen bij het punt van de belachelijke staffelkortingen (met terugwerkende kracht!)voor een paar procent van de deelnemers. Dat is iets wat niet te verdedigen is en absoluut van de baan moet.
Als je er andere dingen bij gaat halen wordt het makkelijker te pareren en een rookgordijn op te trekken.

groenleer
09/12/08, 19:37
Hier ook tegen de verhogingen, schrijf me in! Stichting of Vereniging Stop SIDN?
Heb stopsidn.nl inmiddels al vast gelegd voor alle zekerheid!

Ber|Art, indien gewenst kan ik op korte termijn een Fax2email nummer regelen waar mensen hun petitie per fax op kunnen indienen.
Mogelijk dat we deze ook op de 12de al kunnen aanreiken als eerste handreiking.

Erik H.
09/12/08, 19:46
Ik heb nog in geen velden of wegen de heer Arnout V gezien ?

Ber|Art
09/12/08, 19:50
We zullen ook contact leggen met ISPConnect! we moeten 1 groep vormen we hebben niets aan twee of meer groepen of acties IMO

frajaweb
09/12/08, 19:57
SIDN maakt er inderdaad een potje van. Wij doen mee.

Waar kan ik tekenen. Stappenplan!

RobinJB
09/12/08, 19:59
Fraja we zijn er mee bezig, als we meer hebben, dan zien jullie dat absoluut allemaal.

groenleer
09/12/08, 20:02
Heb de AV doorgespit. Ik zie alleen iets over de av wijzigen zo niets over de prijzen laten stijgen. Ook in het oude Deelnemersreglement kan ik niks vinden over een kennisgeving. Alleen dat tarieven via een separate beslissingsstructuur tot stand komen en dat er aparte regels voor zijn. Wat deze regels toen en nu waren kan ik niet herleiden.

Ber|Art
09/12/08, 20:04
We gaan ASAP een site openen, daar wordt aan gewerkt, daar komt een Petitie waar je kunt inschrijven. Dus nog ff wachten nog :)

//edit Robin was me voor :)

Randy
09/12/08, 20:12
<ot>-bash-3.2$ whois sidnbash.nl
[Opzoeken whois.domain-registry.nl]
[whois.domain-registry.nl]
sidnbash.nl is free</ot>

Persoonlijk vind ik het voorstel nog niet eens zo gek. Administratief gaat het veel tijd schelen nu de kosten voor verhuizing, houderwijziging etc. vervallen. Dat is mij die 5 tientjes per kwartaal wel waard.

Ik moest even zoeken, maar heb hem weer gevonden KLIK (http://www.deelnemerspetitie.nl). 245 SIDN deelnemers... Slechts 10% van het totaal. Destijds ergerde ik me persoonlijk aan de (on)beschikbaarheid van de WHOIS. Alweer wat jaartjes terug.

VinceSTM
09/12/08, 20:31
*meedoet*

Freakingme
09/12/08, 20:32
Dan is natuurlijk nog even vraag of ook niet-deelnemers de petitie mogen ondertekenen. Als niet-deelnemer kan ik goed begrijpen als je geen handtekeningen van niet-deelnemers accepteert, aan de andere kant, iedereen die .nl-adressen (ver-)koopt wordt hierdoor beinvloed...

Overigens heb ik wel eens een petitie gesponsord waar ik volledig achter stond met hosting, dat lijkt me hier niet nodig? :D

Ber|Art
09/12/08, 20:34
Persoonlijk vind ik het voorstel nog niet eens zo gek. Administratief gaat het veel tijd schelen nu de kosten voor verhuizing, houderwijziging etc. vervallen. Dat is mij die 5 tientjes per kwartaal wel waard.Omdat het de SIDN administratie scheeld ben jij wel bereid daar 50 euro voor te betalen??? gooi die emmer maar leeg dan :p het gaat niet om die verhoging, hoewel die ook nergens op slaat en niet onderbouwd enz, maar om dat belachelijk kerstcado die alleen de grote jongens krijgen, dat is gewoon discriminatie...

En als we 10% van de leden samen krijgen zou dat erg mooi zijn, beter zou zijn als we meer leden bij elkaar kunnen krijgen die dit ook niet pikken.

martysmarty
09/12/08, 20:47
Ja, hier nog een deelnemer.

€ 50 per kwartaal maakt me niks uit, maar die kortingen idd..

Planera
09/12/08, 20:55
Overigens heb ik wel eens een petitie gesponsord waar ik volledig achter stond met hosting, dat lijkt me hier niet nodig? :D

Haha lijkt mij ook niet. Ik ben ook geen deelnemer, maar het initiatief spreekt mij wel aan. Mocht er dus op de een of andere manier ook hulp welkom / nodig zijn van niet-deelnemers, dan hoor ik het graag.

Randy
09/12/08, 21:07
Omdat het de SIDN administratie scheeld ben jij wel bereid daar 50 euro voor te betalen???

Even doorrekenen naar mijn eigen administratie: ja. Ik heb even een uitdraai gemaakt en enkel dit jaar zit er al 18,5 uur in wijzigen en verhuizingen, deels door overnames. De laatste calculeer ik apart in, maar dan nog blijven er genoeg uren over die ikzelf weer moet doorrekenen naar klanten. Veel kleine facturen dus waar relatief veel tijd in gaat zitten.

Over de bonusregeling snap ik de commotie. Ik wacht vrijdag wel af tot ik meer hoor. (Ik neem aan dat iedereen die hier hard roept, vrijdag ook aanwezig is bij de relatiedag?!). Nu is het te vroeg om te roepen denk ik. Vrijdag de toelichting eens aanhoren.

frankske
09/12/08, 21:08
Ik overweeg heel sterk om mijn lidmaatschap op te zeggen. Ik was hun epp-uitstel gedoe zo beu (wij hebben hoofdzakelijk .be en .eu domeinnamen, dus weten hoe gemakkelijk een goed epp systeem is) en gebruikte al een tijdje als test mijn keystems account om nieuwe .nl namen te registreren. Ik betaal er iets meer dan rechtstreeks aan SIDN, dat klopt, maar:

wij zijn toch niet actief op de budget domeinnaam markt. Een euro min of meer marge op een domeinnaam maakt me niet zoveel uit
ik spreek gewoon een deftig protocol met keysystems, en zij moeten de rommel met sidn maar doen. Prima zo :)


Ik moet het nog bespreken met collega-zaakvoerder wonko, maar ik overweeg heel sterk al mijn .nl namen te transferen naar keysystems en mijn sidn deelnemersschap op te zeggen.

DeziWeb
09/12/08, 21:10
Het slaat inderdaad helemaal nergens op. We tekenen ook graag mee , en storten de bijdrage daar waar nodig.
Als er al korting te verdelen valt, dan graag onder alle deelnemers.

Die 50,- is niet zozeer een punt.

martysmarty
09/12/08, 21:15
(Ik neem aan dat iedereen die hier hard roept, vrijdag ook aanwezig is bij de relatiedag?!).


Ik niet, wordt iets lastiger en duurder. Maar ik zou graag mijn stem via iemand laten horen die er wel naar toe gaat.

Ber|Art
09/12/08, 21:25
Ik ben er zeker ook niet, ik heb geen zin om nogmaals beledigd te worden!

ju5t
09/12/08, 21:47
Het is dat ik geen tijd heb. Anders was ik wel gegaan. Ik wil vrijdag nog wel afwachten wat betreft een petitie tekenen. Maar op dit moment mogen julie mijn stem voorlopig meerekenen.

groenleer
09/12/08, 21:47
Ik ben er wel.
Hoewel ik niet rechtstreeks in het plenaire deel dit aan de kaak wil stellen ben ik wel benieuwd wat enkele relatie-managers te vertellen hebben hier over.

Jesperw
09/12/08, 21:48
De 50 euro verhoging boeit me weinig, zeker gezien het vervallen van de mutatiekosten. Dat zal ons denk ik alleen maar voordeel opleveren.

Ondanks 't feit dat ik wel van korting ga genieten, is het wel een rare zaak. Het is helemaal eerlijk zoals het nu is, dus ik snap niet dat ze dat moeten veranderen. Zaken als mijndomein krijgen een enorme zak geld met terugwerkende kracht terug en zijn vanaf heden in staat om met winst te verkopen tegen de inkoop van een kleinere deelnemer.

Dotdns
09/12/08, 21:59
Bert,
je kan ook op ons steun rekenen.

dth
09/12/08, 22:05
Is het niet veel logischer om van alle kleintjes 1 grote te maken ?
SIDN wil duidelijk van de kleine clubs af.
Inkoop organisatie maken en gaan ?
Als al die kleine clubs opzeggen zien ze hun bijdrage inkomsten toch redelijk in elkaar klappen. Dan pak je ze op hun eigen stommiteit.

Danny

MindexDesign
09/12/08, 22:09
Na al die storingen hebben ze toch geen recht om weer een paar honderd euro extra per jaar aan lidmaatschap te vragen .. als het nou beter zou gaan OK ..

Heb ook (net als de meeste hier) grote moeite met het kortingsbeleid...

Dus waar kan ik tekenen .. :-) ... Ik hoor het wel..

Ijsbox
09/12/08, 22:21
Dat de kosten voor sommige handelingen verdwijnen is prima natuurlijk, een verhoging van €50 per kwartaal is ook wel te overkomen, maar de communicatie naar de deelnemers toe is natuurlijk gewoon echt HEEEL ERG SLECHT!!!!

Trouwens hoe halen ze het in hun hoofd om aan nog geen 65 deelnemers kortingen te gaan geven???

da's nog geen 3% van het aantal deelnemers!!!!

ik teken de petitie en wil ook best een financiele bijdrage leveren.

SmilieBG
09/12/08, 23:32
Ben zelf geen deelnemer, maar mocht ik op welke manier dan ook kunnen bijdragen in de strijd hierin - hoor ik het graag.

Mvg,
Aleks

westm003
09/12/08, 23:58
Wij doen ook mee... Geef maar aan waar het geld naar toe moet... en de handtekening...

PeterT
10/12/08, 00:52
Ik mag dan niet meer in de hostingbranche werken maar wil met liefde die 25 euro doneren voor dit goede doel.

®on
10/12/08, 01:39
Wat SIDN doet is op zich niet zo heel vreemd. In vrijwel iedere branche werkt men met staffels en bijbehorende kortingen. Meer afnemen is meer korting verkrijgen. Commercieel gezien prima, en goed te verantwoorden.

Of SIDN dit als stichting kan verantwoorden, valt te bezien. De inspraak van deelnemers is de laatste jaren behoorlijk afgekalfd. Men lijkt alleen nog oog te hebben voor de grote deelnemers, waar ook de kleinere SIDN en het .nl domein mede gemaakt hebben tot wat het nu is.

Ik doe zeker mee aan een actie om deze wijziging ongedaan te krijgen.

De verhoging zie ik overigens geen probleem in.

SF-Jeroen
10/12/08, 01:41
Ook dat SIDN dingen gaat sponsoren...lijkt me dat een non-profit organisatie niet aan sponsoring zou moeten doen.

Daarnaast ben ik zelf geen SIDN lid, maar ik geef iedereen groot gelijk

Phu
10/12/08, 01:42
Ach ja die paar euro meer of minder.

Wij zitten gelukkig boven de 10.000 domeinen.
als we alle account bij elkaar doen dan komen bij de 20.000 mooie korting krijgen we dan.

Vrijdag lekker lunchen op kosten van de SIDN wij zijn er hoor ;)

Ahmed
10/12/08, 02:03
Hier geen SIDN Deelnemer maar als dat kan/nodig is hebben jullie mijn steun, qua storting en handtekening. Ongelofelijk dit...

