PDA

Bekijk Volledige Versie : Faillissement en weer doorstart



Gerard67
03/12/08, 11:52
Hallo,

Afgelopen vrijdag hoorde ik dat een klant van ons failliet is en dat er onder een andere eigenaar direct een doorstart gemaakt is met dezelfde naam.

'Uiteraard' staat de factuur voor hosting (waaronder de domeinnaam) aan de oude eigenaar nog open. Nu wil de nieuwe eigenaar het domein verhuizen naar een andere provider. Na de verhuismelding van de SIDN hebben wij echter bij de SIDN aangegeven daar bezwaar tegen aan te tekenen.

Geen idee of dit eigenlijk mag en wat de uitkomst zal zijn. Heeft iemand ervaring met dit soort zaken (faillissementen)?


Groet, Gerard.

Stewie
03/12/08, 12:06
Is de klant echt failliet of is het het type fake faillisement wat je regelmatig bij shady ISPs ziet terugkomen?

Aan die verhuizing hoef je niet mee te werken zonder bericht van de curator.

Triloxigen
03/12/08, 12:08
En op welke naam staat het domeinnaam?
(prive persoon, eenmanszaak, bv?)

KCMod
03/12/08, 12:15
Precies wat bovenstaand vermeld is. Wie is er precies failliet gegaan (prive-persoon, aka natuurlijk persoon of rechtspersoon (bv oid))? Meld je bij de curator, er vanuit gaande dat je nog niet te laat bent.
Verder zou SIDN je ook eea kunnen vertellen lijkt me. Moeten dit eerder bij de hand gehad hebben.

Gerard67
03/12/08, 13:04
De klant, een bv, is echt failliet, compleet met brief van curator. Ik ben al in gesprek met deze curator.

Het domein staat op naam van het bedrijf. Maar de naam van het nieuwe bedrijf is (naturlijk) identiek, maar zal een ander KvK-nummer hebben. Strikt genomen dus een echte nieuwe eigenaar lijkt mij?!

Ik ga ook eens bellen met de SIDN.

Stewie
03/12/08, 13:32
Juridisch is dat een nieuw bedrijf, dus gewoon wachten op de curator. Misschien dat die de domeinnaam verder verkoopt.

SF-Jeroen
03/12/08, 13:54
Heb je in je AV niet een clausule opgenomen met dat jij het eigendomsrecht behoud totdat de factuur voldaan is?

Anders heb je nog het opschortingsrecht, gooi de domeinnaam & hosting offline, mits de betaalperiode verlopen is. Stuur een aangetekende brief dat de domeinnaam & hosting down gaan totdat de factuur betaald is. (KvK kan je dit precies vertellen)

®on
03/12/08, 15:07
Heb je in je AV niet een clausule opgenomen met dat jij het eigendomsrecht behoud totdat de factuur voldaan is?

Anders heb je nog het opschortingsrecht, gooi de domeinnaam & hosting offline, mits de betaalperiode verlopen is. Stuur een aangetekende brief dat de domeinnaam & hosting down gaan totdat de factuur betaald is. (KvK kan je dit precies vertellen)
Daarmee voorkom je helaas niet de verhuizing van het .nl domein.

Het bezwaar bij SIDN zal formeel afgehandeld worden, en daarbij wordt alleen gekeken of de formulieren in orde zijn. Men kijkt niet naar de verdere omstandigheden.

frankske
03/12/08, 16:27
Curator fax laten sturen naar SIDN dat hij hen verbiedt dat te transferen, en dat hij hen schadevergoeding zal vragen als ze het wel verhuizen.

Gerard67
03/12/08, 20:28
De tussenstand voor zover ik het nog begrijp;

- Domein valt in faillliete boedel, de curator is automatisch nieuwe eigenaar
- Failliete boedel is door curator verkocht aan nieuwe eigenaar, inclusief
domein
- Nieuwe eigenaar is daarmee eigenaar domein
- Nieuwe eigenaar mag doen met het domein wat hij wil, ook verhuizen
- Eigendomsvoorbehoud is niet meer relevant, de nieuwe eigenaar kocht ter
goeder trouw de boedel, ik kan hooguit een claim indienen bij de oude
eigenaar, maar die is dus failliet ...

Maar ik ben er nog niet klaar mee, want mag de curator dit allemaal wel zo snel regelen (binnen een paar dagen)? En waarom weet ik van niets? De curator zou mij formulieren (of in ieder geval het verzoek tot het door ons toesturen ervan) moeten sturen met een soort van eigendomsoverdracht, toch? Of neemt de nieuwe eigenaar het lopende abbnomnet over? Dan moet-ie betalen!

