PDA

Bekijk Volledige Versie : Registered trademark symbol



eweps
28/11/08, 12:51
Ik was benieuwd naar het gebruik van het registered trademark symbol, beter bekend als: (R)

Is het in Europa toegestaan dit symbool achter een naam te zetten, wanneer de naam niet in Europa is geregistreerd?

Over de VS kan ik wel wat informatie vinden, op de meeste websites staat het niet duidelijk, de volgende informatiepagina geeft wel wat duidelijkheid:

http://inventors.about.com/od/inventing101trademarks/f/tm_symbol.htm

Dit gaat echter alleen over de USPTO, in de VS mag het dus blijkbaar niet.

Op http://www.boip.int/ kan ik er helaas niets van vinden.

Zou je dit symbool in Nederland gewoon mogen gebruiken?

(Ik ben op zoek naar duidelijkheid, reacties als: "waarom wil je dit gebruiken?" en "ik denk" heb ik niets aan)

axeos
28/11/08, 13:06
Hoi eweps,

Ik.. zou die vraag in het engels sturen aan: e-mail information@oami.europa.eu

Dan weet je gelijk zeker dat het antwoord dat je krijgt correct is.

Phu
28/11/08, 13:36
Nee je mag het alleen gebruiken wanneer het bij een erkend register is gedeponeerd
benelux merken register, europees merken register etc.

Niet dat mensen zich er wat aantrekken, her er der zie ik het mensen doen.
Maar als jouw "beeldmerk" niet geregistreerd is, kan elke vogel het registreren om jou te pesten.

Voorbeeld
Je gebruikt hem 5 jaar en met zo een vage (r) of (tm) erin en iemand anders registreert jouw beeldmerk dan heb je er niets aan.
En mag jij zelfs schadevergoeding gebruiken omdat jij het beeldmerk van iemand anders gebruikt
ondanks dat je hem zelf hebt gekocht of gemaakt.

Volgens mij is het zelfs verboden om het te gebruiken want je probeert te zeggen dat het een geregistreerd merk is maar in feite lieg je.

Net als je hebt een eenmanszaak ben je en bij je bedrijf zet je BV erachter of VOF.

eweps
28/11/08, 14:03
Mij gaat het juist om de vraag of het ook daadwerkelijk verboden is. Wanneer een handelsnaam is ingeschreven bij de KvK en dit is eerder gedaan dan het merkenrecht dat wordt aangevraagd, zul je op geen enkele wijze inbreuk maken. Je hebt de naam immers eerder in gebruik genomen.

De (R) erachter ben ik dus benieuwd naar, mag dit, of mag dit niet?

Zojuist heb ik een e-mail verstuurd naar information@oami.europa.eu, bedankt dbteq.

frankske
28/11/08, 16:38
® staat voor "registered trademark". Dat is een term die uit 2 delen bestaat. Als je goed leest, weet je zelf het antwoord.

"registered" wil zeggen dat hij geregistreerd is. Als je aanvraag in behandeling is is hij niet geregistreerd.

Trademark wil zeggen dat je een trademark hebt, van een merkenburo. Een kvk inschrijving is geen trademark.

Domenico
28/11/08, 16:47
Ik heb hier veel over gelezen maar kon zo snel niet meer de echt relevante artikelen naar voren halen maar lees even deze tekst van Arnoud Engelfriet ->

http://www.zibb.nl/10227594/Subnavigatie/Advies/Overzicht-experts/Expert-advies/Het-copyrightteken-wat-mag-niet2.htm

Henky!
28/11/08, 22:57
Voorbeeld
Je gebruikt hem 5 jaar en met zo een vage (r) of (tm) erin en iemand anders registreert jouw beeldmerk dan heb je er niets aan.
En mag jij zelfs schadevergoeding gebruiken omdat jij het beeldmerk van iemand anders gebruikt
ondanks dat je hem zelf hebt gekocht of gemaakt.

Lijkt me niet dat dat met terugwerkende kracht werkt, tenminste wanneer iemand op een later tijdstip dat beeldmerk registreert. Geen schadevergoeding dus in dat geval.