Randy
10/12/08, 02:11
Ook dat SIDN dingen gaat sponsoren...lijkt me dat een non-profit organisatie niet aan sponsoring zou moeten doen.

Dat neemt niet weg, dat ze aan het economisch verkeer deelnemen waar concurrentie is. Ik noem de invoering van .eu. Al snap ik de sponsoring van de volleybalclub destijds ook niet. Het enigste verband was, dat een van de kinders van een medewerker er lid was en speelde. Een campagne als 'jouwunieke.nl', opgepakt en uitgevoerd met de deelnemers, is een goed voorbeeld hoe het ook kan.
Ikzelf heb het beheer over twee cat.1 accounts maar niet aan deze actie meegedaan. Simpelweg omdat eindgebruikers niet de doelgroep zijn. Maar de opzet ervan vind ik wel weer een goed voorbeeld. De uitwerking ook, met vele deelnemers die meegedaan hebben.

xserve
10/12/08, 10:20
Het wegvallen van de mutatiekosten en de 50 euro verhoging vind ik prima en snap ik ook. Maar die staffelkortingen zijn absurd. En al helemaal degene die bedacht heeft om het met terugwerkende kracht te gaan betalen! Daar heb ik gewoon geen woorden voor.

Berrie: laat maar weten als wij kunnen helpen met het één of ander. Ook hoor ik wel waar de handtekening en de bijdrage naar toe moet.

phreak
10/12/08, 10:22
Waar is die petitie, kan ik mn handtekening al zetten.

ivob
10/12/08, 10:22
Ik ondersteun de petitie, ook met bijdrage.

Groeten,
Ivo

ensermo
10/12/08, 11:47
Beste Mede WHT'ers,
Naast het tekenen van petities e.d. heb ik begrepen van een collega jurist (Advocatenkantoor waar ik systeembeheer doe) dat het misschien verstandig is om contact te nemen met Nederlandse Mededingingsautoriteit.
Ik ben zelf niet jurist en hij is niet technisch. Maar uit mijn verhaal vond hij dat het NMA wellicht een onderzoek kan uitvoeren naar de praktijken van een 'stichting' met monopolie in Nederland. Het gaat hier namelijk om vrij veel partijen die afhankelijk zijn hiervan.
Het lijkt me voor het belang van de kleine partijen inderdaad verstandig als ze een klacht/onderzoek aanvragen als groep EN individueel. Dit zal bij het NMA meer aandacht trekken.
Na jaren gedoe met SIDN heb ik gewoonweg geen vertrouwen meer in .nl domeinnamen. Best wel jammer aangezien het een van de grotere extensies is. Maar goed. Klanten vrijwel altijd .com aanraden of .eu.

Trafego
10/12/08, 11:55
Ik ben er zeker ook niet, ik heb geen zin om nogmaals beledigd te worden!

Bert

Mooi voornemen en setup om tegengas te geven maar ik moet eerlijk zijn dat als je langs ene kant roept we gaan er tegen in, en aan de andere kant zegt ik ga NIET.. dan breng je je stem niet 100% uit. Als je dan zo grootschalig met sites begint als petitie, dan moet je die wel ook zelf overhandigen lijkt me.

Dit is zeker niet als aanval bedoeld, je intenties zijn zeker goed :)

Ik doe in elk geval de waarde van SIDN kwartaal bijdrage in de pot voor de advo :) Onze opzeggingen voor SIDN liggen al klaar in elk geval.

Dus nogmaals, ik begrijp je standpunt en ik volg daarin maar als groeptrekker moet je ook zelf dan je binnengehaalde stemmen overdragen.

eweps
10/12/08, 12:07
Wij storten als SIDN deelnemer ook 25 euro om dit aan te pakken! In een stichting horen alle leden gelijk behandeld te worden.

martysmarty
10/12/08, 12:08
Beste Mede WHT'ers,
Naast het tekenen van petities e.d. heb ik begrepen van een collega jurist (Advocatenkantoor waar ik systeembeheer doe) dat het misschien verstandig is om contact te nemen met Nederlandse Mededingingsautoriteit.
Ik ben zelf niet jurist en hij is niet technisch. Maar uit mijn verhaal vond hij dat het NMA wellicht een onderzoek kan uitvoeren naar de praktijken van een 'stichting' met monopolie in Nederland. Het gaat hier namelijk om vrij veel partijen die afhankelijk zijn hiervan.
Het lijkt me voor het belang van de kleine partijen inderdaad verstandig als ze een klacht/onderzoek aanvragen als groep EN individueel. Dit zal bij het NMA meer aandacht trekken.
Na jaren gedoe met SIDN heb ik gewoonweg geen vertrouwen meer in .nl domeinnamen. Best wel jammer aangezien het een van de grotere extensies is. Maar goed. Klanten vrijwel altijd .com aanraden of .eu.

Kijk, daar hebben we iets aan.

Als iemand die er goed in is, nou een correcte klacht brief opsteld voor de NMa, dan kunnen we deze allemaal stuk voor stuk insturen. Hoe meer hoe beter lijkt mij in zo'n geval.

Ber|Art
10/12/08, 12:16
Ik heb contact gehad met het NMA, het lijkt me slimmer om één klacht in te dienen vanuit één groep, ik weet inmiddels hoe en naar wie ik het moet sturen.

Vrijdag is te vroeg, we willen het goed aanpakken en zoals al genoemd niet met hagel schieten. Voor vrijdag hebben we niet alles klaar en haastige spoed is zelden goed. Vrijdag gaat iedereen door elkaar schreeuwen, met geen ekel resultaat de SIDN zal zich niet zoals normaal niets van aan trekken, dus verloren tijd die we beter in een goed plan kunnen stoppen.

martysmarty
10/12/08, 12:19
Prima. Ik wacht wel even af.

Ik zal t.z.t. ook een aantal bevriende webhosters die niet op wht zitten, hierover inlichten.

WF WebHosting
10/12/08, 13:17
Wij zijn dan zelf geen deelnemer, maar lezende hoe Sidn omgaat met haar leden kan zelf niet. Hierbij mijn steun en waar kan ik tekenen.

Vele kleintjes maken 1 grote.

Robert

almar
10/12/08, 14:01
Wat SIDN doet is op zich niet zo heel vreemd. In vrijwel iedere branche werkt men met staffels en bijbehorende kortingen. Meer afnemen is meer korting verkrijgen. Commercieel gezien prima, en goed te verantwoorden.

Of SIDN dit als stichting kan verantwoorden, valt te bezien.

Als stichting misschien wel, als monopolist waarschijnlijk niet.



De verhoging zie ik overigens geen probleem in.

Idem hier.

Hier is ook support in de vorm van geld en handtekeningen. Het is trouwens niet onverstandig om individueel ook een klacht in te dienen bij de NMA. Hoe vaker de melding hoe hoger de prioriteit.

DennisWijnberg
10/12/08, 15:18
Prijsverhoging is niet zozeer een probleem, maar:

Wel lelijk dat wanneer je, zoals wij, 11778 domeinen hebt. De 2% korting alleen geldt voor 1778 domeinen en niet voor je 'base' van 10.000.

Nog erger is dat ze dit alleen in de FAQ uitleggen en er in de mailing met geen woord over schrijven.

RobinJB
10/12/08, 15:22
Nog erger is dat ze dit alleen in de FAQ uitleggen en er in de mailing met geen woord over schrijven.

Jawel, er staat De regeling werkt volgens een staffel; uw totale korting is afhankelijk van het aantal domeinen dat u in een bepaalde staffel hebt:

DennisWijnberg
10/12/08, 15:32
Jawel, er staat De regeling werkt volgens een staffel; uw totale korting is afhankelijk van het aantal domeinen dat u in een bepaalde staffel hebt:

Een staffel staat wel uitgelegd, maar dat je "base" niet meetelt is niet logisch.

RobinJB
10/12/08, 15:43
Een staffel staat wel uitgelegd, maar dat je "base" niet meetelt is niet logisch.
Mwoh, zie je redelijk vaak gebeuren, maar ben het absoluut met je eens.

Keenondots
10/12/08, 15:58
Wat een f*cking soap dit... damn...

Ijsbox
10/12/08, 16:03
ok dus stel ik heb 150.000 domeinnamen (I wish)

dan betaal ik:
voor de eerste 10.000 100%
voor de volgende 15.000 98%
voor de volgende 25.000 96%
voor de volgende 50.000 94%
voor de volgende 50.000 92%

dus effectief betaal ik dan 94,5%.... om het makkelijk te houden

DennisWijnberg
10/12/08, 16:05
ok dus stel ik heb 150.000 domeinnamen (I wish)

dan betaal ik:
voor de eerste 10.000 100%
voor de volgende 15.000 98%
voor de volgende 25.000 96%
voor de volgende 50.000 94%
voor de volgende 50.000 92%

dus effectief betaal ik dan 94,5%.... om het makkelijk te houden

Je snapt het ;):lovewht:

martysmarty
10/12/08, 16:36
De vraag is, snapt SIDN het ook?

pierce
10/12/08, 16:41
ok dus stel ik heb 150.000 domeinnamen (I wish)

dan betaal ik:
voor de eerste 10.000 100%
voor de volgende 15.000 98%
voor de volgende 25.000 96%
voor de volgende 50.000 94%
voor de volgende 50.000 92%

dus effectief betaal ik dan 94,5%.... om het makkelijk te houden

Ik ben dan wel weer benieuwd naar echte bedragen.
Dus wat scheelt het nu werkelijk als je 100.000 domeinen hebt? In echte euro's?

Ber|Art
10/12/08, 16:42
Zelfs met kortingen zijn ze vaag :(

binele
10/12/08, 16:45
Hallo iedereen,

Ook hier heeft gisteren de mail van SIDN de nodige commotie tot gevolg gehad.

Ik vind het ook ver beneden peil dat SIDN zoveel geld binnenharkt dat ze het achteraf
moeten gaan uitdelen en dan nog wel niet aan iedereen naar rato, maar alleen aan een select groepje.

Dit vind ik dus absoluut niet kunnen, SIDN is een omgekeerde Robin Hood, ze halen
het bij de kleine en geven het aan de grote.

Simpele tegenmaatregel is : laat je horen, bijvoorbeeld met een spandoek tegen
SIDN demonstreren bij de ingang van de relatie-dag op 12 december.

Verder lees ik hier in de berichten dat SIDN word verweten alleen te luisteren naar
de grote deelnemers. Misschien is het dus wel effectiever om juist daar aan de
bel te gaan trekken i.p.v. bij SIDN.
De lijst van 60 'uitverkorenen' is voor iedereen zichtbaar op de SIDN website, dus
we weten waar we moeten zijn.

Als kleine deelnemer heb ik dus inmiddels de individuele actie gestart om alle bedrijven
binnen de groep-van-60 waar wij zaken mee doen te benaderen en te dreigen met
het opzeggen van contracten indien meewerken aan deze SIDN regeling.

"Geachte meneer, mevrouw,

Gisteren ontvingen wij als deelnemer van SIDN het bericht
dat er met terugwerkende kracht kortingen uitgedeeld gaan
worden aan een select groepje SIDN deelnemers.
Volgens de gegevens op de SIDN website behoort uw bedrijf
tot dit selecte groepje.

Graag wil ik u op de hoogte stellen van ons standpunt ten aanzien
van de voorgestelde gang van zaken.
Het met terugwerkende kracht, aan een beperkt groepje
deelnemers, uitdelen van geld dat blijkbaar door SIDN te veel
is binnengehaald bij ALLE deelnemers gezamelijk kan ons inziens
niet door de beugel.