Krom, krom, krom ... :cursing::mad::censored:

Randy
03/12/08, 20:58
Ja, de curator mag dit. Neem je verlies, boek de rekening af en vergeet het snel weer. De kans dat zoiets gebeurd is klein, maar het valt gewoon onder debiteurenrisico. Enkel zou je nog eigendomsrecht op de website hebben, mochten jullie deze zelf ontwikkeld hebben. Evenzo geldt voor de huisstijl.

Phu
04/12/08, 02:46
Ja, de curator mag dit. Neem je verlies, boek de rekening af en vergeet het snel weer. De kans dat zoiets gebeurd is klein, maar het valt gewoon onder debiteurenrisico. Enkel zou je nog eigendomsrecht op de website hebben, mochten jullie deze zelf ontwikkeld hebben. Evenzo geldt voor de huisstijl.

Heb hier soortgelijke situatie gehad en domein is tot op heden nog steeds in mijn bezit
waarom omdat ze falliete partij in gebreke was bij betaling.

De nieuwe eigennaar wilde niet de hoofdsom betalen.
Volgens mijn advocaat sta ik dan gewoon in mijn recht het domein "vast te houden"
totdat de hoofdsom is betaald.

Dit speelt net 1 maand.
Eventueel als je rechtsbijstand hebt misschien dat die je verder kunnen helpen
of eventueel rechtswinkel kost je 15 euro om advies, weet niet hoeveel de "klant" nu open heeft staan maar niet geschoten is altijd mis.

dreamhost_nl
04/12/08, 11:50
Ligt er uiteraard ook aan wat je in je Algemene Voorwaarden hebt staan of wat met de failliete partij is afgesproken. Zo wordt een cliënt bij ons pas eigenaar van een domeinnaam als deze de volledige factuur heeft voldaan. Gaat de partij dus failliet terwijl een factuur openstaat dan is de domeinnaam juridisch onze eigendom.

Triloxigen
04/12/08, 11:51
Gaat de partij dus failliet terwijl een factuur openstaat dan is de domeinnaam juridisch onze eigendom.

Dan is het contractueel jullie eigendom, maar of dat juridisch is is dus maar de vraag :o

J.Haagmans
04/12/08, 17:00
De curator kan het eigendomsrecht zeker verkopen (is namelijk niet jouw eigendomsrecht), maar je bent nog steeds schuldeiser. Je zult dus gewoon aanspraak moeten maken op je rechten als schuldeiser en daarop zul je een redelijk deel van de inkomsten uit de verkoop kunnen ontvangen. Je kunt als provider een domeinnaam niet vasthouden, ook al heeft iemand niet betaald. Het enige wat je kunt doen is via eender welke weg betaling afdwingen. Of dat nu direct bij de wanbetaler is of bij de curator.

J.Haagmans
04/12/08, 17:05
Ligt er uiteraard ook aan wat je in je Algemene Voorwaarden hebt staan of wat met de failliete partij is afgesproken. Zo wordt een cliënt bij ons pas eigenaar van een domeinnaam als deze de volledige factuur heeft voldaan. Gaat de partij dus failliet terwijl een factuur openstaat dan is de domeinnaam juridisch onze eigendom.
Och, daar schiet je bitter weinig mee op. Sterker nog, je kunt het beter gewoon weglaten uit je AV. Als je een domeinnaam registreert op naam van je klant is die domeinnaam eigendom van je klant. Dan kun je hoog of laag springen, zoals ik hierboven al schrijf heb je niets anders af te dwingen dan een betaling.

Phu
04/12/08, 17:38
Och, daar schiet je bitter weinig mee op. Sterker nog, je kunt het beter gewoon weglaten uit je AV. Als je een domeinnaam registreert op naam van je klant is die domeinnaam eigendom van je klant. Dan kun je hoog of laag springen, zoals ik hierboven al schrijf heb je niets anders af te dwingen dan een betaling.

Onzin klant betaald niets dus heeft er ook geen recht op.
ook al staat zijn naam erop.

Zou wel te makkelijk worden zo.

J.Haagmans
04/12/08, 19:21
Onzin klant betaald niets dus heeft er ook geen recht op.
ook al staat zijn naam erop.

Zou wel te makkelijk worden zo.
Alleen als je het de klant makkelijk maakt ermee weg te komen. Natuurlijk kun je altijd een procedure starten (evt. bij SIDN) om je zaak te steunen, maar het daadwerkelijke eigendom van het domein zal niet snel bij jou komen te liggen.

Triloxigen
04/12/08, 20:01
SIDN hecht waarde aan de naam waarop een domeinnaam staat, niet aan de betaling van facturen.

Gerard67
05/12/08, 00:25
Nog geen nieuws van de curator, maar ben inmiddels wel weer wat 'wijzer';

- SIDN kijkt voor wat betreft eigendom naar wie er als houder op het formulier staat, en de eigenaar mag alles met het domein
- SIDN kijkt alleen of verhuisformulieren juist zijn, als dat het geval is is er niets tegen te houden, ook niet in geval van niet betalen o.i.d.
- Kortom, de SIDN kan en mag niets doen
- Curator mag domein in failliette boedel doorverkopen (ik moet alleen nog uitzoeken of ik dan niet allerlei papieren van hem hoor te krijgen ofzo)
- Opbrengst van verkoop domein valt in boedel, dus fiscus eerst etc

Morgen wellicht meer nieuws.

