PDA

Bekijk Volledige Versie : SIDN stelt EPP weer uit



M.C.
27/11/08, 18:12
Het is zeer bedroevend om te lezen dat de SIDN de introductie van EPP een vol jaar uitstelt. Te meer omdat dat de introductie gepland stond voor Q4 2008. Tot zover 'vol verwachting klopt ons hart'.

Vooral dat deze aankondiging pas in het oorspronkelijke release window wordt gedaan, vindt ik erg slecht (niet professioneel). Met nog één maand te gaan in Q4 2008 laat dit erg weinig tijd over voor bedrijven welke hadden gerekend op een (gedeeltelijke) introductie van EPP om hun eigen planning aan te passen.

Hoe serieus kunnen we de planningen van SIDN nemen als er op zo'n manier mee wordt omgegaan?

Ik kan me een presentatie in de Arena herinneren waar trots een Gantt chart werd getoond over de voortgang. Ik meen te herinneren dat er toen ook iets werd gemeld in de trend van 'nu echt [...] op schema'.

Ik heb hier eigenlijk maar een woord voor over :dots:

Improve your business in 2009: EPP Por Favor!

Mikey
27/11/08, 18:18
ze hebben tenslotte hun eer en naam hoog te houden :sorcerer:

RobinJB
27/11/08, 18:25
Ook wij hebben hierop gewacht om te gaan integreren, dit komt erg slecht uit. Ben er dan ook alles behalve blij mee.

Mikey
27/11/08, 18:28
Ook wij hebben hierop gewacht om te gaan integreren, dit komt erg slecht uit. Ben er dan ook alles behalve blij mee.

tjaa.... twee woorden "mooi stom"

RobinJB
27/11/08, 18:40
tjaa.... twee woorden "mooi stom"
:dots: Ik ga er maar niet eens tegenin. :thumbdown:

Mikey
27/11/08, 18:52
:dots: Ik ga er maar niet eens tegenin. :thumbdown:

ja wat wil je nu ? Sympathie :dots: , je gaat toch niet werkelijk zeggen dat je had verwacht dat ze het deze keer wel op tijd af zouden krijgen.. Ze krijgen kleine dingen niet eens fatsoenlijk voor mekaar laat staan zo`n ingrijpend iets.

Domenico
27/11/08, 18:53
Houd het netjes en ontopic!!!

dreamhost_nl
27/11/08, 19:32
Het is vervelend, maar door hier je gal te gaan spuwen zal het ook niet op de beloofde datum afkomen... dus... rustig ademhalen en hopen dat de deadline de volgende keer wel wordt gehaald. Er zit niets anders op.

Ber|Art
27/11/08, 19:58
Dit is een discussie forum dus dat hier over gesproken wordt lijkt me vrij normaal en ik kan me best voorstellen dat het ontzettend *** is dat dit nu (weer) gebeurd. Je mag er toch vanuit gaan dat een bedrijf als de SIDN zijn zaken voor elkaar heeft. Planning en SIDN gaan klaarblijkelijk gewoon niet samen kijk naar de geschiedenis en je ziet dat de SIDN hun deadlines vaak niet halen en dan heb ik het niet over twee weken. Dus echt serieus kan je de planning niet nemen is eens te meer gebleken.

Ijsbox
27/11/08, 22:30
SIDN en EPP.... weet iemand nog wanneer ze er voor het eerst over spraken dat het handig zou kunnen zijn? Dat is echt jaren geleden.....

wdv
28/11/08, 12:23
Het is natuurlijk erg makkelijk om vanaf de zijlijn kritiek te leveren, echter ben ik het met bovenstaande mensen eens dat het toch wel heel erg slecht is dat er nu pas informatie over dit uitstel komt en dat het dan meteen ook even een jaar uitgesteld wordt.

Ik begrijp werkelijk waar niet hoe SIDN het voor elkaar krijgt om met miljoenen euro's inkomsten het voor elkaar te krijgen om slechter te presteren dan menig zolderkamer hostertje. Dan doel ik op slechte bereikbaarheid (per mail mag je blij zijn als je binnen een week antwoord krijgt en per telefoon komt er niets zinnigs uit als je ze uberhaupt al kan verstaan), slechte service (je wordt per telefoon gewoon uitgelachen als je over voorgaande een opmerking maakt) en technisch gezien een inferieur systeem t.o.v. andere registries.

Nogmaals, het is makkelijk om vanaf de zijlijn kritiek te leveren, maar het is toch iets waardoor ik wel eens op mijn achterhoofd krabbel.