Sterker, zelfs je domeinen / handelsnaam mag je houden. Mits vastgelegd bij de KvK en dat aantoonbaar is dat jouw domein / handelsnaam eerder bestond dan het geclaimde merkrecht.

Om die reden hebben wij nog geen merkenrecht aangevraagd, we zien de meerwaarde niet zo.

Wat TS wil, zomaar ergens een merkenrecht teken achter zetten, mag volgens mij niet. Maar wat als wij bijvoorbeeld een Nederlands merkenrecht zouden aanvragen, kunnen we dan wel een mooie ''R' op onze Europese sites kunnen zetten?

eweps
29/11/08, 23:19
Uit de link van domenico blijkt dat het in de vs dus verboden is. In europa zou het teken geen waarde hebben. Dat betekend dus betekenen het gebruik hier is toegestaan. Handelend vanuit Nederland dan wel natuurlijk.

Hoe zijn de meningen over deze conclusie?

Phu
30/11/08, 00:48
Vind het gewoon valsheid in geschrifte.
Je doet je voor als iets wat je hebt gedaan maar in feite heb je helemaal geen handelsmerk
(kvk inschrijving is geen handelmerk)

Als je vind dat je recht op een merk afbeelding of wat dan ook dan claim je die.
niet achteraf gaan lopen zeiken dat iemand anders opeens slimmer is geweest het merk te registeren.

Trafego
30/11/08, 01:49
Alhoewel er geen vaste richtlijnen zijn vastgelegd is er wel wat voor te zeggen dat je het niet mag gebruiken indien je geen echt merk hebt. Ik heb zelf ook het gebruik van een ®tje en gebruik het dan ook bij elk Merk wat ik heb (momenteel 7 en nog 2 in aanvraag) Bij handelsnamen waar ik de moeite niet van vind om een trademark aan te vragen gebruik ik het dan ook niet.

Boip (Benelux registratie bureau)
geeft het volgende aan:


Wat betekenen ™ en ®?

Het symbool ™ (trademark) wordt soms gebruikt wanneer een merk wel is gedeponeerd (aangevraagd) maar nog niet is ingeschreven. Zodra het merk definitief is ingeschreven wordt het symbool ® gebruikt. Dit staat voor 'registered trademark'. De verplichting om deze tekens te gebruiken kennen we in de Benelux niet. Voor het gebruik van deze symbolen bestaan er in de Benelux geen vastgestelde regels. U kunt ze dus wel gebruiken, mits het ook echt gaat om een geregistreerd merk. Ze mogen niet op een misleidende manier worden gebruikt.

Bron: http://boip.int/nl/merken/whatSigns.html

eweps
01/12/08, 10:00
"Ze mogen niet op een misleidende manier worden gebruikt."

Bestaat hier dan ook een wet voor vraag ik mij dan weer af?

t.bloo
01/12/08, 10:33
Iedereen: "Moet je niet doen!"
Eweps: "Jamaar, ik wil het zo graag!"

Het is duidelijk het is er niet voor bedoeld. Met een baksteen kun je ook spijkers in een plank slaan, maar het is er ook niet voor bedoeld. Daarom zie je een timmerman altijd een hamer gebruiken. Dus als jij professioneel over wilt komen met je merknaam dan moet je meer doen dan er een r bij plakken.

Trafego
01/12/08, 10:45
en dat voor die paar honderd euro :) een merk registeren kost zoveel allemaal niet :) enkel zorgen dat je classes goed zijn :D

En het lijkt me duidelijk dat als het orgaan zegt waar de merken geregistreerd worden dat ze niet mogen gebruikt worden op misleidende manier. dat het niet mag.. dat er (nog) geen sancties opstaan is een ander verhaal..

Maar vertrouw jij een zakelijke partner die je misleid met zulke zaken?
Daarnaast geef je zelf al aan dat op Boip niets te vinden is (wat dus aangeeft dat je weet dat dit orgaan hier mede over gaat) Ik heb tegendeel bewezen door wel een boip bron te tonen.

eweps
01/12/08, 11:14
"Voor het gebruik van deze symbolen bestaan er in de Benelux geen vastgestelde regels.", met andere woorden: in de Benelux hebben deze symbolen geen waarde.