Randy
05/12/08, 01:03
Inderdaad, helemaal correct. Veel SIDN deelnemers lijken nog wel eens te vergeten dat ze enkel tussenpersoon zijn.

Ik kan me de wanker uit 050 nog wel herinneren die altijd bezwaar aantekende tegen verhuizingen 'omdat er nog rekeningen open stonden', zo zij hij op een SIDN relatiedag. Met andere woorden: Wij (de rest van de deelnemers) mogen allerlei extra werk doen omdat meneer een slecht debiteurenbeleid heeft. Blij dat er tegenwoordig een boetebeleid op staat.

We praten over een domein en hosting, boek de boel gewoon af en stop er niet meer tijd in. Die paar tientjes... Als je alle tijd die je hiermee bezig bent gaat optellen en omrekenen naar uren en dat tegen de rekening zet; waar praten we over?!

Marco Mahieu
06/12/08, 01:30
Volgens mij is het toch niet anders als een normale domeinnaamoverdracht.

Als de domeinnaam verkocht is moet er een SIDN overdrachtsformulier naar de huidige provider worden gestuurd. Daarna kan het domein pas door de nieuwe domeinnaam eigenaar worden verhuist d.m.v. een SIDN verhuis formulier.

Aangezien de curator de nieuwe bevoegde persoon namens de BV is mag deze over de domeinnaam beslissen, en ervoor tekenen.

Met andere woorden, je zou toch sowieso een overdrachtsformulier moeten ontvangen voordat deze verhuist kan worden.

ICTRecht
06/12/08, 11:10
Wat je kunt doen, is bepalen dat de domeinnaam naar jou overgaat als de klant niet betaalt of op het moment dat hij uitstel van betaling aanvraagt. Daarmee word jij eigenaar/houder van de domeinnaam, en sta je dus een stuk sterker.

Overigens mag je andermans eigendom onder je houden als die eigenaar je niet betaalt voor je werkzaamheden. Mijn fietsenmaker hoeft mijn fiets pas terug te geven als ik hem betaal voor de geplakte band. En als ik morgen failliet ga, zal de curator net zo goed eerst moeten betalen.

Arnoud

J.Haagmans
08/12/08, 00:14
Wat je kunt doen, is bepalen dat de domeinnaam naar jou overgaat als de klant niet betaalt of op het moment dat hij uitstel van betaling aanvraagt. Daarmee word jij eigenaar/houder van de domeinnaam, en sta je dus een stuk sterker.

Overigens mag je andermans eigendom onder je houden als die eigenaar je niet betaalt voor je werkzaamheden. Mijn fietsenmaker hoeft mijn fiets pas terug te geven als ik hem betaal voor de geplakte band. En als ik morgen failliet ga, zal de curator net zo goed eerst moeten betalen.

Arnoud
Oh, ongetwijfeld zal het in theorie best kunnen, maar het punt als het gaat om domeinnamen is dat het eigendom in de ogen van SIDN ook daadwerkelijk bepaald wordt in de registers van SIDN. Het wijzigen van de houder kost geld. En zolang de klant houder van het domeinnaam is kijkt SIDN geen millimeter verder dan dat. Moet je dan bij elke openstaande factuur een houderwijziging gaan toepassen? En in dit geval zal het simpelweg betekenen dat je een erg vervelende weg zult moeten inslaan om SIDN uberhaupt al zo ver te krijgen dat je de domeinnaam weer terugkrijgt, buiten het feit dat je er vervolgens nog steeds niets aan hebt, want in feite is het failliete bedrijf je geld schuldig, niet de nieuwe klant of wie dan ook.

Kortom: de curator zal je een paar centen geven die in verhouding tot alle andere openstaande schulden en het geld dat de doorstarter heeft betaald in jouw vordering tegemoet zal komen. Neem dat geld en je verlies.

groenleer
08/12/08, 09:26
--knip--
Het wijzigen van de houder kost geld.
--knip--

Alsof dat bedrag groot is voor iemand die Deelnemer is. Wat ICT Recht hier schrijft klinkt goed. Eens kijken hoe we dit in AV kunnen opnemen.

J.Haagmans
11/12/08, 11:41
Alsof dat bedrag groot is voor iemand die Deelnemer is. Wat ICT Recht hier schrijft klinkt goed. Eens kijken hoe we dit in AV kunnen opnemen.
Dan moet je dus altijd een bedrag gaan rekenen als mensen iets te laat betalen. Ik handel dit soort zaken liever wat klantvriendelijker af.