Indien uw bedrijf als lid van het selecte groepje medewerking
verleent aan deze gang van zaken en het geld van SIDN accepteert
zullen wij onze zakelijke relatie met u moeten heroverwegen."

Dus stuur een mail naar je leverancier van domeinen/server co-locatie/ADSL/telefonie
en breng onder de aandacht hoe oneens je het met deze verdeling bent en welke
gevolgen dat voor hun eigen business zou kunnen hebben.
Als er voldoende gaan mopperen dan zullen ook de grote jongens zich misschien
wat gaan inzetten om deze regeling van tafel te krijgen.

Ber|Art
10/12/08, 16:51
Geweldig! ondanks dat we hier de grote jongens niet horen lijkt het me toch sterk dat hun het eens zijn met deze maatregelen, als ze eerlijk zijn, zijn ze het gewoon met "ons" eens

xserve
10/12/08, 17:00
Ik ben dan wel weer benieuwd naar echte bedragen.
Dus wat scheelt het nu werkelijk als je 100.000 domeinen hebt? In echte euro's?
Ik kom met de aantallen van TransIP op een voordeel met terugwerkende kracht over heel 2008 op ongeveer 42.000 euro. Best een hoop geld...

Bollocks37
10/12/08, 17:01
Jongens kom op, de grote bedrijven behartigen hun eigen belangen, dat kan niemand ze kwalijk nemen.
Het is ook onze tekortkoming dat we klaarblijkelijk niet in staat zijn een overkoepelende organisatie op te zetten die onze belangen verdedigt.

De SIDN hoort echter de belangen van alle deelnemers te behartigen en niet deze greep in de kas te verdedigen. Dergelijk beleidt gericht op zo'n kleine groep kan nooit democratisch tot stand gekomen zijn.
Er moet toch iemand bij de SIDN in de rondte hebben gelopen die opmerkte dat dit 'wellicht niet helemaal eerlijk' was tegenover de andere betalende deelnemers?

pdu
10/12/08, 17:12
Vrijdag gaat iedereen door elkaar schreeuwen, met geen ekel resultaat de SIDN zal zich niet zoals normaal niets van aan trekken, dus verloren tijd die we beter in een goed plan kunnen stoppen.

Gewoon SIDN in hun ivoren toren (en dito waan) laten en dit niet ter sprake brengen.

Als SIDN kennelijk geld te veel heeft maar niet in EPP wenst te investeren, dan kun je gewoon onder mededingenrecht eisen dat ze het bedrag dat ze terug gaan betalen aan de happy few, onder ALLE registrars gaan verdelen, zonder discriminerende voorwaarden.

Zoals elders als gesteld maken grote partijen standaard bezwaar bij een verhuizing en wimpelen ze klanten af indien zij een bezwaar krijgen bij een verhuizing naar hun toe. Met andere woorden grote partijen kosten SIDN meer geld dan kleinere partijen. Door hun schaal grote zullen zij op transactie kosten al grote besparingen gaan halen, waardoor de staffel achterwege kan blijven (los van het feit dat het discriminerend is).

DennisWijnberg
10/12/08, 17:16
Mag ik onszelf rekenen tot de grote jongens? Mwoa.
Mag ik onszelf rekenen tot de "lucky-60"? Ja!

Ik deel in ieder geval de mening dat de grotere providers hier veel van profiteren waardoor ze hun positie nog verder uit kunnen bouwen. Of ik dat erg vind? Nee. Of ik dat oneerlijk vind. Ja.

Het ergste waar ik mij aan stoor is de gebrekkige communicatie (ook nu weer) en het herhaaldelijk falen van de SIDN op o.a. dat gebied. De SIDN schuift zonder pardon de realisatie van EPP met een jaar op, hoe durven ze!

Bollocks37
10/12/08, 17:21
Mag ik onszelf rekenen tot de grote jongens? Mwoa.
Mag ik onszelf rekenen tot de "lucky-60"? Ja!

Ik deel in ieder geval de mening dat de grotere providers hier veel van profiteren waardoor ze hun positie nog verder uit kunnen bouwen. Of ik dat erg vind? Nee. Of ik dat oneerlijk vind. Ja.

Het ergste waar ik mij aan stoor is de gebrekkige communicatie (ook nu weer) en het herhaaldelijk falen van de SIDN op o.a. dat gebied. De SIDN schuift zonder pardon de realisatie van EPP met een jaar op, hoe durven ze!

Dennis, bedankt voor je eerlijke reactie.
Ik ben blij dat ons standpunt gedeeld wordt door tenminste een deel van de "lucky-60" ;).

ps. als je op 2100 deelnemers (jaarverslag 2007) bij de top 60 hoort mag je gerust zeggen dat je groot bent :)

INEXPro
10/12/08, 17:42
Zie net in het jaarverslag van SIDN dat de algemene reserves meer dan 8 miljoen zijn. Erg hoog bedrag voor een stichting vind ik!

Kan iemand me vertellen waar je kunt zien hoeveel domeinnamen een registar heeft? Zelf handellen we via een reseller maar ben benieuwd waar die zit

Ber|Art
10/12/08, 17:45
Zie net in het jaarverslag van SIDN dat de algemene reserves meer dan 8 miljoen zijn. Erg hoog bedrag voor een stichting vind ik!Juist! belachelijk hoog en het is zelfs meer als 8 mj op basis van deze reserve zouden we een korting van 200 EURO per jaar moeten krijgen! En niemand schijnt te weten waarom ze zoveel als reserve hebben :(

We hebben dit op de petitie lijst staan als actiepunt!

SF-Jeroen
10/12/08, 17:45
Even denken, er is een site die dat ongeveer aangeeft.

Freakingme
10/12/08, 18:13
Kan iemand me vertellen waar je kunt zien hoeveel domeinnamen een registar heeft? Zelf handellen we via een reseller maar ben benieuwd waar die zit

Tot zover ik weet staat die op het deelnemersgedeelte, en mag die niet elders gepubliceerd worden (van de SIDN).

Keenondots
10/12/08, 18:32
Ik kreeg deze feedback:

Vanuit registrars zijn bij ons verschillende verzoeken binnen gekomen om de tariefstructuur te versimpelen. Hieraan zijn wij tegemoet gekomen door de mutatietarieven voor verhuizing, houderwijziging en aanvraag nieuwe domeinen af te schaffen. Om onze omzetderving deels te compenseren hebben wij de registrarbijdrage met € 50 per kwartaal verhoogd. Deze verhoging heeft een registrar er al uit op het moment dat hij meer dan 100 transacties per kwartaal doet. Dus hoe actiever een registrar is, hoe meer profijt hij van deze aanpassing heeft. Door het tarief voor het aanvragen van een nieuwe domeinnaam af te schaffen willen wij ook de groei van het .nl-domein stimuleren.
Daarnaast willen wij de registrars die een belangrijke bijdrage hebben geleverd en leveren aan het succes van het .nl-domein, belonen door middel van een kortingsregeling. Ook deze kortingsregeling kost SIDN geld, maar wij zijn ervan overtuigd dat ons prijsbeleid het succes van het .nl-domein ten goede zal komen.

Ber|Art
10/12/08, 18:36
Dus omdat er een paar verzoeken zijn binnengekomen over de tarieven struktuur hebben ze dit doorgevoerd? Ik heb nog nooit zo’n slechte uitleg gehoord zeg in een woord Bullshit! :( :( goed het is natuurlijk ook niet uit te leggen want het klopt niet wat ze doen, en dat maken ze zelf nu alweer pijnlijk duidelijk!

Keenondots
10/12/08, 18:36
Even snel gerekend. Die Top 60 waar we het over hebben doet ca. 60% van de .NL domeinnamen.

Ber|Art
10/12/08, 18:49
Daarnaast willen wij de registrars die een belangrijke bijdrage hebben geleverd en leveren aan het succes van het .nl-domein, belonen door middel van een kortingsregeling.m.a.w. wat de rest heeft gedaan interesseert ons eigenlijk geen zak en die zoeken het maar uit, die betalen de verhoging gewoon.


Hieraan zijn wij tegemoet gekomen door de mutatietarieven voor verhuizing, houderwijziging en aanvraag nieuwe domeinen af te schaffen.Dus door eerst te zorgen dat je een brak systeem hebt waar men voor moet betalen kan je later dit brakke systeem afschaffen en dan noem je het inkomstenderving?????? zo lust ik er nog wel een paar, wat een belachelijke slechte beredenering!

ju5t
10/12/08, 19:04
SIDN hoopt dan ook dat deelnemers de lagere kostprijs aan hun klanten zullen doorberekenen.

Leuk en aardig, maar voor het grootste deel niet van toepassing.

Trafego
10/12/08, 19:05
Waarom zouden we goedkoper aan gaan bieden? We moeten nu al knokken voor paar euri in de hostingwereld.

Bollocks37
10/12/08, 20:21
Daarnaast willen wij de registrars die een belangrijke bijdrage hebben geleverd en leveren an het succes van het .nl-domein, belonen door middel van een kortingsregeling. Ook deze kortingsregeling kost SIDN geld, maar wij zijn ervan overtuigd dat ons prijsbeleid het succes van het .nl-domein ten goede zal komen.

Wat een waanzin.
Wil iedereen die dat antwoord krijgt deze vragen aub terug sturen?

--------------------------------
1. Kan SIDN uitleggen waarom de bijdrage van deze providers belangrijker is voor .nl dan de bijdrage van de rest van de groep en waar die bijdrage dan exact uit bestaat?
Of betekent quantiteit automatisch dat je een belangrijkere bijdrage levert?
(Misschien hebben ze wel altijd actief het .com gepromoot maar hebben ze door pure omvang zoveel .nl domeinen geregistreerd.)

2. Hoe gaan de kortingen voor deze uitverkoren groep het succes van .nl verder helpen?

3. Hoe weegt dat op tegen de schandalige concurrentie vervalsing, beinvloeding van de vrije markt en ongelijkheid tussen de deelnemers?

4. Indien deze kortingen op een of andere manier het .nl domein helpen, waarom zou korting voor ALLE providers dan het .nl domein niet helpen?
Of ligt er een ingewikkelde berekening aan ten grondslag waaruit blijkt dat dit optimaal rendement oplevert?
Mogen wij deze berekeningen inzien?
Of is het toch puur natte vinger werk?
--------------------------

edit: ik heb de vragen vast verstuurd ;)

Ber|Art
10/12/08, 20:35
Ik ben zeer benieuwd want deze vragen kunnen ze niet beantwoorden ;)

HighFly
10/12/08, 20:43
Ik ben het ook niet eens met de korting voor grote partijen. De verhoging is tot daar aan toe. Dat zal de kosten die je bespaart (>100 mutaties) wel goedmaken.

Mijn mening: SIDN heeft onlangs (kan niet vinden waar) al eens aangegeven dat ze toe willen naar een 'kwaliteitskeurmerk'. Zeg maar een toetsingssysteem waar je cursussen, certificeringen moet halen om deelnemer te worden/blijven.

Op zich vind ik dit systeem prima, nu kan tenslotte iedereen (die de deelnemerbijdrage en investeringen in NS op zich neemt) deelnemer worden. Dat werkt ons allemaal tegen (concurrentie blijft moordend).

Wat mij dus direct in gedachten schoot toen ik de SIDN mail las: Die gaan langzaam maar zeker werken aan een systeem, waar de 'kleine jongens' automatisch gaan afvallen en 'de groten' alleen maar sterker worden. Kortom ik vermoed dat er op hoger nivo al plannen liggen om "het kaf van het koren te scheiden".

Wie het kaf is en het koren mag je zelf invullen :D.