Oh en Ijsbox, de plannen lagen er al erg lang inderdaad.

MediaServe
28/11/08, 14:16
Als SIDN een concurrerend bedrijf was, dan waren ze al dubbel en dwars failliet gegaan.

dreamhost_nl
28/11/08, 14:38
Dat is nu eenmaal het voordeel van monopolist zijn...

DennisWijnberg
28/11/08, 16:13
Huilen met de pet op! Brief sturen naar EZ?

Wij gaan maandag schrijven denk ik...

Mikey
28/11/08, 16:31
Huilen met de pet op! Brief sturen naar EZ?


Trek de kar zou ik zeggen.

Apoc
28/11/08, 16:46
Enerzijds is het goed dat ze niet iets nieuws gaan implementeren wat nog niet productiegereed is (laat ik over DRS4 maar niets zeggen..). Anderzijds is het natuurlijk onacceptabel dat een maand voor de geplande introductie bekend gemaakt wordt dat de hele boel een jaar wordt uitgesteld.

Ik zou inderdaad aanraden om massaal een klacht in te dienen over de gang van zaken. Iets waar ik persoonlijk met mn pet niet bij kan is dat een non-profit organistatie wel een volleybal vereniging kan sponsoren (waar de SIDN en haar leden absoluut geen baat bij hebben), terwijl de zaken waar ze zich echt mee bezig zouden moeten houden, absoluut niet lopen zoals ze zouden moeten.

Wordt het overigens niet eens tijd dat de overheid hier ingrijpt? Dat er slechts 1 organisatie is die de registraties kan beheren, begrijp ik. Maar zorg er dan wel voor dat die organisatie weet waar ze mee bezig zijn. Met de invloed van het internet op de hedendaagse economie zou je toch verwachten dat er ook door de overheid ingezien zal worden dat dit gewoon niet langer zo kan.

maxnet
28/11/08, 17:12
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom ze het maar liefst een geheel jaar uitstellen.
Zou bijna denken dat ze de huidige DRS4 code niet meer aan durven te raken, en opnieuw beginnen. :)


In related news: AFNIC heeft vandaag een nieuwsbrief verstuurd dat hun EPP implementatie wel volgens planning verloopt, en de eerste functies het al doen.
Die hebben momenteel een houtje-touwtje systeem dat nog beroerder is dan DRS4, waarbij je technische contactpersonen aan moet maken via een webinterface, het registreren via een e-mail ticket systeem moet doen, en het checken van domeinen via weer een ander systeem loopt dat met SOAP werkt.
Als die het zelfs lukt....

wdv
01/12/08, 14:09
Wat ik niet zo goed begrijp is waarom SIDN niet bijvoorbeeld samen gaat werken met de belgen, die hebben een mooi systeem liggen en ik kan me niet voorstellen dat de belgen niet willen delen.

SIDN kan een zak met geld geven aan DNS.BE als inbreng en vervolgens kan er een task force opgezet worden waarin mensen van SIDN en DNS.BE zitten zodat ze samen verder kunnen ontwikkelen aan het systeem. Van afhankelijkheidsproblemen is dan ook geen sprake, aangezien SIDN op ieder moment toegang heeft tot de source code en desnoods kan forken als het nodig is.

Mikey
01/12/08, 16:56
Wat ik niet zo goed begrijp is waarom SIDN niet bijvoorbeeld samen gaat werken met de belgen, die hebben een mooi systeem liggen en ik kan me niet voorstellen dat de belgen niet willen delen.

SIDN kan een zak met geld geven aan DNS.BE als inbreng en vervolgens kan er een task force opgezet worden waarin mensen van SIDN en DNS.BE zitten zodat ze samen verder kunnen ontwikkelen aan het systeem. Van afhankelijkheidsproblemen is dan ook geen sprake, aangezien SIDN op ieder moment toegang heeft tot de source code en desnoods kan forken als het nodig is.


wat ik niet begrijp is dat dit onderwerp ellenlang meegesleept wordt, misschien is het systeem zoals het oogt wel OK, maar wil nog niet zeggen dat het ook superb is...

Apoc
01/12/08, 17:30
wat ik niet begrijp is dat dit onderwerp ellenlang meegesleept wordt, misschien is het systeem zoals het oogt wel OK, maar wil nog niet zeggen dat het ook superb is...

