PDA

Bekijk Volledige Versie : Snelheid op sites



We Dare
25/01/03, 01:42
Vaak verbaas ik mij over de weergegeven peerings en transit verbindingen van concullega's.
Het meest voorkomende is dat men allemaal standaard op hun site zetten dat ze een 100mbit transit verbinding hebben met provider X terwijl ze maar bijv. 2mbit afnemen.
Op zich is dit natuurlijk niet zo heel erg want wat maakt mij het nu uit als ik gewoon krijg waar ik om gevraagd heb bij zo'n bedrijf.
Maar soms kom je sites tegen waar de peerings en transit verbindingen letterlijk niet op kunnen maar waar de performance relatief laag is.
Een daarvan is Xventus Networks waar ik toevallig op kwam door de overigens mooie site van Desmond.
Op die site adverteert men met verbindingen waar ik instant jaloers op word.
3 gig aan worldwide peerings en bijna 800mb transit capaciteit.
Ik was blij om te zien dat er ook een speed test op de site stond, om een goede meting van dit ultra snelle netwerk te doen koos ik voor de 100mb bin want met 10mb kan je nooit een goede meting doen aangezien dat in luttele seconden binnen zou zijn.
De verbazing sloeg toe toen ik bij remaining time zag dat het downloaden +/- 10 minuten ging duren....
Maximaal 185 KB/s haal ik, ligt dat aan mij ?
Ik heb even een test gedaan bij een andere webhostingtalk bezoeker namelijk ProServe en daar haal ik gewoon 2,12 MB/s gem. (zo'n 21mbit)
Dit bericht schrijf ik niet om te flamen maar gewoon om aan te geven dat sommige bedrijven soms iets te rooskleurige specs weergeven.
Wij hebben overigens op dit moment alleen nog maar transit lijnen zo'n 110mbit totaal gecontracteerd (2x 100 mbit 1x 155mbit) en 'nog' geen AMS-IX connectie anders zou de test bij ProServe waarschijnlijk nog iets sneller uitvallen hoewel 2,12MB/s op een Windows bak aardig tegen het maximum aanzit.

P.s. Sorry voor het nogal grote screenshot maar ik moest toch ff bewijs pplaatsen :)
De Pic is genomen van de RD op een testservertje.

thomas
25/01/03, 02:41
Het gaat er niet om hoeveel je afneemt maar hoeveel burst je op je verbindingen kan hebben.

Ik heb ff speedtests gedaan heb heb idd ook de zielige snelhied voor Xventus Networks (uplink: demon.net)

root@armada:~# wget http://www.xventus.nl/speedtest/100mb.bin
--01:33:57-- http://www.xventus.nl/speedtest/100mb.bin
=> `100mb.bin'
Resolving www.xventus.nl... done.
Connecting to www.xventus.nl[213.222.29.124]:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 104,857,600 [application/octet-stream]

100%[====================================>] 104,857,600 617.24K/s ETA 00:00

01:36:43 (617.24 KB/s) - `100mb.bin' saved [104857600/104857600]

root@armada:~#

Bij proserve ziet het zo uit:
root@armada:~# wget http://www.proserve.nl/100mb.bin
--01:38:01-- http://www.proserve.nl/100mb.bin
=> `100mb.bin.1'
Resolving www.proserve.nl... done.
Connecting to www.proserve.nl[80.84.224.12]:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 104,857,600 [application/octet-stream]

100%[====================================>] 104,857,600 7.36M/s ETA 00:00

01:38:15 (7.36 MB/s) - `100mb.bin.1' saved [104857600/104857600]

root@armada:~#

Ik heb de indruk dat er iets fout loopt want met een uplink die zo krachtig zou zijn mag dit eigenlijk niet zo traag zijn.

Ik download hier vanop volgende uplink:
Level 3 (1gbit)
Lambdanet (1gbit)
Carrier1 (1gbit)
Cable and Wireless (1gbit)
AMS-IX (1gbit meer dan 80 peerings)
Infonet (100mbit)
NL-IX (100mbit)
Sprint (100mbit)

Dus een goede 4,2Gbit/s aan transit en 1,1Gbit/s aan IX. De carrier1 staat op het moment zelf gedisabled wegens slechte verbindingen.

We Dare
25/01/03, 03:07
Nette snelheden btw. :)
Ik kreeg bij een latere test op Xventus gedurende de eerste 60% van de 100 mb ook even zo rond de 620 kb/s maar later zakte dit weer terug naar 140/150...
En natuurlijk gaat het om de burst... maar als je 5mbit afneemt dan geven ze je heus geen burst tot 100 mbit... of natuurlijk tegen een belachelijk hoge burst prijs.

Domenico
25/01/03, 04:02
Even snel getest en hier thuis met athome krijg ik de bin file van beide hosters met dezelfde snelheid binnen namelijk rond de 500kb/s. Wil natuurlijk helemaal niets zeggen maar gewoon even om te vergelijken.

Ik weet niet met welke of wat voor soort verbinding je dit gemeten hebt maar 181kb/s is wel erg weinig dus zal er iets mis gaan tussen jou en inventus denk ik. Hier thuis kan ik tot net over de 1Mbit halen btw en dat voor die paar eurotjes per maand. :)

Iemand anders?