Ik las ergens in een post dat ons wel weer verweten zal worden dat de bijeenkomsten niet goed bezocht worden. Ik zelf maak mij daar ook schuldig aan. Heb daar domweg niet de tijd voor. Allerhande dingen worden aan ons voorgelegd (en kunnen we over meediscussieren), maar dit heb ik nergens gezien of gehoord. Dus aanwezig bij bijeenkomst wel/niet is hier niet van toepassing.

Ook vrijdag kan ik er helaas niet bij zijn. Wel slim van SIDN om deze maatregel aan te kondigen vóór de Relatiedag, zal de sfeer wel weer goed scherp zetten! ;).

Apoc
10/12/08, 20:51
Wel slim van SIDN om deze maatregel aan te kondigen vóór de Relatiedag, zal de sfeer wel weer goed scherp zetten! ;).

Slim? Mwa.. Gedurfd.. dat wel

Ze hadden het uberhaubt niet moeten aankondigen, ze hadden het moeten presenteren als een voorstel, en dan de mening van de deelnemers peilen op de vergadering.

Ber|Art
10/12/08, 20:54
SIDN democratisch? hahahaha, dat moeten we nog mee maken maar zo zou het idd wel moeten gebeuren. Als ze dit hadden voorgelgd had 85% tegen gestemd. Dus was het nooit gekomen. Dus dan maar gewoon doen wat ze altijd doen zonder dat iemand ze een stro breed in de weg legt :(

WH-Tim
10/12/08, 21:02
Wat mij dus direct in gedachten schoot toen ik de SIDN mail las: Die gaan langzaam maar zeker werken aan een systeem, waar de 'kleine jongens' automatisch gaan afvallen en 'de groten' alleen maar sterker worden. Kortom ik vermoed dat er op hoger nivo al plannen liggen om "het kaf van het koren te scheiden".

Dat is mij een jaar geleden al persoonlijk tegen mij verteld door SIDN :)

Vaxon Networks
10/12/08, 21:09
ingeschreven.

Bollocks37
10/12/08, 21:27
Als dit de reden van deze maatregel is kunnen we dus concluderen dat de SIDN een systeem nastreeft met 65 deelnemers.
Nogmaals, prijsverhoging prima, minder deelnemers prima, maar wel iedereen gelijk!

RobinJB
10/12/08, 21:54
ingeschreven.
Waar heb je je ingeschreven?

Serveo
10/12/08, 22:27
Waar heb je je ingeschreven?

Dat wil ik ook wel weten :). Maargoed SIDN doet al tijden waar ze zin in heeft misschien moet de Tweede Kamer eens stappen nemen tegen dit soort stichtingen?!

Toon
10/12/08, 22:34
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2008/12/10/G008.htm

Grappig, dat dacht SIDN tarieven niet openbaar gemaakt mochten worden?
Of staan ze voor jan met de korte achternaam op de deelnemerssite.

Op sommige punten hebben ze wel gelijk trouwens, maar ze slaan de plank mis dat het over de 'verhoging' gaat.

sdetroch
10/12/08, 22:51
Er is een verschil tussen kleine SIDN leden en kleine bedrijven. Veel van de (buitenlandse) aanbieders zijn geen kleine hostingbedrijven, omdat ze weinig NL domeinnamen afnemen.

Bij belgische hostingfirma's (zoals de onze bijvoorbeeld) is het aanbieden van NL domeinnamen maar bijzaak (minder dan een halve procent van onze omzet) en wordt het gewoon aangeboden in het kader van een totaalservice naar de klanten toe. Omdat we zoveel mogelijk zelf onder controle willen hebben zijn we daardoor indertijd SIDN deelnemer geworden. Of we dan 3, 5 of 10 Euro inkoop betalen voor die domeinnamen speelt geen rol. Die 200 Euro extra maakt ook de rekening niet, maar het is het principe waar het wringt in deze. Het verhaaltje van die domeinboer is dan ook een beetje kort door de bocht en niet echt goed over nagedacht.

Wat SIDN betreft:
Ik heb nog nooit zo'n inferieur registratiesysteem gezien, verbeteringen worden op de lange baan geschoven (EPP-2010) zonder aanwijsbare reden, maar toch hebben ze "tijd" om verkapte prijsverhogingen voor 95% van hun deelnemers er door te duwen zonder enige vorm van inspraak of vooraf aankondiging ... Persoonlijk lig ik er niet wakker van omdat NL domeinnamen toch niet echt populair zijn in BE, maar wat zo'n vooruitstrevend land op internetgebied (vgl met BE) presteert met zijn nationale domeinextentie, dat tart toch alle verbeelding, ik begrijp niet dat jullie regering zulke toestanden en incompetentie toestaat?

The One Hosting
10/12/08, 23:02
Wij waren zelf nog in overweging om sidn lid te worden.
Momenteel kunnen wij beter even wachten zie ik, wel wil ik jullie ondersteunen in dit verhaal, zowel financieel als het tekenen.

ju5t
10/12/08, 23:10
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2008/12/10/G008.htm

Grappig, dat dacht SIDN tarieven niet openbaar gemaakt mochten worden?
Of staan ze voor jan met de korte achternaam op de deelnemerssite.

Op sommige punten hebben ze wel gelijk trouwens, maar ze slaan de plank mis dat het over de 'verhoging' gaat.

Er zijn zoals altijd weer bedrijven die hopen geld te verdienen over de rug van een ander. Dit zou voor mij reden genoeg zijn om geen klant te worden van domeinbalie.nl, gelukkig hebben we daar ook geen reden toe. Ze slaan de plank helemaal mis, aangezien niemand zegt het geld niet op te kunnen brengen.

Daarnaast zorgt dit er helemaal niet voor dat zolderkamerhosters op houden met bestaan. Ze verschuiven hun domein portfolio alleen naar een grotere partij. Wederom wordt de plank in zijn totaliteit gemist.

Jammer dat er zulke zielige personen cq. bedrijven zijn. Vooral jammer dat andere mensen zo verkeerd voorgelicht worden.

janneman
11/12/08, 00:43
Gut, als het Danny Mekic weer eens niet is.
Je breekt je strot over deze "snelst groeiende hoster van Nederland" die zichzelf tevens Domeinnaamspecialist noemt.

http://wiki.retecool.com/index.php/Danny_Mekic

Toon
11/12/08, 10:04
Toon heeft zijn site bekeken, Toon heeft gezien dat Danny alles uit de eigenmaamvorm schrijft.
Toon vind dat altijd maar raar.

Tot zover offtopic ;-)

Bollocks37
11/12/08, 11:10
Deze pannekoek heeft in elk geval een probleem met logisch redeneren en maakt duidelijk dat hij alleen schrijft in de hoop op te vallen door dwars te liggen met zijn in vijf minuten bedachte 'visie'.

"Kwalitatief goede en vaak ook de grote providers worden op die manier beloond voor het optimaliseren van hun processen. Ze zijn vaak erg ver in het automatiseren en hebben op het gebied van domeinnamen veel kennis in huis. Dat maakt ze voor de SIDN erg goedkope deelnemers die het meeste geld in het laatje brengen."

"Kwalitatief goede en vaak ook de grote providers...."
Zou m.i. op zijn best omgekeerd moeten. Je kan wel met zekerheid zeggen dat ze groot zijn, of dat ook kwaliteit inhoud valt nog maar te bezien.

"Ze zijn vaak erg ver in het automatiseren en hebben op het gebied van domeinnamen veel kennis in huis."

E.e.a. heeft niks met de aanstaande ongelijkheid te maken.
Ik hoop trouwens niet dat hij de kennis van de uitzendkrachten op de helpdesk van veel van deze giganten bedoeld.
Ik betwijfel verder of daar mensen in de rondte lopen die meer "verstand van domeinnamen" hebben dan de gemiddelde andere provider die een paar jaar meedraait. Het is bepaald geen hogere wiskunde ofzo.

"Dat maakt ze voor de SIDN erg goedkope deelnemers die het meeste geld in het laatje brengen"

Zijn de doelstellingen van de SIDN dan toch veranderd?
Kwaliteit is zoals iemand hier al eerder aanhaalde eerder aanwezig bij de wat kleinere providers dan bij de top 1.5% die zijn klanten als vee behandeld.

Het is allemaal gewoon niet ter zake doende, gewoon iemand die zichzelf graag belangrijk voordoet in de hoop dat de onwetende buitenwacht het slik zonder verder na te denken.

De enige feiten die ertoe doen is dat de Stichting zich bezig houdt met concurrentievervalsing en het verstoren van de vrije markt. Het geld van 98.5% van hun deelnemers uitdelen aan 1.5% is onverdedigbaar.

®on
11/12/08, 11:20
Danny riep dit voorjaar nog (http://webwereld.nl/articles/50357/grote-domeinbedrijven-hekelen-sidn.html) dat SIDN opgeheven zou moeten worden. Daarover rept hij nu niet meer. Een kinderhand is dan toch best snel weer gevuld. Gokje dat men op deze manier de "grote jongens" heeft willen paaien voor de mislukte landrush en het debacle EPP?

cridea
11/12/08, 11:43
Wij horen ook bij de "lucky 60", er werd gevraagd om ook wat input uit die groep dus bij deze.

Als belangrijkste punt vinden wij het niet netjes om "achteraf" te bedenken dat je liever wat minder deelnemers wilt hebben. Het lijkt ons dat er al een bel had moeten gaan rinkelen toen er een paar honderd deelnemers waren en er nog steeds een sterke groei in zat. Zoiets kan je best zien aankomen van tevoren.

Korting
Wij zijn van mening dat het op zich normaal is dat je grote klanten wat korting geeft, omdat je daar (als het goed is) nu eenmaal minder werk aan hebt. Grote hostingpakketten zijn per MB ook goedkoper dan kleine pakketten. Of het passend is dat een stichting als SIDN dit doet valt over te twisten.
Het is niet echt gebruikelijk voor zover ons bekend dat registries korting verlenen aan registrars. Dus of het verstandig is om daar als SIDN een uitzondering op te maken is de vraag.

Verhoging kwartaalbijdrage
Het is ook een beetje ongelukkig dat het kortingensysteem tegelijk wordt doorgevoerd met de verhoging van de kwartaalbijdrage, waardoor het een aan het ander gekoppeld wordt. In elk geval is het kennelijk wel een bewuste keus om niet de 3 maandelijkse domeinkosten met een paar cent te verhogen, maar de kwartaalbijdrage. Aangezien grotere registrars ook meer mutaties doen lijkt het ons redelijker dat de domeinkosten een cent omhoog waren gegaan ipv de kwartaalbijdrage.

RonR
11/12/08, 13:03
Wij willen ook meedoen. De SIDN moet maar eens voelen dat ze wat meer democratisch moet gaan werken.

Ik heb tevens een melding gemaakt hierover bij de OPTA. Zij gaan onderzoeken of ze hier een rol in kunnen/mogen spelen.

info[@]divinet.nl

Danny Mekic
11/12/08, 13:16
In plaats van dat de pijlen nu op mijn persbericht worden gericht, is het denk ik verstandiger om de krachten te bundelen en kijken naar mogelijkheden om samen te werken tussen de verschillende deelnemers. Ik ga er vanuit dat ik niet uit hoef te leggen waarom ik positief tegenover de prijsverandering sta, maar doe dat graag per PM.

Het klopt dat ik me enkele maanden geleden zeer negatief heb uitgelaten jegens de SIDN, en daar was toen ook alle reden toe. Ik ben nog steeds van mening dat de manier waarop de .nl-registry geregeld is, verre van ideaal is en dat er ingrijpende wijzigingen nodig kunnen zijn om de organisatie achter de registry op internationaal peil te brengen.