Hoe je het ook wendt of keert, het lijkt me vrij duidelijk dat er in ieder geval IETS moet gebeuren, en het is aan de deelnemers van SIDN om dit gezamenlijk aan te kaarten.

Mikey
01/12/08, 17:36
Hoe je het ook wendt of keert, het lijkt me vrij duidelijk dat er in ieder geval IETS moet gebeuren, en het is aan de deelnemers van SIDN om dit gezamenlijk aan te kaarten.


trek jij de kar ?

// edit zie dat je zelf geen deelnemer bent.....

sdetroch
01/12/08, 18:10
wat ik niet begrijp is dat dit onderwerp ellenlang meegesleept wordt, misschien is het systeem zoals het oogt wel OK, maar wil nog niet zeggen dat het ook superb is...

Praat eens met een willekeurige deelnemer die zowel lid is van sidn, als van dns.be of van eurid. Die zullen je wel kunnen vertellen dat het systeem van dns.be/eurid enorm superieur is aan het systeem van sidn!

De code moet inderdaad relatief makkelijk af te scheiden zijn voor bvb SIDN, gezien dns.be deze oefening al eens heeft gemaakt voor Eurid. SIDN heeft een samenwerking naar eigen zeggen reeds onderzocht en afgekeurd. Begrijpen wie begrijpen kan ...

Mikey
01/12/08, 18:18
De code moet inderdaad relatief makkelijk af te scheiden zijn voor bvb SIDN, gezien dns.be deze oefening al eens heeft gemaakt voor Eurid. SIDN heeft een samenwerking naar eigen zeggen reeds onderzocht en afgekeurd. Begrijpen wie begrijpen kan ...

Tja jij zult het weten :dots:

sdetroch
01/12/08, 18:50
Tja jij zult het weten :dots:

Weet niet of je antwoord ironisch bedoelt is of niet, maar wij zijn zowel sidn, als dns.be, als eurid deelnemer/agent en gebruiken de drie systemen op dagelijkse basis, dus een beetje ervaring met alledrie hebben we wel.
We hebben ook de launch van Eurid goed gevolgd indertijd en beschikken over een zelf geschreven EPP systeem ... maar als je geen andere mening wil horen, ook geen probleem hoor ...

maxnet
01/12/08, 19:26
De code moet inderdaad relatief makkelijk af te scheiden zijn voor bvb SIDN, gezien dns.be deze oefening al eens heeft gemaakt voor Eurid.

Denk niet dat het converteren van de gegevens naar het dns.be systeem een onoverkomelijk probleem is.
Maar vermoed dat ze erg gehecht aan het e-mail formulieren systeem zijn, en dat naast EPP willen blijven aanbieden.



Maakt me verder niet uit of ze een bestaand systeem gebruiken, of zelf iets laten ontwikkelen, zolang het maar op korte termijn opgeleverd wordt, en zo dicht mogelijk tegen de EPP standaard aan zit.

Ben alleen bang dat ze er zelf weer allerlei SIDN-only extensies bij aan het verzinnen zijn, ispam:



De implementatie van een EPP-interface brengt een wezenlijke re-design van een aantal basisprocessen (o.a. invoer token-systeem voor verhuizingen en opheffingen en invoer van expliciete handles) met zich mee.


Voor opheffingen een token nodig???
Dat maakt toch echt geen onderdeel uit van de EPP standaard (http://tools.ietf.org/html/rfc4931#section-3.2.2)

Had eigenlijk gehoopt dat nu we een quarantine periode hebben, al die overige maatregelen die een opheffing noodeloos ingewikkeld maken (papieren opheffingsformulier, bevestiging van de opheffing, dns check) eindelijk eens afgeschaft konden worden.

SmilieBG
02/12/08, 23:24
Eigenlijk ben ik niet zo verbaasd. Vind het jammer voor de mensen die erop hadden gerekend en eventueel zelfs e.e.a. in de gang gezet om EEP systeem te ontwikkelen.

Maar goed, het is en blijft SIDN welke al jaren dezelfde politiek voert, dus kan niet zeggen dat ik deze uitstel niet zag aankomen.

Mvg,
Aleks

Randy
02/12/08, 23:27
De leden zullen er op de deelnemersdag 12-12 a.s. nog wel over spreken neem ik aan. Wellicht is het handig om gezamenlijk iets voor te bereiden om zo een sterk statement af te geven? EPP stond in de eerste instantie namelijk al voor de tweede helft van 2007 in de planning en is nu _weer_ uitgesteld.