Nu zijn wij bezig met een logo waarin dit teken zeer goed zou staan. Natuurlijk kan er een aanvraag tot merk worden gedaan, maar de betreffende naam dient als test reclamecampagne. Mocht het niets worden dan is een merk natuurlijk zonde van het geld.

Het gaat mij erom dat het nog vrij onduidelijk is of het nou wel of niet mag. Er staat niet dat het verboden is, maar wel dat het niet mag. Wat is het nou?

Misleidend gebruik kun je ook op een aantal manieren opvatten. In Nederland kennen weinig mensen een waarde toe aan dit teken. Voor de meeste mensen zal het dus puur onderdeel van het logo worden, als in "voor de sier".

Overigens dank ik diverselab voor het artikel, deze had ik namelijk nog niet gevonden.

En nog even een reactie op Henky!, er bestaat geen echt Nederlands merkrecht, hiervoor kun je terecht bij de europese/benelux instantie. Zoals in bovenstaande artikelen vermeld mag je dan het teken erachter zetten.

DotNetFreak
01/12/08, 11:33
Sterker, zelfs je domeinen / handelsnaam mag je houden. Mits vastgelegd bij de KvK en dat aantoonbaar is dat jouw domein / handelsnaam eerder bestond dan het geclaimde merkrecht.

Dat klopt niet, het Merkenbureau is daar duidelijk over:


Merknamen en domeinnamen zijn twee totaal verschillende onderwerpen. Een domeinnaamregistratie geeft u geen exclusief recht. Het is in feite niets meer of minder dan een soort adres, vergelijkbaar met een telefoonnummer, om een site op het World Wide Web (Internet) te herkennen.

Toch maar snel je merk registreren :smartass:

Trafego
01/12/08, 12:29
Dat het niet in de wet staat wilt niet zeggen dat je klakkeloos mag.

BOIP bepaald mede dat je niet mag gebruiken als je geen geregistreerd merk hebt

hoe meer moeten we het uittypen?
of ben je zo vastberaden om het toch te gaan gebruiken dat dit hele topic dus useless is?

en ondernemen is investeren.. simpel


Voor de meeste mensen zal het dus puur onderdeel van het logo worden, als in "voor de sier".

Dit is mede gekomen door mensen als jou die het gebruiken zonder het echt te hebben..
De mensen kunnen op den duur de waarde van iets niet meer inschatten omdat ze niet meer zien of nep/echt is waardoor echte merken die dik investeren in logos en hun brand. dus simpelweg geld wegkiepen.

Henky!
01/12/08, 12:49
Dat klopt niet, het Merkenbureau is daar duidelijk over:


Merknamen en domeinnamen zijn twee totaal verschillende onderwerpen. Een domeinnaamregistratie geeft u geen exclusief recht. Het is in feite niets meer of minder dan een soort adres, vergelijkbaar met een telefoonnummer, om een site op het World Wide Web (Internet) te herkennen.

Toch maar snel je merk registreren :smartass:


Nee hoor. Wanneer je een handelsnaam hebt (KvK) en een domein dan kan iemand die (later, dat wel) het merkenrecht voor die naam vastlegt geen beslag leggen op jouw handelsnaam en/of domein.

Vandaar dat de meerwaarde van dat merkenrecht mij enigszins ontgaat.

ICTRecht
01/12/08, 21:01
Ik zie een aantal dingen waar ik graag op wil reageren.

Allereerst: de tekentjes. In Nederland (Europa) kennen we alleen merkbescherming wanneer de merknaam (of het logo) gedeponeerd is. In de VS doet men ook aan bescherming van ongeregistreerde merken. Daarom kent men in de VS het onderscheid tussen (R) en TM - de laatste geeft een ongeregistreerd merkrecht aan.

Het is in de VS expliciet strafbaar als fraude om (R) bij een naam of logo te zetten als dat geen geregistreerd merk is. In Europa ken ik zo'n specifieke bepaling niet, maar het is wel misleidend als je doet of je merkbescherming hebt terwijl dat niet zo is. Zie het (nieuwe) art. 6:193c lid 1 sub f BW: "Een handelspraktijk is misleidend indien informatie wordt verstrekt die feitelijk onjuist is of die de gemiddelde consument misleidt of kan misleiden, al dan niet door de algemene presentatie van de informatie, zoals ten aanzien van: ... de ... rechten van de handelaar of zijn tussenpersoon, zoals zijn ... industriële, commerciële of eigendomsrechten". (Overigens aardig om die hele regeling over misleidende praktijken eens te lezen, ik wed dat vrijwel iedereen wel iets in zijn bedrijfsvoering vindt dat op zijn minst op 't randje is van deze wet.)