Ik denk dat het belangrijk is dat een petitie, actie of andere vorm van 'geluid maken' zo opgezet is, dat ook grote organisaties zich bij de actie aan kunnen sluiten en zich in de vertolkte standpunten kunnen vinden. Want pas als het gehele deelnemersveld goed vertegenwoordigd is, denk ik dat we een spreekstoel krijgen in Arnhem om mee te praten over blijvende veranderingen bij de SIDN of zelfs op het niveau van de .nl-registry. Polariseren, door boos te reageren op mijn persbericht, draagt niet bij aan de mogelijkheden tot samenwerking.

Hopelijk heeft dit bericht het standpunt van mijn organisatie wat opgeklaard en kunnen we nu samen verder, op weg naar Arnhem. Want ik verwacht alles behalve alleen maar positieve berichten m.b.t. ontwikkelingen en het .nl-domein vanuit Arnhem de komende maanden.

@RonR, interessant dat de OPTA aangeeft mee te willen/gaan denken of zij een rol kunnen/willen spelen, zou je de resultaten van dat overleg hier op WHT willen delen?

Ber|Art
11/12/08, 13:19
Ik denk dat het belangrijk is dat een petitie, actie of andere vorm van 'geluid maken' zo opgezet is, Dit is al gebeurd: www.petitiesidn.nl ik zie je inschrijving graag tegemoet! ;) De website komt vandaag online!

Danny Mekic
11/12/08, 13:20
Dit is al gebeurd: www.petitiesidn.nl ik zie je inschrijving graag tegemoet! ;) De website komt vandaag online!

Ben benieuwd, zal vanmiddag meteen kijken!

eMiz0r
11/12/08, 13:30
Wij horen ook bij de "lucky 60", er werd gevraagd om ook wat input uit die groep dus bij deze.

Als belangrijkste punt vinden wij het niet netjes om "achteraf" te bedenken dat je liever wat minder deelnemers wilt hebben. Het lijkt ons dat er al een bel had moeten gaan rinkelen toen er een paar honderd deelnemers waren en er nog steeds een sterke groei in zat. Zoiets kan je best zien aankomen van tevoren.

Korting
Wij zijn van mening dat het op zich normaal is dat je grote klanten wat korting geeft, omdat je daar (als het goed is) nu eenmaal minder werk aan hebt. Grote hostingpakketten zijn per MB ook goedkoper dan kleine pakketten. Of het passend is dat een stichting als SIDN dit doet valt over te twisten.
Het is niet echt gebruikelijk voor zover ons bekend dat registries korting verlenen aan registrars. Dus of het verstandig is om daar als SIDN een uitzondering op te maken is de vraag.

Verhoging kwartaalbijdrage
Het is ook een beetje ongelukkig dat het kortingensysteem tegelijk wordt doorgevoerd met de verhoging van de kwartaalbijdrage, waardoor het een aan het ander gekoppeld wordt. In elk geval is het kennelijk wel een bewuste keus om niet de 3 maandelijkse domeinkosten met een paar cent te verhogen, maar de kwartaalbijdrage. Aangezien grotere registrars ook meer mutaties doen lijkt het ons redelijker dat de domeinkosten een cent omhoog waren gegaan ipv de kwartaalbijdrage.

Wij zitten ook in de top 50, krijgen een sommetje geld terug en gaan komende jaren besparen, maar toch ben ik boos. We hebben enkele keren met de SIDN om tafel gezeten en beide waren we overtuigt dat een staffelkorting oneerlijke concurrentie in de hand werkt en domweg niet zou moeten. Wél werd er gesproken over het verlangen van kwaliteit van de SIDN deelnemers, dit zou met diverse criteria kunnen. Het was in ieder geval duidelijk waarom een staffelkorting niet zou werken en dit zou ook niet gaan gebeuren.

En wat doen ze nu toch, ineens ZONDER overleg? Prijsverhoging doorvoeren om blijkbaar meer kwaliteit van de deelnemers te krijgen (?????) en tóch die staffelkorting waar iedereen het over eens was dat dat niet moest gebeuren.

Dit overleg zal wel gepleegd zijn met de top 4, die krijgen een lieve som geld terug. Blijkbaar zit de SIDN met een overschot aan geld en moet het ineens met terugwerkende kracht uitgedeeld worden. Maar dat kan toch ook anders?!

martysmarty
11/12/08, 13:36
Als er een aantal uit de top 60, zoals eMiz0r dit ook steunen, komen we ook weer een stapje dichterbij.

groenleer
11/12/08, 14:48
Danny Mekic': "Veel providers brengen nu nog torenhoge bedragen in rekening bij eindgebruikers teneinde een naam- of adreswijziging door te voeren. Nu providers de SIDN niet meer hoeven te betalen voor deze zogenaamde houderwijzigingen, is de weg vrij om ook een einde te maken aan deze `adreswijzigingstax' die op veel plaatsen in de markt, ook in onze organisatie, wordt berekend aan de klant."

Grappig, dat men torenhoge bedragen in rekening brengt. Terwijl zo'n change misschien 51 centen kost (houder (adres) change! per handle).
Ik verwacht niet dat de partijen die hier torenhoge bedragen al voor durven te rekenen deze bedragen nu volledig zullen laten vallen.

Bij ons zijn houderwijzigingen (mits het domein bij ons blijft) gratis! Ja wij betalen deze kosten zelf voor de klanten.

Domenico
11/12/08, 14:53
Grappig, dat men torenhoge bedragen in rekening brengt. Terwijl zo'n change misschien 51 centen kost (houder (adres) change! per handle).
Ik verwacht niet dat de partijen die hier torenhoge bedragen al voor durven te rekenen deze bedragen nu volledig zullen laten vallen.

Bij ons zijn houderwijzigingen (mits het domein bij ons blijft) gratis! Ja wij betalen deze kosten zelf voor de klanten.

Hetzelfde hier en dat doen we al acht jaar. Zijn er ook 'hosters' die dat anders doen dan? ;)

Apoc
11/12/08, 14:58
Ik heb het idee dat deze discussie een beetje van het oorspronkelijke probleem begint af te wijken. Naar mijn idee is de 50 euro verhoging per kwartaal en het vervallen van kosten voor wijziging nooit echt een groot probleem geweest (afgezien van het feit dat de SIDN niet met haar deelnemers hierover heeft overlegd, en dat het wederom veel te laat wordt aangekondigd).

Het grote probleem gaat hier voornamelijk over de kortingsregeling voor grotere partijen. Ik wil dus voorstellen om daar wat meer op te richten in deze discussie.

Danny Mekic
11/12/08, 15:09
Hetzelfde hier en dat doen we al acht jaar. Zijn er ook 'hosters' die dat anders doen dan? ;)

Helaas wel :(.. Eerste hit op google.nl voor "houderwijziging":
http://www.datacon.nl/1/4/17/54/Houderwijziging_NL_domeinnaam.pdf

Laatste pagina: €45,-

AceT
11/12/08, 15:47
Voor de duidelijkheid, ik heb geen kritiek op de "basisconstructie" hoe meer domeinen hoe goedkoper, immers dat systeem heeeft de SIDN ook al met de registrarbijdrage. Voor mij betekent deze nu een "overhead" van 30% op de inkoop per domeinnaam, voor de nummer 1 is dat 0,01%.

Dat de registrarbijdrage omhoog gaat heb ik ook geen directe kritiek op, waar ik wel kritiek op heb is de kortingsstaffeling. Door de gekozen staffeling hebben slechts (62 v.d. 2207 = ) 2,8% van de deelnemers baat bij de kortingsregeling.

Ik ben aan het rekenen geslagen..:
feiten:
2207 deelnemers
de top 100 qua domeinnaamaantallen zijn bekend
Op basis van de gegeven kortingstabel geeft de SIDN € 184.162,44 aan kortingen weg aan de 62 grootste registrars (waarvan de nr 1 € 36k krijgt)

Aannames:
Wij hebben grofweg 100 mutaties per 500 domeinnamen, echter ik heb inmiddels begrepen dat dit eerder richting de 175 per 500 moet liggen (iemand hier cijfers van?)
Ik heb de gegevens van de top 100 geïnterpoleerd op basis van een normale verdeling op een logaritmische schaal (zie ook grafiek (http://www.knoop.nl/sidn/sidn.gif))

Ik heb nog een grafiek (http://www.knoop.nl/sidn/sidn2.gif) gemaakt met de prijzen per domein voor de top 500. Hier is duidelijk te zien dat:
- de top 10 ontzettend blij met deze regeling zullen zijn!
- nog geen 10% van de deelnemers baat heeft bij deze prijsstelling

Wat verder uit de grafiek blijkt is dat met de basis registrarbijdrage de aangegeven "kwamtum-korting" al ruimschoots in de SIDN-prijsstelling aanwezig is. De "staffelstructuur" vergroot dat effect alleen maar exponentieel.

Ik had liever gekozen voor:
- geen mutatiekosten (idem)
- registrarbijdrage € 55,- / jaar omhoog (€ 5,- meer)
- kwartaalprijs domeinnamen verlagen tot € 0,90 (zie groene lijn)

Deze structuur kost € 60.000 meer aan prijsverlaging, echter daar staat € 5,- maal 4 kwartalen maal 2.207 deelnemers = € 44.140,- tegenover. En om € 15.000 zal het niet gaan neem ik aan.

Uit het verloop van de groene lijn t.o.v. de rode is duidelijk op te maken dat:
- "kortingsvoordeel" METEEN begint te tellen
- kortingsvoordeel groter is voor grotere deelnemers
- minder extreem is in het laatste stuk (de top 10).

Groot bijkomend voordeel is dat de hele kortingsstaffel overboord kan!

Ook blijft het (vemoedelijke) beleid om kleine registrars te ontmoedigen prima in stand!

Maar goed, het uitwerken van dit verhaal heeft me inmiddels meer dan een dag gekost. Ik zal het e.a. afdrukken en hoop hier vrijdag wellicht met de SIDN verder over te kunnen spreken.


AD: deze (en andere) teksten zijn ook al gestuurd naar de SIDN, ik heb daar deels reactie op gekregen..

Ber|Art
11/12/08, 16:14
www.petitiesidn.nl is online, nog wel in Beta maar we wilde graag voor morgen online zijn :)

Bollocks37
11/12/08, 16:16
AceT, ik ken je niet maar schud je hierbij de virtuele hand :)

ps. petitie ziet er ook prima uit!

binele
11/12/08, 16:56
Hallo,

Naar aanleiding van mijn e-mail actie naar onze leveranciers heb ik inmiddels van
een aantal een reactie ontvangen.
Uit de reacties klinkt voornamelijk onbegrip m.b.t. de SIDN beslissing door.

Nu is onbegrip tonen een mooi begin, maar ik zou toch graag zien dat er
een wat meer actief commitment getoond zou worden.
Dus ik heb een 4-tal vragen voorgelegd :

"
Bent u bereidt zich te verzetten tegen het met terugwerkende
kracht uitkeren, aan enkele deelnemers, van door alle deelnemers
gezamelijk te veel opgehoest geld ?

Bent u in het uiterste geval bereidt om de ontvangst van dit
geld van SIDN te weigeren ?

Bent u bereidt om indien u het geld van SIDN niet wilt weigeren dit
geld vervolgens te schenken aan een 'Goed Doel' ?

Bent u bereidt om uw standpunt in deze en uw mogelijke
handelingen t.a.v. het te ontvangen geld via een openlijk statement
op uw website bekend te maken ?
"

Dus als iedereen uit de club-van-62 die hier meeleest op dit forum even publiekelijk
zou willen reageren, dan weet iedereen tenmiste meteen wat voor vlees we in de
kuip hebben :)

Hint: aangezien domeinverhuizingen volgend jaar gratis zijn, ben je die 50000 domeinen ook zo weer kwijt :)

t.bloo
11/12/08, 17:31
Hint: aangezien domeinverhuizingen volgend jaar gratis zijn, ben je die 50000 domeinen ook zo weer kwijt :)

scherp!