WebBizz
25/01/03, 10:09
Domenico, wat voor kabelmodem heb je? Ik heb hier ook @Home, bij ProServe haal ik rond de 300 kb/s en Xventus is op dit moment bij mij onbereikbaar... Volgens mij is het kabelmodem een beetje verouderd, want op de website van @Home staat dat de gemiddelde snelheid 1-2 Mbit zou moeten zijn...!

Edit: Xventus werkt weer: rond de 60 kb/s (laagste 32 kb/s, hoogste 72 kb/s)

Domenico
25/01/03, 13:29
Origineel geplaatst door WebBizz
Domenico, wat voor kabelmodem heb je? Ik heb hier ook @Home, bij ProServe haal ik rond de 300 kb/s en Xventus is op dit moment bij mij onbereikbaar... Volgens mij is het kabelmodem een beetje verouderd, want op de website van @Home staat dat de gemiddelde snelheid 1-2 Mbit zou moeten zijn...!

Edit: Xventus werkt weer: rond de 60 kb/s (laagste 32 kb/s, hoogste 72 kb/s)

Nou, ik was zo'n beetje eerste @home en a2000(chello
) kabel internetter en voor @home heb ik nog een com21 modem.
Wat @Home op de site zegt klopt helemaal niet want als je op www.troublesathome.nl gaat lezen in het forum zul je zien wat de gemiddelde snelheid is en die zit volgens mij tussen de 250 en 500 kb/s met uitschieters naar onderen en naar boven (lucky me!).

Volgens mij is @home nog steeds de snelste kabel aanbieder van nederland.

Heb jij veel internetters in de buurt die heel de dag films aan het downloaden zijn? :)

thomas
25/01/03, 17:26
Origineel geplaatst door We Dare
Nette snelheden btw. :)
Ik kreeg bij een latere test op Xventus gedurende de eerste 60% van de 100 mb ook even zo rond de 620 kb/s maar later zakte dit weer terug naar 140/150...
En natuurlijk gaat het om de burst... maar als je 5mbit afneemt dan geven ze je heus geen burst tot 100 mbit... of natuurlijk tegen een belachelijk hoge burst prijs.

In Rotterdam misschien, hier in Amsterdam hebben ze nog altijd de gewoonte om je de volle burst te geven aan een redelijke prijs.

ProServe
25/01/03, 17:38
Origineel geplaatst door thomas


In Rotterdam misschien, hier in Amsterdam hebben ze nog altijd de gewoonte om je de volle burst te geven aan een redelijke prijs.

Precies.. Burst maakt toch niet uit, klant betaald toch wat 'ie gebruikt. Ookal committen ze aan x aantal Mbits.
Wij knijpen in iedergeval alleen af als de klant er specifiek naar vraagt.

ProServe
25/01/03, 17:43
Origineel geplaatst door thomas

Ik download hier vanop volgende uplink:
Level 3 (1gbit)
Lambdanet (1gbit)
Carrier1 (1gbit)
Cable and Wireless (1gbit)
AMS-IX (1gbit meer dan 80 peerings)
Infonet (100mbit)
NL-IX (100mbit)
Sprint (100mbit)

Dus een goede 4,2Gbit/s aan transit en 1,1Gbit/s aan IX. De carrier1 staat op het moment zelf gedisabled wegens slechte verbindingen.

Wat raar dat ik hun prefixes helemaal niet binnen krijg via onze C&W transit. Ook zie ik weinig wat lijkt op een Sprint of NL-IX link.

thomas
25/01/03, 17:56
Ik denk dat nl-ix en sprint uit staat (traceroute gaat op moment via infonet.
Lambdanet, level3 enz komt aan op de M20 in TC2, AMS-IX infonet en sprint in GS.

Maarja eerlijk gezegt kom je toe met level3, lambdanet en AMS-IX rest is toch alleen maar aktief als die toevallen.

Deimos
25/01/03, 18:27
waarom zou je je transits uitzetten :S Lijkt me dus niet echt logische... EN waarom vermelden als ze niet actief zijn :S

We Dare
25/01/03, 20:54
Origineel geplaatst door thomas


In Rotterdam misschien, hier in Amsterdam hebben ze nog altijd de gewoonte om je de volle burst te geven aan een redelijke prijs.

Daar heb je zeker gelijk in we gaan ook niet voor niets een lijn naar Amsterdam aanleggen.
De quotes die ik op AMS krijg liggen stukken lager dan ik hier in Rotterdam krijg, burst is meestal gelijk aan standaard prijs op AMS.
En ik betaal hier in Rdam wel een torenhoog burst bedrag 'als' ik boven een bepaald aantal mb's uitkom.
Ik zeg 'als' want regelmatig zit ik in de burst maar aangezien het op maandelijks gemiddelde wordt gemeten zit ik bijna nooit boven het afgenomen aantal mb's.
Vanochtend zat ik in iedergeval even in de burst ;)

thomas
26/01/03, 01:55
Origineel geplaatst door Deimos
waarom zou je je transits uitzetten :S Lijkt me dus niet echt logische... EN waarom vermelden als ze niet actief zijn :S

Mja op moment zijn er een paar netwerk upgrade's. Als de nieuwe routing engine van de M40 er is komt die weer meedraaien samen met de 2 M20tigjes en word de foundry 4000 vervangen door een 8000'der zoals de andere. Als dat alles klaar is komt alles weer mooi online samen met BNIX, DE-CIX en die FR-IX (of wat het ook is)