De meerwaarde van een merk ten opzichte van een handelsnaam. Een handelsnaam beschermt je alleen tegen anderen die de naam ook als handelsnaam voeren. Een dienst- of productnaam is geen handelsnaam, dus je kunt zonder merk weinig doen tegen een concurrent die jouw handelsnaam op een van zijn diensten plakt maar er wel zijn eigen bedrijfsnaam naast zet. Met een merk kun je dat expliciet verbieden.

Domeinnamen en merken of handelsnamen staan inderdaad los van elkaar. Als je je domeinnaam dezelfde maakt als je handelsnaam, kan een latere merkhouder de domeinnaam niet opeisen, dat is waar. Maar met een ouder merk kan de merkhouder je domeinnaam opeisen - EN je verbieden die handelsnaam nog langer te gebruiken. Tenminste, als je in hetzelfde vakgebied opereert.

Bij merken geldt in principe hetzelfde. Heb je je merk als domeinnaam in gebruik, dan zit je goed tegen latere merkhouders. Maar tegen oudere merkhouders doe je ook dan niets. Wel is het zo dat bij aanvragen van een merk er uitgebreid gecontroleerd wordt op oudere merken. Daardoor zou die situatie niet snel moeten kunnen voorkomen.

Arnoud

eweps
02/12/08, 11:01
De enige wet die hier dus momenteel voor is heeft betrekking op misleiding.

In principe weet ik zo voldoende, ik wacht nog wel een e-mail van boip af. Zoals reeds gezegd gaat het hierbij om een proef, indien deze proef slaagt zal er alsnog een merk worden aangevraagd.

eweps
02/12/08, 15:09
Thank you for your email of 28 November.

Neither the Community Trade Mark Regulation nor any other Community legislation contains provisions on the marking of goods and their designs.

Article 5 D of the Paris Convention states that a mention of the trade mark shall not be required as a condition of recognition of protection: http://www.wipo.int/clea/docs/en/wo/wo020en.html

Frequently, the sign ® is used to indicate that the mark is registered. The OHIM is not responsible for the use of this symbol. Those who wish to use this symbol should themselves ensure that it corresponds to the reality.

As for the use of the symbol TM, it is commonly used in the USA for non-registered trade marks.

If you have any further queries, please do not hesitate to contact me or my colleagues from Information Centre.

Dat is de reactie van oami.europa.eu, als ik dit antwoord goed begrijp komt het erop neer dat er geen enkele officiële restrictie is op het gebruik van het ® symbool. Het geeft in europa geen enkel recht.

Echter staat er volgens mij geen duidelijk antwoord waaruit af te leiden valt dat het totaal niet gebruikt mag worden. Wel staat er dat je zelf verantwoordelijk bent voor het gebruik van dit teken.

Iemand die dit antwoord misschien zou kunnen verduidelijken?

Pinocchi
02/12/08, 15:33
Duidelijk toch:


Those who wish to use this symbol should themselves ensure that it corresponds to the reality.

Het moet overeenkomen met de werkelijkheid.
Dus:
Niet geregistreerd merk = niet plaatsen van het merk teken
Wel geregistreerd merk = wel plaatsen van het merk teken

Dat het geld kost om te registreren voor een proef project, is iets waar je rekening mee moet houden bij de totale opzet van een nieuw product/ project. Dit is een onderdeel van de opstartkosten net als het registreren van een domeinnaam, het opzetten van de code en het maken van een design.

Zoals eerder gezegd is ondernemen risico's nemen, you lose some you win some. Als het alleen maar winnen zou zijn dan zou iedereen wel ondernemen. Dat is risico van het vak en als je dat risico niet wil nemen, moet je ook het merk teken niet gebruiken. Je kunt het er later altijd nog bij zetten als je het een succes vind geworden.