Apoc
11/12/08, 19:04
Ik had liever gekozen voor:
- geen mutatiekosten (idem)
- registrarbijdrage € 55,- / jaar omhoog (€ 5,- meer)
- kwartaalprijs domeinnamen verlagen tot € 0,90 (zie groene lijn)

Deze structuur kost € 60.000 meer aan prijsverlaging, echter daar staat € 5,- maal 4 kwartalen maal 2.207 deelnemers = € 44.140,- tegenover. En om € 15.000 zal het niet gaan neem ik aan.

Uit het verloop van de groene lijn t.o.v. de rode is duidelijk op te maken dat:
- "kortingsvoordeel" METEEN begint te tellen
- kortingsvoordeel groter is voor grotere deelnemers
- minder extreem is in het laatste stuk (de top 10).

Erg goede post, echter ben ik het met het gequote gedeelte niet eens. Ook op die manier wordt nog steeds het voordeel voor grotere registrars aanzienlijk verhoogd (ten opzichte van de huidige situatie). Naar mijn mening zou daar uberhaubt geen sprake van mogen zijn. Ik vind eerder dat het verschil in prijs per domein verkleind zou moeten worden.

SIDN is dan geen overheidsorganisatie, maar zou zich in dit opzicht wel zo moeten gedragen. Met miljoenen in kas, zou de prijs voor iedere deelnemer, zonder uitzondering, omlaag moeten gaan.

Waar ik overigens echt met mn pet niet bij kan, is het feit dat het EPP systeem niet op tijd klaar is, terwijl er miljoenen in kas is. Gooi er dan gewoon een paar ton tegenaan, laat een groot bedrijf als getronics, capgemini of wat dan ook de klus opknappen in een paar weken, et voila.

Trafego
11/12/08, 20:29
Waar ik sta van te kijken, waarom een stichting uberhaupt miljoenen in kas moet hebben,

koenwi
11/12/08, 21:04
Mogen enkel mensen met een onderneming stemmen of is het ook toegelaten dat gewone mensen jullie actie steunen?

Ber|Art
11/12/08, 21:10
iedereen die zich benadeeld voelt is welkom! :)

Randy
11/12/08, 21:29
Waar ik sta van te kijken, waarom een stichting uberhaupt miljoenen in kas moet hebben,

Daar is 1 woord voor: liquiditeit.
Als je deelnemer was, en alle stukken op de deelnemers site had gelezen, had je het antwoord zelf kunnen geven. Dit heeft te maken met de afspraken die onlangs met de Staatssecretaris opnieuw besproken zijn. Lees anders dit (http://www.sidn.nl/ace.php/p,727,5698,863217309,Eindrapport_waarborging_nl-domein_pdf) nog eens even door.

MindexDesign
11/12/08, 21:46
Heb een reactie van SIDN op mijn bezwaar gekregen.

Het spijt ons dat u een bezwaar heeft tegen de tariefwijziging.

Vanuit registrars zijn bij ons verschillende verzoeken binnen gekomen om
de tariefstructuur te versimpelen. Hieraan zijn wij tegemoet gekomen
door de mutatietarieven voor verhuizing, houderwijziging en aanvraag
nieuwe domeinen af te schaffen. Om onze omzetderving deels te
compenseren hebben wij de registrarbijdrage met € 50 per kwartaal
verhoogd. Deze verhoging heeft een registrar er al uit op het moment dat
hij meer dan 100 transacties per kwartaal doet. Dus hoe actiever een
registrar is, hoe meer profijt hij van deze aanpassing heeft. Door het
tarief voor het aanvragen van een nieuwe domeinnaam af te schaffen
willen wij ook de groei van het .nl-domein stimuleren.
Daarnaast willen wij de registrars die een belangrijke bijdrage hebben
geleverd en leveren aan het succes van het .nl-domein, belonen door
middel van een kortingsregeling. Ook deze kortingsregeling kost SIDN
geld, maar wij zijn ervan overtuigd dat ons prijsbeleid het succes van
het .nl-domein ten goede zal komen.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

behandeld door: Rebecca van Norde


Met vriendelijke groet/With kind regards,
SIDN
R&S

Ber|Art
11/12/08, 22:04
Daar is 1 woord voor: liquiditeit.
Als je deelnemer was, en alle stukken op de deelnemers site had gelezen, had je het antwoord zelf kunnen geven. Dit heeft te maken met de afspraken die onlangs met de Staatssecretaris opnieuw besproken zijn. Lees anders dit nog eens even door.Dit is totale onzin want daar staar niet dat ze 12 miljoen reserve moeten hebben!! Daar staat een heel vaag begrip als "Significant" dat is heel wat anders! Ik vind 4 Miljoen ook significant!

®on
12/12/08, 00:00
Heb een reactie van SIDN op mijn bezwaar gekregen.
Het standaard verhaal wat iedereen ontvangt. Tekenend. Zouden er dermate veel bezwaren binnen komen dat ze besloten hebben een standaard reply te geven, om dat individueel ingaan te tijdrovend gaat worden?

clesoft
12/12/08, 07:10
Is het niet zo dat een bedrijf welke bij de KvK staat ingeschreven als stichting een bedrijf dient te zijn ZONDER winstoogmerk? Met 12 miljoen aan reserves maken ze dus toch dikke winst! Of heb ik het mis?

Randy
12/12/08, 07:43
Is het niet zo dat een bedrijf welke bij de KvK staat ingeschreven als stichting een bedrijf dient te zijn ZONDER winstoogmerk? Met 12 miljoen aan reserves maken ze dus toch dikke winst! Of heb ik het mis?

Je hebt het mis. Ooit gekeken naar wat goede doelen in kas hebben? (Of verliezen op de beurs omdat ze niet weten wat ze ermee moeten doen). De SIDN is weliswaar als rechtsvorm een stichting, maar een normale onderneming die aan het economische verkeer deelneemt. En dus ook een flinke reserve moet hebben omklappen op te vangen. Kijk voor de grap eens - als je deelnemer bent - op het besloten gedeelte naar de jaar-rapportages en welke bedragen daar als omzet en kosten genoemd worden. In een convenant, een half jaar terug gesloten, is het ook gewoon als keiharde eis door de overheid gesteld dat er een flinke reserve moet zijn. Overigens geen 12 miljoen zoals genoemd wordt. Die vind ik nergens weer.

Ber|Art
12/12/08, 10:47
Je hebt het mis. Ooit gekeken naar wat goede doelen in kas hebben?Leuke vergelijking de SIDN lijkt met die staffel korting idd op een goed doel voor 65 bedrijven


In een convenant, een half jaar terug gesloten, is het ook gewoon als keiharde eis door de overheid gesteld dat er een flinke reserve moet zijn. Overigens geen 12 miljoen zoals genoemd wordt.Je valt in herhaling! 1 miljoen is ook een flinke reserve! deze regel in het concernant is zo vaag als het maar vaag kan zijn!


De SIDN is weliswaar als rechtsvorm een stichting, maar een normale onderneming die aan het economische verkeer deelneemt. Hoe je het ook went of keerd het blijft een Stichting en een monopolist dus...

nieuwhier
12/12/08, 17:33
MUTATIETARIEVEN EN VERHOGING BIJDRAGE
Ik vind de afschaffing van de mutatietarieven een hele goede zaak. Als je wilt dat gegevens up-to-date blijven dan zal dit daar een goede bijdrage aan leveren. De 200 euro per jaar verhoging vind ik in dat kader ook geen enkel probleem.

STAFFELKORTING
De staffelkorting vind ik onnodig. Het nieuws had ik deze week gelezen en eigenlijk besefte ik niet wat een ophef dit onder alle deelnemers teweeg zou brengen. Dat dit onze concurentiepositie ondermijnt vind ik niet zo, maar principieel ben ik het er absoluut niet mee eens en ben heel nieuwsgierig hoe dit is ontstaan. Zijn er bestuursstukken op te vragen als stichting ?

KLEINE- EN GROTE DEELNEMERS
Te kleine deelnemers zijn niet goed voor de branche maar je moet starters een eerlijke kans geven. Ook daar mag NL weer een voorbeeld aan onze zuiderburen nemen. Ben even de details kwijt maar je moet een paar duizend euro(2.500 of zo) als tegoed storten en na het 1e jaar minimaal 250? domeinen in je beheer hebben. Heb je dat niet dan ben je deelnemer-af (en krijg je het restant bedrag weer terug). Een duidelijk en eerlijk beleid. Heb je na een jaar geen 250 domeinen in je beheer dan is het maar goed ook dat je gedwongen wordt te stoppen ;-)

SIDN EN PROCEDURES
Ik maak me al heel lang veel drukker over de dagelijkse gang van zaken en dan met name de verhuizing en het automatische bezwaar dat aangetekend wordt. Maar ook dat eeuwige gehannis met die verhuisformulieren en het uitstellen van de EPP. We hebben vele verhuizingen per dag en daar zit het meeste werk in. Ik heb gevraagd om een verbod op geautomatiseerd bezwaar maar krijg daar niet echt antwoord op. Zojuist heb ik dat nogmaals gedaan.

SIDN SYSTEEM
Ik zit ruim 20 jaar in de IT en vind het 'bijzonder' dat een dergelijk functie-arm systeem(wat stelt het nou helemaal voor!!!) zo moeilijk blijkt te zijn. Ook het opnieuw uitvinden van het wiel vind ik altijd weer knap, vooral als je daar nog trots op bent ook. Voornamelijk wat dat betreft krijg SIDN van mij een bewijs van onkunde en een motie van wantrouwen aan de broek. Een dikke streep door het bestuur en het sidn-systeem. De gemaakte kosten voor lief nemen, even slikken en goede afspraken maken met onze zuiderburen.Die hebben het met .eu en .be toch perfect geregeld. Ik zou willen dat de petitie daar ook aandacht aan schenkt.

Ik ben het in grote lijnen eens met de petitie maar ik ben absoluut nog niet tevreden als de vier punten gehaald zouden worden dus weet ik nog niet of ik mee moet ondertekenen.

Ber|Art
12/12/08, 17:36
Ik ben het in grote lijnen eens met de petitie maar ik ben absoluut nog niet tevreden als de vier punten gehaald zouden worden dus weet ik nog niet of ik mee moet ondertekenen.Zie het als een begin, we kunnen EPP opvoeren, de Volleybal club, net brakke DRS systeem te veel om op te noemen, maar we moeten ergens beginnen toch? Wanneer zou je wel tevreden zijn?

nieuwhier
12/12/08, 17:46
Zie het als een begin?
Het is ook wel een goed begin, maar als je dit met deze punten inzet kun je later niet nog komen met andere dingen. Zo werkt dat niet. Doel is dan om deze punten op te lossen of tot een vergelijk te komen en dan moet je daar tevreden mee zijn. Bij mij zou er denk ik teveel onvrede over blijven.


Wanneer zou je wel tevreden zijn?
Ik vind het punt van bewijs van onkunde al een tijdje bereikt. Deze punten komen er eigenlijk alleen maar bovenop. Een nieuw bestuur en het aanstellen van een nieuwe directie. Dat zou mij op korte termijn tevreden stellen.

Maar we leven in een land waarin een woningbouwvereniging een boot kan kopen met een budget voor 5 miljoen en dat uit laten lopen naar 200 miljoen zonder enige consequentie voor de betrokken bestuurders. Dus dan besef ik dat misschien teveel wil.

pierce
12/12/08, 18:15
Is het aantal inschrijvingen gestegen na de relatiedag?

RobinJB
12/12/08, 18:17
Is het aantal inschrijvingen gestegen na de relatiedag?
Er worden continu mensen ingeschreven, of het direct gestegen is zou ik niet durven zeggen, maar we gaan de goede kant op in ieder geval.

Ber|Art
12/12/08, 18:17
Zeker! :) maar dat zal straks als de mensen thuis komen nog wel meer worden hoop ik, iedereen heeft kunnen zien hoe arrogant Roelof toegaf dat hem die kleintje niets interesseert. we hebben voor de "uitleg" ook veel F5-jes gezien van de SIDN ;)

Spyder01
12/12/08, 18:18
Is het aantal inschrijvingen gestegen na de relatiedag?

Denk dat het een beetje te vroeg is om daar antwoord op te geven. Het is nog naborrelen en nog naar huis rijden.

Maar ik heb zo`n flauw vermoeden dat Roelof een paar mensen aardig "geschopt" heeft met zijn vergelijkingen en opmerkingen.

Bollocks37
12/12/08, 19:29
Nou ik ben terug en ik moet zeggen dat mijn beeld van de SIDN drastisch is veranderd na deze dag.
Ik was eigenlijk altijd heel tevreden met de SIDN en vond de stichting prettig en betrouwbaar.
Dat is even heel snel bijgesteld door de Dhr Meijer.

Allereerst mijn complimenten voor zijn vaardigheden.
Hij wist de zaal uiterst mak te houden en iedereen lachte beleefd om zijn grapjes.
Op die manier is hij erin geslaagd op werkelijk geen enkele (voor het overgrote deel op wel heel vriendelijke en welwillende wijze gesteld) vraag een antwoord te geven.

Waarom Staffel?
Omdat deze deelnemers grote waarde hebben voor de nl zone, dat is natuurlijk duidelijk.
Maar WAT is die bijzondere waarde dan meneer Meijer, als de nummer 1 morgen falliet gaat hebben we een nieuwe nummer 1 en de domeinen worden weer bij een ander ondergebracht. Het is niet de taak van de stichting deze bedrijven te belonen voor hun commerciele succes.

Het is voor SIDN voordelig dat deze providers zoveel domeinen hebben.
HOE dan precies?

Als je 100 autos koopt krijg je ook korting.
Maar voor autos kun je shoppen, er is geen alternatief voor de SIDN
Ja maar niet bij Mercedes kun je niet shoppen (hu watte?)

80% van de nl domeinen zijn ondergebracht bij de top 300
Ja maar u deelt geld uit aan de top 60
U behoort zeker niet tot de top 300?
(ps. 100% van de domeinen wordt door 100% van de deelnemers betaald ;))

U beinvloed de markt
Zwaar overdreven, ik wil eigenlijk niet zeggen belachelijk maar...

Iemand stelt een vraag over het domeindebat.
Was je er?
Ehh nee
Dan moet je je mond erover houden, ik kan me hier zo over opwinden!
(misschien moest hij werken die dag meneer Meijer? Hij was er nu wel en stelde u beleefd een vraag)

Werkelijk elke (nogmaals zeer beleefde) vraag werd met een grap, verwarring of drogreden ontweken. Voor een man als Dhr Meijer is een dergelijke zaal een makkie, waarvoor hulde.
Hetzelfde geld voor het goed doordachte alternatief wat iemand voorstelde. Eerst verwarring over een reken sommetje stichten, vervolgens een grap eroverheen en op naar de volgende.

Feit blijft dat er een wilde greep in de kas gedaan wordt de vrije markt beinvloed (HOE KLEIN OOK MAAKT NIET UIT!) en aan een selecte groep cadeau wordt gedaan zonder dat daar een degelijke reden voor is.

Ook werd duidelijk gemaakt die regeling er komt en van inspraak geen sprake kan zijn.
Ook de uiterst beleefde suggestie in het vervolg de deelnemers te betrekken bij dergelijke beslissingen werd grof weggewuifd.
Opmerking over dat ook hij is gehouden aan de statuten? Afgeslagen. Volgende!

Wat mij betreft kijken we eerst of de ombudsman hier van betekenis kan zijn en mocht dat niet het geval zijn wordt het een advocaat.
Ik ben bereid 500,- te storten, wie sluit zich aan.

Geert-Jan
12/12/08, 19:34
Ik ben bereid 500,- te storten, wie sluit zich aan.

Zie * .

Ber|Art
12/12/08, 19:37
Ik had het niet beter kunnen samen vatten Erwin! hulde! Het was voor mij al duidelijk maat ik ben blij dat iedereen het nu met eigen ogen heeft kunnen zien wie Roelof is.

nieuwhier
12/12/08, 20:32
Mijn tenen krullen...


Wat mij betreft kijken we eerst of de ombudsman hier van betekenis kan zijn en mocht dat niet het geval zijn wordt het een advocaat.
Ik ben bereid 500,- te storten, wie sluit zich aan.
De petitie zie ik niet zo direct zitten, als ik het verslag zo hoor is dat een gepaseerd station. Ik wil wel uit principe meebetalen aan advocaat/ombudsman, noteer mij in dat geval voor 500 euro. De vraag is ook hoe je de 2e kamer hier op een goede manier opnieuw bij kunt betrekken. Volgens mij is de enige ontbindende voorwaarde in het 7-jarige contract 'wanbeleid' ;-)

RobinJB
12/12/08, 20:47
@nieuwhier - Vanuit www.petitiesidn.nl zijn we bezig om juridische stappen voor te bereiden. Mocht je interesse hebben, bel mij of Berrie eens, dan kunnen we je absoluut meer vertellen.

Bollocks37
12/12/08, 21:25
Mijn tenen krullen...


De petitie zie ik niet zo direct zitten, als ik het verslag zo hoor is dat een gepaseerd station. Ik wil wel uit principe meebetalen aan advocaat/ombudsman, noteer mij in dat geval voor 500 euro. De vraag is ook hoe je de 2e kamer hier op een goede manier opnieuw bij kunt betrekken. Volgens mij is de enige ontbindende voorwaarde in het 7-jarige contract 'wanbeleid' ;-)

De petitie moet je nu vooral zien als een steunbetuiging.
De SIDN ziet ons natuurlijk als ene paar opstandige onruststokers. Dat wordt lastig als er 500 deelnemers tekenen ;)
Maar het is duidelijk dat met beleefd vragen stellen niks bereikt wordt.

Ber|Art
12/12/08, 21:30
De petitie moet je nu vooral zien als een steunbetuiging.
De SIDN ziet ons natuurlijk als ene paar opstandige onruststokers. Dat wordt lastig als er 500 deelnemers tekenen
Maar het is duidelijk dat met beleefd vragen stellen niks bereikt wordt.Dat wordt verdomd lastig en als Arda Gerkens weer kamer vragen gaat stellen wordt het weer lastiger enzovoort. De SIDN zou er goed aan doen om te wachten met de facturering voordat ze alles kunnen gaan terug draaien.

p.s Roelof vroeg zich toch af waar al die top 100 deelnemers waren vandaag? Die waren er niet die zijn waren al op vakantie van de SIDN bonus! Op een paar na dan o.a. Erwin en JR-Online, maar die werd genegeerd :(

pierce
12/12/08, 21:43
Dat wordt verdomd lastig en als Arda Gerkens weer kamer vragen gaat stellen wordt het weer lastiger enzovoort. De SIDN zou er goed aan doen om te wachten met de facturering voordat ze alles kunnen gaan terug draaien.

p.s Roelof vroeg zich toch af waar al die top 100 deelnemers waren vandaag? Die waren er niet die zijn waren al op vakantie van de SIDN bonus! Op één na dan, Erwin, maar die werd genegeerd :(

JR Online staat toch ook in de top 100? Zij waren ook vertegenwoordigd.

Freakingme
12/12/08, 22:43
Maar het is duidelijk dat met beleefd vragen stellen niks bereikt wordt.

Niet overdrijven he. Door beleefd vragen te stellen weten we in ieder geval dat je een Mercedes bij "de"(?) Mercedes-dealer moet kopen. ;)

Ber|Art
14/12/08, 11:35
JR Online staat toch ook in de top 100? Zij waren ook vertegenwoordigd.Klopt, gelukkig wel want die waren het er ook niet mee eens ;) en ook die werd weggelachen want ineens was er erg veel haast want tijd hadden ze er niet voor uitgetrokken :( (Dit ondanks de belofte van Paul)

Zoals Bollocks37 al zei (wat wij al wisten) het is duidelijk dat met beleefd vragen stellen niks bereikt wordt. Dus nogmaals sluit je aan bij petitiesidn.nl :)

Keenondots
15/12/08, 11:39
Van http://www.petitiesidn.nl/
Het kan toch niet zo zijn dan binnen een stichting, die een volledige monopolie heeft, er bepaalde leden kortingen gaan krijgen en andere niet? (het is zelfs niet uitgesloten dat deze bepaalde leden handelde met voorkennis)

Ik vind dit niet zo'n sterke tekst. Ik zou het feitelijk houden, geen suggesties doen en volgens mij heeft deze hele kwestie niets met handelen met voorkennis te maken.

Die korting kan over gediscussierd worden, misschien is dat zo gek nog niet.Waar het m.i. om zou moeten gaan is dat er met terugwerkende kracht zoiets doorgedrukt wordt zonder dat hierover democratisch besloten is. Ik ken de statuten van de stichting onvoldoende (niet) maar ik kan me niet voorstellen dat er ergens autonome en absolute power staat.

Ber|Art
15/12/08, 11:42
Het DOEL is wat aangepast we waren nog in Beta, we hebben veel overleg gehad in ons vrije weekend en besloten dat we voorlopig alleen gaan voor het terug draaien van de staffel korting!!

SebastiaanStok
15/12/08, 12:18
Goede keuze! :)
Één overwinning is er al één en maakt de weg vrij voor een volgende.

Ber|Art
15/12/08, 13:06
Goede keuze!
Één overwinning is er al één en maakt de weg vrij voor een volgende.Dank je! :) we doen iig ons uiterste best om de SIDN duidelijk te maken dat dit niet kan

Phu
15/12/08, 13:14
Dat wordt verdomd lastig en als Arda Gerkens weer kamer vragen gaat stellen wordt het weer lastiger enzovoort. De SIDN zou er goed aan doen om te wachten met de facturering voordat ze alles kunnen gaan terug draaien.

p.s Roelof vroeg zich toch af waar al die top 100 deelnemers waren vandaag? Die waren er niet die zijn waren al op vakantie van de SIDN bonus! Op een paar na dan o.a. Erwin en JR-Online, maar die werd genegeerd :(

Wij waren er ook hoor staan ook in de top 100.

Ber|Art
15/12/08, 13:18
Sorry, ik ken niet iedereen van gezicht en de camera heeft ook niet de hele zaal laten zien ;)

Phu
15/12/08, 13:28
Sorry, ik ken niet iedereen van gezicht en de camera heeft ook niet de hele zaal laten zien ;)

Misschien hadden ze een lijst online moeten zetten wie er wel of niet bij zat.
ohnee zit je gelijk weer met Privacy wetgeving helaas.

Randy
15/12/08, 14:57
Sorry, ik ken niet iedereen van gezicht en de camera heeft ook niet de hele zaal laten zien ;)

Nou ja zeg, Phu ken je toch wel. Dat was die man met de honkbalknuppel :lovewht:

WH-Tim
15/12/08, 15:10
Sorry, ik ken niet iedereen van gezicht en de camera heeft ook niet de hele zaal laten zien ;)

Ik was degene die JR Online keihard aan het uitlachen was om zijn domme praat, en met mij een deel van het rechts zittend publiek. 'EPP/XML implementeren is makkelijker dan de email interface gebruiken, gooi die hele email interface toch eruit.' vond ik verreweg de mooiste stelling van hem.

sdetroch
15/12/08, 16:19
Ik was degene die JR Online keihard aan het uitlachen was om zijn domme praat, en met mij een deel van het rechts zittend publiek. 'EPP/XML implementeren is makkelijker dan de email interface gebruiken, gooi die hele email interface toch eruit.' vond ik verreweg de mooiste stelling van hem.

Dat is nochtans een stelling die m.i. redelijk correct is en zeker een goede evolutie zou zijn. EPP is misschien niet makkelijker te implementeren dan een mailrobot, maar EPP is wel de toekomst (zou eigenlijk realiteit moeten zijn) en de defacto standaard voor het automatisch registreren van domeinnamen. Een email registratie systeem is niet meer van deze tijd en de meeste anderen zijn er reeds vanaf gestapt.

En dat je mensen 'keihard zit uit te lachen', is dat iets om fier op te zijn? Ook al ben je het niet eens met iemand anders, een beetje beleefdheid is niet meer van deze tijd zeker?

sven

SmilieBG
15/12/08, 16:33
En ook 100% van de aanwezige deelnemers hebben aangegeven dat ze gelijk op EPP zullen stappen en geen gebruik meer zullen maken van de e-mail mogelijkheden...

Ber|Art
15/12/08, 16:35
Laten we ontopic blijven mss dat er over EPP een apart topic gemaakt kan worden?

WH-Tim
15/12/08, 16:48
Dat is nochtans een stelling die m.i. redelijk correct is en zeker een goede evolutie zou zijn. EPP is misschien niet makkelijker te implementeren dan een mailrobot, maar EPP is wel de toekomst (zou eigenlijk realiteit moeten zijn) en de defacto standaard voor het automatisch registreren van domeinnamen. Een email registratie systeem is niet meer van deze tijd en de meeste anderen zijn er reeds vanaf gestapt.

En dat je mensen 'keihard zit uit te lachen', is dat iets om fier op te zijn? Ook al ben je het niet eens met iemand anders, een beetje beleefdheid is niet meer van deze tijd zeker?

sven

Dat ben ik helemaal met je eens. Het is ook niet mijn standaard manier van aanpakken, maar als je de hele dag (smorgens wat niet op video staat en smiddags wat wel op video staat) bij elkaar neemt was er op iedere stelling direct minimaal 2 a 3 keiharde kritiekpunten van JR Online. Als je nou een onderbouwde vraag cq mening hebt juich ik toe dat je de microfoon neemt en die kenbaar maakt, maar als je de gehele dag alleen maar zeikt en je argumenten steeds zwakker worden (oftewel zonder na te denken zo snel mogelijk dingen gaat roepen om te laten zien dat je de kar-trekker bent) kan ik mij helaas niet anders uitten.

EPP/XML is zeker de toekomst, maar dat is zijn stelling niet. Zijn stelling is dat iedereen EPP kan implementeren. Direct na die opmerking heb ik 3 mensen om mij heen gevraagd en die zeggen geen EPP te kennen, maar wel een email te kunnen versturen. Zo simpel is het om zijn 'kritiek' teniet te doen. Snap je dan ook waarom ik zo reageer?

t.bloo
15/12/08, 17:06
Direct na die opmerking heb ik 3 mensen om mij heen gevraagd en die zeggen geen EPP te kennen, maar wel een email te kunnen versturen.
alsof het "alleen maar een email sturen" is...

anno 2009 is een EPP achtige interface toch redelijk normaal

sdetroch
15/12/08, 17:11
WH-Tim,

met je argumentatie kan ik inderdaad volgen en mij er iets bij voorstellen. Ik was niet aanwezig op de SIDN dag omdat het mij allemaal maar zeer matig interesseert (voor die paar honderd domeintjes wij registreren onder de nl extentie), maar kan er mij inderdaad zoals gezegd iets bij voorstellen. EPP implementeren is niet zo simpel als je niet kan programmeren (mailtje sturen wel), maar daar moet op termijn iedereen naar toe die wat volume doet. Ik ben voorstander voor het BE en EU systeem (en dikwijls ook COM systeem); een geautomatiseerde manier (EPP) voor diegene die volume draaien en een manuele manier (webinterface) voor de anderen. Emailsystemen zit er ergens tussen en is niet (meer) nuttig, want was zo'n beetje de voorloper van EPP/XML.

sven

AceT
15/12/08, 18:49
Ik ben het met Sven eens, echter deze discussie ging toch over de prijs-discussie? Het zijn iig twee compleet verschillende discussies (en zou het praktischer vinden wanneer er een "technisch" en een "financieel" draadje zou zijn).

Ik had graag een wat "politiek correctere" omschrijving van het doel van de petitie gezien. Aangezien ik het wel met het doel eens ben (mijn onmin met de staffelkorting) maar de formulering en de motivatie van het doel wel aan de "botte kant" vind.

PS: Ik heb wel getekend.

Ber|Art
15/12/08, 18:54
Hier gaan we aan werken! Donderdag is er een meeting om dit soort zaken te bespreken en aan te pakken. bedankt voor je tip!

Ber|Art
15/12/08, 19:00
echter deze discussie ging toch over de prijs-discussie? Het zijn iig twee compleet verschillende discussiesen idd ontopic nu!

brinkie
15/12/08, 20:23
De SIDN zou er goed aan doen om te wachten met de facturering voordat ze alles kunnen gaan terug draaien.


Ik zou er maar niet op rekenen.. onderstaand de (letterlijke) reactie die ik kreeg nav m'n "bezwaar":


Bedankt voor uw bericht. In reactie op uw bezwaar kunnen wij u aangeven dat het bezwaar ter kennisgeving is aangenomen bij SIDN. Echter zal SIDN niet op het door het bestuur en raad van toezicht genomen besluit terugkomen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Plat gezegd: "en nou opzouten". Belachelijke houding,.. hopelijk gaat de politiek er wel iets mee doen, maar ik vrees het ergste. Zodra jullie er serieus werk van gaan of willen gaan maken middels bijv. een procedure, krijgen de inschrijvers dan bericht? Want dan zal ik gaarne een bijdrage overmaken hiervoor. Het gaat mij niet om die luizige €200,- maar wel om de houding, die ook weer uit deze reactie spreekt, van totale minachting voor de (kleinere) deelnemers.

RobinJB
15/12/08, 20:24
Natuurlijk krijgen de inschrijvers daar bericht van. Momenteel zijn we de opties tegen elkaar aan het wegzetten om te beslissen welke vervolgstappen we kunnen nemen.

nieuwhier
18/12/08, 18:48
Ik heb de webcast gezien.

Wat een ontzettend arrogante houding, als leverancier hoef je zoiets niet te doen naar je klanten toe want dan lopen ze echt bij je weg.

Domenico
18/12/08, 19:25
Ik heb de webcast gezien.

Wat een ontzettend arrogante houding, als leverancier hoef je zoiets niet te doen naar je klanten toe want dan lopen ze echt bij je weg.

Dat is nu juist een groot punt. De SIDN kan doen wat ze willen want zij zijn de enigen. De KPN had dezelfde arrogante houding toen ze nog monopolist waren.

Maar goed zoals altijd, hoogmoed komt voor de val...

nieuwhier
18/12/08, 19:36
Alleen door deze webcast te zien heb ik ons toch op de petitie aangemeld en 250 euro gestort. Gadver wat een arrogantie.

eaPeter
18/12/08, 20:58
Ook aangemeld. Was de vergadering vanmiddag nog spannend en krijgen wij er nog de uitkomst van?

Ber|Art
18/12/08, 21:07
Spannend niet wel vruchtbaar!, ook hebben we een woordvoerder gekozen, ik zal dus vanaf nu ook niet meer het woord voeren. De Petitie "leden" krijgen ASAP bericht over het wat en hoe :)

Sorcer
18/12/08, 21:09
Zojuist de gehele uitzending bekeken. Afschuwelijk hoe SIDN haar leden behandeld. In deel 3 en 4 vind ik het gewoon ronduit onbeschoft..

Trafego
25/12/08, 12:18
Spannend niet wel vruchtbaar!, ook hebben we een woordvoerder gekozen, ik zal dus vanaf nu ook niet meer het woord voeren. De Petitie "leden" krijgen ASAP bericht over het wat en hoe :)

Dan ben ik erg benieuwd wat ASAP is, aangezien ik enkel negerende antwoorden krijg als ik om informatie vraag en zelfs toegeworpen krijg.. als je je geld terug wilt dan zeg je het maar.

Op geen enkele wijze word momenteel de stappen en actie punten duidelijk gemaakt en gebeurt alles binnenkamers lijkt het wel.

Terwijl er toch door een kleine groep mensen bijna 2500 euro is betaald :nono:

Ik heb in elk geval door Robin zijn lakse houding en ontwijkende vragen al aangegeven afscheid te nemen.

OP petitie forum werd al geroepen stilte voor de storm, momenteel word het storm in een glas water imho en word er niets deftig ondernomen om de leden op de hoogte te houden.

t.bloo
25/12/08, 12:51
Nou jij bent ongeduldig, je werkt zeker in de hostingbranche :D

ASAP betekent nog steeds 'as soon as possible', blijkbaar is het nog niet possible :smartass:

Zo'n traject rond het gelijkheidsbeginsel duurt minimaal een maand. Daarnaast is het niet hun dagelijkse kost natuurlijk en moet het allemaal naast het gewone werk gebeuren. Ik kan me ook voorstellen dat men het beter vindt om acties in voorbereiding nog niet aan de grote klok te hangen.

Daarnaast... het is Kerst en ook al vertroetel jij iedere dag je servers, de (semi) overheidsinstanties die hierbij betrokken worden die zie je pas weer op 5 januari na het kerstreces.

Trafego
25/12/08, 13:05
ongeduldig is zeker niet waar. maar als je vragen stelt en je word gewoon ontwijkt aka ontweken en als je ziet wat er al fout gaat (waardoor meerdere al aangaven terug te trekken) Vind ik een kleine uitleg waar ze mee bezig zijn een goede zaak.

nieuwhier
25/12/08, 14:23
Jongens kappen! Het is kerst! Het is allemaal vrije tijd wat hier gestopt wordt en dat vrije tijd is voor ondernemers altijd schaars in deze periode.

Mike P.
26/12/08, 02:19
Bij deze heb ook ik de petitie getekend. Ik mag dan een eindgebruiker zijn met <10 domeintjes, maar ik vind dit zacht uitgedrukt schandalig.

Foei, foei, foei, SIDN. :nono:

EDIT: Fijne kerst overigens. (;

Voonix
19/11/09, 20:56
Getekend.

cfmweb
19/11/09, 21:32
Hmzz.. ik weet niet of dit nog actueel is, zo bijna een jaar later :rolleyes:

pdu
20/11/09, 05:30
Hmzz.. ik weet niet of dit nog actueel is, zo bijna een jaar later :rolleyes:

Mensen krijgen ASAP reactie (december 2008) ik vroeg me af of er al een kort geding is geweest, voor 2500 is er vast wel een advocaat te vinden die zich in deze business wenst te profileren.

Ik moet helaas constateren dat ik vergeten ben om lid te worden en te doneren....

Mikey
20/11/09, 12:59
Ik moet helaas constateren dat ik vergeten ben om lid te worden en te doneren....

Lid worden kan nog steeds ;), overigens loopt het complete verhaal nog steeds bij de NMA, het verhaal is nog steeds niet ten einde ....